Hur ta upp en ev. diagnos med sonen?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ta upp en ev. diagnos med sonen?

Inläggav teapot » 2017-02-10 21:39:14

Hej. Ny här, även om jag läst lite tidigare.

Först lite bakgrund:
Ett av våra barn har "kryss i nästan alla rutor" när man läser om asperger. Och vi planerar för att ta honom till "vart man nu tar vägen" för att göra en utredning och få den troliga diagnosen (se sist i detta inlägg) på papper.

Vi har egentligen inte diskuterat diagnos med honom, utan bara pratat om "hur han fungerar i olika situationer". Vi har inte velat göra så stor affär av det hela, det viktiga är ju att han har ett fungerande liv hemma och i skolan - vilket vi tycker att han har i dagsläget, säkerligen till stor del för att han går i en liten skola där möjligheten för anpassning är större pga litet elevantal.
Men, vi inser att vi snart behöver ha diagnosen på ett papper för kommande skolarbetes skull. Han går i femman nu och nästa år är det dags för nationella prov, vilket han kunskapsmässigt inte har några problem med, men en skrivmässig anpassning kan behövas. (nationella proven i trean lyckades läraren får igenom att han fick skriva på datorn och han fick då godkänt) Och vidare kommer han flyttas till en större skola med maxade klasser, vilket vi inser kommer bli en katastrof för honom. Men vi vet att det finns specialklass för elever med diagnos och det borde passa honom bättre.

Innan vi släpar iväg honom till den som ska utreda honom behöver vi prata lite mer konkret med honom och förbereda honom på vad som ska ske, annars kommer det bli en total låsning.
Så, det jag vill med den här tråden är att få några bra tips på hur man på bästa sätt förbereder honom på att det kanske finns en diagnos, att han (antar jag??) kommer behöva berätta för någon hur han funkar.

Varför tror jag att det finns en diagnos?
Jo, han har alltid fungerat "lite annorlunda". Vi har haft en bra dialog med skolan och fått det att fungera hyfsat, även om han länge vägrade skriva (både för hand och på dator - vi vet inte riktigt varför). Kunskaperna har varit bra, trots att han kunnat sitta hela dagar och göra absolut ingenting (han störde inte eller nåt sånt, utan gjorde bara ingenting alls). Det sociala har alltid varit lite jobbigt. Läraren hade is i magen, men när "isen började smälta" tog hon, efter samråd med oss föräldrar, kontakt med skolpsykologen för att så lite tips om strategier. Så, vi vuxna träffade skolpsykologen och berättade lite om hur han fungerar och fick en del svar. Och avslutningsvis sa hon typ att "jag kan givetvis inte sätta en diagnos på en elev jag inte har träffat och det är inte ens säkert att han uppfyller kriterier för en diagnos, men på det ni berättar kan jag råda er att själva läsa på lite inom npf-området så kommer ni nog hitta en del ni känner igen". Så, vi gick hem och googlade och läste på och det som stämmer allra bäst är just asperger. Vi har hittat en hel del "redskap" för att få en fungerande vardag tack vare detta.

Men, som sagt, nu behöver vi få det på papper för att kunna hjälpa honom till en fungerande skolgång även i framtiden. (jag vet att man inte måste ha en diagnos för att få hjälp, men det underlättar ju när man ska ställa krav om det finns papper på det...)
teapot
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-02-10

Hur ta upp en ev. diagnos med sonen?

Inläggav Toblerone » 2017-02-13 13:48:34

Hej,

jo, jag tycker att ni ska försöka utreda. Det blir bara svårare ju äldre man blir. I tonåren vill de inte acceptera sånt alls. Då vill man ju vara som alla andra. Så det vore bra att passa på nu.

Hur man ska förbereda honom? Jag har ingen aning, det är så individuellt olika. Helst hitta något som han själv har märkt eller har problem med. Jag funderar också om man kan titta på nåt tv-program eller annan info (på nätet t.ex) om Asperger tillsammans och fråga honom om han känner igen en del? Om han tycker att han är lite så? Samtidigt tycker jag dock att det kan vara riskabelt. Snarare kanske att man tar det i samband med något i skolan, utvecklingssamtal eller liknande. Men då måste man ju ha läraren med sig. Eller kan man ha ett möte med skolläkaren där man pratar om vad en utredning skulle kunna ge för möjligheter? Kan man betona att det kan ge honom möjligheter att få hjälp om han behöver det och att man inte behöver tala om det, om det inte behövs?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in