Hur man hanterar folk som inte tänker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-06-29 13:30:59

Ett annat tips är att luta foten så att hälen nästan är vinkelrätt mot golvet. Då blir det kundvagnsram mot hälsula och om bakomvarande envisas med att trycka på kan man ge vagnen ett lätt knyck samt när denne otänkande individ blir uppmärksam på det hela uttala "ojj, ursäkta". Det brukar räcka, dessutom så är det lätt att upprepa revirmarkeringen. Om inte det hjälper kan man fästa stenansiktesblick i dom och skjuta vagnen bakåt. Det avskräcker de flesta från att pressa på med vagnen likt en bulldozer.

Och är man vältränad så är det inga problem att skjuta en fullastad vagn en decimeter bakåt på någon tiondel av en sekund :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Maggi » 2015-06-29 15:50:54

Man kan säga till dem också, ofta räcker det med att man vänder sig om, alternativt puttar tillbaka..släpp ut irritationen helt enkelt! Var inte så svensk!! :wink:
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-06-29 16:02:16

Maggi skrev:Man kan säga till dem också, ofta räcker det med att man vänder sig om, alternativt puttar tillbaka..släpp ut irritationen helt enkelt! Var inte så svensk!! :wink:
Ja, de få gånger det händer mig brukar jag bara vända mig om och kolla lite elakt på dom och då kommer det någon halvkvävd ursäkt
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-06-29 16:30:17

Det känns mycket bättre att returnera det fysiska obehaget tillbaks med fysiskt obehag :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-06-29 17:39:04

plåtmonster skrev:Det känns mycket bättre att returnera det fysiska obehaget tillbaks med fysiskt obehag :P
Men dom som brukar köra på mig med kundvagn brukar vara pensionärer som kanske inte ser så bra. Man kan ju inte ge sig på en sådan fysiskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Maggi » 2015-06-29 17:54:54

Det är ett jäkla sätt och dåligt uppförande att köra in kundvagnen i folk, ge dem vad de tål!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Re: Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav tahlia » 2015-06-29 18:09:00

Så intoleranta ni är. ;)
Jag brukar ignorera människor som råkar köra in mig fast övertygad om att det, 9 gånger av 10, inte var avsiktligt. Den tionde bjuder jag på.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-06-29 18:13:51

Det är mer att människor struntat i att tänka efter. Avsaknad av samvetsnoggranhet. För mig brukar det ofta vara folk mitt i karriären som trycker in kundvagnen.

Hursomhelst så fungerar inlärningen mycket bättre om den kopplas till ett emotionellt minne också.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Maggi » 2015-06-29 18:20:16

tahlia skrev:Så intoleranta ni är. ;)
Jag brukar ignorera människor som råkar köra in mig fast övertygad om att det, 9 gånger av 10, inte var avsiktligt. Den tionde bjuder jag på.
nej det är såklart inte avsiktligt men jäkligt respektlöst!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav antonius » 2015-06-29 18:25:47

Man kan ha med sig sin AK-47:a i kundvagnen så slipper man sådana fasoner, har man ingen kan ett fint baseboll slagträ i aluminium göra underverk på folk som inte visar respekt, just kidding... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-06-29 18:48:37

Ett större kundvagnsrelaterat problem är när de parkerar vagnen på ena sidan gången och ställer sig på andra sidan och tittar på varor. Då blir det omöjligt att komma förbi. Eller så kommer det en kundvagn från varje håll och stannar på samma ställe så att det också blir stopp. Detta händer hela tiden, till skillnad från när man blir påkörd som händer ganska sällan.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav antonius » 2015-06-29 18:56:11

Det borde finnas hållare för en liten Tomahawk-missil på sidan så skulle problemet lösa sig.... :twisted:
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-06-29 18:57:55

Eller ett sånt horn som man hade på cykeln förr, som tutade när man tryckte på en gummiboll. Honk-honk, flytta på dig, jag skall fram och förbi
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav antonius » 2015-06-29 19:03:12

Huggorm skrev:Eller ett sånt horn som man hade på cykeln förr, som tutade när man tryckte på en gummiboll. Honk-honk, flytta på dig, jag skall fram och förbi


Kan tänka mig något i stil med en Kockums-Tyfon möjligen, så hörapparaterna flyger ut...
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-06-29 19:06:28

antonius skrev:
Huggorm skrev:Eller ett sånt horn som man hade på cykeln förr, som tutade när man tryckte på en gummiboll. Honk-honk, flytta på dig, jag skall fram och förbi


Kan tänka mig något i stil med en Kockums-Tyfon möjligen, så hörapparaterna flyger ut...

En sån här kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=q3U4jTFXN-4
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Maggi » 2015-06-29 19:13:05

antonius skrev:Det borde finnas hållare för en liten Tomahawk-missil på sidan så skulle problemet lösa sig.... :twisted:
bra idee :lol:
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Flinta » 2015-06-29 19:40:36

Få vill bo på ica och verkar vilja få handlingen överstökad så fort som möjligt. Många är trötta, stressade och okoncentrerade efter arbetsdagens slut. Jag förlåter dom när dom är i vägen och kör på mig för att de är fullt fokuserade på handlingslistan och på att hitta rätt i varubergen. Jag kan tänka mig hur dom har det. Ju mer avslappnad jag själv är när jag handlar desto lättare är det att garva åt hela skådespeleriet. För det är var det är "Hur folk väljer föda i Sverige år 2015" eller "Populära varor".
Säkerligen är jag också i vägen för andra emellanåt.


Det är roligt att spana in vad andra lägger för varor på rullbandet i kassan. Om man är nyfiken kan man börja fantisera om vad det är för slags personer som står framför en.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-06-30 1:29:57

Huggorm skrev:Ett större kundvagnsrelaterat problem är när de parkerar vagnen på ena sidan gången och ställer sig på andra sidan och tittar på varor. Då blir det omöjligt att komma förbi. Eller så kommer det en kundvagn från varje håll och stannar på samma ställe så att det också blir stopp.

Då kör man bulldozer.. "oj din vagn följde visst med" ;)
Förvisso kan man säga till men det blir snabbt tjatigt. Mer effektivt att bara låta dumt beteende drabba den som skapar problemet. Personer som faktiskt är oförmögna såsom skröpliga personer (pensionärer) eller småbarn som saknar adekvat rumsuppfattning osv tar man förstås hänsyn till på ett annat sätt.

Huggorm skrev:Detta händer hela tiden, till skillnad från när man blir påkörd som händer ganska sällan.

Medhåll, sällan förekommande.

antonius skrev:Det borde finnas hållare för en liten Tomahawk-missil på sidan så skulle problemet lösa sig.... :twisted:

Hög fart skall med stenansikte skall inte underskattas. För den mer tekniske kan man montera roterande magasin av vinkelslipar som strimlar allt i vägen.. :twisted:
Alternativt tryckluftshorn som drivs av gasflaska för 70 kr (bild).

Andra jobbiga företeelser är när 5 personer går i bredd på trottoarer och förväntar att man bara ska ut i gatan och riskera att bli påkörd. Ett effektivt motmedel har visat sig vara att gå riktigt snabbt och visa med kroppen att man inte viker undan. Folk brukar då flytta på sig och de som inte gör det lär sig att göra det till nästa gång. :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-07-01 12:37:19

Ett annat exempel på folk som inte tänker, är människor som hänger upp bortkastade eller tappade persedlar på soptunnor, lyktstolpar, elskåp, staketstolpar osv.
Det kan handla om vantar, handskar, halsdukar, sjalar, mössor, kepsar, sockar, skor, osv.
Ibland även kalsonger eller BH:ar.
Och där får dom sen hänga, dag efter dag, vecka efter vecka och år efter år.
Det är aldrig någon som tar rätt på dom, antagligen köper folk nytt när dom tappar sina grejer, om dom ens märker att sakerna är borta.

Jag brukade förut gå omkring år efter år och må dåligt över att ingen någonsin tog rätt på sin skit men nu har jag börjat ta rätt på skiten direkt och slänga den i närmsta soptunna, direkt någon hänger upp något skräp någonstans.

Och nu mår jag mycket bättre. :)
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-07-01 16:58:01

Jackal skrev:Jag brukade förut gå omkring år efter år och må dåligt över att ingen någonsin tog rätt på sin skit men nu har jag börjat ta rätt på skiten direkt och slänga den i närmsta soptunna, direkt någon hänger upp något skräp någonstans.

Man kan låta det vara kvar en vecka iaf. Det tar ju ta tid att få ledigt och hitta tillbaks osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-07-01 17:37:56

Jackal skrev:Ett annat exempel på folk som inte tänker, är människor som hänger upp bortkastade eller tappade persedlar på soptunnor, lyktstolpar, elskåp, staketstolpar osv.
Det kan handla om vantar, handskar, halsdukar, sjalar, mössor, kepsar, sockar, skor, osv.
Ibland även kalsonger eller BH:ar.
Och där får dom sen hänga, dag efter dag, vecka efter vecka och år efter år.
Det är aldrig någon som tar rätt på dom, antagligen köper folk nytt när dom tappar sina grejer, om dom ens märker att sakerna är borta.

Jag brukade förut gå omkring år efter år och må dåligt över att ingen någonsin tog rätt på sin skit men nu har jag börjat ta rätt på skiten direkt och slänga den i närmsta soptunna, direkt någon hänger upp något skräp någonstans.

Och nu mår jag mycket bättre. :)
Om jag tappade mina kalsonger och någon hängde upp dom till allmän beskådan på stan skulle jag inte heller kännas vid dom ifall jag såg dom. Skulle kännas dumt att gå dit och ta ner dom mitt bland allt folk.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav gadas » 2015-07-01 18:46:23

antonius skrev:
Huggorm skrev:Eller ett sånt horn som man hade på cykeln förr, som tutade när man tryckte på en gummiboll. Honk-honk, flytta på dig, jag skall fram och förbi


Kan tänka mig något i stil med en Kockums-Tyfon möjligen, så hörapparaterna flyger ut...

Jag har faktiskt en, 143 dB presterar den på 1 meters håll, godkänd för fartyg intill 75 m längd - hur lång sa du att kundvagnen var...? Men det blir inte så mycket tutat numera för jag har varken kompressor eller gasflaskor längre.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav gadas » 2015-07-01 18:48:07

plåtmonster skrev:
Jackal skrev:Jag brukade förut gå omkring år efter år och må dåligt över att ingen någonsin tog rätt på sin skit men nu har jag börjat ta rätt på skiten direkt och slänga den i närmsta soptunna, direkt någon hänger upp något skräp någonstans.

Man kan låta det vara kvar en vecka iaf. Det tar ju ta tid att få ledigt och hitta tillbaks osv.

Precis. Det är fortfarande annans egendom.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-07-01 18:52:12

gadas skrev:Jag har faktiskt en, 143 dB presterar den på 1 meters håll, godkänd för fartyg intill 75 m längd - hur lång sa du att kundvagnen var...? Men det blir inte så mycket tutat numera för jag har varken kompressor eller gasflaskor längre.
Klagar grannarna över att det är för tyst numera då?
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in