Hur hantera överstimulation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Kentarou » 2019-05-17 21:11:17

Hej medlemmar på detta forum, jag har inte autism men jag söker endast eran kunskap för att vi kanske har liknade symtom, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal. Det är dock inte problemet som jag söker svar på. Det är nämligen så att jag blir lätt överstimulerad av sinnesintryck, det kan leda till suicidtankar, depression eller mentaltrötthet. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanliga symtom till autism även om inte autism är definierat så i manualerna. Så jag skulle uppskatta ifall ni vet om var man kan lära sig kunskap eller hur man kan hantera det.

Ha det bra forum medlemmar. :-)154 :-)154 :-)154
Kentarou
Ny medlem

Anslöt: 2019-05-17

Re: Hur hantera överstimulation?

Inläggav popruta » 2019-05-18 12:27:14

Se till att undvika intryck?

Göm dig i ett mörkt och tyst utrymme ett tag. :)

Och när du måste lämna utrymmet kan du ju t.ex ha solglasögon och hörselskydd på dig för att slippa lite intryck.
popruta

Anslöt: 2019-01-25

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 13:17:21

Kentarou skrev:Hej medlemmar på detta forum, jag har inte autism men jag söker endast eran kunskap för att vi kanske har liknade symtom, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal. Det är dock inte problemet som jag söker svar på. Det är nämligen så att jag blir lätt överstimulerad av sinnesintryck, det kan leda till suicidtankar, depression eller mentaltrötthet. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanliga symtom till autism även om inte autism är definierat så i manualerna. Så jag skulle uppskatta ifall ni vet om var man kan lära sig kunskap eller hur man kan hantera det.

Jag tycker bestämt att det låter som att ni absolut är inom ramarna för "Autism Spektrum Tillstånd" som det numera ska heta... ni säger att det inte är så, men jag undrar om ni har gjort en utredning...?

Viktigast för mig när det kommer till att hantera det hela är att ha någonstans tryggt och bra att gå hem till. Där det är tyst och stilla och fridfullt och hemtrevligt...

Sen, som den andra personen sa... hörlurar som stänger ut ljud, nånting att lyssna på som funkar för dig, solglasögon, kanske hatt... alla dessa hjälper mycket känsliga människor som oss att klara av att gå ut. Sen, så tycker jag att det är underbart att kunna köra själv, om man har körkort, och slippa kommunaltrafiken.

Djurvänner kan också vara ett bra stöd. :-)Happy
Daglig_Kamp

Anslöt: 2019-05-16

Inläggav Kentarou » 2019-05-18 17:22:21

Daglig_Kamp skrev:
Kentarou skrev:Hej medlemmar på detta forum, jag har inte autism men jag söker endast eran kunskap för att vi kanske har liknade symtom, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal. Det är dock inte problemet som jag söker svar på. Det är nämligen så att jag blir lätt överstimulerad av sinnesintryck, det kan leda till suicidtankar, depression eller mentaltrötthet. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanliga symtom till autism även om inte autism är definierat så i manualerna. Så jag skulle uppskatta ifall ni vet om var man kan lära sig kunskap eller hur man kan hantera det.

Jag tycker bestämt att det låter som att ni absolut är inom ramarna för "Autism Spektrum Tillstånd" som det numera ska heta... ni säger att det inte är så, men jag undrar om ni har gjort en utredning...?

Viktigast för mig när det kommer till att hantera det hela är att ha någonstans tryggt och bra att gå hem till. Där det är tyst och stilla och fridfullt och hemtrevligt...

Sen, som den andra personen sa... hörlurar som stänger ut ljud, nånting att lyssna på som funkar för dig, solglasögon, kanske hatt... alla dessa hjälper mycket känsliga människor som oss att klara av att gå ut. Sen, så tycker jag att det är underbart att kunna köra själv, om man har körkort, och slippa kommunaltrafiken.

Djurvänner kan också vara ett bra stöd. :-)Happy

Tack för era svar,jag gjorde en neuropsykiatriskt utredning på mitten av nittiotalet. Jag ska nog testa att ha ett husdjur, vilket bra tips. Tyvärr är inte mitt hem så bra ljudisolerat men jag brukar använda mina bose hörlurar. Jag har tyvärr inte ekonomiska möjligheter att ha körkort och bil. :-)154
Kentarou
Ny medlem

Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in