Ingen vill heta Svensson

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-14 22:15:48

I senaste numret av Språktidningen (nr 2 2013) finns ett roligt (tycker jag, alltså) reportage om efternamnsbyten. Jag har ett av Sveriges vanligaste efternamn och skulle vilja byta till min farmors flicknamn, Schön, som inte är så vanligt. Men det som är mest inne just nu är att hitta på ett eget efternamn!
Om det inte lät så himla knäppt, skulle jag ta namnet Tigertass. Eller kanske t.o.m. Kahlokatt :mrgreen:

Här är några mer eller mindre märkliga efternamn som folk har valt de senaste åren (vissa av dem låter som något av Povel Ramel eller Galenskaparna :roll: ):

Alvsilver
Blomsterhage
Bonnmora
Bornadel
Bortomberg
Bykulle
Clinthallberg
Davenhill
Drömhjärta
Edenlilja
Estprimum
Evangelietsson (!)
Evigh
Fjärrnäs
Gosare (!)
Hammarfrid
Havsängel
Iskristall
Kofjäll
Lejonfrost
Limewood (gissar att de bytte från Lind)
Lindmajstråhle
Manspassant
Modersveasborg (!)
Måneros
Nathaliespappa (!)
Onyxén
Persienson
Predicator
Rockzter
Rosesund (jag tror att det här är en ung författare som tidigare gav ut böcker under namnet Frida Edman, men nu kallar sig Frida Arwen Rosesund)
Silverliv
Silvermarker
Sinneslugn
Skogsvilde
Skyheart
Soljänta
Solocean
Stharrängen
Sunnestård
Svartson
Tornseglare
Toutparfait ("helt perfekt")
Trintelbergh (vad sjutton är en trintel?)
Tusenstierna
Twinflame
Upphöj
Vargasjäl
Vidlycke
Vinterdotter
Virrankare ( :shock: )
Vågsten (blev jätteförvånad när jag såg det, för precis det efternamnet hittade jag på när jag var 8-9 år; jag tyckte det lät jättevackert)
Wildegård
Wynjadal (en wynja är en runa, vill jag minnas)
Ylvalind
Åkerbris
Åskberg
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-14 22:21:55

Jag slog precis upp Modersveasborg på Ratsit och snubben heter Svealand i förnamn, dessutom!!! :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Wine » 2013-02-14 22:23:25

Verkar praktiskt med ett efternamn som är väldigt vanligt och gärna ett som dessutom är kort som man slipper bokstavera för att det inte ska bli fel och missuppfattas som exempelvis Ek:

SCB - Efternamn, topp 100

Tabellen visar de 100 vanligaste efternamnen och hur vanliga namnen är i befolkningen den 31 december 2011. Olika stavningar ingår i varje namn men namnet redovisas med den vanligaste stavningen.


Kahlokatt skulle väl inte vara så illa som efternamn?
Senast redigerad av Wine 2013-02-14 22:25:54, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-14 22:24:54

Wine skrev:Verkar praktiskt med ett efternamn som är väldigt vanligt och gärna ett som dessutom är kort som man slipper bokstavera för att det inte ska bli fel och missuppfattas som exempelvis Ek.


Jag har problem med mitt förnamn i stället. Är tacksam att jag iaf inte fick pappas konstiga meänkieli-efternamn...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ingen vill heta Svensson

Inläggav slackern » 2013-02-14 22:33:05

Wine skrev:Verkar praktiskt med ett efternamn som är väldigt vanligt och gärna ett som dessutom är kort som man slipper bokstavera för att det inte ska bli fel och missuppfattas som exempelvis Ek.

Kahlokatt skulle väl inte vara så illa som efternamn?


Ö är ännu kortare. Kan ju aldrig bli fel i Sverige. Men i länder som inte har Ö kan det uppstå komplikationer :)

Whats your name sir?

It´s Ö

:shock: Pardon sir can you plz repeat that?

It´s Ö

Did you say öhhhh?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Wine » 2013-02-14 22:44:53

slackern skrev:Ö är ännu kortare. Kan ju aldrig bli fel i Sverige. Men i länder som inte har Ö kan det uppstå komplikationer

Whats your name sir?

It´s Ö

Pardon sir can you plz repeat that?

It´s Ö

Did you say öhhhh?


I do agree with what you're saying. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Flia » 2013-02-15 0:09:24

Undrar hur de kan gå med på Nathaliespappa.
Ska Nathalie också ha det efternamnet?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Ingen vill heta Svensson

Inläggav slackern » 2013-02-15 0:16:40

Flia skrev:Undrar hur de kan gå med på Nathaliespappa.
Ska Nathalie också ha det efternamnet?


Troligtvis har flickan mammans efternamn. Och är inte föräldrarna gifta så kan inte pappan ta mammans efternamn. Men dottern kan säkert få det som mellannamn. Eller vill hon ha det som efternamn så står det henne fritt att välja det när hon blir myndig om inte föräldrarna kan enas om det innan.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ingen vill heta Svensson

Inläggav sugrövmanövern » 2013-02-15 1:14:08

Den nya trenden med den tecknade My little Ponyserien har fått folk att döpa sig efter karaktärerna i serien:

http://www.hitta.se/dennis+fluttershy/e ... fluttershy

Fluttershy:

Bild
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Dagobert » 2013-02-15 1:43:26

Minns några fiktiva från gamla MAD:
Åkerbock
Åderbråck
Falukropp
Tegeldutt
Dagobert
 
Inlägg: 14136
Anslöt: 2010-11-30

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 14:11:05

Flia skrev:Undrar hur de kan gå med på Nathaliespappa.
Ska Nathalie också ha det efternamnet?


Nej, hon har i sin tur bytt till Gertsdotter!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 10:43:17

Jag fattar inte folk som vill ha unika namn. Jag hade ett sådant när jag var gift (det var absolut inte udda eller "konstigt", det var bara inte så vanligt). Det var bara ett par tiotal personer i landet med det efternamnet och jag var ensam om min kombination av för- och efternamn. Jag tyckte att det var obehagligt, man blir ju så o-anonym då, nyfikna människor kan hitta en massa info om en på nätet och liknande. Efter skilsmässan tog jag tillbaka mitt flicknamn (som inte alls är ovanligt) och nu finns det flera tiotal med samma kombination av för- och efternamn som jag. Superbra tycker jag.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ingen vill heta Svensson

Inläggav slackern » 2013-02-16 12:11:17

Gafsan skrev:Jag fattar inte folk som vill ha unika namn. Jag hade ett sådant när jag var gift (det var absolut inte udda eller "konstigt", det var bara inte så vanligt). Det var bara ett par tiotal personer i landet med det efternamnet och jag var ensam om min kombination av för- och efternamn. Jag tyckte att det var obehagligt, man blir ju så o-anonym då, nyfikna människor kan hitta en massa info om en på nätet och liknande. Efter skilsmässan tog jag tillbaka mitt flicknamn (som inte alls är ovanligt) och nu finns det flera tiotal med samma kombination av för- och efternamn som jag. Superbra tycker jag.


Jag känner igen det där. Eller jag är själv född med ett ovanligt efternamn i Sverige. Så jag är inte direkt anonym i Sverige folk kommer ihåg mitt efternamn. Men jag trivs med mitt efternamn och skulle inte vilja byta det mot något annat. Och självfallet har min son samma efternamn som jag. Men har har även sin mammas efternamn som ett mellannamn alltså ett dubbelnamn.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Miche » 2013-02-16 12:45:06

Man kanske ska fundera på vilken information som man sprider om sig själv, inte minst om man har ett ovanligt efternamn/ovanlig namnkombination. Tyvärr går det ju inte att kontrollera vad andra skriver om en... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 13:03:51

Miche skrev:Man kanske ska fundera på vilken information som man sprider om sig själv, inte minst om man har ett ovanligt efternamn/ovanlig namnkombination. Tyvärr går det ju inte att kontrollera vad andra skriver om en... :(


Absolut. Så klart ska man inte lägga ut personlig information i onödan. Men det finns ju information som i sig kanske inte är direkt känslig (och som det inte är man själv som lagt ut) men som ändå ger onödigt mycket info när allting dyker upp samlat vid en googling. Ifall någon googlar mitt namn nu så får hen minsann göra sig besväret att sortera bort all info som rör någon annan med samma namn ;)

(Och ifall nån undrade så har jag inte några särskilt spännande skelett i garderoben utan jag gillar bara anonymiteten).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Alien » 2013-02-16 13:41:46

Jag har ett ganska ovanligt förnamn och ett ganska ovanligt efternamn, så jag är ensam i Sverige om kombinationen. Men det skulle inte falla mig in att byta. Min man är ensam om sitt förnamn och hans efternamn är ännu ovanligare än mitt. Så jag hade inte vunnit större anonymitet om jag tagit hans efternamn.

Vår dotter har en ovanlig stavning av sitt förnamn, och sin fars ovanliga efternamn, så hon är också unik.

Jag berättade en gång för henne att det bara fanns en enda i Sverige med samma stavning av tilltalsnamn som hon. "Var bor hon?" frågade hon. Det lät som hon tänkte se till att det snart bara skulle finnas en enda i riket. :shock: :lol:

Jag för min del tycker att det vore tråkigt av vara en av otaliga "Maria Eriksson" el "Erik Johansson". Tycker att folk med supervanliga efternamn kan ge sina barn mer ovanliga förnamn. De med ovanliga efternamn kan välja de vanliga förnamnen, om de vill. (Att jag fick ett ovanligt förnamn berodde inte på att mina föräldrar ville det; där jag föddes var det inte ovanligt.) Men då får kvinnorna sluta med oseden att byta efternamn bara för att de gifter sig. Det är då Ann Gyllensvans risker att bli Ann Svensson, och Tigerlilja Ek riskerar att bli Tigerlilja Gyllensvans.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 13:50:57

Alien skrev:Jag har ett ganska ovanligt förnamn och ett ganska ovanligt efternamn, så jag är ensam i Sverige om kombinationen. Men det skulle inte falla mig in att byta. Min man är ensam om sitt förnamn och hans efternamn är ännu ovanligare än mitt. Så jag hade inte vunnit större anonymitet om jag tagit hans efternamn.


Nej, jag skulle inte heller ha bytt bara för sakens skull. Att jag bytte namn efter skilsmässan kändes naturligt eftersom det trots allt enbart är min f.d. man och hans närmaste släkt som har det här efternamnet, och när jag inte längre ingick i släkten kändes det märkligt att bära efternamnet. Om de hade haft ett mindre "unikt" namn vet jag inte om jag hade brytt mig om att byta. Då hade jag troligen valt att behålla samma namn som mina barn (alltså min f.d. mans namn).

Alien skrev:Jag för min del tycker att det vore tråkigt av vara en av otaliga "Maria Eriksson" el "Erik Johansson". Tycker att folk med supervanliga efternamn kan ge sina barn mer ovanliga förnamn. De med ovanliga efternamn kan välja de vanliga förnamnen, om de vill. (Att jag fick ett ovanligt förnamn berodde inte på att mina föräldrar ville det; där jag föddes var det inte ovanligt.) Men då får kvinnorna sluta med oseden att byta efternamn bara för att de gifter sig. Det är då Ann Gyllensvans risker att bli Ann Svensson, och Tigerlilja Ek riskerar att bli Tigerlilja Gyllensvans.


Mäh, eller så får de helt enkelt välja karl lite bättre! "Jaha, heter du Svensson i efternamn? Du, det var väl himla synd. Tror inte vi har nån framtid.... Ursäkta, nu ska jag gå och prata lite med Pelle Gyllenstjert därborta" Hehe. :mrgreen: (nä, det kanske inte blir så bra).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Alien » 2013-02-16 13:52:02

Det finns alltså de som gärna heter Svensson (el annat vanligt -sonnamn).

Om man är förföljd av ett ex (el av maffian) så kanske man gärna vill byta efternamn till Svenssson, men då måste man fråga alla Svenssöner om lov först. :?:

Fler trådar om efternamn:

hur-vanligt-efternamn-har-du-omrostning-t16268.html
byta-namn-omrostning-t9852.htm
den-stora-fantastiska-traden-om-efternamn-och-namnbyten-t13484.html
farsnamn-attnamn-efternamn-t24915.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 13:59:24

En liten tanke bara: dagens unga vuxna verkar väldigt benägna att visa sin originalitet genom att välja "unika" namn på sina barn, och även att byta ut familjens efternamn till något ovanligt.

Kan man vänta sig en backlash när dagens små barn blivit vuxna och börjat känna av nackdelarna med att vara lätt identifierbar? Kommer lilla Filizia Sinneslugn och Wilde-Tiger Hjortronsylt att ansöka om att få byta efternamn till Olsson när de gifter sig? Spänningen är olidlig...
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 14:01:02

Alien skrev:Om man är förföljd av ett ex (el av maffian) så kanske man gärna vill byta efternamn till Svenssson, men då måste man fråga alla Svenssöner om lov först.


Men visst är det så att man får byta till ett efternamn om det finns i släkten som t.ex. ens mammas flicknamn eller liknande, utan att fråga alla andra med det namnet? Jag trodde det iaf.

I så fall borde det ju vara hyfsat lätt för de flesta, för man borde ju inte behöva gå så värst långt bakåt för att hitta ett -son namn i de flesta släkterna.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Alien » 2013-02-16 14:35:40

Min mors flicknamn är ännu ovanligare än det hon fick som gift. Innan det namnet togs hette alla i byn samma efternamn (samma namn som byn), som också är ovanligt. Men någonstans långt bak i man fars släkt finns förstås son-namn. När exakt var det förresten man slutade med farsnamnen (Anders Persson, som var Pers son, fick sonen Per Andersson etc)?

Man måste förstås också byta till ett (annat) vanligt förnamn. Boken Gömda skrevs av Liza Marklund och "Maria Eriksson".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Nibor » 2013-02-16 20:17:43

Läskigt att byta namn, det känns liksom kopplat till ens identitet.
Om jag skulle byta så skulle jag ta något genomtänkt som representerar och känns som jag.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Huggorm » 2013-02-16 20:34:50

Alien skrev: När exakt var det förresten man slutade med farsnamnen (Anders Persson, som var Pers son, fick sonen Per Andersson etc)?

I min familj slutade man en generation före mig, min far var alltså den sista som fick sin fars förnamn till efternamn. Tur för mig, Arnesson låter skumt
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ingen vill heta Svensson

Inläggav kiddie » 2013-02-26 6:19:46

700 på Eniro har mitt efternamn. 3 har samma förnamn oxo. Lagom ovanligt. Skitsnyggt stilrent efternamn oxo som säkert skulle funka utomlands oxo,
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Språket



Logga in