Hur var din NPU (neuropsykiatriska utredning)?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur var din NPU (neuropsykiatriska utredning)?

Inläggav Vilse » 2012-03-11 23:33:03

Som några av er vet väntar jag på en neuropsykiatrisk utredning som förhoppningsvis inleds om ett par veckor. Jag är ganska orolig inför den och har läst om hur en NPU går till - i stora drag. Är medveten om att varje utredning individanpassas, men skulle ändå gärna ta del av era erfarenheter.

Så, ni som orkar och vill berätta: Hur var det för er? Vad hände subjektivt? Vad hände objektivt? :roll:

Ska man förbereda sig på något vis (förutom att oroa sig, då... :wink: )?

Och alla dessa tester, hur går de till? Vad kan man faktiskt mäta och vad baseras bara på det som jag själv berättar?
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Jagers » 2012-03-12 1:03:24

Det finns inga rätt eller fel, så slappna av, gå dit, gör det som dem säger efter instruktionerna du får, å sen är det klart.
Du får rita/prata/leka med klossar/lite annat, ingenting som är farligt eller pinsamt/skämmigt/läskigt.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur var din NPU?

Inläggav geocache » 2012-03-12 1:19:21

Hallå Vilse!

Jag upplevde min utredning som en väldigt positiv "aha"-upplevelse som gjorde massor för att alla "korten skulle falla på plats" efter mer än 25 år av grubblande och funderande på vad det är jag har.

Lycka till så mycket med utredningen och så hoppas jag att det är en kompetent och lyhörd psykolog du får träffa, och att du får rätt diagnos.

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hur var din NPU?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-12 1:33:59

Numerical Processor Unit? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Vilse » 2012-03-12 11:05:21

Jagers skrev:Det finns inga rätt eller fel, så slappna av, gå dit, gör det som dem säger efter instruktionerna du får, å sen är det klart.
Du får rita/prata/leka med klossar/lite annat, ingenting som är farligt eller pinsamt/skämmigt/läskigt.


Det låter ju ganska trevligt. :-)Happy Som att gå i barndom igen - om jag nu någonsin gick ur den... :roll:

geocache skrev:Hallå Vilse!

Jag upplevde min utredning som en väldigt positiv "aha"-upplevelse som gjorde massor för att alla "korten skulle falla på plats" efter mer än 25 år av grubblande och funderande på vad det är jag har.

Lycka till så mycket med utredningen och så hoppas jag att det är en kompetent och lyhörd psykolog du får träffa, och att du får rätt diagnos.

/geocache


Tack, geocache! Det hoppas jag också.

plåtmonster skrev:Numerical Processor Unit? :P


Exakt, plåtmonster! Skönt med någon som förstår en :wink:
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Hur var din NPU?

Inläggav indra76 » 2012-03-12 11:07:43

Själv fick jag mest sitta vid datorn och svara på en massa frågor, plus att psykologen pratade med min mamma en gång. That´s it. Fick ingen fullständig diagnos, bara "starka drag av AS".
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Hur var din NPU?

Inläggav kullan » 2012-03-12 11:10:21

Jag vet inte ens om jag gjort NPU.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Wine » 2012-03-12 11:13:22

Med NPU menas väl neuropsykiatrisk utredning?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Vilse » 2012-03-12 11:27:58

Wine skrev:Med NPU menas väl neuropsykiatrisk utredning?


Det var i alla fall vad jag menade. Använder jag fel termer, tro? Är ju ny på området. :roll:
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Wine » 2012-03-12 11:42:48

Vilse skrev:Det var i alla fall vad jag menade. Använder jag fel termer, tro? Är ju ny på området.


Jag antog att NPU handlade om neuropsykiatrisk utredning, inte så svårt att lista ut.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur var din NPU?

Inläggav kullan » 2012-03-12 12:14:16

Vilse skrev:
Wine skrev:Med NPU menas väl neuropsykiatrisk utredning?


Det var i alla fall vad jag menade. Använder jag fel termer, tro? Är ju ny på området. :roll:


Nä då. Säkert inte. Det är bara jag som är lite trög.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur var din NPU?

Inläggav atoms » 2012-03-12 18:46:25

Man sitter ner vid ett bord, och den som administrerar testerna sitter mittemot en. Allting går lugnt till. Vissa av testerna gör man visserligen på tid. Men man gör det man orkar med.

De psykologiska testerna som jag fick göra upptog två dagar med en veckas mellanrum. Man blir också undersökt av en allmänläkare för att kolla balans och dylikt.

I mitt fall intervjuades mina föräldrar om min uppväxt, men det är inte ett måste. Jag frågade dem om de ville bli intervjuade, och de samtyckte.

De kollar journaler, om man har några.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Zima33 » 2012-03-12 19:16:12

atoms skrev:Man blir också undersökt av en allmänläkare för att kolla balans och dylikt.

Det blev inte jag, det gjordes inga fysiska undersökningar alls.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Jagers » 2012-03-12 19:31:16

Zima33 skrev:
atoms skrev:Man blir också undersökt av en allmänläkare för att kolla balans och dylikt.

Det blev inte jag, det gjordes inga fysiska undersökningar alls.

inte jag heller.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Hur var din NPU?

Inläggav kullan » 2012-03-12 19:33:46

Zima33 skrev:
atoms skrev:Man blir också undersökt av en allmänläkare för att kolla balans och dylikt.

Det blev inte jag, det gjordes inga fysiska undersökningar alls.


Inte jag heller. Varken blodprov eller hjärnröntgen här.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur var din NPU?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-12 20:32:21

Jag fick göra WAIS (IQ), test om exekutiva funktioner, samtal och fylla i några papper med frågor. Sen snackade de lite med min mamma med.
Fått höra i efterhand att man även ska bli testat av sin emotionella och sociala förmåga samt se hur man funkar ute i livet, men det gjorde de aldrig för mig.
Iof gjordes min utredning på vanlig öppenpsykiatrisk mottagning.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Juggernawt » 2012-03-12 21:23:38

Satt i ett rum på Söder i Stockholm en dag och svarade på lite frågor, lekte med klossar, memorerade lite ord fram och tillbaka samt satt och tryckte på mellanslagstangenten på en dator. Det hela gick mycket lugnt och sansat till och hon som gjorde testet var mycket trevlig. Enda stressmomentet var den där dator-grejjen som jag tyckte tog alldeles för lång tid och jag gjorde för många fel (tyckte jag).
Absolut ingenting att oroa sig för - var mer stressigt att ta sig dit, tyckte jag iallafall.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Vilse » 2012-03-12 21:29:22

KaosPrinsessa skrev:Jag fick göra WAIS (IQ), test om exekutiva funktioner, samtal och fylla i några papper med frågor.


atoms skrev:De psykologiska testerna som jag fick göra upptog två dagar med en veckas mellanrum.


De där testerna undrar jag lite över. Vad innebär de, mer konkret?

När det gäller fysiologiska undersökningar läste jag någonstans att de görs i de fall de anses befogade. Vad som nu menas med det. :?



kullan skrev:
Vilse skrev:
Wine skrev:Med NPU menas väl neuropsykiatrisk utredning?


Det var i alla fall vad jag menade. Använder jag fel termer, tro? Är ju ny på området. :roll:


Nä då. Säkert inte. Det är bara jag som är lite trög.


Nä då. Inte. Det är jag som är lite otydlig. :wink:
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Zima33 » 2012-03-13 18:31:27

Vilse skrev:De där testerna undrar jag lite över. Vad innebär de, mer konkret?

Du, det är bättre ju mindre du vet för om du vet vad testerna går ut på så kan du o-/medvetet anpassa svaren och då kan resultaten bli missvisande.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hur var din NPU?

Inläggav biologic » 2012-03-13 21:49:36

Vilse skrev:
atoms skrev:De psykologiska testerna som jag fick göra upptog två dagar med en veckas mellanrum.


De där testerna undrar jag lite över. Vad innebär de, mer konkret?


Det är nog inte så bra att sitta och berätta i detalj om testerna, men kan ju säga som så att de testar allt från förmågan att känna igen ansikten till logiskt/matematiskt tänkande samt verbal förmåga och minnestest. Lägga pussel, rita, pyssla. Så det är lite gott och blandat. :)

Jag testades två gånger, samt hade flera samtal (två WAIS-omgångar á tre timmar styck, en intervju med mig och min mor, en genomgång av resultaten och ett slutligt diagnossamtal). Jag upplevde WAIS-testerna, samt ADHD-testet, som extremt jobbiga. Man var totalt utmattad mentalt när testomgången var över.

Gjorde heller inga fysiska undersökningar... vet ej vilka som får göra sådana, eller varför det utförs.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Hur var din NPU?

Inläggav slackern » 2012-03-13 21:53:55

biologic skrev:
Gjorde heller inga fysiska undersökningar... vet ej vilka som får göra sådana, eller varför det utförs.


Jag tror att det är för att utesluta vissa genetiska defekter . Eller på dom lär det synas ganska så tydligt som tex Fragil X. Men dom kan inte sätta en diagnos utan att kolla om det stämmer.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Vilse » 2012-03-13 22:15:15

Zima33 skrev:Du, det är bättre ju mindre du vet för om du vet vad testerna går ut på så kan du o-/medvetet anpassa svaren och då kan resultaten bli missvisande.



biologic skrev:Det är nog inte så bra att sitta och berätta i detalj om testerna, men kan ju säga som så att de testar allt från förmågan att känna igen ansikten till logiskt/matematiskt tänkande samt verbal förmåga och minnestest. Lägga pussel, rita, pyssla. Så det är lite gott och blandat. :)


Okej, då är jag med. Får bestämt försöka slappna av lite. Har lite svårt för situationer som jag mentalt inte kan förbereda mig på. Det här kan jag ju se som en perfekt övning. :roll:


biologic skrev:Jag testades två gånger, samt hade flera samtal (två WAIS-omgångar á tre timmar styck, en intervju med mig och min mor, en genomgång av resultaten och ett slutligt diagnossamtal). Jag upplevde WAIS-testerna, samt ADHD-testet, som extremt jobbiga. Man var totalt utmattad mentalt när testomgången var över.


Det förstår jag. Bara att vara fokuserad timmar i sträck kan väl vara krävande för vem som helst.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Hur var din NPU?

Inläggav Miche » 2012-03-13 23:22:32

Vilse skrev:Bara att vara fokuserad timmar i sträck kan väl vara krävande för vem som helst.

Mina tester var inte speciellt långa och det var korta pauser mellan varje test och jag var nog inte där mer än två timmar per gång (kanske bara en, jag minns inte så noga och det spelade mig ingen större roll).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur var din NPU?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-14 7:17:05

Jag fick göra WAIS under ca 3 x 4 timmar. Upplevde det mestadels bara som roligt, det enda jobbiga var att testledaren försökte prata med mig och ställa frågor. Jag ville bara fokusera på testen. Och när jag sa det så slutade hon.

Sen träffade jag en psykolog under 3 X 2 timmar. Det var det jobbigaste i hela utredningen.

Jag fick också lämna blodprov, göra EEG och några grov- och finmotoriska tester.

De kallade även in min förälder, samt gav oss två gigantiska buntar med självskattningsformulär att fylla i.

Min samlade upplevelse av utredningen var väldigt positiv. Den gjordes av människor som jobbade på en särskild NPF-mottagning, och de var väldigt snälla, respektfulla, kunniga och tålmodiga.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in