Ingen text-TV på multifjärr

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ingen text-TV på multifjärr

Inläggav Lilla Gumman » 2016-07-29 9:46:27

Grannen var på Elgiganten härom dan och köpte en ny fjärrkontroll till TV:n. En universal fjärrkontroll från Logitech, den enklasre som fanns. De vill byta kanaler och stänga av och på TV:n med fjärrkontrollen. Mannen vill även kunna kolla text-TV. Det är allt. De har bara det gratis basutbud som finns; SVT1, SVT2, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen.

Logitech fjärrkontroll kan koppla samman upp till 8 enheter. Men deras gamla Thomson platt-TV har ibga utgångar för nåt, utom 3,5 mm hörlursuttag. Inte ens scart har den.

Fjärrkontrollen ska anslutas till datorn. Där installerar man en programvara för datorn, och en för smartphonen. Det var jag ner till dem och gjorde. Smartphonens programvara funkade ej.
I datorn loggade jag in med Facebook i Logitechs program. Vi vred fram.TV:n för att få fram modellbeteckningen och gjorde allt som Logitechs program bad om.

Man kan ställa in fem favoritprogram. Jag ställde in deras gratiskanaler där. Jag dubbelkollade att text-TV on var på röd knapp och text-tv off på grön.

Ingen text-TV. Och inte gick det att stänga av TV:n med fjärrkontrollen. Men byta kanal och ändra ljud gick bra.

Jag chattade med Elgiganten från grannens telefon. De lyckades inte lösa problemet. Denhär fjärrkontrollen var deras "enklaste modell". Jag fick numret till Logitech support.

Ringde Logitechs support och kom fram snabbt, efter att ha "tryck 6 om du har en fjärrkontroll". Killen knappade på sin dator och såg att jo, vi hade text-TV on på röd och text-TV off på grön. Men ingen text-TV när vi gick till TV:n. Killen lovade att skicka ett mejl med instruktioner.

Dagen efter var jag ner till grannen. I mejlet från Logitech fick jag instruktioner om hur jag lägger till ett kommando, man pekar med gamla fjärrkontrollen mot den nya och trycker på knappen för önskat kommando. Det gick bra, nu hade jag text-TV on och text-TV off även på svenska. Lade till dem på fjärrkontrollen. Försökte lägga till att stänga av TV:n.

Gick till TV:n. Ingen text-TV. Och ingen avstängning.

När original fjärrkontrollen slutade fungera för fyra år sen köpte grannarna en universal fjärrkontrol. Den programmerades genom att man letade på rätt fyrsiffriga nummer och knappade in. Den fungerade utmärkt. Men nu fungerade inte knapp 5 och 6 nåt bra när mannen skulle kolla text-TV. Kanske korrosion (rost) eller nåt.

Dags att köpa ny TV snart, sa mannen. Men ännu fungerar TV:n som den ska, det är fjärrkontrollen som är problemet.

Finns det verkligen ingen universal fjärrkontroll med text-TV, som man slipper koppla till datorn och krångla? Alltså det är ju enkelt att ställa in i programmet, men att fjärrkontrollen inte fungerar fast datorn säger att den gör det ... frustrerande!!!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Ingen text-TV på multifjärr

Inläggav Lilla Gumman » 2016-07-29 11:41:45

Grannen lämnade tillbaka fjärrkontrollen och fick pengarna tillbaka.

Varför ska allt vara så krångligt? Äldre människor hänger inte med. Och när inte ens teknik-intresserade kompisar och grannar kan förstå det helt och hållet, då har det gått för långt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ingen text-TV på multifjärr

Inläggav Huggorm » 2016-07-29 12:54:36

Hur illa var den gamla fjärrkontrollen, fungerade den inte alls? När jag jobbade som TV-reparatör lagade jag fjärrkontroller också, och ofta räckte det att ta isär dom och rengöra. Olja från gummimattan som knapparna sitter i brukar fällas ut på kretskortet under. Tvättar man bort det fungerar fjärren ofta igen.

Det kan också hända att en ny originalfjärr inte är så dyr, men elgiganten och motsvarande butiker vill inte göra sig besväret att beställa. Universalfjärrkontroller har alltid varit "skräp" men förr slapp man åtminstone logga in dom till internet. Då brukade man få med en lista över TV-apparater med ett fyrsiffriga nummer som man sedan tryckte in i fjärren för att den skulle bli rätt.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till IT-forum



Logga in