Hur kopplar man in en hårddisk?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2008-01-01 22:16:56

Vänta nu, en sak som du skrev Panika får mig att fundera. Är det så att du försöker flytta hårddisken från den gamla datorn till den nya, och samtidigt flytta hårddisken från den nya datorn till den gamla? I så fall blir det problem av helt annat slag än som har diskuterats.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2008-01-01 22:16:57

Man kan bara ha en master per platt kabel.

Den som är master på Primary är den som startar (bootar).
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Parvlon » 2008-01-01 22:19:05

Panika skrev:
Parvlon skrev:lättast är att först bygla om den 'nya' hårddisken. Så den är inkopplad som 'slave' dvs. Så kanske det funkar, men om du inte kommer ihåg hur det satt från början så gör du bäst i att skriva ner det på ett papper hur byglingarna satt.


Och sätta Master-sladden i dvd:n istället, menar du?
De satt i Master bägge två, i sina resp. lådor.

Master är en beteckning för att BIOS skall veta hur många hårdiskar som finnes, primära och sekundära, det spelar eg ingen roll vart de sitter. de kan vara på den sekundära kabeln,(om din hårddisk var där innan,pga inställningar i BIOS låter man det då vara) men huvudsaken är att en är master och en är slave, ifall två enheter kopplas på samma IDE kabel(den platta).
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Panika » 2008-01-01 22:19:28

Kvasir skrev:Vänta nu, en sak som du skrev Panika får mig att fundera. Är det så att du försöker flytta hårddisken från den gamla datorn till den nya, och samtidigt flytta hårddisken från den nya datorn till den gamla? I så fall blir det problem av helt annat slag än som har diskuterats.


JAAA - så är det.
väldigt frustrerande.... :oops:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Moggy » 2008-01-01 22:26:12

Panika skrev:
Kvasir skrev:Vänta nu, en sak som du skrev Panika får mig att fundera. Är det så att du försöker flytta hårddisken från den gamla datorn till den nya, och samtidigt flytta hårddisken från den nya datorn till den gamla? I så fall blir det problem av helt annat slag än som har diskuterats.


JAAA - så är det.
väldigt frustrerande.... :oops:


Det är ingen god idé efter det som Kvasis säger trasslar till det hela på andra sätt.

Bästa är att ha kvar den ena disken i nya datorn och kopla in den andra som sekundär disk.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Panika » 2008-01-01 22:38:52

Moggy skrev:
Det är ingen god idé efter det som Kvasis säger trasslar till det hela på andra sätt.
Bästa är att ha kvar den ena disken i nya datorn och kopla in den andra som sekundär disk.


???
Tänkte ge den jag har nu till min mamma, så att hon också får tillgång till resten av världen...
Men av ren girighet vill jag ha grafikkortet i den andra - och det får inte fysiskt plats i den jag har nu, för det är en sån där kompakt sak...

Varför är det inte en alldeles genial idé? :? :(
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Moggy » 2008-01-01 22:41:51

Panika skrev:
Moggy skrev:
Det är ingen god idé efter det som Kvasis säger trasslar till det hela på andra sätt.
Bästa är att ha kvar den ena disken i nya datorn och kopla in den andra som sekundär disk.


???
Tänkte ge den jag har nu till min mamma, så att hon också får tillgång till resten av världen...
Men av ren girighet vill jag ha grafikkortet i den andra - och det får inte fysiskt plats i den jag har nu, för det är en sån där kompakt sak...

Varför är det inte en alldeles genial idé? :? :(


Det kan hända att du då måste installera om Windows eftersom det förmodligen är helt annan hårdvara i din nya dator.

Du kan ju alltid när du väl fått i gång det med båda diskarna kopiera över det du vill ha kvar och sen flyta tillbaka disken till gamla datorn.

Men jag antar att det är en större disk i den nya datorn och då blir det ju inte så roligt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-01-01 22:44:35

Panika skrev:JAAA - så är det.
väldigt frustrerande.... :oops:


Jag misstänkte det. Tanken var inte dum, men tyvärr är det inte så enkelt när det handlar om att flytta den enda hårddisken som finns i en dator. Det är så att operativssystemet i allmänhet måste installeras på just den dator det ska användas på och all info om installationen ligger just på hårddisken. Flyttar du då disken till en annan dator så stämmer inte den infon med den nya datorn.

Man kan förstås installera om operativsystemet på båda maskinerna, efter att ha flyttat diskarna, men det är nog inget du vill eller bör ge dig på.

Det som återstår då är att kopiera innehållet från den gamla disken på ett eller annat sätt till den nya. Som jag förstod det så handlar det bl.a. om filmer, och då är det för mycket data att flytta genom att bränna på DVD.

Jag kommer så här på rak arm på två tänkbara lösningar:

1) Flytta tillfälligt den gamla disken till den nya datorn så att du har båda diskarna i den. Då kan du kopiera allt du behöver från den gamla disken direkt till den nya disken. (Detaljerna sparar vi så länge). Sedan flyttar du tillbaka den gamla disken till den gamla datorn.

2) Det borde gå att kopiera från gamla disken till den nya genom att direkt koppla ihop datorerna med någon kabel. Jag har inte riktigt koll på de praktiska möjligheterna här, men det har säkert andra. En möjlighet kanske är med nätverkskabel, om båda maskinerna har nätverkskort? Eller kanske det går att koppla ihop dem med USB-kabel (men då behövs troligen någon slags aktiv adapter emellan av tekniska skäl)? Kanske flera varianter kan vara aktuella.


Så finns förstås lösningar som att köpa till en extern hårddisk och kopiera via den, men det vill du kanske inte lägga pengar på om du just har köpt en ny dator.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Panika » 2008-01-01 22:53:39

Jag avskyr datorer.
Min tanke var typ så här:
Alla adresser, personligt inställda grejor i Windows etc. i min dator, är - Tror jag! - krångligt att kopiera och flytta på...program och bilder, musik och sånt...
Därför tänkte jag att det var enklast att bara byta rakt över...
Fast det var inte så enkelt då... :?
MEN
Om jag då sätter i "min" hårddisk i den nya datorn, för att kopiera över allt som finns på den
Då är det genast enklare, menar ni?
Och det är då jag ska sätta "min" hårddisk i Mastern och flytta den andra hårddisken, tillfälligt, till Slaven - under tiden som jag kopierar över sakerna?
Förstår ni vad jag menar?
Tack för tålamod!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav barracuber » 2008-01-01 22:55:21

Moggy skrev:Det kan hända att du då måste installera om Windows eftersom det förmodligen är helt annan hårdvara i din nya dator.


Om Panika vill ha två datorer måste hon ju installera Windows i båda.

Precis som Kvasir och Moggy skrivit så går det inte att flytta en hårddisk med Windows installerat från en dator till en annan, det funkar bara inte pga kopplingar mot hårdvarorna.

Om man vill rädda/säkerhetskopiera/dela data finns det ju flera alternativ: man kan skaffa usb-minne (fickminne) eller extern usb-hårddisk - båda de varianterna är jättebilligt idag, man kan ju få uppåt 500 GB snart för under lusentappen.

Ytterligare en möjlighet är att bränna viktiga data på CD och DVD-skivor. Jag brukar använda RW skivor eftersom även data ganska fort kan bli inaktuellt. För att hålla reda på vad jag har på vilka skivor kör jag ett katalogprogram som heter WhereIsIt, det är det bästa jag har hittat.

Skivor känns på något sätt säkrare än hårddiskar (jag har varit med om för mycket och hört för många skräckhistorier för att inte känna ångest över hårddiskar. Och dum som man är så köper man ofta det billigaste man hittar....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Panika » 2008-01-01 23:01:29

Ja, alltså det här med att spara ner allt på usb-minne och sånt låter bra - men för mig låter det även krångligt...
T ex.
- hela min radda favoriter i Firefox...- kan man spara sånt på usb?
- alla saker som är kopplade till Outlooken - som jag inte förstår hur man gör med...
- Hur i hela fridens namn ska jag lyckas hitta allt som jag sparat? :oops:

I mitt huvud blir det väldigt rörigt...

Och hur ska jag veta att jag får med mig allt? :oops:

Känns som att jag krånglar till det som en kattunge i ett jättegarnnystan...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-01 23:08:23

Hur många favoriter har du, skulle det vara överskådligt att skriva för hand på en lapp, eller har du Aspiesparat massor? :D .

Adresser och sådant småtjafs brukade jag skriva ner på en lapp eller skriva ut med skrivaren. På den tiden jag hade bara en hårddisk och man behövde ominstallera windows då och då.

Musik brände jag ut på skivor.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kvasir » 2008-01-01 23:09:40

Panika skrev:Jag avskyr datorer.
Min tanke var typ så här:
Alla adresser, personligt inställda grejor i Windows etc. i min dator, är - Tror jag! - krångligt att kopiera och flytta på...program och bilder, musik och sånt...


Jo det är riktigt. Personliga inställningar och installerade program är inte helt trivialt att "kopiera".

Däremot, vanliga filer som dokument, foton, filmer, musik etc. är oftast bara att kopiera rakt av utan krusiduller. Det lät ett tag som att det möjligen mest var sistnämnda du ville kopiera, och då hade det varit ganska enkelt.

Därför tänkte jag att det var enklast att bara byta rakt över...
Fast det var inte så enkelt då... :?


Det går som sagt inte annat än i undantagsfall (och det är det nog garanterat inte).

Om jag då sätter i "min" hårddisk i den nya datorn, för att kopiera över allt som finns på den
Då är det genast enklare, menar ni?


Som sagt, hade bara gällt vanliga filer så hade det varit enkelt. Sedan blir det lite mera krångel. Vissa Windowsversioner (t.ex. XP) har väl en funktion för att spara personliga inställningar i en fil som går att kopiera, så att man sedan kan få sitt Windows på en annan maskin att kopiera de inställningarna. Epostprogram brukar också kunna importera brevlådor. Installerade program är nog värre. Där tror jag inte man kan komma undan att installera om programmen var för sig. Men någon Windowsexpert kanske har något tips där också?

Och det är då jag ska sätta "min" hårddisk i Mastern och flytta den andra till Slaven - under tiden som jag kopoierar över sakerna?
Förstår ni vad jag menar?
Tack för tålamod!


Du tar ut gamla hårddisken. Kopplar om den till slave. Stoppar in den i nya datorn på samma kabel som den hårddisk som redan sitter i den datorn. Sedan ska du kunna se båda diskarna när du startar nya datorn, och då kan du kopiera från gamla till nya disken. Sedan gör du på motsatt sätt. Tar ut gamla disken, kopplar tillbaka den till master, och stoppar in den i gamla datorn. (Jag gör några förutsättningar om hur det ser i den nya maskinen här, så om det inte verkar stämma så tar vi en snarlik variant).

Notera dock att vi nu har kvar problemet ovan med att kopiera Windowsinställningar och program, som fortfarande inte är trivialt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav JOR » 2008-01-01 23:10:54

Det mesta skall gå att "exportera" och sedan importera.

Hur och vad som behövs vet de som är windowsnördar.

Jag håller mig till linux+KDE

Ps!
Minns att MS har gjort verktyg för att kopiera alla inställningar, vet bara inte var eller vad programmet heter.

edit:
Ädra Kvasir... Hann före.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:14:23, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Panika » 2008-01-01 23:21:32

sugrövmanövern skrev:Hur många favoriter har du, skulle det vara överskådligt att skriva för hand på en lapp, eller har du Aspiesparat massor? :D .

Adresser och sådant småtjafs brukade jag skriva ner på en lapp eller skriva ut med skrivaren. På den tiden jag hade bara en hårddisk och man behövde ominstallera windows då och då.

Musik brände jag ut på skivor.


:oops: Aspiesparat...överallt...och ingenstans...lika mycket kaos som i skafferiet och garderoberna och och och... :cry:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:24, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Panika » 2008-01-01 23:27:27

Nu gör det ont i min hjärna och jag har ett surt äpple att bita i...

Tack så jättemycket för all hjälp - imorgon ska jag experimentera :D
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:14:24, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-01 23:29:30

Panika skrev:
sugrövmanövern skrev:Hur många favoriter har du, skulle det vara överskådligt att skriva för hand på en lapp, eller har du Aspiesparat massor? :D .

Adresser och sådant småtjafs brukade jag skriva ner på en lapp eller skriva ut med skrivaren. På den tiden jag hade bara en hårddisk och man behövde ominstallera windows då och då.

Musik brände jag ut på skivor.


:oops: Aspiesparat...överallt...och ingenstans...lika mycket kaos som i skafferiet och garderoberna och och och... :cry:
Misstänkte det... Då kommer det svåra, att släppa taget om det man sparat, välja ut viktiga saker att skriva på en lapp om det är möjligt, och säga till resten: Vi ses i Nangijala...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:14:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav barracuber » 2008-01-01 23:58:53

Panika skrev:Ja, alltså det här med att spara ner allt på usb-minne och sånt låter bra - men för mig låter det även krångligt...
T ex.
- hela min radda favoriter i Firefox...- kan man spara sånt på usb?
- alla saker som är kopplade till Outlooken - som jag inte förstår hur man gör med...
- Hur i hela fridens namn ska jag lyckas hitta allt som jag sparat? :oops:

I mitt huvud blir det väldigt rörigt...

Och hur ska jag veta att jag får med mig allt? :oops:

Känns som att jag krånglar till det som en kattunge i ett jättegarnnystan...


Det är bra frågor du ställer. Själv är jag nästan "besatt" av detta (aspigt ordningsbehov?), har nästan gjort det till en sport att leta upp smarta och effektiva lösningar på sådana här problem, och är faktiskt förvånad över att inte fler i min omgivning har dem (eller åtminstone säger att de har dem). I mitt fall beror det ju på att jag kör flera OS (XP, Vista och Ubuntu just nu även om gångna hösten var nästan enbart XP) och ganska många program i varje
OS. Men jag har också blivit bränd flera gånger under åren, förlorat massvis med mail (megahatar Outlooks PST-filer :twisted: :twisted: ) och även data, kalendrar, addresser, telefonnummer, diverse anteckningar osv osv förutom data. Som kvasir skrev, rena datafiler är ju det enklaste egentligen.

Jag vill inte skrämmas på något sätt , tvärtom. För på senare år tycker jag det har kommit fram många nya smarta lösningar. Hinner inte skriva om alla nu. Och det är faktiskt värt en egen tråd att tipsa varann om sånt här.

Ska bara kort svara på dina frågor:

Panika skrev:- hela min radda favoriter i Firefox...- kan man spara sånt på usb?


Man kan spara bokmärken online så man kommer åt dem överallt. Man väljer för varje bokmärke ifall det ska vara offentligt eller privat. (Men även om man väljer privat ska man ju vara medveten om att de ligger lagrade på en server ute på Internet). En av de kändaste sajterna är http://del.icio.us. Den är tydlig och lättanvänd men tyvärr långsam. Många tycker den är tråkig så det finns flera konkurrenter , jag återkommer.

Att spara på USB-minne är fullt möjligt eftersom ett USB-minne inte är något annat än en liten bärbar hårddisk. Man gör helt enkelt Export av bokmärkena i Firefox till annat program/media/format, finns många att välja emellan. Men själva Exporten är onödigt krånglig i FF. Men om man, som jag, blivit beroende av Firefox-tillägg (Add-ons) - där är ännu en sak man vill spara :roll: ) så kan man hitta gott om tillägg som förenklar det hela (se IT-tråden om tillägg till FF). Nackdelen med Export är att det är "one-time" (du måste göra Export varje gång du vill spara dina nytillkomna bokmärken). Då är en lösning som del.icio.us bättre eftersom de gamla sparade ligger på samma ställe som de nya du fyller på med.

Panika skrev:- alla saker som är kopplade till Outlooken - som jag inte förstår hur man gör med...


Jag är inte jordens största OL-fan precis, kör hellre Thunderbird (gratis). Men jag behöver OL för min mobiltelefons skull. Jag har förlorat tusentals viktiga mail genom åren pga den idiotiska lösningen med PST-filer. Har just nu inga bra tips men jag hoppas de har gjort det bättre.

Panika skrev:- Hur i hela fridens namn ska jag lyckas hitta allt som jag sparat? :oops:


En generell fråga som tar tid att bena upp. Själv håller jag till exempel på att försöka ta reda på hur man kan slippa att ha den viktiga katalogen "Documents and Settings" under samma partition som Windows, det borde helt klart vara spöstraff på den som kom på det :evil: . Under "Documents and Settings" ligger ju istort sett allt (med några undantag) det du vill kunna spara, Panika. Eftersom jag ganska ofta behöver reparera eller ominstallera eller (i värsta fall) nyinstallera XP så vill jag hitta en lösning på det så att jag slipper den ångesten åtminstone...

Som sagt kanske läge för en egen tråd :wink:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:14:24, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nallen » 2008-01-03 0:03:14

Det mesta är utförbart på en kväll.. fast du får nog lov att leta på nån som åtminstonde är halvbra på datorer och hyggligt hemma i windows. Sen ska det ju lämpligen vara nån som du litar på och som finns i närheten. Det brukar kunna bli riktigt uselt när folk pillar på sånt som dom egentligen inte har koll på.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in