Hur fungerar kärleksrelationer för er med Asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Fretshi » 2018-02-25 17:55:04

Att förhållanden tar slut behöver inte bara bero på att man har AS, men funktionshindret kan ju göra det lite jobbigare.

Jag var riktigt nära att få till ett förhållande 2013 med en tjej, men på grund av att jag upplevde massa andra psykiska problem då så det sket sig.
Hade jag varit i bättre fysisk och mental form hade jag haft alla chanser i världen att lyckas för hon gillade mig.
Men jag var feg och ville inte såra henne så sa inte så mycket även om jag älskade henne mycket.

Att se bra ut och sköta sin hygien är skitviktigt för vem vill bli tillsammans med en snuskpelle?
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav nescio » 2018-02-25 19:46:22

Jag har inga relationer med någon förutom nära släktingar.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Palindromus » 2018-04-28 12:03:53

Automaton skrev:Kärleksrelationer har aldrig fungerat för mig, aldrig haft ett förhållande och det kommer förmodligen inte hända.
Jag orkar inte med hela skitgörat med inledningen av en förälskelse fas i dagens samhälle. SMS-andet, Att vara framåt som kille, hela tiden vara charmig och dittan och dattan. Nej, varför kan det inte bara vara så simpelt som "hej du är söt ta en kaffe nån gång" eller något annat kliché-aktigt men nej då.

Det som stör mig mest är definitivt att man som kille tvingas till att ta initiativet hela tiden. Allt jävla ansvar att styra relationsbildandet i början läggs på en axlar känns det som.

Men jag har mina utseendemässiga krav och de rubbar jag inte på, tjejer som är icke-attraktiva förpassas snabbt till vänskaps-zonen om de visar intresse. Tror inte på att insidan är det enda som räknas utan att det måste vara båda delarna.

Precis. Har väldigt svårt att få några närmare relationer att fungera oavsett form.

Jag tycker också det är bedrövligt att det typiskt förväntas att man ska dela på vardagen och livet och allt i ett förhållande, men om man inte räknas som ett par då har folk inte tid att umgås eller träffas mer på sin höjd någon gång om året och de har inte tid för riktigt nära relationer med vänner när de har familj och parter. Var är balansen? Jag går till en polygrupp för närvarande och där trivs jag mycket bättre. De är vana vid att vara annorlunda och ifrågasätta normer. Man jag hade bara önskat hitta någon att resa hela världen runt med eller vandra tvärs över eurasiska kontinenten med.
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Sisyfos » 2018-04-28 12:19:02

Palindromus skrev:
Automaton skrev:Kärleksrelationer har aldrig fungerat för mig, aldrig haft ett förhållande och det kommer förmodligen inte hända.
Jag orkar inte med hela skitgörat med inledningen av en förälskelse fas i dagens samhälle. SMS-andet, Att vara framåt som kille, hela tiden vara charmig och dittan och dattan. Nej, varför kan det inte bara vara så simpelt som "hej du är söt ta en kaffe nån gång" eller något annat kliché-aktigt men nej då.

Det som stör mig mest är definitivt att man som kille tvingas till att ta initiativet hela tiden. Allt jävla ansvar att styra relationsbildandet i början läggs på en axlar känns det som.

Men jag har mina utseendemässiga krav och de rubbar jag inte på, tjejer som är icke-attraktiva förpassas snabbt till vänskaps-zonen om de visar intresse. Tror inte på att insidan är det enda som räknas utan att det måste vara båda delarna.

Precis. Har väldigt svårt att få några närmare relationer att fungera oavsett form.

Jag tycker också det är bedrövligt att det typiskt förväntas att man ska dela på vardagen och livet och allt i ett förhållande, men om man inte räknas som ett par då har folk inte tid att umgås eller träffas mer på sin höjd någon gång om året och de har inte tid för riktigt nära relationer med vänner när de har familj och parter. Var är balansen? Jag går till en polygrupp för närvarande och där trivs jag mycket bättre. De är vana vid att vara annorlunda och ifrågasätta normer. Man jag hade bara önskat hitta någon att resa hela världen runt med eller vandra tvärs över eurasiska kontinenten med.

Det stämmer in här också. Jag har också "väldigt svårt att få några närmare relationer att fungera oavsett form", men jag tvingar folk till att acceptera en viss form; nämligen aspergerformen, därefter kan vissa kompromisser ges inom ramen för AS.

Jag tror att vi med AS har allt som alla andra, men att formen för en relation måste anpassas -- den är ovillkorlig för oss.

Eftersom samhället är hierarkiskt och de flesta erkänner hierarkin, tvingas vi mer eller mindre, att acceptera vissa brister hos andra; en relation påminner i stora drag om en förhandling för vad som ska ges och tas inom relationen. Och vi med AS har dessvärre en dålig förhandlingsposition.

AS i sig borde inte hindra en god kärleksrelation, dock begränsas den av våra krav och annans krav. Detta hindrar försök till att etablera en god kärleksrelation; alltså potentiellt goda kärleksrelationer uppkommer inte till följd av krav som ställs. Om jag hade obegränsat med tid så hade jag inte haft några som helst krav utan utrett vartenda människa som fanns på planeten, såväl kvinnor som män, avvaktat och sett hur relationen utvecklats.

Mitt tips är: om det är högsta prioritet att ha en god kärleksrelation, ställ då inte alltför många krav, och låta relationen utveckla sig, ge fler en chans. Bättre beslut tas i regel desto mer information som finns tillgängligt. Om du inte har tid bevara då dina krav, eller om du saknar tid ställ då skyhöga krav.
Sisyfos
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-06-04

Inläggav blitzen » 2018-05-08 19:10:43

Kärlek kan se ut på flera sätt. Att säga - ok du är sjuk, jag tar hand om dig. Idag är en skitdag men jag finns fortfarande där, likaså imorgon. Rätt vad det är så slinter jag och då finns du där :).
blitzen

Anslöt: 2018-02-27

Inläggav Spaceman81 » 2018-06-07 17:25:02

Var singel i de första 20 åren av mitt vuxna liv och "trivdes" med det. Lyckades bli ihop med en tjej förra sommaren men det höll "bara" i ett halvår. Nu känns det helt plötsligt väldigt plågsamt att vara ensam. Vet knappt om jag skulle klara av resten av livet såhär. Men de säger ju att hoppet är det sista som överger människan. Verkar ju fan omöjligt för en AS-kille att ens få en dejt. Även om man är smart och inte ser allt för jävlig ut.
Spaceman81

Anslöt: 2018-03-06

Inläggav rdos » 2018-06-12 10:38:10

Neurodiversa ska inte dejta, så det är inget problem om man inte kan få till en dejt. Byt metod så kanske det fungerar bättre.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav blitzen » 2018-06-14 13:55:47

Eldigt, intensivt, sedan blir det knas i regel. Störningsmoment, man drar ej jämt, någon vill det enda samtidigt som den andre vill något annat. Man tär på varandra...har inte varit med om bestående lycka och välbehag. Extremt sällan jag blir kär emellertid, har hänt 3-4 ggr i mitt liv. resten är begär...begäret är svårt att leva utan, lättare ofs som medicinerad, finns ju annat i livet också. Förälskelse är rent vådligt för mig :!:
blitzen

Anslöt: 2018-02-27

Inläggav atoms » 2019-09-21 21:57:31

Moderator:

En diskussion omfattande sju inlägg har avdelats till Aspergare off Google.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav illmbius » 2019-09-21 23:57:24

jag har inte kunnat slicka en fitta lr sugit en kuk med god aptit så länge ja ha levat :cry:
illmbius

Anslöt: 2019-09-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in