Hur söker jag sommarjobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur söker jag sommarjobb?

Inläggav Pingla95 » 2017-04-04 10:59:38

Hej, är en flicka på 21 år med asperger syndrom.
Jag har inte kunnat eller vågat eller velat ha sommarjobb förut men den här sommaren tänker jag försöka.
Det är bara så läskigt att söka och vet inte hur jag ska söka sommarjobb, vart jag kan vända mig och hur jag ska göra för att hamna på en arbetsplats där arbetsklimatet är accepterande mot unikhet.
Är väldigt stresskänslig så något hyfsat lugnt ställe skulle nog vara bra.
Söker efter några andra aspies som kan ge mig råd.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Re: Hur söker jag sommarjobb?

Inläggav slackern » 2017-04-04 12:08:54

Arbetsförmedlingen är nog instansen du ska vända dig till, själv var det farsan som grejade sommarjobb åt mig, så kanske även dina föräldrar har kontakter?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur söker jag sommarjobb?

Inläggav emeliee87 » 2017-04-05 18:55:49

Mitt första sommarjobb var på en park, Fick plantera blommor mest, Vilket var jätte skönt då jag inte behövde umgås eller stressa.
Sedan har jag arbetat inom vården som undersköterska, Ringde bara runt då massa ställen som jag hade i telefonkatalogen (som fanns för ca 10 år sedan) och sa att jag ville ha jobb. Kan tillägga att vården har alltid varit mitt specialintresse, allt från kunskap till miljön. Det har funkat bra med mig, inte alltid med alla arbetskamrater men vården är inte till för att umgås med arbetskamrater utan man är där för sina patienter. Jag har personligen tyckt att det passat mig utmärkt då jag får kliv in i en reglerad och tydlig roll. Jag har samtidigt sköt den sociala delen med att bli expert på att få andra att prata om sig själva, och inte behövt prata så mycket själv om mig själv.
Men tips på vart man kan arbeta som inte kräver så mycket sociala kontakter. Du kan prova med att kanske ringa till lite olika små butiker de brukar inte ha så mycket kunder och du har oftast färdiga meningar att säga, som behöver du hjälp, det blir så mycket kr, tack ha en trevlig dag. Annars så kanske du kan kolla med arbetsförmedlingen, De har oftast kontakt med företag som samhall där det finns anpassade arbetsplatser. Städjobb är annars ett arbete man arbetar mycket sjäv.
Men börja med att kanske ta kontakt med arbetsförmedlingen, De har även kurser som man kan gå på för att lära sig hur man skriver ett CV (beskrivning av sig själv och vad man har för kvalifikationer) som man använder när man skickar ansökan till olika arbetsplatser
Lycka till
emeliee87
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2017-04-05

Hur söker jag sommarjobb?

Inläggav xty3457 » 2017-04-07 23:26:10

Kan du kanske hitta något inom ett intresseområde som passar dig?
Annars spontant kan jag kanske tänka mig nått jobb på bibiliotek, inom arkiv eller nått som kanske inte kräver så många sociala kontakter.

Annars skulle jag kunna tänka mig nått jobb som bloggare, textredigerare etc hemma vid datorn
som inte kräver så mycket sociala kontakter.
AF kanske kan hjälpa dig om du har tur och hittar rätt för förmedlare som förstår.

Dock så tycker jag i och för sig inte det behöver vara fel att söka sig till sociala yrken
för att utveckla den sidan, likt jag gjorde då jag sökte till lärarutbildningen.

Ett råd som jag annars ger unga människor både med och utan diagnoser kan ju vara testa sig fram, genom att testa ett job någon dag eller två kan man ju kanske komma fram till om det kan vara nogåt eller inte.

Sen tycker jag det är väldigt bra om vi som har egna as, adhd etc diagnoser söker óss till vård, omsorg och skola för att vi kan bidra med perspektiv till att förstå, eleverm brukarem patienter etc.
Av den anledningen har jag sökt jobb inom omsorg med funktionsnedsättning med fokus på aktivering coh boendestöd.

PS. Jag jag vet att om man kollar i en del av mina inlägg att jag ibland kan verka nogåt för på och framåt, men min intention är absolut att bidra med knskap och mitt engagemage för att försöka ge andra råd är absolut ärligt menat. Men ja har man as kan man ju ibland bli missuppfattad även av andra asar :-)
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Hur söker jag sommarjobb?

Inläggav Pingla95 » 2017-05-09 21:35:46

Tack för erat stöd.
En fråga som har dykt upp hos mig är om Lss kan hjälpa till med jobb på något vis?
Jag har ingen LSS-insats just nu men i min utredning står det att jag har rätt till det.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in