Hur ofta städar/dammar ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-29 7:50:11

Toblerone skrev:
Fenren skrev:
Toblerone skrev:
Man kan ju låta roboten dammsuga i ett rum i taget. Lite jobbigt kanske....precis som när den fastnar nånstans.


Jag har betydligt fler trösklar än dörrar... Och att sitta barnvakt år dammis är ju lika jobbigt som att dammsuga manuellt.

Nä, dammis får komma fram igen när det renoverats bort alla trösklar.


Jag brukar sätta den i ett rum och stänga dörren. Att gå ut, tycker jag inte riktigt är en bra idé. Då kommer man kanske hem och märker att den har fastnat nånstans i ett tidigt skede och inte har kommit långt.


För mig är hela vitsen att ha städat när man kommer hem från jobbet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav vofff » 2016-05-29 9:30:25

kiddie skrev:Dammar gör jag när jag ser dammet.... :-)002


Samma här. När jag ser smuts så städar jag oavsett dag och tid, men ibland kan det bli för mycket städning så brukar det alltid sluta halva arbete, så det är mycket halv arbete jag gör. Städning tar mycket energi och planering.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Furienna » 2016-05-29 9:57:24

Här måste jag börja med att erkänna att jag hatar att städa. Därför är jag förstås också usel på att göra det. Och dessutom har jag ryggproblem. Därför städar jag så sällan som möjligt. :-)006
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Mountain_lion » 2016-05-29 18:07:02

Städa tycker jag är mycket tråkigt. Men ett nödvändigt ont. Det går inte att låta bli atty städa för då växer skiten och jag orkar varken bo där själv eller kan ha besök av någon, om nu det skulle ske. Har också en hund så han bidrar också.
Städar en gång per vecka. kan nån gång bli varannan vecka.
Dammtorkar dammsuger och torkar golven.
Sedan känns det faktiskt skönt när det är klart.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav kiddie » 2016-05-29 23:21:17

Jag städar självklart bara så ofta pga av boendestödet. Annars har jag ingen rutin på att städa. Just därför de används till städningen.

Jag är skitdålig på att städa. Visst är det trist men det är inte det som stoppar mig. Jag gör tristare saker som känns mer OK att göra. Aldrig fattat vad det är i just städningen som är så himla motigt!

Men trots att jag städar ofta hinner det bli skitigt. Både jag och katterna är väldigt drälliga av oss.

Köra robotdammsugare med katter hemma när jag var borta det skulle jag aldrig våga! :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-30 9:13:14

Fenren skrev:
Toblerone skrev:
Fenren skrev:
Jag har betydligt fler trösklar än dörrar... Och att sitta barnvakt år dammis är ju lika jobbigt som att dammsuga manuellt.

Nä, dammis får komma fram igen när det renoverats bort alla trösklar.


Jag brukar sätta den i ett rum och stänga dörren. Att gå ut, tycker jag inte riktigt är en bra idé. Då kommer man kanske hem och märker att den har fastnat nånstans i ett tidigt skede och inte har kommit långt.


För mig är hela vitsen att ha städat när man kommer hem från jobbet.


Nja, men som sagt, de fastnar lätt i nåt som man inte har tänkt på. Generellt är det väl så att det är mer värt det ju större bostad man har. Annars är det verkligen enklare att göra det för hand. Plus att man lättare kan vara i andra rum om man har stor bostad.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-30 11:06:09

Toblerone skrev:
Fenren skrev:
Toblerone skrev:
Jag brukar sätta den i ett rum och stänga dörren. Att gå ut, tycker jag inte riktigt är en bra idé. Då kommer man kanske hem och märker att den har fastnat nånstans i ett tidigt skede och inte har kommit långt.


För mig är hela vitsen att ha städat när man kommer hem från jobbet.


Nja, men som sagt, de fastnar lätt i nåt som man inte har tänkt på. Generellt är det väl så att det är mer värt det ju större bostad man har. Annars är det verkligen enklare att göra det för hand. Plus att man lättare kan vara i andra rum om man har stor bostad.


Tja... Ca 140m2 tycker jag är nog för att motivera den... Men jag är nästan mer benägen att påstå att möblering är mer avgörande än yta. Fler möbler od för mer på tidsåtgången än några kvadratmeter till.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Wine » 2016-05-30 11:22:24

Att ha en större yta i bostaden behöver verkligen inte betyda att det blir mer arbetsamt att städa, antal möbler och placeringen av dem samt hur möblerna ser ut är mer avgörande än ytan i bostaden. Det är mer lättstädat om man bor i en stor och rymlig bostad där det inte är trångt att komma åt att städa samt där man inte måste flytta tunga möbler och inte har många möbler med ytor som måste dammas och torkas.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-30 13:01:18

Jo, det är klart att möbleringen spelar stor roll. Men jag menade att det kanske inte lönar sig med robot om det är en liten lägenhet, oavsett möblering. Men eftersom Fenren har 140 m2 - då kan det förstås löna sig. Och om du dessutom kan göra så att det inte finns trösklar, sladdar eller trånga hörn, så kan du ju försöka.
Hos oss funkar det inte riktigt i nuläget. Roboten fastnar under element ibland och det finns vissa hörn där den skulle kunna fastna också. Badrummet är inte att tänka på, tröskel och för lite plats bredvid toastolen. Så jag brukar sätta den i sovrummet och sen i vardagsrummet, resten tar jag för hand.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-30 14:04:36

Wine skrev:Att ha en större yta i bostaden behöver verkligen inte betyda att det blir mer arbetsamt att städa, antal möbler och placeringen av dem samt hur möblerna ser ut är mer avgörande än ytan i bostaden. Det är mer lättstädat om man bor i en stor och rymlig bostad där det inte är trångt att komma åt att städa samt där man inte måste flytta tunga möbler och inte har många möbler med ytor som måste dammas och torkas.


Inte nog med det, det blir knappt dammigt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-30 14:06:19

Toblerone skrev:Jo, det är klart att möbleringen spelar stor roll. Men jag menade att det kanske inte lönar sig med robot om det är en liten lägenhet, oavsett möblering. Men eftersom Fenren har 140 m2 - då kan det förstås löna sig. Och om du dessutom kan göra så att det inte finns trösklar, sladdar eller trånga hörn, så kan du ju försöka.
Hos oss funkar det inte riktigt i nuläget. Roboten fastnar under element ibland och det finns vissa hörn där den skulle kunna fastna också. Badrummet är inte att tänka på, tröskel och för lite plats bredvid toastolen. Så jag brukar sätta den i sovrummet och sen i vardagsrummet, resten tar jag för hand.


Ja, som drt är nu finns inga möbler den inte kommer under, inga sladdar eller annat jobbigt. Bara trösklar att fixa bort.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Flinta » 2016-05-30 15:51:49

Ibland undrar jag om personer med AS som arbetar och har boendestöd skulle klara städningen själva om de inte arbetade? För många är det kanske exakt lika svårt att komma igång oavsett om man arbetar eller ej men tanken slog mig.

Med arbete menar jag att man är hemifrån några timmar per dag och arbetar eller har sysselsättning som t ex DV.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-30 18:00:43

Flinta skrev:Ibland undrar jag om personer med AS som arbetar och har boendestöd skulle klara städningen själva om de inte arbetade? För många är det kanske exakt lika svårt att komma igång oavsett om man arbetar eller ej men tanken slog mig.

Med arbete menar jag att man är hemifrån några timmar per dag och arbetar eller har sysselsättning som t ex DV.


Det är klart att allt som läggs på är mer att hålla reda på.

Frågan är vad som är bäst för individen, att bara göra de basala hushållssysslorna eller få assistans och göra något annat med?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav kiddie » 2016-05-30 18:47:35

De vill så gärna att vi sysselsätts. Min läkare har satt det som ett krav för fortsatt medicinsk behandling. Jag ORKAR INTE jobba, men hon anser att jag inte kommer bli "bättre" om jag inte sysselsätts. Ligger redan efter med alla måsten hemma, ligger alltid efter. Kommer ligga ännu mer efter när jag tvångssysselsätts. Vissa har väldigt dålig koll på verkligheten. När jag hade DV sa alla att det GER MIG ENERGI. Jojo... visst kunde det vara kul men det TOG ENERGI från andra saker.

Men det är ingen idé att argumentera med idioter.

Jag kan sysselsätta mig själv. Jag har massa saker jag måste göra som boendestödet inte KAN göra åt mig. Eller har tid med. Jag har en timma i veckan lixom... Och då ska inte de göra saker ÅT mig.

Sysselsättning är ofta bara extra press.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-30 18:51:29

kiddie skrev:De vill så gärna att vi sysselsätts. Min läkare har satt det som ett krav för fortsatt medicinsk behandling. Jag ORKAR INTE jobba, men hon anser att jag inte kommer bli "bättre" om jag inte sysselsätts. Ligger redan efter med alla måsten hemma, ligger alltid efter. Kommer ligga ännu mer efter när jag tvångssysselsätts. Vissa har väldigt dålig koll på verkligheten. När jag hade DV sa alla att det GER MIG ENERGI. Jojo... visst kunde det vara kul men det TOG ENERGI från andra saker.

Men det är ingen idé att argumentera med idioter.

Jag kan sysselsätta mig själv. Jag har massa saker jag måste göra som boendestödet inte KAN göra åt mig. Eller har tid med. Jag har en timma i veckan lixom... Och då ska inte de göra saker ÅT mig.

Sysselsättning är ofta bara extra press.


Då får du bråka till dig mer tid. En timme i veckan kommer sannolikt inte vara nog om du har aktiviteter samtidigt. Kräv mer tid om du ska aktiveras.

Jag vet folk som fått två timmar per vardag och färdtjänst till/från aktivitet när de skulle klarat sig på en timme eller två utan aktivitet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav kiddie » 2016-05-30 18:57:04

Jag vill inte ha mer tid. Jag behöver ingen dadda för saker jag egentligen klarar av själv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav geeko » 2016-05-31 8:12:39

Dammtorka, städa, dammsuga, skura osv. en gång i veckan. Plocka, varje morgon.
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-31 11:33:59

Fenren skrev:
Toblerone skrev:Jo, det är klart att möbleringen spelar stor roll. Men jag menade att det kanske inte lönar sig med robot om det är en liten lägenhet, oavsett möblering. Men eftersom Fenren har 140 m2 - då kan det förstås löna sig. Och om du dessutom kan göra så att det inte finns trösklar, sladdar eller trånga hörn, så kan du ju försöka.
Hos oss funkar det inte riktigt i nuläget. Roboten fastnar under element ibland och det finns vissa hörn där den skulle kunna fastna också. Badrummet är inte att tänka på, tröskel och för lite plats bredvid toastolen. Så jag brukar sätta den i sovrummet och sen i vardagsrummet, resten tar jag för hand.


Ja, som drt är nu finns inga möbler den inte kommer under, inga sladdar eller annat jobbigt. Bara trösklar att fixa bort.


Då är en sån robot verkligen användbar.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Moggy » 2016-05-31 11:37:21

Dom nyare modellerna har funktioner för att komnma ihåg var den fastnade så att den lär sig att undvika vissa undvika vissa ställen. Eller nyare och nyare, det har nog varit så ett bra tag nu?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav slackern » 2016-05-31 13:09:33

Moggy skrev:Dom nyare modellerna har funktioner för att komnma ihåg var den fastnade så att den lär sig att undvika vissa undvika vissa ställen. Eller nyare och nyare, det har nog varit så ett bra tag nu?


Det måste ju vara omöjligt i ett hem där någon möblerar om stup i kvarten. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav marxisten » 2016-05-31 13:58:37

Eftersom vi har delat upp det så att vi städar ett eller två rum åt gången så städar vi nog tre-fyra dar i veckan med boendestöd, och var rum städas således en gång i veckan (moppning-dammsugning) förutom köket som jag vi kör iaf avtorkning på dagligen av hygieniska skäl, vill ej laga mat där det är ohygieniskt och smutsigt, och dessutom har jag en förmåga å spilla på golvet så jag måste torka av det.

Sen är det ju lite småplock samt borsta upp kattsand runt kattlådorna nästan dagligen då vår katt älskar att gräva som en dåre och sprätta sand över halva golvet.

Så jag går igenom var rum en gång i veckan, dock har jag det utspritt på flera dagar då jag inte orkar allt på en gång. Lättare för mig att köra en halvtimma varje gång istället för två-tre timmar på en gång liksom.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav nallen » 2016-05-31 20:50:04

kiddie skrev:Aldrig fattat vad det är i just städningen som är så himla motigt!

För mig är det själva meningslösheten - man städar och nästa vecka är det dax igen, även om man inte ens varit hemma. Det går inte att göra en gång för alla och få det att vara godtyckligt länge.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav truthseeker » 2016-07-08 17:22:28

Blåser det riktigt mycket ute öppnar jag alla dörrar och fönster så dammet blåser ut. Men det är ju inte så ofta. Nästa ställe jag flyttar till ska jag dra in tryckluft så jag kan blåsa ut allt damm själv.

Diskar gör jag när jag inte har nått mer att äta på.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav AndroFM » 2016-07-09 1:22:08

Oj. Jag dammsuger,torkar antibakteriellt varjedag utan att tänka....
dammar av på fredagar.
AndroFM
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2015-01-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in