Hur man tillverkar eget äkta siden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Dagobert » 2015-06-17 11:09:56

För 5,5 år sen skrev jag ett inlägg om http://www.wormspit.com/, om en kille vars hobby var silkesmaskodling. Jag tyckte det verkade högintressant för handarbetsintresserade medlemmar, men jag hade kanske fel, inga svar. Så jag gör ett nytt försök.

Hans startsida ser inte så rolig ut, mest länkar, men det finns massor av fina bilder och instruktioner bakom länkarna.

Hur som helst tycker jag det är en fascinerande hobby som killen har utvecklat för hemmabruk. Det krävs ingen dyr utrustning.
Hur han föder upp dem på egenodlade mullbärsblad, som visst ger den högsta kvaliteten, från ägg till kokonger, hasplar av silket, färgar det och väver eget sidentyg i hobbyskala!

Själv är jag inte intresserad av sidentillverkning men tycker det är fascinerande att se entusiaster göra sånt de är bra på, vad det sen vara månde. :-)Happy

Den här nykläckta larven är ca 2 mm lång. 3 veckor senare är den ca 40 mm
och klar att spinna in sig i en kilometerlång tråd.
megakego2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav tahlia » 2015-06-17 12:42:59

Så söt :D
(Ja, jag vet, typisk jäkla fruntimmerskommentar men det var likt förbaskat min första tanke)

Rätt häftig hobby måste jag säga. Sådant där som är rätt långsökt att komma på att man ska göra hemma på egen hand är ofta fascinerande.
Ja, så länge vi inte pratar kärnkraft och sådant för då blir det bara skrämmande. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Huggorm » 2015-06-17 12:59:07

tahlia skrev:Så söt :D
(Ja, jag vet, typisk jäkla fruntimmerskommentar men det var likt förbaskat min första tanke)

Bara för att den liknar den håriga larven på din avatar :D

Det framkommer säkert på länkarna på den där hemsidan men vi hade ju silkesmaskodling på försök här i Sverige för länge sedan, på Visingsö.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Moggy » 2015-06-17 13:06:23

Fantastiskt. Måste vara en rolig hobby. Undrar hur jobbigt det är att göra tygen sen och hur mycket det blir. Tänk att gå omkring i t-shirts av siden sen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Puzzle » 2015-06-17 14:49:22

Lite intressant skulle det nog vara men det känns som man måste ha väldigt många larver eller hålla på väldigt länge innan man har tillräckligt med tråd för att faktiskt kunna göra någonting av den. Angoraull har jag själv funderat lite på och då får man ha massa fluffiga kaniner men även där så skulle man behöva ha antingen många djur eller ett gott tålamod.

Huggorm skrev:Bara för att den liknar den håriga larven på din avatar

Appa är ingen larv, han är en flygande bison, det vet väl alla..?! :shock: :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav tahlia » 2015-06-17 14:50:24

:evil:
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Huggorm » 2015-06-17 15:26:56

Puzzle skrev:Lite intressant skulle det nog vara men det känns som man måste ha väldigt många larver eller hålla på väldigt länge innan man har tillräckligt med tråd för att faktiskt kunna göra någonting av den.
Ja, det är nog ingen tillfällighet att silke görs i Kina, det krävs en kines för att ha tillräckligt tålamod för det
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav plåtmonster » 2015-06-17 15:35:33

Eller en robot..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav tahlia » 2015-06-17 16:15:10

Huggorm skrev:Ja, det är nog ingen tillfällighet att silke görs i Kina, det krävs en kines för att ha tillräckligt tålamod för det

Det var den mest underhållande fördomen jag läst på länge. Tack för ett gott skratt. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Huggorm » 2015-06-17 16:26:23

tahlia skrev:
Huggorm skrev:Ja, det är nog ingen tillfällighet att silke görs i Kina, det krävs en kines för att ha tillräckligt tålamod för det

Det var den mest underhållande fördomen jag läst på länge. Tack för ett gott skratt. :D
Var nu inte larvig.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav Zirre » 2015-06-17 16:57:45

Vanligtvis så kokar man larven och kokongen för att sedan kunna ta hand om den spunna tråden. Inte så snällt mot larven. Man vill kunna få den spunna tråden i en del, alltså utan att den blir kapad vilket sker när larven skall ta sig ut.
Det finns dock några som kommit på hur man kan gå till väga utan att behöva göra på detta vis.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Hur man tillverkar eget äkta siden

Inläggav slackern » 2017-01-19 13:02:59

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Lite intressant skulle det nog vara men det känns som man måste ha väldigt många larver eller hålla på väldigt länge innan man har tillräckligt med tråd för att faktiskt kunna göra någonting av den.
Ja, det är nog ingen tillfällighet att silke görs i Kina, det krävs en kines för att ha tillräckligt tålamod för det

Italien var rätt framstående silkesodlare förr.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in