Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 14:51:01

RapeRegs skrev:
Alien skrev:Alla fall med mystiskt försvunna kvinnor gäller säkert kvinnor som mördats antingen av sina män/ex el av någon okänd seriemördare.


Jag tror att några av dem blev fulla och druttade i kanalen på väg hem. Och sen var de för fulla för att rädda sig.

Förutom två som inte kunde simma, men de kämpade tappert in i det sista.

Nu är de alla mystiskt försvunna.


Några kanske passade på att "försvinna" undan en misshandlande make, och börja ett nytt liv någon annanstans.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 15:31:35

Alien skrev:Jag tycker det låter mer logiskt att manusförfattaren hittade på alltihop. Eller så hittade paret Warren på alltihop och manusförfattaren broderade ut det till en hel långfilm. Jag har själv inte sett The Conjuring.


Bakom The Conjuring finns en story berättad av "spökjägarna" Warren och medlemmarna av famlijen Perron; hur sann är svårt att veta. Manusförfattarnas story är enligt en av döttarna i familjen "en vacker figurtapet", med många sanna element och andra delar fiktion. Att huset var hemsökt hävdar hon bestämt.
https://eu.usatoday.com/story/life/movi ... n/2457209/

Kommer att tänka på ett par Ture Sventon-berättelser, där någon försöker sänka priset på en fastighet för att få överta den till ett billigt pris, genom att göra de som bor där övertygade om att där spökar.

Vill man ha en psykologisk förklaring måste den i fallet kring familjen Perron tillämpas på gruppnivå för att det ska funka. Jag kommer att tänka på din tidigare tråd om folie á deux, Alien, där en människa har vanföreställningar som sprids till den andra i ett par. Folie á famille (familjegalenskap)?

Hur som helst måste man gå till vad som är känt om själva bakgrundshändelsen för att kunna ha teorier. Filmen duger inte att spekulera utifrån. Sen bör man också komma ihåg att folk faktiskt ibland ljuger, av alla möjliga skäl inkl. ekonomiska.

De mest spektakulära tolkningarna och versionerna blir alltid mest spridda. Det som fascinerar och skrämmer får många lyssnare. Tråkigare versioner får färre. (Litegrann som med pandemier, faktiskt.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-10-07 17:21:53

Hallå det är ju exakt det jag har sagt innan! Ni upprepar ju bara det jag har sagt...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 17:27:43

Jossie94 skrev:Hallå det är ju exakt det jag har sagt innan! Ni upprepar ju bara det jag har sagt...


Va?

??????????????????????????????????????????????? ?

Tidigare exv.

Jossie94 skrev:Men frågan var ju specifikt verklighetsbaserade händelser, det är ju därför de använder de i filmerna men sen överdrivet beteendet lite för att det ska bli läskigt, dvs använder demonen som det som är läskigt. Personen i verkligheten är ju inte besatt av en demon.


Skillnaden behöver verkligen inte bara vara att överdriva beteendet lite. Det märker du att jag inte anser, om du läser vad jag skrivit.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-10-08 17:11:44

Alltså såhär då. Om det nu hade varit på riktigt i verkligheten så tror jag att det är mer sannolikt att personerna är psykiskt sjuka om det nu går runt och tro sig se spöken. Jag säger inte att man inte får tro på det, bara att man anses som lite knäpp. Personen i the shining var galen skulle jag säga, sedan har de bara hittat på att det skulle kunna vara att han är besatt av en demon som ett exempel. Sedan är filmerna överdrivna. Likaså om någon annan läskig karaktär hade funnits så är det mer sannolikt att personen har något dvs diagnos sjukdom psykos mm. Men de drar istället att den är besatt av en demon enbart för att göra filmen läskig.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in