Hur många har endast Asperger här egentligen? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du...

Bara asperger :)
74
36%
Asperger samt ej medfödd psykisk diagnos (typ depression, ångest)
53
26%
ADD/ADHD (damp osv...) och asperger.
47
23%
Borderline
1
0%
Har inte asperger alls.
2
1%
Tourettes
5
2%
Annat / inga / många.
22
11%
 
Antal röster : 204

Hur många har endast Asperger här egentligen? (Omröstning)

Inläggav Yeeey » 2011-02-17 22:30:18

Hej, de flesta verkar ha typ fler diagnoser här, men finns det nån som bara har asperger här?
(Om nån bryr sig så har jag tyvärr också en till, ADHD, önskar jag hade mindre ADHD och mer asperger! ) :-)004 :-)028
Yeeey
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-02-17
Ort: Borlänge♥

Inläggav Identitet » 2011-02-17 22:34:37

alternativ 2. fast min ångest o depressioner har ju kommit på grund av asperger...
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 22:45:41

Bara asperger. :)
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Identitet » 2011-02-17 22:54:00

på pappret tror jag faktiskt att jag bara har asperger kom jag på. eftersom man är helt säker på att ångest och depression har kommit av asperger, så står de nog inte som enskilda diagnoser.
*vill ändra min röst*
*borde tänkt efter före*
:D
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Flawed » 2011-02-17 22:57:50

Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Zombie » 2011-02-17 23:13:49

Flawed skrev:Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.

Inte jag heller. Olika NPF hänger samman, både med varandra och med diverse förhöjda risker för kemiska och kognitiva obalanser, för dåliga energiförråd fysiskt och mentalt, för en stresskänslig konstitution och kanske en del till — att döma av det jag har sett i och omkring mig åtminstone under åren som "AS-medveten".

Frågan är väl om det att någon, till exempel, "bara har AS" säger så mycket mer än att just den personens hithörande problematik råkar rymmas inom just den tämligen slumpmässigt uppsatta diagnosramen.

************

Och ångest och depression "beror (nog) på aspergern", som Identitet skrev: jo, sådant är de ofta pigga på att säga — samt tvång, sömnstörningar och allt möjligt. Gärna åtföljt av ett "så det behandlar vi inte" (men inte alltid, för all del). Vad betyder det då? Vad är skillnaden mot att säga "ångest och depression, tvång, sömnstörningar och så vidare kommer av att vara människa (så det behandlar vi inte)"?

Det kan bero på livssituation, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha en dålig sådan.

Det kan bero på personlighet, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha även andra inre obalanser och svagheter.

Men båda de sakerna är väl större skäl att behandla. :shock:
(I förra fallet framförallt behandla livssituationen.)

"Nej, för det finns ingen forskning som visar hur man ska göra". 1. sätt i så fall igång sådan; och till dess 2. pröva er fram under ständigt samråd med era patienter som läkarna gjorde förr. Det är patienternas liv som går till spillo på det här besparings- och "evidens"-altaret. :evil:
Senast redigerad av Zombie 2011-02-17 23:21:04, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Fenren » 2011-02-17 23:18:41

Bara AS

jag är besviken på att det inte finns 'DSM skrevs för att beskriva mina tydligaste diagnoser, men de utelämnade några för att den inte skulle bli för tjock' som alternativ.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Miche » 2011-02-17 23:27:39

Röstade ADD/ADHD (damp osv...) och asperger., eftersom jag även har ADHD men jag har även Bipolär (som jag börjar misstänka kan vara feldiagnostiserad, jag tror på Borderline).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav MsTibbs » 2011-02-17 23:38:54

Annat / inga / många.

Jag har Asperger, ADHD, bipolär2 och borderline.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Identitet » 2011-02-17 23:39:28

Zombie skrev:Och ångest och depression "beror (nog) på aspergern", som Identitet skrev: jo, sådant är de ofta pigga på att säga — samt tvång, sömnstörningar och allt möjligt. Gärna åtföljt av ett "så det behandlar vi inte" (men inte alltid, för all del). Vad betyder det då? Vad är skillnaden mot att säga "ångest och depression, tvång, sömnstörningar och så vidare kommer av att vara människa (så det behandlar vi inte)"?

Det kan bero på livssituation, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha en dålig sådan.

Det kan bero på personlighet, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha även andra inre obalanser och svagheter.

Men båda de sakerna är väl större skäl att behandla. :shock:
(I förra fallet framförallt behandla livssituationen.)

"Nej, för det finns ingen forskning som visar hur man ska göra". 1. sätt i så fall igång sådan; och till dess 2. pröva er fram under ständigt samråd med era patienter som läkarna gjorde förr. Det är patienternas liv som går till spillo på det här besparings- och "evidens"-altaret. :evil:


ah, jag håller helt med dig!
mina sömnproblem tex, är jag så heligt less på. jag villvillvill få ordning på dem en gång för alla. hittills har man enbart medicinerat dem, inget har egentligen funkat (melatonin funkar skapligt, men inte heller det funkar alltid) och man har skyllt på att "jamen, stressen orsakar det just, du kommer sova bättre när du mår bättre"
att man inte KAN må bättre när man sover illa, det verkar de har missat... så jag kommer begära en fullständig sömnutredning också, vad det lider. för jag nöjer mig inte med att "asperger har ofta sen tidigt haft svårt att somna, sova, svårt att komma ner i varv" etc.

ångesten fick man ordentligt ordning på med DBT, jag har nästan aldrig ångestattacker längre, och när de inträffar, så kan jag inom några få minuter spåra vad den kan handla om, och oftast lugnar den då ner sig. eller så kan jag dämpa den med en iskall dusch eller liknande. eller så kan jag helt enkelt stå ut med den. däremot är jag ju alltid spänd, stressad, nervös, orolig etc. kan inte slappna av riktigt.

depressionerna är en annan del som inget verkar bita på. mediciner biter ju inte, och inget konstigt med det egentligen, då mina depressioner inte är medicinska. några mediciner har ju bitit kortsiktigt, men i längden har de varit helt meningslösa. får nog hoppas på att få stöd/hjälp med att hantera dem när de väl kommer istället, hoppas på att mer anpassad hjälp för min asperger kommer göra att de lättar.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav ufo » 2011-02-18 1:41:36

Bara asperger, men medicinerar mot ADHD som det är uteslutet att jag kan ha.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kadaverin » 2011-02-18 1:49:54

Asperger, Paranoid PS, Antisocial PS ( Går att ifrågasätta )
Kadaverin
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2010-09-16
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2011-02-18 6:39:06

Drag av såväl AS som ADHD enilgt första utredningen, ren AS-diagnos ställd av läkare sex år senare. Och drag av ADHD kan jag definitivt inte motsäga...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sheyen » 2011-02-18 8:01:13

HFA och ADHD.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Captivestraw » 2011-02-18 8:47:11

Jag tog nr 2 jag har sjukdomsparanoia och förföljelse paranoia, om de nu gälls. Jag har asperger, men jag har också drag av att ha ADHD. Men har ej testat mig för det.
Captivestraw
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-01-25
Ort: Halmstad

Inläggav Captivestraw » 2011-02-18 8:48:48

Och just det. Jag har autism också.
Captivestraw
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-01-25
Ort: Halmstad

Inläggav MsTibbs » 2011-02-18 11:09:37

Både AS ock autism? Låter som att ha ont i huvudet och migrän samtidigt? Olika grader av samma sak?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Captivestraw » 2011-02-18 12:02:35

Nej, men du fattar? :D
Captivestraw
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-01-25
Ort: Halmstad

Inläggav roto » 2011-02-18 13:41:01

Jag vet inte vad jag definitivt har för något, men jag har fått en Asperger-diagnos. Möjligtvis ADHD också, tror själv på det, men har aldrig testat för ADHD.
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Inläggav tassmaniac » 2011-02-18 13:43:46

Jag har AS och drag av ADD.
tassmaniac
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-05-05
Ort: i min egen lilla värld

Inläggav Marabou » 2011-02-18 15:51:17

Jag har ingen diagnos än så länge. Min utredning börjar på tisdag och jag är ganska säker på att slutresultatet kommer att bli ADD och/eller AS.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bali » 2011-02-18 18:56:26

Flawed skrev:Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.

Kan bara nicka instämmande jag ... "de lärde" tvistar minst sagt och vi kommer nog alla att bli diagnostiserade helt olika beroende på ... sorgligt men sant.

Det finns ännu inte en "sanning" (kommer aldrig att finnas, tack & lov) om hur vi unika personer fungerar och "symptomdiagnoser" är då alltså något man bör ta med en rejäl skopa salt.

Visst önskar även jag det vore så "enkelt" som att få en dignos och så är det nog med det, men så är ju inte fallet ju!

Vi är alla unika och har alla våra olika "bagage" med oss, men viss igenkänning kan vi nog dock finna hos andra, och jag finner dem i.a.f. här, alltså med många som fått en AS-diagnos.

Kommer antagligen inte själv få en sådan diagnos verkar det, men kanske ändå drag av, men detta är ju ändå ett stort problem hos de som sätter "diagnoser" först och främst skulle jag vilja säga.

Det är de som är de "okunniga, inte har mer utrymme" för att sätta rätt "diagnos" och inte vi som alltså inte ens platsar in i en befintlig "diagnos".

Svammel, svammel... jag vet sorry!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Flawed » 2011-02-19 12:23:08

Zombie skrev:
Flawed skrev:Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.

Inte jag heller. Olika NPF hänger samman, både med varandra och med diverse förhöjda risker för kemiska och kognitiva obalanser, för dåliga energiförråd fysiskt och mentalt, för en stresskänslig konstitution och kanske en del till — att döma av det jag har sett i och omkring mig åtminstone under åren som "AS-medveten".

Frågan är väl om det att någon, till exempel, "bara har AS" säger så mycket mer än att just den personens hithörande problematik råkar rymmas inom just den tämligen slumpmässigt uppsatta diagnosramen.

************

Och ångest och depression "beror (nog) på aspergern", som Identitet skrev: jo, sådant är de ofta pigga på att säga — samt tvång, sömnstörningar och allt möjligt. Gärna åtföljt av ett "så det behandlar vi inte" (men inte alltid, för all del). Vad betyder det då? Vad är skillnaden mot att säga "ångest och depression, tvång, sömnstörningar och så vidare kommer av att vara människa (så det behandlar vi inte)"?

Det kan bero på livssituation, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha en dålig sådan.

Det kan bero på personlighet, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha även andra inre obalanser och svagheter.

Men båda de sakerna är väl större skäl att behandla. :shock:
(I förra fallet framförallt behandla livssituationen.)

"Nej, för det finns ingen forskning som visar hur man ska göra". 1. sätt i så fall igång sådan; och till dess 2. pröva er fram under ständigt samråd med era patienter som läkarna gjorde förr. Det är patienternas liv som går till spillo på det här besparings- och "evidens"-altaret. :evil:


Sedan är ju asperger definierad ur någon sorts problem perspektiv.
Man ser ofta att väldigt framgångsrika personer som har lyckats i arbetslivet på ett enastående sätt, får barn som inte klarar sig alls i samhället.Föräldern behövde ingen diagnos eftersom om du har en stark position och bidrar med cold hard cash så anpassar sig din omgivning efter din sociala kompetens hur jävla dålig den än är.De kanske tyranniserar sin familj men i överklassen håller man tyst om sådant.Ett geni får vara excentrisk, en psykpatient är bara konstig och dysfunktionell och ska ha mer medicin.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Oskar » 2011-02-21 12:14:42

Har ingen diagnos men har Asperger version mild.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in