Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav RapeRegs » 2020-02-01 22:30:56

Jossie94 skrev: men jag tror som sagt inte på att det fanns spöken då, eftersom det var på 1900 talet

Hej Jossie, betyder det att du tror att det fanns spöken längre tillbaka i tiden, typ på 1300-talet?
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav slackern » 2020-02-01 22:32:35

Kidzi skrev:
Toblerone skrev:Det är inget svar på det. Jag tror Alien menar: Kan det inte vara så att handlingen i vissa skräckfilmer är rent påhitt? Det MÅSTE väl inte finnas en förebild i verkligheten till alla filmer som görs?

De flesta är inte baserade på något verkligt. Några få påstår sig vara det.

Det finns ju en uppsjö skräckfilmer som är baserade på böcker från dom här charlatanerna Ed and Lorraine Warren som dom påstår har hänt.

Ed and Lorraine Warren

https://en.wikipedia.org/wiki/Ed_and_Lorraine_Warren
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Jossie94 » 2020-02-01 22:38:59

Om saker har hänt tex de här med Ed och Lorraine, så kan det egentliga problemet bero på något annat, det måste inte vara något övernaturligt. Jag syftar bara på att jag tänker mer på ett psykologiskt sätt, därför tror jag mer på det än att de finns spöken eller något sådant. Jag är skeptiker. Däremot tror jag mer på att det finns saker i rymden, för det är så pass stort. Men jag tror inte på att det finns demoner och spöken. Isåfall tror jag på hjärnspöken som människor skapar själva.

Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav Kidzi » 2020-02-01 22:58:49

Man tror väl vad man vill. Tror inte så mycket på saker som bygger på verkligheten för ibland är det bara namnen som är samma.

Annars att det finns övernaturliga krafter, det tror jag helt klart på.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 13:18:29

Jossie94 skrev:Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.

Vilket fenomen???

Det låter mer som ADHD. Som sagt, det är ofta inte en bra idé att prata runt och runt saker allt för mycket. Dela hellre upp och ta en tanke i taget.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Gunshoot » 2020-02-02 17:47:45

Mitt liv är en enda lång skräckfilm.
Gunshoot

Anslöt: 2016-01-13

Inläggav HGJ » 2020-02-02 18:10:26

Toblerone skrev:
Jossie94 skrev:Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.

Vilket fenomen???

Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.
HGJ

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 18:23:50

HGJ skrev:
Toblerone skrev:

Vilket fenomen???

Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.

Tss..... :lol: Hjärnspöken? Jag har läst om det hon skrev, och antagligen menar hon ju det. Men att vara tydligare är ju alltid bra.
Toblerone

Inläggav HGJ » 2020-02-02 18:32:31

Toblerone skrev:
HGJ skrev:
Toblerone skrev:
Vilket fenomen???

Tss..... :lol: Hjärnspöken? Jag har läst om det hon skrev, och antagligen menar hon ju det. Men att vara tydligare är ju alltid bra.

Nej, det jag tänker på står i en annan tråd som Jossie, du och jag nyligen har skrivit i.
HGJ

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Jossie94 » 2020-02-02 19:48:21

Jag skrev i fel tråd märkte jag.
Jossie94

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 19:53:19

HGJ skrev:
Toblerone skrev:
HGJ skrev:Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.

Nej, det jag tänker på står i en annan tråd som Jossie, du och jag nyligen har skrivit i.

Jaså, anakolout..... Svårt att gissa om det står i en annan tråd. Jossie, du gör det verkligen svårt för andra att hänga med i det du säger. Det här var också en anakolout, men en mer extrem sådan.
Toblerone

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 19:54:57

Jag tror jag har själv ett helt annat fenomen - jag letar aldrig någon annanstans. Precis som att jag inte utgår ifrån att någon skulle luras. Här blir man liksom oavsiktligt lurad och jag går alltid på sånt.
Toblerone

Inläggav Alien » 2020-02-02 20:24:22

En skräckfilm kan ju utgå från en spöklegend, dvs det sägs ha hänt men kan vara uppförstorat el förvrängt.

Jag tänker på t ex Herr Arnes penningar. Det är en kortroman av Selma Lagerlöf som man gjort film på. Kanske inte precis en skräckfilm utan en dramafilm. Herr Arne är en präst som har en penningskatt hemma. Tre skotska legoknektar dödar alla utom fosterdottern Elsalill och tar med sig pengarna. Elsalills dödade fostersyster Berghild förekommer som spöke. Elsalill arbetar med att rensa fisk i Marstrand. Men så kommer en skotte, Sir Archie, som hon blir förälskad i. Han lovar att ta med henne hem till Skottland. Men...

Varifrån fick Selma Lagerlöf grunden till sin berättelse? Jo, det berättades än 300 år efteråt om en herr Arne som mördats på Solberga prästgård i Bohuslän. Så det kan finnas en verklighetsbakgrund, men historien med spöket tror jag inte på.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 0:51:33

Jag kan ta ett exempel å hur jag menar med filmerna.

Om vi säger att en film görs tex the conjuring eller the ring. Så kanske grunden till dessa filmer berodde på att det hade hänt något liknande innan i verkligheten.

Vissa saker är ju säkert påhittade men själva iden är sann för att den kommer ifrån riktiga händelser. Nu tog jag ju bara de filmerna som exempel på hur jag menar. En film som jag verkligen kan ge som exempel är ju shutter island med Leonardo DiCaprio.

Han är ju först en polis kan man säga som utreder något ställe, sedan visar det sig (spoiler)
Spoiler: visa
att han inte alls är polis utan att han är på ett hem och alltid varit där, för han har ju bara inbillat sig att han är en polis. Detta beteendet fick han då hans fru dödade deras barn.

Orsaken till detta beteendet var ju då traumat att hans barn blev dödade. Och om det skulle vara så att de slängde in något övernaturligt i denna film, så kanske (klassiskt i skräckfilmer) denna frun var besatt av en demon och därför dödade hon barnen.
Men i verkligheten så är det mer troligt att hon hade tex paranoia eller var szhizofren eller något sådant. Då är ju besatt av demon något påhittat. I detta exempel.
Jossie94

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 0:56:32

RapeRegs skrev:
Jossie94 skrev: men jag tror som sagt inte på att det fanns spöken då, eftersom det var på 1900 talet

Hej Jossie, betyder det att du tror att det fanns spöken längre tillbaka i tiden, typ på 1300-talet?

Flåt men :lol:
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in