Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 20:02:50

Jossie94 skrev:Ser du en tjej på ett fik sitta med sina kompisar och hon inte har ett utseende som en person med down syndrom så kommer du inte tänka att hon har down syndrom. Man ser på ansiktet oftast. Googla de har ett speciellt utseende.


Jag spanar inte på folk och försöker lista ut vem som har NPF. Jag tycker alla ska få fika. Och ja, eftersom jag är äldre så vet jag hur de med down ser ut eftersom när jag var barn fanns massor av downsungar. Min generation är uppvuxna med dem.

Det finns massor av personer med allvarliga störningar som ser helt normala ut när de fikar.

Det finns inga kriterier för autism att man ska kunna fika utan att det syns ngt på en att man har NPF.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 20:13:10

Men tro mig jag förstår. Ni fattar väl att jag bara tar korta drag av vad som kan vara typiska diagnos egenskaper? Självklart är det ju flera grejer som ska klaffa men jag tog bara upp sådant som är känt att vara typiskt för just diagnos. De som har adhd brukar oftast skaka i benen vara rastlösa och det jag nämnde. Men det är ju också fler saker förutom det som kanske har mer med studier och göra. Jag är ju bara insatt i det jag har sett och upplevt, det är inte så att jag har varit med en person hur den tänker eller hur den jobbar med en uppgift eller så.

En person jag kände hade adhd och den personen störde sig på ljud, tex om man visade att man lyssnade på läraren genom att säga mmm, aa osv. Personen var överallt och typ skulle tjafsa och pratade kontant. Så det är bara sådana saker jag har märkt att personen har adhd och sedan var ju personen väldigt öppen med att ha adhd.

En annan som hade Asperger såg mystik ut, pratade jämt om naturen, såg ut som en person med en diagnos, jag vet inte om de var klädstilen eller om det var personens mystiska ansikts uttryck gester och handlingar. . Levde i en egen bubbla typ.

Jag vet för jag har själv gått på en DV och en Asperger profil skola så jag om någon vet ju hur diagnoser ser ut och kan bara och det är skillnad på det och att vara NT. Sök på Google efter någon som har en väldigt tydlig diagnos om syns och sen en person som ser ut som vilken brunetts eller blondin som helst.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 20:22:29

Tex megan fox eller demi lovato. Man ser inte på dem att de har diagnoser. För om de har adhd eller liknande så syns inte dem diagnoserna utåt. Inte om man bara kollar på dem på bilder eller kanske ser de sitta på ett fik i stan. Men man kommer märka någon som har down syndrom. Deras utseende är som att någon skulle sätta på sig en väldigt gul klänning - folk skulle märks det direkt och kolla.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 20:28:10

Folk tror att tex Leonardo da Vinci eller Albert Einstein eller Pippi Långstrump hade Asperger syndrom innan diagnosen fanns läste jag på nätet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 20:29:59

Jossie94 skrev:För mig blev det som att de hade grövre diagnoser just för att de var så himla konstiga.

Ni kommer nog aldrig förstå mitt tänk gällande detta men jag ser iaf skillnader på de som har diagnoser och de som inte har diagnoser, och det utifrån vad jag vet om diagnosernas egenskaper samt personers beteende och klädstil. Ja sådant räknas också in, för mig så får man en helhet. Då ser jag ju lättare att såhär ser personer med diagnoser ut och såhär är de utan men då är det ju detta att NT personen kan ha adhd men adhd syns ju inte såvida man inte har kunskap om diagnoser. Annars så ser man ju bara en vanlig normal person. Man tänker ju inte på diagnosen på samma sätt som när man ser diagnosen tydligt.


Aspergare är experter på att plocka ut detaljer som är fel. Vi är bäst på det. Men man måste ju se lite helhet och dessutom inte sjukdomsförklara fel kläder och liknande.

Du diagnostiserar folk med vad de har på sig, hur de uppför sig och vad du vet om diagnosen. Du vet säkert en del om kläder. Men det verkar som du tror att alla inte ser de NPF:are du ser och omvänt. Samma med NT, de kan också tycka att samma beteende är normalt eller inte. Så du kan direkt inte stötta dig på det. Kanske om du vet mer om diagnoserna. Du säger att du använder dig av vad du vet om diagnosen, men det enda du vet om den är det som du själv har iakttagit efter att fått veta ett en person har diagnos. Du har ju autism, så det kanske vore bra om du läste lite grundböcker i ämnet och om du ändå inte förstår, kanske Hab har en kurs.

Du går bara på det ytliga. Som NPF:aren inte hade ett inre liv. Folk med autism kan ha väldiga problem med ToM. Dvs att sätta sig in i en annan människas tankevärld. Så om en person har diagnos ADHD och du inte tycker det syns så är det inte samma ADHD som om det synts. Har du tänkt på att den som inte agerar ut kanske lider i det tysta? Den kanske behöver jättemycket hjälp.

Om du bara säger att på en del syns det mindre och på en del syns det mer, så ja. Det är sant. Du har talat om att saker är på barnnivå, och detta var verkligen på den nivån.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 20:34:47

Jossie94 skrev:Men tro mig jag förstår. Ni fattar väl att jag bara tar korta drag av vad som kan vara typiska diagnos egenskaper?

Jag är ju bara insatt i det jag har sett och upplevt, det är inte så att jag har varit med en person hur den tänker eller hur den jobbar med en uppgift eller så.


Nej, jag fattar inte att du förstår att det finns massa exempel när du kanske ger 1-2 exempel för samma diagnos. Jag är inte tankeläsare.

Du har sett folk med NPF och sett dem från utsidan. Vill du verkligen förstå, så kolla på Youtube på sådana som har insikt om sin diagnos och berättar om vad de tänker och känner. Det kanske är roligare än att läsa böcker.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav slackern » 2020-10-21 20:54:26

Jossie94 skrev:Folk tror att tex Leonardo da Vinci eller Albert Einstein eller Pippi Långstrump hade Asperger syndrom innan diagnosen fanns läste jag på nätet.


Även Adolf Hitler spekulerar dom om, så kanske inte så kul att ha samma diagnos som han om man nu ska ta sådana saker seriöst.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 20:56:00

Jag vet också hur de tänker men förlåt att jag inte nämnde exakt allting som jag vet, hade jag gjort det hade det blivit ett antal böcker och det tror jag ni hade tröttnat på. Sorry men jag är väldigt smart och det är inget jag säger utan det är saker jag även fått höra att jag är.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 21:05:07

Jossie94 skrev:Jag vet också hur de tänker men förlåt att jag inte nämnde exakt allting som jag vet, hade jag gjort det hade det blivit ett antal böcker och det tror jag ni hade tröttnat på. Sorry men jag är väldigt smart och det är inget jag säger utan det är saker jag även fått höra att jag är.


Du har ju inget problem att skriva, så testa oss och se om vi orkar läsa. Menar inte att du ska nämna böcker du läst utan snarare andemeningen.

Vad tycker du är de tre viktigaste sakerna förutom klädsel och kroppsspråk en med autism kan ha? Dvs sådant som du inte bara kan iaktta snabbbt utan lite mer komplexa saker.

Finns nog inte rätt och fel här eftersom det finns många autistiska saker och alla autister har inte alla. Men skulle vara intressant hur du tänker.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 21:07:12

Sokrates, adolf, Albert, Pippi Långstrump, Frans Kafka listan kan bli lång. Om man säger såhär jag ser mönster. Kanske något med diagnosen men vi säger Sokrates och Jesus. De var annorlunda jämfört med de andra som gick efter normen. Just Sokrates ifrpgasatte folks tänkande. Jag menar inte att folk med diagnoser är dåliga, jag menar bara att jag ser att personerna har eller kan ha diagnoser och på de som inte kan ha diagnoser eftersom det är svårt att se om personer har diagnoser från en bild eller om de sitter och fikar med en kompis. Nu syftar jag på att det är svårt att se på NT personer om diagnosen inte syns.

Hade Stina sagt att hon hade en diagnos så hade folk bara jaha men hade det varit tydligt så hade folk tyckt hon varit konstig och annorlunda och då menar jag att de ser att hon har udda kläder och sådant. Jag säger inte att de bara är kläder men jag kan misstänka att en person kan ha diagnoser utifrån det ytliga. Man säger ju att störiga personer har adhd och det stämmer för de har oftast adhd bara det att folk inte är insatta i just diagnoser.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 21:09:56

Personen som anses störig har ju adhd och då är ju det beteendet pga at personen har adhd
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 21:11:49

Hur märks det att jag har en diagnos? AS+ADD.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 21:12:31

Jag kan ju inte allt, jag är inte någon gud eller så om ni tror det. Jag tänker bara lite längre. Jag menar inte att ni inte gör det, det gör ni säkert för ni har ju också diagnoser men jag säger ju saker jag upplevt som är i min generation. Sedan var de kanske annorlunda när ni var yngre.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 21:21:48

Klarar man inte att tänka ut vilka som är tre viktiga drag för att man ska ha autism, så visst kan man vara smart på saker som kräver ett annat sorts tänkande, men systemtänkandet verkar ju väldigt svagt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 21:27:20

1. Du är ju medlem här så det säger ju en del. Du kan också vara medlem för att du är insatt i ämnet men det är ju riktat för de som främst har Asperger.

Jag har sett bilder på personer här i någon tråd och vissa såg ut att ha diagnoser och andra såg normala ut så det kan variera. Vilket jag har förklarat i olika exempel förut. Jag vet inte hur just du ser ut. Jag vet inte vilka de andra är heller eller va de heter eller något. Bara att man såg att de var annorlunda. Kanske kan vara vetskapen om att de har diagnoser och då kan de ju leda till att man ser fler typiska diagnos egenskaper. Man ser en helhet.


Jag har läst psykologi och är insatt i beteenden och sådant. Mestadels när jag gick i gymnasiet.

Pga vad jag vet om diagnoserna så vet jag ju hur diagnosen fungerar och ser ut. Den allmänna bilden eller rättaresagt definitionen av adhd add mm. Sedan är det ju individuellt men jag kan säga att jag har hört personer som hade olika diagnoser och de hade svårigheter med bland annat social fobi ångest och någon hade svårt att borsta tänderna.

Jag gjorde en kurs som handlade om diagnoser. De var personer med svårigheter som jag kände att jag inte hade. Däremot var det en person som jag inte hade fått bilden av att han hade en diagnos från början för han såg normal ut. Sedan såg jag ju att han hade diagnoser utifrån det personen berättade och upplevde.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 21:44:34

Jossie94 skrev:Sedan såg jag ju att han hade diagnoser utifrån det personen berättade och upplevde.


Men det är väl lite intressant? Det är sådana saker jag undrar över. Menar inte att du ska outa honom, men några exempel på vad han upplevde?

Jag finns ju på forumet i mitt beteende men i text. Det är svårare att se i text, men inte helt omöjligt att gissa, man kan gissa fel men det är OK. Jag har fått kommentarer som att jag inte har aspergers på riktigt (de flesta har inte sagt så), men då betyder det att man kan dra slutsats av text.

Men om du skulle få en bild av mig så tror du att du skulle se direkt om jag hade NPF. Det tycker jag verkar lite skumt. Tittar du bara på kläder och kroppsspråk, eller ser du någon skillnad hos vissa aspergare? Vissa säger att det finns ett visst aspergerutseende som syns i ansiktet.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-21 21:59:23

Nu upprepar du igen argument som är totalt meningslösa. Sorry men att läsa igen att någon ska "googla på downs för de har ett speciellt utseende"... Jag skulle inte kunna se på Demi Lovato på EN BILD att hon skulle ha något, det skulle krävas en eller flera videor på hur hon agerar i olika situationer. Om hon skulle ha något så kan hon givetvis maska, tona ner eller annat för att det inte ska påverka hennes vardag.

Du säger att du ser diagnoser men trots alla superpedagogiska inlägg av andra som förklarar att det inte är så enkelt och att du snarare har en väldigt svartvit bild av diagnoser... Som inte gör dig något gott. Vissa ser man på med deras beteende, vissa maskar och man ser inte så mycket om man inte kommer de nära. Vissa märker man när man skriver med dessa. Att NPF:s har en tendens att söka sig till mer "alternativt umgänge" har redan diskuterats och är inte konstigt för dessa gäng är ofta mindre dömande. Men långt ifrån alla dessa har NPF:s. Varför är det viktigt att folk har diagnos eller inte diagnos när alla ändå är olika?

Det vore enklare om du inte använde samma exempel hela tiden för det blir inte lättare att förstå dig gång nr 10 tyvärr.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-21 22:02:45

Jag är ful som faen men inte tusan kan folk som ens är vana med autism se diagnoser på mig jämt.
Bara när jag råkar bete mig superautistiskt. Eller när jag faktiskt säger det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-21 22:04:48

Inte att man är ful som autist såklart.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-10-21 22:23:17

Jossie94 skrev:Jag vet också hur de tänker men förlåt att jag inte nämnde exakt allting som jag vet, hade jag gjort det hade det blivit ett antal böcker och det tror jag ni hade tröttnat på. Sorry men jag är väldigt smart och det är inget jag säger utan det är saker jag även fått höra att jag är.


Sry men det är inte det intryck du ger.
Du ger intryck av att knappt förstå de svar du får.
När någon ger svar du inte vill ha, säger du att den inte förstår.
Fint dock att du har människor som bryr sig om dig och säger vackra saker.

Skryter man om böcker man läst, riskerar man att folk synar ens kort, och frågar vilka. Så jag gör det. Vilka böcker är det du läst, som gett dig så ingående och djupa kunskaper att du inte kan rabbla upp dem eftersom vi skulle bli uttråkade? Eftersom du minns och kan rabbla upp minns du förstå också titlarna.

Människor som verkligen förstår något behöver inte rabbla upp allt de läst i en bok. De kan göra en sammanfattning. Ju smartare och kunnigare desto bättre kan personen sammanfatta. Intrycket av dig blir att de där böckerna inte sade dig så mycket. Dina böcker var väl iofs rätt ytliga - när du säger att du läst psykologi, förmodar jag att du syftar på kursböcker för gymnasiet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 22:40:57

Jossie, jag blir lite ledsen när du hoppar över att svara på saker som skulle få mig att förstå dig bättre.

Du tycker nog jag är dum som föreläser om saker du redan vet, men jag börjar från början så får man se när man börjar skilja sig åt. Då krävs det ibland att man är rik på ord.

Jag tycker inte om din attityd att jag bara ska förstå något outsagt. Jag får väl också fråga?

Du får förstå att jag också har autism. En sak som jag talade om vad autism vilar på för pelare så är detta en pelare som är sann för mig. För att jag ska förstå, behöver jag ta in något många gånger från olika synvinklar. Annars tycker jag det känns som att jag ska kunna tankeläsning. På engelska kallas det Hidden Curriculum. Det betyder att man inte automatiskt vet saker man specifikt inte blivit lärd.

Därför vet jag inte vad du menar om jag inte får det i komplexa meningar. Så att jag kan relatera till något annat. Som tur är har jag bara svårighet att ta till mig dessa kunskaper och vissa har mycket svårare, men jag har tur också, för medan jag växer, sätts saker i samband utan att jag behöver anstränga mig. I sociala situationer kallas det att läsa mellan raderna, men nu menar jag i situationer där det främst inte är kommunikationen som strular.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-21 22:49:41

Jag har läst psykologi de man läser på gymnasiet ja. Jag har inte sagt något annat, jag kan grunden. Jag menar ju att som Shakeitout skrev här: Vissa ser man på med deras beteende...
Ja det är beteenden jag ser och så klädstilen som också kan säga hur en person är,lägger man ihop det så kan man nog ana en diagnos. Sedan kan jag ana att personen har add eller adhd utifrån det jag vet om diagnosen, dvs definitionen av diagnosen. Dvs det ytliga som är typisk Asperger eller add eller adhd.

Det med klädstilen menar jag ju att man ser på att det är väldigt udda kläder jämfört med det som är norm. Alla kanske har skinnjackor men om du inte har det utan en annan jacka, då blir du automatiskt den udda. Du har fel kläder på dig då. Du ska fatta att det är skinnjackor som gäller. Sociala koder.

Annars ska man ha svårigheter med perception och mentalisering. Motoriken kan också vara avgörande för en diagnos.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Alyana » 2020-10-21 22:56:38

Det är intressant det där med klädstil.
Jag har ofta skilt ut mig där.
I perioder försökt passa in men trivs inte med det.
Vågar vi helt enkelt skita i att "passa in"?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 23:05:21

Jossie94 skrev:Sedan kan jag ana att personen har add eller adhd utifrån det jag vet om diagnosen, dvs definitionen av diagnosen. Dvs det ytliga som är typisk Asperger eller add eller adhd.


Du kan vissa detaljer. Det är varför du inte kan svara på frågor som kräver ett tänkande i syndrom, vilket jag efterfrågar.

Jag tror inte att du får ihop det i din hjärna.

Jag tror inte att det går att tvinga dig dit, eftersom den delen är en av dina sätt att ha autism på.

Hade du vetat definitionen av diagnosen hade du ju sagt den.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in