Hur fungerar hemundervisning?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur fungerar hemundervisning?

Inläggav Anna med fyra » 2010-03-11 10:08:29

Någon som vet? Kan bli det vi får ta till med vår lilla skolvägrare här hemma resten av terminen, det känns som om vi begår "övergrepp" på vår lilla (hon är i o f s ganska stor och snart 10 år...) vrålande skolrädda tjej som låser sig och sparkar och slåss så fort skolan kommer på tal. Slita ut henne i bilen kan man kanske lyckas med en gång men är inte det just ett övergrepp?

Vi ska ju försöka få henne till skolan två dagar i veckan men jag tvivlar på att ens det kommer gå.

Jag kanske ska be rektorn komma upp och hämta henne en morgon, men då får hon inte vara rädd för en fläskläpp... :wink:
Senast redigerad av Anna med fyra 2011-05-05 1:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-11 19:04:21

http://rohus.nu/ Någon slags organisation som kanske har info. Själv vet jag tyvärr ingenting om ämnet :( .

Ja, jag tycker gott rektorn kan få försöka hämta henne. Så ni får bevis på hur illa det är. Stackars tjej, hon är ju skräckslagen, men jag förstår att omgivningen är helt oförstående med tomma stirrande fiskögon och lagparagrafer till stöd med vilka de kan stjäla barnet ifrån er om ni inte sänder det till skolan.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 1:03:53, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Björne » 2010-03-11 20:53:48

Varför vill hon inte gå till skolan?
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 1:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav Anna med fyra » 2010-03-11 21:12:00

Björne skrev:Varför vill hon inte gå till skolan?


Vår dotter har aspergers och har sedan en tid mått väldigt dåligt, särskilt i skolan. Hon får ångest och blir väldigt orolig när skolan kommer på tal, hon känner sig förmodligen annorlunda mot sina klasskompisar, orkar inte med lektionerna (hon har dålig koncentrationsförmåga, detaljseende, orkar inte med alla intryck osv) plus att hon har börjat gå in i puberteten...
Så det är väl mycket på en gång, antar jag, vårt mål är ju att hon ska få gå i en anpassad skola så for som möjligt, fast tidigare än hösten går inte.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in