Hur mycket bör man max sitta med sin mobil?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur mycket bör man max sitta med sin mobil?

Inläggav Fretshi » 2018-11-13 18:40:14

Hej!

Jag är som många säkert vet mobilberoende och nu undrar jag vad som sägs vara lämplig maximal tid att spendera med sin telefon.

Det kommer ständigt studier som visar på att den psykiska ohälsan ökar vid mobilanvände och säkert flera somatiska sjukdomar också iom att man blir mera stillasittande.

Hur gör ni för att begränsa er?

Upplever ni abstinenssymptom?

En sjuksköterska på en avdelning sa att 2 timmar per dag räcker sen får man lägga ifrån sig telefonen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur mycket bör man max sitta med sin mobil?

Inläggav Huggorm » 2018-11-13 19:55:26

Två timmar är nog max ja, fördelat på ett antal kortare sejourer utspritt över dagen
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur mycket bör man max sitta med sin mobil?

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-13 21:46:29

Försöker att lägga bort telefonen när jag är på "jobbet". Så jag endast kollar den på raster. Svårt ibland, speciellt när jag är stressad... Spelar Candy Crush för att hålla mig lugnare. Har raderat någon diskussionsapp då jag insåg att den påverkade mig mer negativt än positivt. Jobbar på att lägga undan den oftare och har oftast stängt av ljudet numera för att inte stressas i onödan. Tänker att man bör arbeta bort att sitta längre stunder men kortare är mer okej. Så länge man mår bra av användningen så ser jag inte att man ska stressa över att minska. Men istället för att scrolla så kan man ta upp en bok, rita något etc.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur mycket bör man max sitta med sin mobil?

Inläggav geocache » 2018-11-13 22:14:25

Fretshi skrev:Hur gör ni för att begränsa er?

Håller samtalen så korta som möjligt. "Kallpratar" inte.

Upplever ni abstinenssymptom?

Nej.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur mycket bör man max sitta med sin mobil?

Inläggav earlydayminer » 2018-11-14 7:37:35

25 minuter * 4 / dag.

Helst bör man sitta mindre än så. Det är betydligt bättre att ge sig ut på äventyr, träffa folk, ge sig ut i skogen och försöka vara kreativ osv.

Vi slösar bort våra liv och våran enda chans. Och för vad?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in