Intervju med Yuval Noah Harari om mänsklighetens historia

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intervju med Yuval Noah Harari om mänsklighetens historia

Inläggav Alien » 2015-08-22 13:49:53

En intervju i DN med den israeliska historikern och författaren Yval Noah Harari. Han har skrivit boken Sapiens - en kort historik över mänskligheten. Låter synnerligen intressant men det är en bok på över 400 sidor. Alltid utlånad och ingen idé att jag ställer mig i kö, misstänker att jag inte skulle hinna läsa ut den på fyra veckor. Jag får nöja mig med att läsa artiklar om boken.

DN Kultur skrev: Under de 70 000 år som homo sapiens har dominerat världen menar Yuval Noah Harari att vi har skapat fantastiska saker, varav den mest geniala uppfinningen är kultur. Med vår överlägsna föreställningsförmåga har vi uppfunnit myter – religioner, ideologier, pengar – med vars hjälp vi har kunnat förena oss i allt större grupper med stadigt ökande samarbetsförmåga.
---
– Det viktigaste som händer nu, över hela världen, är en andra, industriell revolution. På 1800-talet, när mänskligheten bemästrade ångmaskinen, elektriciteten och radion ägde revolutionen bara rum i ett fåtal länder, som Storbritannien, Tyskland och USA. Världen delades i två läger: de som industrialiserades snabbt och de som släpade efter. Kina lyckades komma ikapp den första vågens industrialisering först efter 150 fruktansvärda år.

– I den nu pågående, andra industriella revolutionen är huvudteknologierna bioteknologi och datorteknologi och produkterna är kroppar och själar. Och åter ser man världen delas i ett litet antal länder som leder revolutionen och de andra som sackar efter. Mycket av kaoset i Mellanöstern kan jäm­föras med 1800-talets reaktioner mot industrialiseringen. Länder som Syrien och Irak har uppenbart missat tåget och ett land som Israel balanserar på en knivsegg och kan ramla av. Den nuvarande revolutionen är så långtgående att det land som sackar efter aldrig kommer att få en andra chans, säger Harari.
http://www.dn.se/kultur-noje/mansklighe ... ellitniva/

Låter oroväckande, vad händer med de länder som sackar efter? Upplopp, revolutioner, fanatisk religion, inbördeskrig och krig mellan stater. Precis som nu alltså men ännu värre.

Religioner, myter, ideologier och ideal är bara berättelser, fiktioner, säger han. Men idén om mänskliga rättigheter är ett användbart verktyg, något som kan minska lidandet. Endast människor och djur kan lida, inte inte stater och företag.

Han påstår också att vi levde ett rikare liv som nomader, dvs samlare och jägare. Men där tycker jag han flummar, hur kan han veta hur lyckliga människor var för så lång tid sedan? Det kanske var en ständig ojämn kamp för överlevnaden, då med. Men Lasse Berg har påstått samma sak. Paradiset ligger långt bakom oss.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Intervju med Yuval Noah Harari om mänsklighetens histori

Inläggav slackern » 2015-08-23 0:20:38

Varför köper du helt enkelt inte boken? Jag tycker absolut att du är värd att unna dig själv en bok som intresserar dig. Böcker kan man aldrig ha för många utav.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Intervju med Yuval Noah Harari om mänsklighetens historia

Inläggav Fabela » 2019-04-17 12:35:01

Läste du nånsin boken, Alien?

Hittade honom på YT, det finns en hel del med honom där.
Intressant att lyssna på.
Han ska visst ha ansetts (eller anses fortfarande?) kontroversiell, förstod först inte varför. Men efter att ha hört just bl.a. om det där att allt är bara "berättelser", utom det som kan känna lidande = människor och djur, förstår jag att många sätter kaffet i vrångstrupen. Alla gillar inte att höra att kejsaren är naken.

Men han pratar om mycket annat också.

Här är ett par videos jag lyssnat på hittills:


Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Intervju med Yuval Noah Harari om mänsklighetens historia

Inläggav antonius » 2019-04-17 14:21:03

Alien skrev:Han påstår också att vi levde ett rikare liv som nomader, dvs samlare och jägare. Men där tycker jag han flummar, hur kan han veta hur lyckliga människor var för så lång tid sedan? Det kanske var en ständig ojämn kamp för överlevnaden, då med. Men Lasse Berg har påstått samma sak. Paradiset ligger långt bakom oss.


Arkeologer och paleontologer ser på de lämningar benrester som man hittat, att den förhistoriska människan, som var jägare/samlare bara behövde slita 4 timmar om dagen, för sitt dagliga värv, medan skelettdelar från då vi vart bofasta och jordbrukare visar sådana förslitningar att det var inte en dans på rosor bedriva jordbruk på den tiden, men var en fördel ändå för man kunde vara på samma plats hela tiden, och behövde inte följa bytesdjur som kunde vandra långa sträckor, och var man lyckosam kunde man skaffa slavar som gjorde grovjobbet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in