Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Inläggav Solblomma » 2018-05-03 7:13:47

Efter ett liv fullt av avhoppade studier och arbeten som har avslutats antingen med sjukskrivning eller med att jag har sagt upp mig pga att jag varit på väg att bli utbränd (det var innan jag förstod att man kunde bli sjukskriven för trötthet), har nu sjukskrivande läkare skickat en ansökan till individsamverkansteamet (IST) (Kungsbacka).

Jag har läst allt jag hittat om det, men har svårt att göra mig en bild av hur det kommer gå till. Det jag hittat är:
- Man börjar med två besök med samordnare.
- De som är inblandade kan vara sjukvård, socialtjänst, arbetsförmedling, försäkringskassa.
- Syftet är att man ska få ett jobb om man klarar det, annars utreds om man behöver sjukersättning.

Är det någon här som har haft med IST att göra? Vilka erfarenheter har ni? Hur gick det till och vad blev resultatet?
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Inläggav RainyDay » 2018-05-03 8:14:47

Jag har ingen erfarenhet utav det samverkansteam du ska gå till men där jag bor finns det en liknande lösning, SIP-möten (Samordnad Individuell Plan) där alla inblandade träffas. Vill inte skrämma dig utav mina erfarenheter, men mina är inte särskilt positiva. Känns inte som att någon av deltagarna direkt samarbetar och lyssnar på de andra. Alla verkar ha sina egna idéer och informationen av vilka alternativ man har, tillbaka till studier och arbete, kommer stötvis. Först testar vi det här, funkar inte det testar vi det här, nej det funkade inte heller, då testar vi det här. Istället för att presentera alla lösningar så att jag som känner mig bäst själv, i lugn och ro, får utvärdera det som passar mig bäst. Alla motgångar tar på krafterna.

Men jag hoppas att det fungerar bättre för dig och ditt samverkansteam. Ge det en chans åtminstone.

Med vänlig hälsning

PS. Resultatet har iaf blivit att jag själv nu på egen kraft skapar lösningen för att komma tillbaka. Återstår att se hur det kommer funka.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Inläggav Solblomma » 2018-05-04 12:21:23

RainyDay skrev:PS. Resultatet har iaf blivit att jag själv nu på egen kraft skapar lösningen för att komma tillbaka. Återstår att se hur det kommer funka.

Hoppas att det går bra för dig! Vad är det för lösning du har hittat?

Idag skickade läkaren remissen till IST till mig. Det står att jag fick "ångest, oro, sömnstörning och depression" av att studera. Och jag som tycker att jag mår förhållandevis bra nu... :-)063
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Inläggav RainyDay » 2018-05-04 13:15:34

Åtskilliga arbetsmarknadsåtgärder som i slutändan inte har handlat om att komma tillbaka till mitt yrke som lastbilschaufför. Det har varit daglig verksamhet, praktikplats på affärer och industrier osv. Problemet där är att det är arbetsplatser där det rör sig många olika människor, något som bara ger mig en massa ångest. Jag blev av med mitt körkort pga olika anledningar, bland annat en psykiatri som lyssnar med arslet. Nu har jag skrapat ihop pengar så att jag ska kunna ta tillbaka alla mina behörigheter och sen utgå från det när jag söker jobb eller arbetsträning.

Jag har börjat bygga upp den sociala biten utanför arbetetslinjen också, dels genom att ha flyttat till ett LSS-boende, med egen lägenhet och personal som jag kan ringa till om jag behöver hjälp eller stöd. Det var ett jobbigt beslut att ta och det har varit lite kontroverser med personalen. Dom andra som bor här behöver mer hjälp än mig (autism och lätt förståndshandikappade). Jag har Asperger och ADD och rätt hög intelligens (skryt skryt :wink: ) och är väl medveten om vad jag behöver hjälp med, vissa saker funkar helt enkelt inte bara för mig.

Jag har skaffat mig fritidsaktiviteter. Igår var jag för första gången hos en tjej som har hästar som jag ska få hjälpa till med en gång i veckan (förhoppningsvis oftare). Jag har ridit förut, men då har det bara varit ridning. Allt annat runtomkring med hästhållning ger mig precis lika mycket, om inte mer, då man lär känna hästarna på ett helt annat sätt.

Läkare förstår ju inte att det inte är lärandet i sig som är ångestframkallande utan att man oftast har svårt med planering och struktur. Inte bara i studiesynvinkel utan ofta livet som helhet. Nu vet jag inte hur det ser ut för dig, men en anledning till att jag aldrig har börjat studera på högskola har ju varit rädslan (ångest, oro, sömnstörning och depression) att få allting att fungera som helhet. Jag fick mina diagnoser för 2 år sedan, är 37 nu. Idag vet jag varför det aldrig gick att börja plugga på högre nivå trots att jag har två högskoleutbildade syskon. Men vem vet, nån dag kanske. :-)Happy

Det absolut viktigaste som jag ser det är att du med dina förutsättningar får rätt stöd för att klara av vardagen och studierna med det stöd som högskolor och socialtjänst enligt lag är skyldiga att erbjuda personer med NPF-diagnoser. Ett bra sätt kan ju vara att skriva ner dina mål och vilka förväntningar du har på teamet som ska hjälpa dig, men klargöra att pga vissa orsaker så har du svårt att nå dom målen på egen hand.

Jag hoppas iaf att det går bra för dig och jag ber om ursäkt för det långa svaret.

Ha en bra dag.

Mvh
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Inläggav Solblomma » 2018-05-06 0:29:42

@RainyDay Tack!
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Individsamverkansteamet, någon som har erfarenhet av det?

Inläggav Solblomma » 2019-04-09 19:11:40

Jag har fortfarande inte haft det där mötet med IST! Tyckte det var roligare att vara inlåst på psyket :-)006
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in