Inomhustemperatur i lägenhet för "känsliga grupper"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav slackern » 2021-09-26 17:58:28

melly skrev:
antonius skrev:man kan ha en fotogenkamin, eller en sådan där skorstenslös spis, som man eldar med T-spisbränsle, så man miljövänlig åxå... :-)063

Fotogenkamin kan väl värma hyfsat, men behöver man inte ta in frisk (kall) luft om man använder den i lägenhet, om det alltså saknas skorsten?


Jag har för mig att dom används i "sommarstugor" som saknar el. Kan tänka mig att dom har rätt enkelstandard och inte är allt för välisolerade husen dom är tänkta för. I en lägenhet kan det nog vara vanskligt men dom där eldstäderna som eldas med sprit ska gå bra att använda i lägenheter utan skorstenar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Chrilleb » 2021-09-26 18:00:19

Intressant tråd! Jag har runt 20 grader inne. Uppe i gemensamhetslokalen varmt oxå. Brukar ligga på strax över 20 grader. Om sommaren har jag bordsfläkten på.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav melly » 2021-09-26 19:06:50

slackern skrev:
melly skrev:
antonius skrev:man kan ha en fotogenkamin, eller en sådan där skorstenslös spis, som man eldar med T-spisbränsle, så man miljövänlig åxå... :-)063

Fotogenkamin kan väl värma hyfsat, men behöver man inte ta in frisk (kall) luft om man använder den i lägenhet, om det alltså saknas skorsten?


Jag har för mig att dom används i "sommarstugor" som saknar el. Kan tänka mig att dom har rätt enkelstandard och inte är allt för välisolerade husen dom är tänkta för. I en lägenhet kan det nog vara vanskligt men dom där eldstäderna som eldas med sprit ska gå bra att använda i lägenheter utan skorstenar.

Jepp, tror att du har rätt. :-)Happy

Jag nätsökte lite och det är varierande besked kring fotogenkaminer i lägenheter. Bästa tipset om man vill köra en sådan, förutom att vädra med tvärdrag då och då, är nog att då också skaffa en kolmonoxidvarnare...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav LordNelson » 2021-09-26 19:20:52

melly skrev:
slackern skrev:
melly skrev:Fotogenkamin kan väl värma hyfsat, men behöver man inte ta in frisk (kall) luft om man använder den i lägenhet, om det alltså saknas skorsten?


Jag har för mig att dom används i "sommarstugor" som saknar el. Kan tänka mig att dom har rätt enkelstandard och inte är allt för välisolerade husen dom är tänkta för. I en lägenhet kan det nog vara vanskligt men dom där eldstäderna som eldas med sprit ska gå bra att använda i lägenheter utan skorstenar.

Jepp, tror att du har rätt. :-)Happy

Jag nätsökte lite och det är varierande besked kring fotogenkaminer i lägenheter. Bästa tipset om man vill köra en sådan, förutom att vädra med tvärdrag då och då, är nog att då också skaffa en kolmonoxidvarnare...

Om man inte har livet så kärt kan man bespara sig den utgiften.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav antonius » 2021-09-26 19:24:27

melly skrev:
slackern skrev:
melly skrev:Fotogenkamin kan väl värma hyfsat, men behöver man inte ta in frisk (kall) luft om man använder den i lägenhet, om det alltså saknas skorsten?


Jag har för mig att dom används i "sommarstugor" som saknar el. Kan tänka mig att dom har rätt enkelstandard och inte är allt för välisolerade husen dom är tänkta för. I en lägenhet kan det nog vara vanskligt men dom där eldstäderna som eldas med sprit ska gå bra att använda i lägenheter utan skorstenar.

Jepp, tror att du har rätt. :-)Happy

Jag nätsökte lite och det är varierande besked kring fotogenkaminer i lägenheter. Bästa tipset om man vill köra en sådan, förutom att vädra med tvärdrag då och då, är nog att då också skaffa en kolmonoxidvarnare...


Nackdelen med fotogenkaminer är att de osar lite grann när man släcker dem, men har man balkong kan man ställa dem där när man stänger av dem. Japaner har ofta sådana kaminer i äldre hus som den enda värmekällan, är väl därför många är "Made in Japan" märkta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav HGJ » 2021-09-26 20:00:26

Alien skrev:Undrar om vi törs flytta från vårt lilla hus om vi måste frysa resten av livet. Går det inte att se hur mycket varje lägenhet gör av med så det syns på hyran/avgiften, så man iaf själv får bestämma och betala för den extra värme man behöver?

När det gäller nyare (samt nyrenoverade) områden står det ofta att värme upp till 20 grader (i äldreboenden 22 grader) ingår i hyran och att hyresgästen får betala extra för högre temperatur än så.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav slackern » 2021-09-27 8:46:37

melly skrev:
slackern skrev:
melly skrev:Fotogenkamin kan väl värma hyfsat, men behöver man inte ta in frisk (kall) luft om man använder den i lägenhet, om det alltså saknas skorsten?


Jag har för mig att dom används i "sommarstugor" som saknar el. Kan tänka mig att dom har rätt enkelstandard och inte är allt för välisolerade husen dom är tänkta för. I en lägenhet kan det nog vara vanskligt men dom där eldstäderna som eldas med sprit ska gå bra att använda i lägenheter utan skorstenar.

Jepp, tror att du har rätt. :-)Happy

Jag nätsökte lite och det är varierande besked kring fotogenkaminer i lägenheter. Bästa tipset om man vill köra en sådan, förutom att vädra med tvärdrag då och då, är nog att då också skaffa en kolmonoxidvarnare...


Om det blir en kris och fjärvärmeverket slås ut så kan jag tänka mig att om man äger ett fotogenelement och bor i en lägenhet så är man nog inte så nogaräknad om det är -30C utomhus.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav antonius » 2021-09-27 10:43:12

slackern skrev:
melly skrev:
slackern skrev:
Jag har för mig att dom används i "sommarstugor" som saknar el. Kan tänka mig att dom har rätt enkelstandard och inte är allt för välisolerade husen dom är tänkta för. I en lägenhet kan det nog vara vanskligt men dom där eldstäderna som eldas med sprit ska gå bra att använda i lägenheter utan skorstenar.

Jepp, tror att du har rätt. :-)Happy

Jag nätsökte lite och det är varierande besked kring fotogenkaminer i lägenheter. Bästa tipset om man vill köra en sådan, förutom att vädra med tvärdrag då och då, är nog att då också skaffa en kolmonoxidvarnare...


Om det blir en kris och fjärvärmeverket slås ut så kan jag tänka mig att om man äger ett fotogenelement och bor i en lägenhet så är man nog inte så nogaräknad om det är -30C utomhus.


I princip behövs det bara att någon hackar kommunens intranät och så är värmen borta i en vecka eller så... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav slackern » 2021-09-27 11:11:56

antonius skrev:
slackern skrev:
melly skrev:Jepp, tror att du har rätt. :-)Happy

Jag nätsökte lite och det är varierande besked kring fotogenkaminer i lägenheter. Bästa tipset om man vill köra en sådan, förutom att vädra med tvärdrag då och då, är nog att då också skaffa en kolmonoxidvarnare...


Om det blir en kris och fjärvärmeverket slås ut så kan jag tänka mig att om man äger ett fotogenelement och bor i en lägenhet så är man nog inte så nogaräknad om det är -30C utomhus.


I princip behövs det bara att någon hackar kommunens intranät och så är värmen borta i en vecka eller så... :-)063


Räknas inte det som en kris?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Paladinen » 2021-09-27 12:14:31

Jag har för mig att standarden i det hyresbolaget som jag hyrde av innan jag bytte till privat hyresvärd var 21 grader inomhustemperatur.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav antonius » 2021-09-27 12:44:15

slackern skrev:Räknas inte det som en kris?


Säkert, men oklart när det räknas som katastrof, är det när folk börjar att dö...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav hrso76 » 2022-08-16 1:09:41

Och nu är det sommar. Och vi kan inte sova utan Imovane. 27 grader i sovrummet. (I köket - som vi inte kan använda - är det 31 grader.) Min sambo är sjukskriven pga sömnbrist. Jag uthärdar just nu. Enligt Folkhälsomyndigheten får det vara upp till 28 grader "kortvarigt" under sommaren. Vad är kortvarigt? Hela sommaren har ju varit outhärdlig.

Vet någon om det finns juridiskt framkomlinga vägar här? Vi har båda diagnoser. Vi äger en bostadsrättslägenhet gemensamt. Vi skulle kunna ha råd att montera en värmepump på balkongen som skulle lösa många av våra problem, men föreningen säger tvärt nej till det. Vi har inte råd att flytta till villa.
hrso76
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-08-31

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Paladinen » 2022-08-16 5:04:36

Skaffa en portabel Andersson ac. Det finns ju att köpa på tex Netonnet för 2490 kr. Sök på AC på netonets hemsida

Du pluggar in den i väggen och sedan leder du en tub ifrån utblåset på ac'n ut genom fönstret eller balkongdörren.

Det behövs ingen installation eller att du måste montera något .

Du kan få 16 grader och den fungerar i rum upp till 29 kvadratmeter
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Dagobert » 2022-08-16 6:44:51

hrso76 skrev:Och nu är det sommar. Och vi kan inte sova utan Imovane. 27 grader i sovrummet. (I köket - som vi inte kan använda - är det 31 grader.) Min sambo är sjukskriven pga sömnbrist. Jag uthärdar just nu. Enligt Folkhälsomyndigheten får det vara upp till 28 grader "kortvarigt" under sommaren. Vad är kortvarigt? Hela sommaren har ju varit outhärdlig.

Vet någon om det finns juridiskt framkomlinga vägar här? Vi har båda diagnoser. Vi äger en bostadsrättslägenhet gemensamt. Vi skulle kunna ha råd att montera en värmepump på balkongen som skulle lösa många av våra problem, men föreningen säger tvärt nej till det. Vi har inte råd att flytta till villa.

Köp en portabel AC, en billig kostar ca 3500 och funkar fint för 1 rum, ev 2.
En dyrare är tystare.
Ingen installation, bara sladd i vägguttaget och slangen ut genom fönstret.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Dagobert » 2022-08-18 20:04:55

Mitt inlägg ovan säger precis vad Paladinens säger ovanför det. Så kan det bli när förhandsgranskningen inte hinner med. Vi skrev alltså våra inlägg helt ovetande om den andre. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Skogkatt » 2022-08-18 21:36:02

Dagobert skrev:Köp en portabel AC, en billig kostar ca 3500 och funkar fint för 1 rum, ev 2.
En dyrare är tystare.
Ingen installation, bara sladd i vägguttaget och slangen ut genom fönstret.


Elen kostar 5 kronor för en kilowattimme. :shock: Och det kommer bara att bli dyrare. Vi måste koppla ut allt som använder el nu för att överleva, så jag tror inte att det kommer att bli AC på någon av oss. Vi måste snart stänga av kylskåpet och dricka varm mjölk.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Richard » 2022-08-19 15:32:16

Jag hade tänkt köpa en sån här att ha för säkerhets skull om elen/värmen havererar i vinter...
https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000043692

Står att den inte är avsedd för inomhusbruk, men det är lugnt att köra en sån liten gasoltub på 56 kvm. Men jag har nog aldrig haft ett oplanerat strömavbrott under de 22 år jag har bott här.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav antonius » 2022-08-19 19:05:05

Richard skrev:Jag hade tänkt köpa en sån här att ha för säkerhets skull om elen/värmen havererar i vinter...
https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000043692

Står att den inte är avsedd för inomhusbruk, men det är lugnt att köra en sån liten gasoltub på 56 kvm. Men jag har nog aldrig haft ett oplanerat strömavbrott under de 22 år jag har bott här.


Jag har en sådan här, heter lustigt nog Corona, är japansk, är vanliga där tydligen, de går på vanligt lysfotogen, lite enklare och säkrare än gasol tycker jag, den fungerar bra har haft den i många år, ger 2000w

corona.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Skogkatt » 2022-08-19 19:10:11

antonius skrev:Jag har en sådan här, heter lustigt nog Corona, är japansk, är vanliga där tydligen, de går på vanligt lysfotogen, lite enklare och säkrare än gasol tycker jag, den fungerar bra har haft den i många år, ger 2000w


Lysfotogen kostar minst 50 kronor för en liter. Och det kommer bara att bli dyrare. Jag tror inte att det finns en väg runt det här problemet vi har nu. :-)004 Vad man än köper så är det för dyrt att använda det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Inomhustemperatur i lägenhet

Inläggav Richard » 2022-08-19 19:18:01

antonius skrev:
Richard skrev:Jag hade tänkt köpa en sån här att ha för säkerhets skull om elen/värmen havererar i vinter...
https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000043692

Står att den inte är avsedd för inomhusbruk, men det är lugnt att köra en sån liten gasoltub på 56 kvm. Men jag har nog aldrig haft ett oplanerat strömavbrott under de 22 år jag har bott här.


Jag har en sådan här, heter lustigt nog Corona, är japansk, är vanliga där tydligen, de går på vanligt lysfotogen, lite enklare och säkrare än gasol tycker jag, den fungerar bra har haft den i många år, ger 2000w

corona.jpg


Tack för tipset!

Jag har läst lite om fotogenkaminer också, o även funderat på en sådan istället. Jag tycker inte heller det är roligt att förvara en massa gasol hemma, hellre då fotogen.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inomhustemperatur i lägenhet för "känsliga grupper"

Inläggav melly » 2022-08-22 17:54:28

antonius skrev:Jag har en sådan här, heter lustigt nog Corona, är japansk, är vanliga där tydligen, de går på vanligt lysfotogen, lite enklare och säkrare än gasol tycker jag, den fungerar bra har haft den i många år, ger 2000w

Nu börjar jag fundera på att skaffa en sån, jag också. Att ha i lägenheten om det skulle bli avstängd värme.

Så kollade jag Kemetyl, och där skriver de:
T-Lysfotogen rekommenderas för användning utomhus. För inomhusmiljöer rekommenderar vi i stället T-Lampolja.

Så då undrar jag, vad använder du? Corona-värmarna har tydligen sensor för hög CO-halt, men frågan är om det finns andra giftigheter som gör att man ska använda lampolja istället..?
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Inomhustemperatur i lägenhet för "känsliga grupper"

Inläggav antonius » 2022-08-22 20:19:03

melly skrev:
antonius skrev:Jag har en sådan här, heter lustigt nog Corona, är japansk, är vanliga där tydligen, de går på vanligt lysfotogen, lite enklare och säkrare än gasol tycker jag, den fungerar bra har haft den i många år, ger 2000w

Nu börjar jag fundera på att skaffa en sån, jag också. Att ha i lägenheten om det skulle bli avstängd värme.

Så kollade jag Kemetyl, och där skriver de:
T-Lysfotogen rekommenderas för användning utomhus. För inomhusmiljöer rekommenderar vi i stället T-Lampolja.

Så då undrar jag, vad använder du? Corona-värmarna har tydligen sensor för hög CO-halt, men frågan är om det finns andra giftigheter som gör att man ska använda lampolja istället..?


Jag brukar bara handla det som finns i dunkar på bensinmackar, inget specifikt märke, bara det står att det är lämpligt för kaminer, vet inte vad det är för skillnad på fotogen och lampolja
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inomhustemperatur i lägenhet för "känsliga grupper"

Inläggav melly » 2022-08-22 20:52:02

antonius skrev:
melly skrev:
antonius skrev:Jag har en sådan här, heter lustigt nog Corona, är japansk, är vanliga där tydligen, de går på vanligt lysfotogen, lite enklare och säkrare än gasol tycker jag, den fungerar bra har haft den i många år, ger 2000w

Nu börjar jag fundera på att skaffa en sån, jag också. Att ha i lägenheten om det skulle bli avstängd värme.

Så kollade jag Kemetyl, och där skriver de:
T-Lysfotogen rekommenderas för användning utomhus. För inomhusmiljöer rekommenderar vi i stället T-Lampolja.

Så då undrar jag, vad använder du? Corona-värmarna har tydligen sensor för hög CO-halt, men frågan är om det finns andra giftigheter som gör att man ska använda lampolja istället..?


Jag brukar bara handla det som finns i dunkar på bensinmackar, inget specifikt märke, bara det står att det är lämpligt för kaminer, vet inte vad det är för skillnad på fotogen och lampolja

Tack för svar!

Eftersom du tycks ha överlevt tror jag att jag också vågar gå på det billigare alternativet.

För det är den skillnad jag kan se: lampolja är dyrare än lysfotogen.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Inomhustemperatur i lägenhet för "känsliga grupper"

Inläggav Karamell » 2022-08-23 13:25:38

Jag kör också med elelement på vintern. Har aldrig förstått varför man inte kan få bestämma värmen skälv i sin lägenhet. Varför är det såna system att alla ska ha samma högsta värme? Värmen är ju en av dom viktigaste anledningarna till att man inte vill vara hemlös.

Men ingår det känslighet för värme och kyla i autism? Eller är det någon individuellt?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in