Inta utan....

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:08:49

Mats skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Som sagt MsTibbs. Just sånt där tycker jag är onödigt. :(
Varför så ledsen? Le och var glad istället, som Dunderbar!


Att jag inte själv är sådan innebär inte att jag inte kan inse att det finns vissa som vill ha det så.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-06-08 23:10:35

Dunderbar, jag ofta brukar hoppa över dina trådar eftersom de så lätt urartar i tjafs men nu gör jag ett undantag...

Dunderbar skrev:Nu har ju inte jag heller Asperger, utan drag av det....

Så du har inte riktigt Asperger och då tycker du att de som har en full AS-diagnos ska ta tag i sina liv och ta saker med en klackspark bara för att det funkar för dig som bara har drag av Asperger?

Varsågod, här får du ett tips tillbaka: Om man startar en tråd så får man ju inte bli förvånad om folk kommenterar och har synpunkter. Det är liksom poängen med ett debattforum. Vill du inte ha några kommentarer så kanske det kan funka att låta bli att skriva (potentiellt provocerande) inlägg ö h t...

Tips nr 2: Kan du inte ta folks reaktioner på dina oönskade 'goda råd' med samma lätthet som du rekommenderar alla andra att ta hela sina liv, och bara gå vidare istället för att starta nya trådar om dina gamla trådar som känns överspelade för länge sen?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-06-08 23:12:05

Bjäbbmonstret skrev:
Mats skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Som sagt MsTibbs. Just sånt där tycker jag är onödigt. :(
Varför så ledsen? Le och var glad istället, som Dunderbar!


Att jag inte själv är sådan innebär inte att jag inte kan inse att det finns vissa som vill ha det så.


Bra då borde du också inse att inte alla kan vara som Dunderbar, eftersom du själv inte är sådan. Så vad bråkar du om? Ingen har förbjudit Dunderbar att vara glad. Han är bara att gratulera om han kan vara så glad trots sin sjukdom, men precis som att vi accepterar att han är glad så måste han acceptera att inte alla kan vara lika glada som han, men det är ju det han uppenbarligen inte kan acceptera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mats » 2008-06-08 23:14:45

Du hann före, Kvasir - och dessutom mer välformulerat än vad jag hade åstadkommit.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:15:13

Kvasir skrev:Bra då borde du också inse att inte alla kan vara som Dunderbar, eftersom du själv inte är sådan. Så vad bråkar du om? Ingen har förbjudit Dunderbar att vara glad. Han är bara att gratulera om han kan vara så glad trots sin sjukdom, men precis som att vi accepterar att han är glad så måste han acceptera att inte alla kan vara lika glada som han, men det är ju det han uppenbarligen inte kan acceptera.


Jo jag har full förstående för att alla inte kan vara som Dunderbar, men tycker att det är synd att det är så många som provoceras av honom i stället för att bara låta honom vara i fred.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-06-08 23:16:28

Mats skrev:Du hann före, Kvasir - och dessutom mer välformulerat än vad jag hade åstadkommit.


Det hade du nog också fått till. Bjäbbis målade in sig i ett logiskt hörn, så det var bara att måla färdigt. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mats » 2008-06-08 23:17:43

Bjäbbmonstret skrev:jag har full förstående för att alla inte kan vara som Dunderbar, men tycker att det är synd att det är så många som provoceras av honom i stället för att bara låta honom vara i fred.
Du provoceras ju av att vi provoceras av honom. Varför gör du det istället för att bara lämna oss ifred?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Pontus » 2008-06-08 23:18:09

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:Bra då borde du också inse att inte alla kan vara som Dunderbar, eftersom du själv inte är sådan. Så vad bråkar du om? Ingen har förbjudit Dunderbar att vara glad. Han är bara att gratulera om han kan vara så glad trots sin sjukdom, men precis som att vi accepterar att han är glad så måste han acceptera att inte alla kan vara lika glada som han, men det är ju det han uppenbarligen inte kan acceptera.


Jo jag har full förstående för att alla inte kan vara som Dunderbar, men tycker att det är synd att det är så många som provoceras av honom i stället för att bara låta honom vara i fred.

Det man provoceras av är ju faktiskt att han vägrar förstå att alla inte är som han och fortsätter spy ur sig sina så kallade "råd".
Skulle han bara acceptera att folk är olika skulle ju problemet vara ur världen.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-06-08 23:18:35

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:Bra då borde du också inse att inte alla kan vara som Dunderbar, eftersom du själv inte är sådan. Så vad bråkar du om? Ingen har förbjudit Dunderbar att vara glad. Han är bara att gratulera om han kan vara så glad trots sin sjukdom, men precis som att vi accepterar att han är glad så måste han acceptera att inte alla kan vara lika glada som han, men det är ju det han uppenbarligen inte kan acceptera.


Jo jag har full förstående för att alla inte kan vara som Dunderbar, men tycker att det är synd att det är så många som provoceras av honom i stället för att bara låta honom vara i fred.


Visst, vi kan ignorera honom helt istället, och borde kanske göra så, men han vill förmodligen något med det han skriver och då bör han kanske få återkoppling på det. Men det verkar onekligen omöjligt att kommunicera med honom.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-06-08 23:25:31

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:Bra då borde du också inse att inte alla kan vara som Dunderbar, eftersom du själv inte är sådan. Så vad bråkar du om? Ingen har förbjudit Dunderbar att vara glad. Han är bara att gratulera om han kan vara så glad trots sin sjukdom, men precis som att vi accepterar att han är glad så måste han acceptera att inte alla kan vara lika glada som han, men det är ju det han uppenbarligen inte kan acceptera.


Jo jag har full förstående för att alla inte kan vara som Dunderbar, men tycker att det är synd att det är så många som provoceras av honom i stället för att bara låta honom vara i fred.


Nu var det han som startade en tråd för att klaga. Igen. Mitt liv skulle vara mycket enklare om jag kunde "välja" att inte vara deprimerad och ha ångest samt krångel av Aspergern och ADHD. Nu är dte inte så.

Jag skulle skratta mig lycklig om Dunderbar kom på en metod som faktiskt funkade, men nu är det inte så. Katten helelr, att jag skulle tycka synd om ett läkemedelsbolag som bjussar på antibiotika och sen hånar patienterna för att inte patienternas benbrott läker. Dunderbar är ett sådant läkemedelsbolag, det är synd. Det hade varit annorlunda, om han istället skulle ta till sig, när vi många stycken säger att vi skulle mått mycket bättre utav en gipsning. Istället fortsätter han att i ny tråd efter tråd tjata om antibiotika mot benbrott...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:26:30

Jag hade en gammal släkting. Hon både såg och hörde dåligt, hade ont och svårt att röra sig, men man kom dig och frågade hur hon mådde så sa hon bara något kort och fortsatte sedan att prata om andra saker, sånt som hade hänt och fråga om andra.

Jag hade en annan släkting som också hade ont och diverse ålderskrämpor även om det inte var på långt när så mycket som den första. Liksom flera av sina systrar så kunde hon gå på långa stunder med detaljerade beskrivningar om vart hon hade ont någonstans, vad doktorn hade sagt, hur synd det var om henne, och hur tråkigt livet var.
Min mor trodde redan som barn att den här släktingen skulle dö närsomhelst eftersom hon var så sjuk men hon levde tills hon var 94 år..

Gissa vem som var roligast att hälsa på?

Nu går det ju inte att jämföra sådana här saker med AS och man har rätt till att må dåligt, var arg, irriterad och ursinnig, men man har också rätt att försöka möta livet med en positiv livsinställning om man kan. Positiva handlingar och attityder kan i bästa fall leda till nya positiva handlingar och attityder och en positiv spiral.

Sen tror jag inte att det är positivt att i längden bara visa upp en positiv fasad, om det nu är det det handlar om och man är kapabel till det. Jag tror exempelvis att positiva affirmationer som något yttrade sig positivt om här på forumet ibland kan vara direkt skadligt men det kan också ibland fungera.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav antikropp » 2008-06-08 23:29:04

Anledningen till att många blir provocerade är väl att Dunderbar med sina "må-bra-tips" är jävligt provocerande. Aspergers Syndrom är inte en diagnos som man stämplar gulliga små barn med för att dom kan mycket mer om dinosaurier än sina klasskamrater. Det är ett osynligt funktionshinder som innebär att man är socialt efterbliven och ofta har påtagligt svårt att få livet att fungera på alla sätt det ska fungera på och leder antagligen riktigt jävla ofta till psykproblem. Alla som mår dåligt av sitt funktionshinder och av folks oförståelse inför problemen det innebär att vara aspig har lessnat på hurtiga floskler och löften att allt blir bra bara man följer något sketet tips om hur man ska göra för att må bra.

Och vad är det för tips man får då? Sluta må dåligt och börja må bättre istället. Det är ju för fan sämre än vad Mia Törnblom kan prestera. En jävla karikatyr av Mia Törnblom är vad det är.

EDIT: *ler*
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav storskojaren » 2008-06-08 23:31:05

Bjäbbmonstret skrev:Nu går det ju inte att jämföra sådana här saker med AS och man har rätt till att må dåligt, var arg, irriterad och ursinnig, men man har också rätt att försöka möta livet med en positiv livsinställning om man kan. Positiva handlingar och attityder kan i bästa fall leda till nya positiva handlingar och attityder och en positiv spiral.


Och i värsta fall kan det leda till att man lurar sig själv och till slut så hinner verkligheten ikapp en och man kraschar, i bästa fall så överlever man en sån krasch, i värsta fall inte.
Senast redigerad av storskojaren 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:31:05

Mats skrev:
Bjäbbmonstret skrev:jag har full förstående för att alla inte kan vara som Dunderbar, men tycker att det är synd att det är så många som provoceras av honom i stället för att bara låta honom vara i fred.
Du provoceras ju av att vi provoceras av honom. Varför gör du det istället för att bara lämna oss ifred?


Nu började jag ju inte skriva i den här tråden för er skull eller för min egen utan för Dunderbars. Men låt gå för det då. Jag behöver inte fortsätta dividera om detta. Jag råkar väl bara ha den egenheten att jag på grund av mina livserfarenheter har väldigt svårt att åse när flera går på en oavsett orsak. :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-06-08 23:34:19

Snälla Bjäbbis, om du tror ditt exempel är relevant så har du nog tyvärr inte fattat mycket mera än Dunderbar. Visst, i många fall kanske det handlar om att välja hur man ser på och hanterar sina problem, men i väldigt många fall är det inte så enkelt att man kan välja mellan fundamentalt olika sätt. Kanske är det så att den som aldrig har haft en svår depression eller liknande är oförmögen att förstå ens en gnutta av hur det är i den situationen. Ibland önskar jag att det vore möjligt att ge människor svår depression, ångest och självmordstankar i någon vecka och sedan kunna få dem att försvinna plötsligt och fullständigt, så att alla kunde få prova på hur det är. Likadant med utbrändhet och en del andra saker.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:34:35

storskojaren skrev:Och i värsta fall kan det leda till att man lurar sig själv och till slut så hinner verkligheten ikapp en och man kraschar, i bästa fall så överlever man en sån krasch, i värsta fall inte.


Det håller jag fullständigt med om. Men det innebär inte att inte positiva affirmationer kan vara användbart i begränsade sammanhang. Exempelvis för att övervinna nervositet inför en aktuell situation som man har hyfsade chanser att klara av.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-06-08 23:37:16

Bjäbbmonstret skrev:Nu började jag ju inte skriva i den här tråden för er skull eller för min egen utan för Dunderbars. Men låt gå för det då. Jag behöver inte fortsätta dividera om detta. Jag råkar väl bara ha den egenheten att jag på grund av mina livserfarenheter har väldigt svårt att åse när flera går på en oavsett orsak. :roll:

Här får du ett (vänligt menat) tips också, Bjäbbis: kanske du kunde försöka få hjälp att bearbeta dina minnen istället för att överidentifiera dig med varenda person som råkar skriva något som fler än en reagerar över eller har avvikande åsikt om?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pontus » 2008-06-08 23:38:17

Bjäbbmonstret skrev:Nu började jag ju inte skriva i den här tråden för er skull eller för min egen utan för Dunderbars. Men låt gå för det då. Jag behöver inte fortsätta dividera om detta. Jag råkar väl bara ha den egenheten att jag på grund av mina livserfarenheter har väldigt svårt att åse när flera går på en oavsett orsak. :roll:

Om flera känner sig provocerade är det inte konstigt om dom alla vill säga sin mening. Det är det jag tycker har hänt hela tiden, bara flera personer som har känt sig provocerade av en person.
Då får man faktiskt skylla sig själv.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Mats » 2008-06-08 23:40:49

Bjäbbmonstret skrev:Jag råkar väl bara ha den egenheten att jag på grund av mina livserfarenheter har väldigt svårt att åse när flera går på en oavsett orsak. :roll:
OK, det var ju en helt annan anledning till att skriva än den du först angav - att du inte förstår kritiken av Dunderbar.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:41:38

Inger skrev:Här får du ett (vänligt menat) tips också, Bjäbbis: kanske du kunde försöka få hjälp att bearbeta dina minnen istället för att projicera dem på varenda person som råkar skriva något som fler än en reagerar över eller har avvikande åsikt om?


Jaså tycker du att det är så allvarligt? shock: Jag inser givetvis att det är en reflex i viss mån men jag menar också att det oftast är bra för att balansera upp diskussionen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav storskojaren » 2008-06-08 23:42:18

Bjäbbmonstret skrev:
storskojaren skrev:Och i värsta fall kan det leda till att man lurar sig själv och till slut så hinner verkligheten ikapp en och man kraschar, i bästa fall så överlever man en sån krasch, i värsta fall inte.


Det håller jag fullständigt med om. Men det innebär inte att inte positiva affirmationer kan vara användbart i begränsade sammanhang. Exempelvis för att övervinna nervositet inför en aktuell situation som man har hyfsade chanser att klara av.


Men de personer vi pratar om har inte problem med att övervinna nervositet, utan att hitta en mening med att gå upp ur sängen på morgonen
Senast redigerad av storskojaren 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:42:48

Mats skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag råkar väl bara ha den egenheten att jag på grund av mina livserfarenheter har väldigt svårt att åse när flera går på en oavsett orsak. :roll:
OK, det var ju en helt annan anledning till att skriva än den du först angav - att du inte förstår kritiken av Dunderbar.


Nej jag förstår inte riktigt kritiken av Dunderbar heller men man kan väl ha fler anledningar till att man skriver saker?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-06-08 23:44:06

Bjäbbmonstret skrev:Jag råkar väl bara ha den egenheten att jag på grund av mina livserfarenheter har väldigt svårt att åse när flera går på en oavsett orsak. :roll:


Men får då denna enda person först göra vad som helst mot andra personer? Problemet här är ju att Dunderbar skrev saker som väldigt många tog illa vid sig för, och trots upprepade påpekanden om att så var fallet så envisades han med att skriva samma sak om och om igen, och startade nya trådar om det. Nu startade han ytterligare en tråd om det efter att ha varit borta från forumet en tid.

Det du säger är att en person alltid får bära sig illa åt mot flera, men om flera personer beklagar sig över detta så är det mobbing. Med det argumentet kan man försvara massmördare och massvåldtäktsmän eftersom de är ensamma mot flera.

Jag är övertygad om att jag mycket enkelt skulle kunna få dig att agera precis som många av oss andra gör här och jag tror jag vet ganska precis vad jag skulle ta upp för ämne också, men jag tänker inte starta någon provocerande tråd bara för att bevisa det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-08 23:47:36

Kvasir skrev:Snälla Bjäbbis, om du tror ditt exempel är relevant så har du nog tyvärr inte fattat mycket mera än Dunderbar. Visst, i många fall kanske det handlar om att välja hur man ser på och hanterar sina problem, men i väldigt många fall är det inte så enkelt att man kan välja mellan fundamentalt olika sätt.


Nej jag menar inte heller att mina släktingar bara fritt kunde välja. Äldre sjuka människor kan också drabbas av depressioner. Men nu pratade jag om vad en positiv attityd kan göra med en människas liv om man har möjlighet att upprätthålla den.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in