Hur hanterar ni människor som glor?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur hanterar ni människor som glor?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-06 20:39:23

Detta är en fråga främst avsedd för er som finner det obehagligt att människor stirrar på er.

Med stirrar menar jag alltså: någon som tittar intensivt på dig en lång stund, inte släpper dig med blicken, och ibland även gärna tittar flera gånger på samma sätt.

Hur reagerar ni när någon gör så mot er ?
Har ni några tips på att liksom tänka bort det, så man slipper sitta där och känna obehag ?
Eller är ni kanske sådana som stirrar tillbaka på människan tills den släpper er med blicken ?

Själv finner jag stirrande otroligt jävla obehagligt. Jag kan liksom inte slappna av när jag KÄNNER att någon glor på mig ...
Min önskan är att kunna titta dom i ögonen, och inte släppa blicken tills dom ger sig .... men jag kan inte. Jag kan fan inte.
När jag försöker så tittar jag automatiskt bort snabbt ändå typ, eftersom jag får ett så stort obehag av ögonkontakten från den okända människan.

Vore intressant att höra hur ni resonerar ang. sånt här!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav antonius » 2013-08-06 20:57:23

Jag brukar vänligt fråga dem om det är något dom undrar över, eller om det är ngt dom har problem med :-)063
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-06 21:02:18

antonius skrev:Jag brukar vänligt fråga dem om det är något dom undrar över, eller om det är ngt dom har problem med :-)063


Oj - vad modigt av dig :shock: Har själv bara vågat säga "hej" och gett dom ett leende, och då har dom lagt av oftast.

Vad svarar människorna dig när du frågar det ?
*mkt intresserad*
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Huggorm » 2013-08-06 21:08:02

Jag tror aldrig det har hänt att någon har glott på mig, eller också märker jag det bara inte :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-06 22:41:37

Huggorm skrev:Jag tror aldrig det har hänt att någon har glott på mig, eller också märker jag det bara inte :shock:


Vilken tur!!
Eller ja - du kanske icke har några problem med att bli stirrad på - men önskar själv att jag inte hade märkt när någon glor. Tyvärr gör jag ju det och sitter där obekväm medan dom ska stirra klart :x Icon
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Charlie72 » 2013-08-06 22:45:49

Beror på vilken del av mig dom tittar så intensivt på :mrgreen:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-08-06 22:58:31

Du menar såhär? http://www.youtube.com/watch?v=KIuX9PyNFu0
Aldrig hänt mig
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Azo85 » 2013-08-06 23:10:24

Jag är rätt bra på att stirra tillbaka och allmänt göra människor obekväma och osäkra. Bara mött en person som klarar att stirra ändå, en chef på en praktikplats men jag tror han medvetet tänkte på det och försökte. Inte något negativt han var en bra chef.

Spänna käken så den ser bredare ut och uttryckslöst stirra tillbaka med fokuserad blick brukar göra susen.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Azo85 » 2013-08-06 23:12:49

Deadly_Nightshade skrev:Du menar såhär? http://www.youtube.com/watch?v=KIuX9PyNFu0
Aldrig hänt mig


Det där blir en helt annan sak. Stirra tillbaka fungerar nog inte, bättre att verka hotfull.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Tikki » 2013-08-06 23:19:44

Jag har inte drabbats vad jag kommer ihåg men jag kan va den som stirrar. :shock:
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav antonius » 2013-08-06 23:44:12

Plasticfck skrev:Vad svarar människorna dig när du frågar det ?


Dom smiter bara iväg, eller säger ''ingenting'' oftast, ber inte ens om ursäkt :-)051
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav kiddie » 2013-08-06 23:55:45

Jag brukar stirra tillbaka en stund. Mycket argt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-06 23:59:29

Azo85 skrev:Jag är rätt bra på att stirra tillbaka och allmänt göra människor obekväma och osäkra. Bara mött en person som klarar att stirra ändå, en chef på en praktikplats men jag tror han medvetet tänkte på det och försökte. Inte något negativt han var en bra chef.

Spänna käken så den ser bredare ut och uttryckslöst stirra tillbaka med fokuserad blick brukar göra susen.


Slutar stirrarna alltså med sitt beteende när du tittar intensivt tillbaka på dom ?
Hur har du blivit så bra på att få dom att vika undan blicken ?

Låter kanske som en jättekonstig fråga xD Men jag har så svårt att titta på dom så länge att DOM slutar titta asså... Blir du aldrig obekväm av att möta deras blick tills de slutar ?

Det är nog för jag får nån slags mental rysning av deras blick som jag inte kan titta på dom länge asså... Känns psykiskt vidrigt på något sätt att se in i deras ögon. Jag är en sån som helst undviker ögonkontakt annat än i konversationer ... kanske förklarar saken ://

antonius skrev:
Plasticfck skrev:Vad svarar människorna dig när du frågar det ?


Dom smiter bara iväg, eller säger ''ingenting'' oftast, ber inte ens om ursäkt :-)051


Haha oj jaså... fy vad fegt :S Om dom kollar granskande väldigt länge, så tycker iaf jag att det tyder på att de undrar ngt. Tråkigt att de inte vågar ställa frågor istället för att glo när man ger dom chansen :pp
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-07 0:00:19

kiddie skrev:Jag brukar stirra tillbaka en stund. Mycket argt.


Brukar det funka ? Hur reagerar människorna ?

Mkt intresserad!

Idag kollade jag typ irriterat på en snubbe som jag tyckte vände sig om och kollade på mig väldigt mycket. Han slutade inte ...
Kanske inte såg tillräckligt arg ut!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav antonius » 2013-08-07 0:04:04

Plasticfck skrev:Haha oj jaså... fy vad fegt :S Om dom kollar granskande väldigt länge, så tycker iaf jag att det tyder på att de undrar ngt. Tråkigt att de inte vågar ställa frågor istället för att glo när man ger dom chansen :pp


De kanske beundrar en i smyg, nä knappast, hur kunde jag tro det, dom tänker bara där är den där underliga knäppisen igen bäst vi låser in barnen och hunden, och har larmnumret i beredskap :-)004
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav kiddie » 2013-08-07 0:05:53

Jag brukar sluta stirra innan de slutar oftast. För jag klarar inte att stirra jättelänge. Jag har ingen aning om det funkar på något vis men jag blir förbannad om någon stirrar och vill väl visa missnöje.

Skulle någon yttra något negativt, ja då ignorerar jag inte det utan går fram och frågar vad de menade egentligen. Om de inte har flytt. Ibland blir de rädda och drar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav antonius » 2013-08-07 0:08:01

Huggorm skrev:Jag tror aldrig det har hänt att någon har glott på mig, eller också märker jag det bara inte


Du kanske är som det ''osynliga barnet'' i Tova Janssons böcker :-)005
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-07 0:12:19

antonius skrev:
Plasticfck skrev:Haha oj jaså... fy vad fegt :S Om dom kollar granskande väldigt länge, så tycker iaf jag att det tyder på att de undrar ngt. Tråkigt att de inte vågar ställa frågor istället för att glo när man ger dom chansen :pp


De kanske beundrar en i smyg, nä knappast, hur kunde jag tro det, dom tänker bara där är den där underliga knäppisen igen bäst vi låser in barnen och hunden, och har larmnumret i beredskap :-)004


Hoppas ej du var seriös med detta :(( vore ju mkt tråkigt om du tror att andra tror att du är en "knäppis"!
Tror absolut det finns de som blir intresserade av en/beundrar en, men helst är passiva och stirrar.

kiddie skrev:Jag brukar sluta stirra innan de slutar oftast. För jag klarar inte att stirra jättelänge. Jag har ingen aning om det funkar på något vis men jag blir förbannad om någon stirrar och vill väl visa missnöje.

Skulle någon yttra något negativt, ja då ignorerar jag inte det utan går fram och frågar vad de menade egentligen. Om de inte har flytt. Ibland blir de rädda och drar.


Ja asså det är exakt samma sak för mig ... jag klarar fan inte att hålla blicken till DOM slutar. Det är för obehagligt...
Blir själv som sagt aldrig arg när nån TITTAR, men när nån sitter och granskar mig mycket och ofta återkommer till mig med blicken, kan jag bli irriterad.
Känns ungefär som om personen "nosar" på mig med blicken, och typ inte fattar att jag kan bli upprörd av det om det pågår för länge.

Har någon sagt något negativt när du tittat argt alltså ?
Vad sa personen ?
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav kiddie » 2013-08-07 0:16:43

Mer att de först tittat och sedan sagt något negativt. Jag är tydligen en sådan som folk vill kommentera. Iofs är det mest alkisar som säger något men kan vara andra oxo.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-07 0:24:26

Är man snygg och det är någon av motsatt kön så kan man ju anta att det är outtalat beundrande som tolkas till stirrande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-07 0:29:07

kiddie skrev:Mer att de först tittat och sedan sagt något negativt. Jag är tydligen en sådan som folk vill kommentera. Iofs är det mest alkisar som säger något men kan vara andra oxo.


Ahh jag förstår!!
Fyfan vad jobbigt ://

Har också blivit kommenterad av en alkis en gång när jag hade lite mer udda klädstil än idag. Han härmade mitt (tysta) tuggummituggande och kallade mig för "dödspunk". :pp
Det tråkiga är att jag typ aldrig vågar säga emot när det är alkisar ... och speciellt när dom är män. Känns som om vissa lätt blir aggro.. Det skrämmer mig.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav antonius » 2013-08-07 0:30:45

plåtmonster skrev:Är man snygg och det är någon av motsatt kön så kan man ju anta att det är outtalat beundrande som tolkas till stirrande.


Eller att dom tänker ''att dom aldrig burar in det där fanskapet'' :-)005
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav Plasticfck » 2013-08-07 0:30:59

plåtmonster skrev:Är man snygg och det är någon av motsatt kön så kan man ju anta att det är outtalat beundrande som tolkas till stirrande.


Ja asså jag reflekterar aldrig över just VARFÖR de glor riktigt ... mest att sättet de gör det på kan vara grymt störande. Speciellt såna män som typ granskar en väldigt mycket framifrån, och sen passar på att kolla in ens röv när man går förbi. Sånt finner jag mkt jobbigt.. När det blir så uppenbart vad de tittar på, alltså.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hur hanterar ni människor som glor ?

Inläggav kiddie » 2013-08-07 0:54:50

Stirrar någon av en positiv anledning brukar de ju sluta stirra och bli lite förlägna när de ser att man ser dem. Fortsätter de utgår jag från att de är negativa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in