Hur funkar det att flytta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur funkar det att flytta?

Inläggav Legacy » 2018-11-28 7:47:15

Ringer man typ till Nytida? eller skickar man in papper till kommunen man ska flytta till och sen väljer dem?
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Hur funkar det och flytta?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-11-28 12:18:04

Var ska du flytta ifrån? Hemifrån? Och vart skall du flytta? Gruppboende? Vanlig lägenhet? Jag googlade nytida men förstår inte riktigt vad de har för verksamhet. Det verkar iaf som ett ställe man kan ringa och få råd ifrån, så det kan du väl testa.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur funkar det och flytta?

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-28 14:37:35

Om du bor hos Nytida nu är det kanske enklast med någon på denna sida: https://nytida.se/platsakuten/

Annars så brukar det finnas kösystem i kommunen som jag förstått det, även för LSS-boende(?) så kontakta kommunväxeln. De kopplar dig vidare. Men var beredd på att vänta ett tag på boende om du inte flyttar till mindre ort där efterfrågan inte är lika stor.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur funkar det och flytta?

Inläggav Flinta » 2018-11-30 16:47:09

ShakeItOut skrev:Om du bor hos Nytida nu är det kanske enklast med någon på denna sida: https://nytida.se/platsakuten/


Den länken och kontaktuppgifterna i den tror jag är till för handläggare som letar platser åt klienter, inte för privatpersoner som söker platser åt sig själva eller anhöriga.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur funkar det och flytta?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 16:56:45

Legacy skrev:Ringer man typ till Nytida? eller skickar man in papper till kommunen man ska flytta till och sen väljer dem?


Är man ”bara” en privatperson måste man nog lösa allt praktiskt själv. Eller kan man få speciell hjälp pga diagnos? Många har nog varken ork eller ekonomi till att flytta.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur funkar det och flytta?

Inläggav Julianus » 2018-11-30 17:12:25

Sen jag flyttade hemifrån för ungefär 10 år sen, så har man ordnat med flytt själv. Har flyttat 3 ggr hittills.
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur funkar det och flytta?

Inläggav Flinta » 2018-11-30 17:34:16

Legacy skrev:Ringar man typ till nytida? eller skickar man in papper till kommunen man ska flytta till och sen väljer dem?


Först utreder väl ens hemkommun om de anser att man har behov av boende? Räcker inte att tillhöra personkretsen och vara bostadslös.

Så som jag förstått det är det när man behöver mer hjälp och stöd än kan få genom boendestöd i vanligt boende i t ex hyreslägenhet eller villa som LSS-boende kan bli aktuellt. Just behovet av personal som finns till hands om man behöver hjälp med ngt tror jag väger tungt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur funkar det och flytta?

Inläggav Flinta » 2018-11-30 17:48:03

Kanske behöver man (efter att man fått sitt behov av boende godkänt) också övertyga handläggaren och/eller kommunens politiker om att det boende man hittat absolut inte kan jämställas med något i en egen kommun? Jag ansökte om en LSS-insats i en annan kommun och blev beviljad den tack vare att jag argumenterade för min sak inför kommunens politiker.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur funkar det och flytta?

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-30 19:03:28

Flinta skrev:
ShakeItOut skrev:Om du bor hos Nytida nu är det kanske enklast med någon på denna sida: https://nytida.se/platsakuten/


Den länken och kontaktuppgifterna i den tror jag är till för handläggare som letar platser åt klienter, inte för privatpersoner som söker platser åt sig själva eller anhöriga.

Aha, ser nu att det finns ytterligare en länk för klienter på längre ner på sidan.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur funkar det och flytta?

Inläggav Flinta » 2018-11-30 23:51:52

ShakeItOut skrev:
Flinta skrev:
ShakeItOut skrev:Om du bor hos Nytida nu är det kanske enklast med någon på denna sida: https://nytida.se/platsakuten/


Den länken och kontaktuppgifterna i den tror jag är till för handläggare som letar platser åt klienter, inte för privatpersoner som söker platser åt sig själva eller anhöriga.

Aha, ser nu att det finns ytterligare en länk för klienter på längre ner på sidan.


Legacy, nu är det nog stängt men du kan ju testa ringa på måndag och sen gärna berätta för oss vad de sa du skulle göra. Maila går ju också.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in