Hur använder DU facebook?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur använder DU facebook?

Inläggav kullan » 2012-02-12 13:34:31

Jag har fått veta av 2 före detta fb - vänner att jag dels är "efterhängsen". Dvs. kommenterade och gillade för mycket på dennes logg och av den andre fick jag veta att jag var "för aktiv" med mina statusuppdateringar.

Då började jag fundera, registrerar man sig inte på fb för att man vill ha uppmärksamhet? Att man vill va social med sina fb-vänner. Har jag helt fel? Jag vill mena att vill man va osynlig så är man inte på facebook alls utan hoppar över det.

Jag vet att det finns dom som använder fb. som en ren spelsajt och den konversationen som förekommer handlar om spelen. Och det är bara spelkompisar man har i vänlistan. Ok.

Sen är det dom som öppnar ett konto för att ha kontakt med "släkten i amerika" typ. Det är oxå ok. Men man är ju fortfarande synlig och social med dom som finns i vänlistan anser jag.

Jag och mina fb-vänner kommenterar och gillar varandras statusuppdateringar väldigt ofta. det är ingen som kritiserat mig för detta. Ja utom dessa 2 då. Dom är ju inte heller kvar i vänlistan.

Så du som har facebook, hur använder du den?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav calima » 2012-02-12 13:58:26

kullan skrev:Då började jag fundera, registrerar man sig inte på fb för att man vill ha uppmärksamhet?


Nej, inte jag.

Jag är registrerad för att på ett enklet sätt hålla kontakt med en handfull vänner och familjen. Min vänlista är kort och jag är synlig endast för mina vänner, inte ens mina vänners vänner har tillgång till min sida.

Jag söker inte fler vänner, uppdaterar i princip aldrig min status och "småpratar" aldrig via FB.

Och så finns det ett par spel jag gillar som jag inte hittat någon annanstans.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Sheyen » 2012-02-12 14:03:27

Jag skriver statusuppdateringar ibland. Dock mer sällan nu än tidigare. Jag läser andras statusuppdateringar. Skriver till folk ibland. That's it, tror jag. Förr spelade jag "The Sims Social" på Facebook, men det har jag slutat med nu.

Jag funderar på att inaktivera min Facebookprofil, på grund av att jag inte vill ha "Timeline".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav kullan » 2012-02-12 14:04:56

Ok. Det känns väl lite märkligt att använda sig av facebook om man vill va annonym känner jag. Mina vänner har tillgång till min sida och kan när dom vill skriva vad dom vill. Jag gör ingen skillnad på vänner och familj. alla kan och får se mina stausuppdateringar som sker rätt ofta. Det är så jag vill använda min facebook.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav calima » 2012-02-12 14:10:48

kullan skrev:Jag gör ingen skillnad på vänner och familj


Det gör inte jag heller, med "vänner" menade jag vänlistan där både släkt och vänner är inlagda. Men utanför min korta vänlista är jag anonym.
Men min vänslista består uteslutande av människor jag mött irl och känner väl.

Jag använder nog Fb istället för telefon. Jag skriver ett par rader i stället för att ringa och kolla hur folk mår.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav kullan » 2012-02-12 14:14:07

Jag tror att det är nog hälften av folk jag träffat irl och hälften jag endast haft kontakt via nätforum och dyligt i vänlistan. ska man hårddra det så är väl ingen anonym 100% på nätet. Även om man bara betalar räkningarna och deklarerar på nätet så syns man ju.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Arcas » 2012-02-12 14:19:30

calima skrev:Jag använder nog Fb istället för telefon. Jag skriver ett par rader i stället för att ringa och kolla hur folk mår.

Amen på den!
Jag hatar att prata i telefon så jag använder FB för att kontakta min syster som är en FB-nörd. Hon vill även se bilder så på det sättet är det ju smidigare.
Vill dock helst avsluta kontot, får väl be henne och de andra jag måste kontakta skaffa msn eller skype och vara aktiva där mer.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Red and green » 2012-02-12 14:20:14

Ääääh, strunta i vad andra säger! Låt INTE andra människor styra dig.

Facebook får man använda precis hur man vill. Det är inte lagstiftat hur ska det går till.

Var o en bestämmer själv hur man medverkar.

Om du vill så ändra dina statusinställningar så att de här två surkäringar får aldrig mer läsa vad du skriver :wink:

Om jag har haft någon jobbig åsikts- människan på min vänlista som jag har upplevt som extrem jobbig eller som har orsakat mig det minsta obehag så har jag kallhjärtat raderat typen från min min vänlista för all evighet. Kan tilläggas att utan som helst samvetsbetänkligheter.
Jag bestämmer över mitt FB så enkelt e det.
Jag är VÄLDIG restritiv i mitt privat liv angående vilka har tillgång till min sällskap eller uppgifter av mig. Detta pga att jag har inte det kontroll på jobbet. Jag kan inte välja med vem jag jobbar med eller tar hand om. Jag måste komma överens på något sätt med alla typer av människor även om jag skulle hata dem. Det enda val jag har på jobbet är att ta distans och det är jag oerhört bra på :mrgreen:
Men det leder till att jag vill styra mitt eget privatliv för det har jag FULLMAKT över.
Jag kanske försöker skapa någon balans? Det blir nog inte det, det blir enbart två ytterligheter men det är helt OK med mig :-)Happy

Jag använder strikt FB enbart med kontakter utanför Sverige. Vill definitivt inte ha till exempel kollegor bland mina FB kontakter eller vänner som jag ser ofta. Det skulle ta döden på mig. Vill inte ha "för små cirklar" (det kanske har jag ändå :lol: :lol: ), men som sagt var o en gör sina egna val. Det har hänt att folk har blivit sura att jag inte accepterat deras vänfrågningar (can't help, sorry), men andra förstår faktiskt när jag förklarar. Oavsett om de förstår eller inte så ändrar jag inte det som passar mig själv bäst för det måste ändå vara det viktigast?

*följer hjärtat* (eget) :wink:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav barracuber » 2012-02-12 14:26:22

calima skrev:
kullan skrev:Då började jag fundera, registrerar man sig inte på fb för att man vill ha uppmärksamhet?


Nej, inte jag.

Jag är registrerad för att på ett enkelt sätt hålla kontakt med en handfull vänner och familjen. Min vänlista är kort och jag är synlig endast för mina vänner, inte ens mina vänners vänner har tillgång till min sida.


Jag ser också Fejan som ett sätt att kolla ordning på dem man känner (eller betydligt oftare, de man känt och har träffat förr).

calima skrev:Jag söker inte fler vänner, uppdaterar i princip aldrig min status och "småpratar" aldrig via FB.


Samma här. Jag söker inte heller fler vänner aktivt. Däremot diverse kontakter som grannar, klasskamrater och fd kollegor har jag börjat lägga till. Har även börjat lägga till musiker och artister, mest inom jazz (kända inom musikerkretsar) som börjat dyka upp på Fejan och ibland lägger till vanligt folk. Är också aktiv på några musikersidor men inte så mycket diskussionssidor utom LCHF-butiken och Kostdoktorn.

calima skrev:Och så finns det ett par spel jag gillar som jag inte hittat någon annanstans.


Får man fråga vilka de är? :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav kullan » 2012-02-12 14:28:32

Jag har oxå kostdoktorn. Och kommer kanske gå med i LCHF-gruppen på facebook när jag sparkar igång sen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav calima » 2012-02-12 14:33:32

kullan skrev:ska man hårddra det så är väl ingen anonym 100% på nätet


Helt riktigt. Men jag menade att jag inte är tillgänglig i någon större utsträckning, framför allt inte på FB.

Arcas skrev:Jag hatar att prata i telefon så jag använder FB för att kontakta min syster som är en FB-nörd. Hon vill även se bilder så på det sättet är det ju smidigare.


Det är smidigt att lägga ut exv semesterfoton i stället för att släpa runt på en bunt bilder.

För min del handlar det nog mycket om "effektivitet".
Jag får snabbt veta hur folk har det, om allt är ok och vad som är pg.

Jag lägger ut bilder/länkar, folk kommenterar och diskuterar lite sinsemellan eftersom de flesta i min vänlista känner varandra.
Alla vet vad andra tycker utan att träffas irl, och det är bra eftersom vi bor lite utspridda.

En form av komprimerat umgänge och uppdatering som passar mig utmärkt.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav calima » 2012-02-12 14:37:41

barracuber skrev:Får man fråga vilka de är


Ang spel: Bubble-spelen gillar jag :D

Det finns en hel del Bubbles på nätet men Atlantis har jag aldrig träffat på, inte heller Bubble Island som kan roa mig i timmar.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav barracuber » 2012-02-12 14:45:07

calima skrev:
barracuber skrev:Får man fråga vilka de är


Ang spel: Bubble-spelen gillar jag :D

Det finns en hel del Bubbles på nätet men Atlantis har jag aldrig träffat på, inte heller Bubble Island som kan roa mig i timmar.


Jag gillar också den typen av spel. Jag körde några sådana ett tag på Android, finns säkerligen även på ajfånen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav kullan » 2012-02-12 14:47:22

Alla typer av bubblespel roar mig oxå. Buble island tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav calima » 2012-02-12 14:51:38

Jag är mobilkonservativ ...
Syftet med mobil är att kunna ringa, ta emot samtal samt skicka/ta emot mess. :D
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav calima » 2012-02-12 14:52:12

Bubble Island är suveränt!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav JennyH » 2012-02-12 16:56:17

Jag har facebook för att jag vill ha mer kontakt med mina vänner och släkt (det är drygt att prata i telefon hela tiden..). Jag bor ganska långt bort och då är det smidigt att använda sig av fejjan, uppdatera om läget, visa bilder osv. Dock har jag låst profil så det är bara mina vänner som kan se vad jag skriver.

Sen gillar jag spelen också :-)Happy.
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Iridia » 2012-02-12 17:04:18

Jag är bara följer några grupper om ämnen som intresserar mig.

Skulle aldrig falla mig in att skriva statusuppdateringar eller kommentera andras. Vad jag gör har ingen med att göra och vem skulle bry sig? I o f s lär det ha varit just för det syftet som fb skapades, men de var säkert NT.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 17:09:16

kullan skrev:Då började jag fundera, registrerar man sig inte på fb för att man vill ha uppmärksamhet?

Det gjorde inte jag. Några kompisar tjatade om att jag skulle skaffa facebook och efter en tid så föll jag för grupptrycket.
I början så uppdaterade jag min status nästan varje dag, nu händer det väldigt sällan.
Nu går jag bara in och kollar om någon skrivit något meddelande där som jag borde svara på.

När jag tog studenten så hade min klass en grupp på facebook, där fick man reda på allt som skulle hända runt studenten. Det var bra för då blev allt lite mer organiserat och det var lättare att förbereda sig.

Jag har i nuläget mitt konto för att inte tappa kontakten med folk helt.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Meppe » 2012-02-12 17:12:18

Skriver så gott som aldrig i statusraden vad jag gör. Enda gången under mina år där jag antytt vad jag gjort skrev jag "Det enda negativa med Geisha är att det tar slut när man äter". Annars brukar jag skriva tänkvärda citat, citattokig som jag är.

Använder det främst för att följa några organisationer.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 17:15:01

Och NSA använder det för att följa användarna.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-12 17:31:21

Jag använde till slut bara FB för att kolla vad personer jag inte umgås med längre hade för sig, så jag raderade kontot. Dessutom är jag lite för sunt paranoid för att vara bekväm med att FB känner till så mycket om mina förehavanden.

När jag var lite mer social använde jag FB när folk skulle styra upp svensexor, fester o.dyl. Det tyckte jag fungerade bättre än att göra det via mail.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav wuwei » 2012-02-12 17:36:28

Jag uppdaterar statusraden lite ojämnt. Ibland kan det hända att jag skriver två statusuppdateringar på samma dag, sedan kan det dröja två veckor till nästa. Men oftast så uppdaterar jag nog en-två ggr per vecka.
Jag delar med mig av (som jag tycker) intressanta artiklar, hemsidor eller bloggar.
Citat kan det också hända att jag lägger ut, eller någon låt jag lyssnar på.

Jag kommenterar ibland andras statusrader och trycker gilla någon/några gång per dag. Är även med i lite olika intressegrupper och grupper för föreningar jag är med i.

Har helt slutat spela på fb, dvs jag går inte in i spelen längre, men jag kan fortfarande finnas som vän för t ex mina barn.

Har några få kontakter på fb som är människor jag inte har träffat irl. De flesta av dem är människor jag lärt känna på olika sätt på nätet och haft kontakt med under flera år, men inte träffat (än).
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Hur använder DU facebook?

Inläggav Fenren » 2012-02-12 18:25:49

Jag använder Facebook till att ställa människor med. Folk är så frikostiga med vad de skriver på fejjan att det har tagit bort en del av tjusningen.

"Det ens fiende inge vill berätta avslöjar hans vänner"
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till IT-forum



Logga in