Hur får jag bort autismstämpeln?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-01 11:46:46

tycker inte denna diagnos stämmer alls på mig och är väldigt ilal bemött av vården när jag söker för nåt helt annat.

men dom fortsätter trycka ner mig med det som har varit och får aldrig byta läkare för inte finns nån annan tillgänglig

får höra saker som tänker inte ge dig intyg för dina tidtagare problem
du måste ha det för en gått fått det
det har ingen betydelse vad du gör

sist hånade dom mig när jag bad få träffa en annan läkare och nu ignorerae dom mig

det jag söker för är
ryggmärgsskada TH11 nedsatt känsel rörligheten i benen
delvis förlamad i benen går med hjälp av krycka
behov av rollstol vid längder sträckor
nedsatt hörsel vänster höger öra använder hör apparat

men dom fortsätter trycka ner mig med det som har varit
och personliga påhopp för en 10 år gamla diagnos

jag blivit väldigt illa bemöt av vården pga av den diagnosen autismen
och mycket osanning har skrivits om mig utan äns veta om det

men jag har ju inget säga till om pga av att jag bliv felaktigt stämplad med autismen vid 17 år
efter livt i ett familjehem där jag var utsatt för misshandel och sexuella över grepp hot mm

som soc bup mm lät pågå under flera år sen skyllde allt på mig
men det måste ju vara mig det är fel på eller hur ?

och nu låter dom mig inte gå vidare med körkort och handikapp anpassad bil pga av den diagnosen som jag behöver pga av min skada

sen efter det bliv allt fel efter det hur jag blivit bemött stämpla med det enna efter det andra utan tagit reda på fakta

patientnämnden gör inget för hjälpa mig dom säger åt mig jag ska ha rätt till en second opinion men dom kan inte göra mer än säga till

får förslaget fritt vårdsökande som inte verkar funka alla nekar mig tid på grunder som finns inget behov ta det med din hemkommun
vård centraler ville inte ta emot mig om jag inte bor där

alla vård centraler där jag bor fördömer mig och hänvisar mig till den klinik jag inte vill till
och där jag aldrig får byta läkare för inte finns nån annan tillgänglig
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav Batte » 2017-04-01 13:56:17

Hei og velkommen hit! :-)Happy

Dessverre vet jeg minimalt om hvordan det offentlige helsesystemet i Sverige fungerer.

På generelt grunnlag tror jeg man bør framsette flest mulig krav og forespørsler skriftlig. Jeg er ingen ekspert på noe av dette, så jeg deler bare noen refleksjoner.

    Dette er ting jeg selv ville vurdert å gjøre:
  • Kreve skriftlig å få utlevert journalen og befintlig dokumentasjon.
  • Skrive brev og be om forklaring på ukjente eller uforståelige punkter.
  • Framsette krav om second opinion. (Vis gjerne til lovverk og avvik ved diagnostiseringen.)
  • Framsette krav om hjelpen du i praksis har behov for, med en konkret beskrivelse. (Diagnose for fysiske plager, problembeskrivelse for fysiske plager, hvilke tiltak du ber om).
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav Alien » 2017-04-01 14:58:00

never_existet skrev:och nu låter dom mig inte gå vidare med körkort och handikapp anpassad bil pga av den diagnosen som jag behöver pga av min skada


Men det är ju inte så att man aldrig kan få körkort pga en autismdiagnos, även om det är besvärligare. Har en läkare skrivit ett intyg till Transportstyrelsen att du är olämplig att ha körkort?

Trådar om just körkort och AS/autism:

aspie-overklagade-krav-om-lakarintyg-for-korkort-o-fick-ratt-t28350.html
korkort-och-as-add-adhd-t16985.html
korkort-och-bilkorning-t1040.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-01 15:05:11

han ringde och anmälde mig som olämplig när frågade om ett intyg som jag ville ha pga att min skada gör behöver handreglage vid bil körning intyg vill han inte ge alls

fick först höra massa bortförklaringar sen var tydligen autism i barndomen är ditt problem
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav hattifnatt » 2017-04-01 17:29:05

Oj, det vet jag inte så mycket om. Men jag vet att man kan få sina journaler raderade av Socialstyrelsen.

Lycka till!
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav hattifnatt » 2017-04-01 18:21:31

Dessutom är det inte det minsta konstigt om man får en felaktig diagnos om man befinner sig i en livssituation som är eller har varit traumatisk. Människor reagerar så olika på stress - en del "stänger av" helt och kanske slutar kommunicera, andra blir utagerande och våldsamma. Sambandet mellan kropp och själ är komplicerat. Är tilliten till andra skadad kanske man inte svarar på en utredning på ett sätt som anses "normalt" och att man av den anledningen får en felaktig diagnos. En diagnos som kanske var "rätt" då, dvs stämde med bedömningskriterierna, men inte stämmer nu eftersom orsaken inte var den rätta.

Äsch jag bara svamlar känns det som, jag hjälper dig inte alls, men jag vill bara peppa dig. Det är inte dig det är fel på. Men det visste du redan, hoppas jag.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav antonius » 2017-04-01 19:01:36

never_existet skrev:han ringde och anmälde mig som olämplig när frågade om ett intyg som jag ville ha pga att min skada gör behöver handreglage vid bil körning intyg vill han inte ge alls

fick först höra massa bortförklaringar sen var tydligen autism i barndomen är ditt problem


Du kan inte försöka med "traktorkörkort" eller vad det heter, då får du ju köra EU-mopedbilar iaf, inte så coola kanske men du tar dig fram åtm... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-01 23:59:52

antonius skrev:
never_existet skrev:han ringde och anmälde mig som olämplig när frågade om ett intyg som jag ville ha pga att min skada gör behöver handreglage vid bil körning intyg vill han inte ge alls

fick först höra massa bortförklaringar sen var tydligen autism i barndomen är ditt problem


Du kan inte försöka med "traktorkörkort" eller vad det heter, då får du ju köra EU-mopedbilar iaf, inte så coola kanske men du tar dig fram åtm... :-)063


mm få tänka på det men ta körkortet var nåt jag kände
jag behövde få göra vill ha körkortet få kunna börja gå skola arbeta

så jäkla jobbigt att behöva använda färdtjänst/sjuk resor till allt en tid hos läkare kan ta 4 timmar på grund dom alltid ska köra en timme för tidigt sen ska vänta upp timme i telefon kö sen har vi upp till en timme för blir hämtat sen ska man åka massa omvägar för hämta andra ...............

känns väldigt orättvist allt
både diagnosen och hur jag fick den när andra talar om hur en sån utredning görs så känner jag inte igen mig fick inte äns en genomgång efteråt dom bara tvingade på hjälp jag mådde dåligt av

vill bara bli lämnad i fred med det som har varit jag läst bup utredning
jag förstå inte varför det som hände i familjehemmet inte framkommer bara att " är för öppen"

till mig sa dom jag var där för utredda det som hände så var ju självklart jag pratade om det och om man inte änss kan vara öppen mot en bup läkare vem kan man vara det mot?

kunde dom inte gett mig samtalsterapi eller nåt istället för mörklägga det hela mad jag är för öppen och annat trams ?

den enda jag fick efter diagnosen var en tant som följde efter mig i skolan och lärarna sa till eleverna som försökte hjälpa mig hålla sig undan att dom bara gör det värre när dom fick mig må bra (fick dock inte reda på detta efter 9 an av en klasskamrat ) men fatta hur det kändes för mig när jag hade kompisar och allt sen bara började hålla sig undan

har heller inte haft nåt stöd hjälp mediciner eller äns kontakt med vården med anledning av den diagnosen senaste åren skött mig själv och kämpat med min ryggmärgsskada
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav vofff » 2017-04-02 21:29:37

Skaffa en personlig ombud som hjälper dig översätta språket till NT.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav tahlia » 2017-04-02 21:35:06

vofff skrev:Skaffa en personlig ombud som hjälper dig översätta språket till NT.


Det är en mycket bra idé. Ett personligt ombud är där för dig och inte för att spela myndigheterna i händerna.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-03 11:19:08

jag lärt mig en sak i alla fall
det mycket lättare få en dignos en att bli av med de

hattifnatt skrev:Människor reagerar så olika på stress - en del "stänger av" helt och kanske slutar kommunicera, andra blir utagerande och våldsamma. Sambandet mellan kropp och själ är komplicerat. Är tilliten till andra skadad kanske man inte svarar på en utredning på ett sätt som anses "normalt" och att man av den anledningen får en felaktig diagnos.


känner dock igen mig mycket i det
jag var inte mig själv när det gjordes

att vara misshandlat från 8 års ålder är inte lätt ta in
när man precis hade kommit därifrån
det pågick under så lång tid själv skulle jag kalla det
hjärntvättning psykologisk nedbrytning

och jag tycker det stå i ganska klar text
NT= neurologisk utredning?

sen skylla min dåliga självfötronde på autismen ???
klart jag hade när daligen fick höra jag var ful mm
bup sätter ju hellere dignoser än att hjälpa en
sen man fast med den skiten livet ut
stå jag hade bup kontakt sen jag 1 år när inte hade nån förren 15 (x flera familjehem när bodde i samma hella tiden

haha hela utredningen är stor lögn patetiskt

Moderator: Markerade citatet och angav citatägaren. Det är viktigt att ange vem som citeras.
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav december16 » 2017-04-03 17:26:04

Jag känner ju inte dig, jag vet inte vilka läkare du mött och jag har inte läst dina journaler. Men det behöver ju inte vara din diagnos som hindrar dig, det kan vara mediciner. Jag har asperger och adhd och de första åren efter att jag tagit körkort så fick jag träffa läkaren en gång om året för att få förnyat läkarintyg på att jag var lämplig. Men sen när min medicin minskade så sa läkaren att jag inte behövde förnya intyget på körkort.

Jag vet inte om det beror på att medicinen minskade eller för att han bedömde att det inte behövdes intyg av andra skäl. Men det spelar ingen roll, jag träffar ändå läkare en till två gånger om året av andra skäl.

Så mitt råd till dig är att undersöka om det beror på din diagnos eller om det beror på om du har starka mediciner.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-03 20:06:56

har inga starka mediciner så jag antar det beror på diagnosen
han inte vill ge mig intyg och sakerna han sagt till mig känns väldigt kränkande
lovat remisser träff med annan läkare som aldrig blir av
har ingen bra kontakt med min nuvarande läkare och så ha jag fått har det i flera år
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav Batte » 2017-04-03 20:49:45

never_existet skrev:har inga starka mediciner så jag antar det beror på diagnosen
han inte vill ge mig intyg och sakerna han sagt till mig känns väldigt kränkande
lovat remisser träff med annan läkare som aldrig blir av
har ingen bra kontakt med min nuvarande läkare och så ha jag fått har det i flera år
Er det noen spesiell grunn til at du ikke har byttet lege? Kanskje en annen lege vil håndtere dette på en annen måte.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-03 20:57:11

Batte skrev:
never_existet skrev:har inga starka mediciner så jag antar det beror på diagnosen
han inte vill ge mig intyg och sakerna han sagt till mig känns väldigt kränkande
lovat remisser träff med annan läkare som aldrig blir av
har ingen bra kontakt med min nuvarande läkare och så ha jag fått har det i flera år
Er det noen spesiell grunn til at du ikke har byttet lege? Kanskje en annen lege vil håndtere dette på en annen måte.


jag har försökt byta läkare !!!!!
men få svaret finns ingen annan tillgänglig och vårdcentraler hänvisar mig till dom

länge varit lovad men inget händer sen få svaret finns ingen annan tillgänglig och där dom gör NT utredningar där jag bor finns tydligen bara 1 läkare också hur kan det vara rätt ! ?

och den här läkaren som inte vill ge mig intyg
sist sa han till mig efter anmält du fri kontakta en annan läkare du behöver inte kontakta mig
jo tack märker då gäller det har en tur träffa en bra läkare som inte bara hänvisa
mig tillbaka ditt! :-)Raging
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav Batte » 2017-04-03 22:27:36

never_existet skrev:
Batte skrev:
never_existet skrev:har inga starka mediciner så jag antar det beror på diagnosen
han inte vill ge mig intyg och sakerna han sagt till mig känns väldigt kränkande
lovat remisser träff med annan läkare som aldrig blir av
har ingen bra kontakt med min nuvarande läkare och så ha jag fått har det i flera år
Er det noen spesiell grunn til at du ikke har byttet lege? Kanskje en annen lege vil håndtere dette på en annen måte.


jag har försökt byta läkare !!!!!
men få svaret finns ingen annan tillgänglig och vårdcentraler hänvisar mig till dom

länge varit lovad men inget händer sen få svaret finns ingen annan tillgänglig och där dom gör NT utredningar där jag bor finns tydligen bara 1 läkare också hur kan det vara rätt ! ?

och den här läkaren som inte vill ge mig intyg
sist sa han till mig efter anmält du fri kontakta en annan läkare du behöver inte kontakta mig
jo tack märker då gäller det har en tur träffa en bra läkare som inte bara hänvisa
mig tillbaka ditt! :-)Raging

Ok. Jeg vet ikke hvordan man bytter lege i Sverige. I Norge logger man inn og velger en ny på nettet (fastlege). Finnes det ingen lignende ordning i Sverige?

Eventuelt kan du kanskje kontakte en lege på en privat klinikk?

NT=Neurotypisk
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav Alien » 2017-04-04 0:54:51

Är din läkare psykiater på sjukhus el en allmänläkare på vårdcentralen?

Man har ju alltid möjlighet att byta vårdcentral, dvs lista sig på en annan vårdcentral.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-04 7:03:32

rehabläkare

själv sagt autismen inte mitt område dom verkar ju bara läsa sig till symtomen sen anklagar mig för ha det
:-)Raging

jag bytt vårdcentral men alla brukar hänvisa mig tillbaka ditt på grunder som " inte vana vid patienter med min skada"
eftersom jag har en kronisk skada är jag ju bunden till en rehab klinik och vad dom skriver påverkar hur jag blir bemött på en vårdcentral
men då få dom väll ta shicka mig till en annan klink eller sjukhus !
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-04 7:37:35

därför jag vill få bort den diagnosen inget annat än hinder

tydligen är man automatisk olämplig om man har en sån diagnos om det bara var för min ryggmärgsskada skulle han skriva intyg känns ju jätte bra

först ville han inte äns berätta varför han inte ville ge intyg fick höra massa bort förklaringar sen boom autismen i barndomen är ditt problem vilket skämt man tas ju inte på allvar av vården med en sån diagnos


vilket skämt man tas ju inte på allvar av vården med en sån dingos
eller bara jag som haft otur med läkare ?
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav december16 » 2017-04-04 14:36:48

Du kan aldrig bli av med en diagnos. Även om läkarna stryker diagnosen ur dina journaler så har du fortfarande autism. Det kan vara svårt att acceptera att man har en diagnos, men försök acceptera ditt handikapp (för autism, asperger osv är handikapp).

Du skriver att du vill bli av med autismstämpeln. Jag förstår, jag ville så länge bli av med mina diagnoser. Men det bästa man kan göra är att acceptera situationen och försöka göra det bästa av det.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav xty3457 » 2017-04-04 18:58:38

Jag råder dig att skaffa ett personligt ombud och eventuellt göra en anmälan till diskrimeringsombudsmannen om du orkar för att visa det fruktansvärt felaktiga i hur vården vägrar ge dig en intyg för körkortslämplighet. Personligen har jag asperger och adhd, men inget körkort.Håller på med körkort men skulle aldrig pga säkerhetsaspekter ens försöka köra bil utan medicin. I många fall fungerar min koncentration rättså bra utan medicin men tyvärr inte vid bilkörning.

/Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-05 17:21:12

december16 skrev:Du kan aldrig bli av med en diagnos. Även om läkarna stryker diagnosen ur dina journaler så har du fortfarande autism. Det kan vara svårt att acceptera att man har en diagnos, men försök acceptera ditt handikapp (för autism, asperger osv är handikapp).

Du skriver att du vill bli av med autismstämpeln. Jag förstår, jag ville så länge bli av med mina diagnoser. Men det bästa man kan göra är att acceptera situationen och försöka göra det bästa av det.


kan helt enkelt inte acceptera nåt jag inte har
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav never_existet » 2017-04-05 18:01:44

xty3457 skrev:Jag råder dig att skaffa ett personligt ombud och eventuellt göra en anmälan till diskrimeringsombudsmannen om du orkar för att visa det fruktansvärt felaktiga i hur vården vägrar ge dig en intyg för körkortslämplighet. Personligen har jag asperger och adhd, men inget körkort.Håller på med körkort men skulle aldrig pga säkerhetsaspekter ens försöka köra bil utan medicin. I många fall fungerar min koncentration rättså bra utan medicin men tyvärr inte vid bilkörning.

/Rikard


ok får väl skaffa en personligt ombud hade hoppas slippa det
men antar väll det är så det är
läkare bemötar väll en inte så illa om man har nån med sig

tack för delar med dig då vett jag det inte ska var hinder autismen
och jag skulle aldrig sätta mig i en bil jag inte vett jag klara av köra utan handreglage
kollat in och varit på studiebesök på körskolor
med anpassade bilar så förstå inte riktigt vad problemet är
never_existet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-04-01

Hur får jag bort autismstämpeln?

Inläggav december16 » 2017-04-05 21:41:01

never_existet skrev:
december16 skrev:Du kan aldrig bli av med en diagnos. Även om läkarna stryker diagnosen ur dina journaler så har du fortfarande autism. Det kan vara svårt att acceptera att man har en diagnos, men försök acceptera ditt handikapp (för autism, asperger osv är handikapp).

Du skriver att du vill bli av med autismstämpeln. Jag förstår, jag ville så länge bli av med mina diagnoser. Men det bästa man kan göra är att acceptera situationen och försöka göra det bästa av det.


kan helt enkelt inte acceptera nåt jag inte har


Om du fått diagnosen autism så har du autism. Det är rätt vanligt att man har svårt att acceptera den här typen av diagnoser. Min adhd diagnos tog mig flera år att acceptera och min asperger tog också tid att acceptera (men på olika sätt, jag förnekade länge att jag hade adhd p.g.a skammen).

Om du säger till läkarna att du inte har autism, trots att du har fått den diagnosen, så kommer de aldrig skriva intyg till körkort. Det ligger dig helt enkelt i fatet att vara motstridig. Om du däremot får förtroende för en läkare och förtroendet är ömsesidigt, då kommer du få ett mer gynnsamt utgångsläge.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in