Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Alien » 2013-12-09 16:27:02

Jeanette har en fyra-årig son och tre hundar.

Grannarna tycker att hennes tre papillonhundar skäller för mycket och bostadsbolaget står på deras sida.
– Jag förstår inte varför de ska vräka mig. Jag har betalat alla hyror i tid och aldrig haft klagomål på mina hundar tidigare, säger Jeanette till Kvällsposten.
http://www.expressen.se/kvp/hundarna-ka ... ir-vrakta/

Men det räcker inte med att betala hyran, om man uppträder störande.

Grannarna i kvarteret har lämnat in ett flertal klagomål mot Jeanette och uppmanat henne att flytta i från området.
– De skriker "jävla kärring" efter mig och viskar och pekar på min son. Han vågar inte vara ute och leka längre, berättar hon.


Fast handlar den ursprungliga konflikten egentligen om rökning?

Problemen började när hon försökte tala med en av grannarna om att hon och sonen inte tål tobaksrök.
– När hon röker ute på balkongen kommer röken direkt in till oss så jag frågade om hon kanske röka på framsidan i stället, säger Jeanette.
Men grannen sa nej. Jeanette försökte först sätta upp en presenning och ett bambustaket för att skärma av sig från röken men fick inte ha kvar skyddet för Hässlehem.
– Sen försökte jag få upp en liten trägrind som förvaltaren hade lovat mig. Men den tvingades jag också plocka bort, säger hon.
– Tillslut satte jag upp ett kompostgaller som är lätt att flytta undan.
"Jag vill inte bo kvar här"
Jeanette är förvånad över att bostadsbolaget reagerat så kraftigt mot insynsskyddet och trägrinden.
– Alla andra har så mycket uppställt här året runt, som stora partytält och soldäck.


Och staket och presenning ansågs väl förfulande, och jag tror knappast de förhindrar röken heller.

Nu vill ju Jeanette själv helst flytta men har inte hittat någon annan lägenhet som passar för hennes handikappade son och hundarna.

Ja, jag tycker ju att det är överdrivet med tre hundar när man ska bo i lägenhet. Men även två el bara en kan ju skälla för mycket för grannarnas smak.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Huggorm » 2013-12-09 20:38:01

Jag bodde i en lägenhet där grannen hade hundar som skällde mycket och det var helt vedervärdigt. I mina ögon en självklar anledning till vräkning. En varning först, så får hon vänja hunden av med skällandet eller göra sig av med den, en månad senare skall det vara tyst.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav kiddie » 2013-12-14 9:23:06

Stått ut med grannens unge som skriker som en stucken gris varje gång hon måste något hon inte vill. I flera år. Sånt kan man inte bli vräkt av. Men skäller vovve till för att vovve blir lite rädd, ja då glor grannar surt på en. Verkar finnas regler på att barn får skrika och lek högljutt hur mycket de vill men minsta voff ska gnällas över.

Jävla folk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Miche » 2013-12-14 13:20:53

kiddie skrev:Stått ut med grannens unge som skriker som en stucken gris varje gång hon måste något hon inte vill. I flera år. Sånt kan man inte bli vräkt av. Men skäller vovve till för att vovve blir lite rädd, ja då glor grannar surt på en. Verkar finnas regler på att barn får skrika och lek högljutt hur mycket de vill men minsta voff ska gnällas över.

Jävla folk.

Trots allt är det skillnad, en del ungar är jävligt bökiga att få sluta skrika (men det borde gå om förädrarna engagerar sig ordentligt) men en hund kan de tvinga att avliva (man avlivar inte skrikiga barn...)

Man skulle kunna tänka sig att föräldrar som inte får till det med ungarna skulle tvingas gå på kurs (jag ser lite då och då föräldrar på bussen som låter ungarna skrika som fan, jävligt störande, även de borde tvingas gå på kurs för de skiter i att de stör andra, de är mer intresserade av att tjattra med andra på bussen eller i telefon).

F.ö. borde många hundägare gå på kurs, inte minst ägare till små bjäbbiga hundar som bara tycker att de är söta accessoarer och som anser att de inte behöver fostras (vilket självfallet är helt fel, det är djurplågeri att låta hundarna vara ouppfostrade, de psykiskt dåligt anser jag).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav gadas » 2013-12-14 14:04:21

Men om det stämmer att hon
Alien skrev:aldrig haft klagomål på mina hundar tidigare

och
Problemen började när hon försökte tala med en av grannarna om att hon och sonen inte tål tobaksrök.


???

Det där har jag sett förr... här ska inte komma någon annorlunda människa och klaga på oss normala, då ska de fan få se vem som klagar!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Moggy » 2013-12-14 14:35:48

Omöjligt att veta vem som har rätt och vad som är sant med sånt här. Tidningarna brukar inte skriva allt heller och ofta vinkla det som skrivs.


Dessutom skäller de bara när andra hundar går förbi eller när de leker, säger hon.

Det här kan ju innebära mycket skällande och inget hon bara kan avfärda som något "bara".


Rökning på balkongen känns som ett problem som skulle behöva redas ut vad som gäller där. Orsakar mycket konfliker i lägenheter och de som röker vill för det mesta inte röka inne nu för tiden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav kiddie » 2013-12-14 14:44:08

Verkar ju som hundarna är ett svepskäl. Man kan bli rätt utmobbad som boende, pga hur man är även om det inte är det störande. Vissa är kvarterets gnälltanter på riktigt, andra får bara stämpeln oförskyllt. Bor man i lägenhet får man tåla lite. Man kan inte kräva att det ska vara som en tyst villa på landet. Hundar ska självklart inte sitta och skälla dagarna i ända men det är helt normalt med enstaka skäll. Men ibland blir det nästan krig. Var tvungen att gå en "kurs" i en träningslägenhet en gång och sköterskorna klagade på de som bodde ovanför som kastade ner alla sina fimpar på "vår" altan, ja då började de klaga på det minsta vi gjorde, typ om man råkade tappa ett lock eller ngt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-14 14:50:24

Jag bodde i lägenhet med egen ingång. Aldrig kunde jag ana vilket helvete det skulle bli när jag flyttade till en lägenhet i trapphus. Hundarna började plötsligt skälla mer, det var ett väldans spring i trappupppgången och handikapporten och hissen gick ideligen.

Jag fick ge bort en hund, avliva en. Flydde sedan hals över huvud därifrån. Grannarna inbillade sig att de hört skall från min lägenhet när jag inte ens varit hemma på flera veckor!!! Jag berättade aldrig för dem att jag inte bodde i lägenheten längre, att jag bara var där för att packa flyttkartonger emellanåt.

De satte i system att lyncha mig. Det var en bostadsrätt dessutom och en sådan vill man inte bli vräkt ur, den vill man ju själv sälja.

Första lappen kom upp samma vecka jag flyttade in. Nu bor jag i eget hus och så får det förbli. Jag hatar människor. Satans intoleranta lägenhetspack, de kan fara åt helvete. Hoppas de dör.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav kiddie » 2013-12-14 14:55:46

Sjukt! Var du inte ens hemma... lixom...

:evil:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-14 14:58:44

En gubbe i huset mittemot mitt stod bakom gardinen och spionerade när jag samtalade med en annan hundägare. En par av hundarna började skälla lite när de lekte. Vi hann inte ens fånga in och tysta våra hundar innan gubbfan stod på balkongen iförd morgonrock och vrålade: En annan försöker faktiskt sova här!!!

- Sover du ståendes baki gardin gubbsatan??! skrek jag. Tror han gick in då.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav kiddie » 2013-12-14 15:02:26

Får inte bli som jäkla USA där värden bestämmer exakt vad man får och inte får i sin lägenhet. De är alla jätteförvånade att vi får ha djur hemma, eftersom de flesta som har djur där har eget hus. Ibland kan oxo barn vara förbjudet osv.

Nä, bättre då att tåla lite ljud från varandra än att kapitalet ska få styra folks minsta beteende.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-14 15:05:47

kiddie skrev:Sjukt! Var du inte ens hemma... lixom...

:evil:
Precis, det var ett intressant experiment faktiskt såhär i efterhand.
De hade gett sig fan på att jag var kvinnan med de skällande hundarna. Att jag till sist bara hade en kvar som knappt skällde märkte de inte.

Livet i lägenhet blir enahanda för medelålders kärringar av bägge könen. Att trakassera en störande granne blir ett kul projekt, ett avbräck i vardagen. Hur störande grannen är verkar man fabulera fritt om.

De smög även runt utanför min lägenhet och glodde in genom fönstren och mumlade. Jag tyckte det kändes som att jag var förföljd av demoner eller zombies.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-14 15:33:09

NSK skrev om det här:

Sedan klagade han även på det låga trästaket med grind som förvaltaren på Hässlehem godkänt att hon satt upp på framsidan för att hundar och barn inte skulle springa bort så lätt.
– Stephan Persson stod här och skällde och skrek på mig så att grannarna hörde. Jag fick veta att det inte skulle vara något permanent staket och satte istället upp kompostgaller som är lätt att flytta undan, berättar Jeanette.

Men inte heller det är i Stephan Perssons smak.
– Jag förstår inte varför jag inte får sätta upp något, många andra här har staket, en del har två meter höga plank, höga tujor med mera. Folk bygger till och med trädäck. Det ska väl vara lika för alla, säger Jeanette.
Många i området har också hundar.
– Hässleholm vill ju bli landets hundvänligaste kommun. Konstigt då att det kommunala bostadsbolaget inte accepterar att hundar hörs någon gång, säger Jeanette.
Hon försäkrar att hennes hundar aldrig skäller långa stunder, utan bara när de leker eller när andra hundar går förbi.

I fredags fick hon brevet med uppsägningen. Förutom anklagelser om otillåtet staket och att hundarna skällt står det att hundar inte får rastas inom bostadsområdet, vilket är märkligt eftersom det i Hässlehems egna ordningsregler för området står att det är tillåtet, bara man plockar upp efter dem.
Men enligt Hyresgästföreningen behöver Jeanette inte oroa sig alltför mycket. Hon behöver inte heller agera på något sätt just nu.
– Det är hyresvärden som har bevisbördan och som måste ta initiativet om hyresnämnden ska ta upp ärendet när uppsägningstiden gått ut, annars händer ingenting, säger Jan-Olof Sandén, regionchef på Hyresgästföreningen i norra Skåne.


Samma grannar har stört sig på andra familjer i området:

Grannarna anmälde dem efterhand för allt möjligt som de inte gjort.
– De sa att vi städade dag och natt. När det inte gick anmälde de oss istället för att vi aldrig städade. Vi fick världens utskällning för att vi grillade med gasolgrill på balkongen, men det var tillåtet enligt ordningsreglerna. Sedan ändrades reglerna, berättar pappan.
Han fick också höra att familjen kallades för apfamiljen. Han upplevde hela tiden att personalen på Hässlehems kontor tog grannarnas parti och inte lyssnade på familjen.
– De har nog inget agg mot vare sig oss eller Jeanette. De viker sig bara för de andra för att de är fler och har bott här länge, säger han.

Sedan familjen flyttade till en marklägenhet i utkanten av området har de varken haft besvär med grannar eller hyresvärd.
De trivs bra och har inga planer på att flytta.
– Grannarna här är underbara, barnen springer in till dem och fikar. Här är också fler barnfamiljer än där vi bodde förut, berättar pappan.

Han vet att fler än hans familj och Jeanette har drabbats av liknande problem.
– Jag tycker att det är hemskt att de mobbar folk. Vuxna människor beter sig inte på det sättet, säger en annan granne.
Hon förstår inte att Jeanettes hundar kan upplevas störande.
– Jag tycker inte att de stått och skällt så lång tid åt gången. Men har det väl skurit sig med grannarna så kvittar det väl vad hon gör.


Jag har bott i en lägenhet som jag hyrde av Hässlehem (då AB Hässleholmsbyggen). Hela hyresbolaget är otroligt styrt av svågerpolitik (egentligen merparten av kommunen) - "den som känner den" går före i kö för lägenheter, grundläggande reparationer och försköning av lägenhet etc. Har du inte rätt efternamn, så glöm att du får en lägenhet i de mer "finare" delarna av Hässlehems utbud, då får du välja och vraka bland skitlägenheterna i Ljungdala (framför allt Gärdesvägen) som inte varit ordentligt underhållna sedan garantin för nybygge gick ut.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-14 15:34:51

sugrövmanövern skrev:En gubbe i huset mittemot mitt stod bakom gardinen och spionerade när jag samtalade med en annan hundägare. En par av hundarna började skälla lite när de lekte. Vi hann inte ens fånga in och tysta våra hundar innan gubbfan stod på balkongen iförd morgonrock och vrålade: En annan försöker faktiskt sova här!!!

- Sover du ståendes baki gardin gubbsatan??! skrek jag. Tror han gick in då.


Hahaha! Härligt svar. Du kunde ju anmält honom för ofredande eftersom han stod bakom gardinen i en öppen morgonrock. :P

kiddie skrev:Stått ut med grannens unge som skriker som en stucken gris varje gång hon måste något hon inte vill. I flera år. Sånt kan man inte bli vräkt av. Men skäller vovve till för att vovve blir lite rädd, ja då glor grannar surt på en. Verkar finnas regler på att barn får skrika och lek högljutt hur mycket de vill men minsta voff ska gnällas över.

Jävla folk.


Det är inte heller accepterat om det inte handlar om spädbarn. Ljudnivån måste respekteras (dock finns undantag), barn som skriker och stör grannarna är inte acceptabelt om det sker i större omfattning, kontakta hyresvärden, fungerar inte det, Hyresgästföreningen och kommunens socialtjänst.

Ett par vänner har klagat på en granne som stört oerhört mycket sedan de flyttade in i sin lägenhet. Många har klaga på hen, det var en utav orsakerna de tidigare hyresgästerna flyttade för, de orkade inte med personens beteende (har hört historier om slänga ut möbler, mat etc mitt i natten från balkongen så det landar på deras uteplats, att personen tar andras katter och hotar ringa Polisen om vanvård (fast de inte är vanvårdade på något sätt), flytta möbler mitt i natten, skrika och hoppa mitt i natten, kasta saker i golvet mitt i natten, hög musik dygnet runt...)
Hyresbolaget (Göteborgs Bostadsbolag) har tröttnat på personen det gäller - enligt mina vänner har de och övriga klaganden en personlig handläggare på bolagets störningsjour för denne hyresgäst...

Dock så kan de inte vräka hen hur som helst - personen har en svår psykisk sjukdom - dock vill inte personen placeras på diverse behandlingshem dylikt. Så, personen får hålla på tills det blir någon förståndig läkare som skriver LPT.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav gadas » 2013-12-14 16:03:52

Ja, boendet är väl mobbningens tredje arena... vid sidan om skolan och arbetsplatsen.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Fabela » 2013-12-14 17:00:26

Även jag som hundägare kan tycka att det är enerverande med hundar som skäller mycket. Och visst finns det en gräns där det blir oacceptabelt, precis som vid vilka andra störningar som helst.

Men det finns också en lag som säger att djur ska ha möjlighet till arttypiskt beteende. Det är typiskt för tamhunden att skälla. Det är bara att tugga i sig, hur intolerant och småaktig man än är.

Utifrån det som finns att läsa här i tråden verkar det där vara ett klassiskt fall av mobbning och hämndlystnad. Att vuxna människor sänker sig till den nivån... det säger definitivt mer om dem själv, än den de ger sig på :-)056
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-08 7:56:17

dasunbedingte skrev:NSK skrev om det här:

Sedan klagade han även på det låga trästaket med grind som förvaltaren på Hässlehem godkänt att hon satt upp på framsidan för att hundar och barn inte skulle springa bort så lätt.
– Stephan Persson stod här och skällde och skrek på mig så att grannarna hörde. Jag fick veta att det inte skulle vara något permanent staket och satte istället upp kompostgaller som är lätt att flytta undan, berättar Jeanette.

Men inte heller det är i Stephan Perssons smak.
– Jag förstår inte varför jag inte får sätta upp något, många andra här har staket, en del har två meter höga plank, höga tujor med mera. Folk bygger till och med trädäck. Det ska väl vara lika för alla, säger Jeanette.
Många i området har också hundar.
– Hässleholm vill ju bli landets hundvänligaste kommun. Konstigt då att det kommunala bostadsbolaget inte accepterar att hundar hörs någon gång, säger Jeanette.
Hon försäkrar att hennes hundar aldrig skäller långa stunder, utan bara när de leker eller när andra hundar går förbi.

I fredags fick hon brevet med uppsägningen. Förutom anklagelser om otillåtet staket och att hundarna skällt står det att hundar inte får rastas inom bostadsområdet, vilket är märkligt eftersom det i Hässlehems egna ordningsregler för området står att det är tillåtet, bara man plockar upp efter dem.
Men enligt Hyresgästföreningen behöver Jeanette inte oroa sig alltför mycket. Hon behöver inte heller agera på något sätt just nu.
– Det är hyresvärden som har bevisbördan och som måste ta initiativet om hyresnämnden ska ta upp ärendet när uppsägningstiden gått ut, annars händer ingenting, säger Jan-Olof Sandén, regionchef på Hyresgästföreningen i norra Skåne.


Samma grannar har stört sig på andra familjer i området:

Grannarna anmälde dem efterhand för allt möjligt som de inte gjort.
– De sa att vi städade dag och natt. När det inte gick anmälde de oss istället för att vi aldrig städade. Vi fick världens utskällning för att vi grillade med gasolgrill på balkongen, men det var tillåtet enligt ordningsreglerna. Sedan ändrades reglerna, berättar pappan.
Han fick också höra att familjen kallades för apfamiljen. Han upplevde hela tiden att personalen på Hässlehems kontor tog grannarnas parti och inte lyssnade på familjen.
– De har nog inget agg mot vare sig oss eller Jeanette. De viker sig bara för de andra för att de är fler och har bott här länge, säger han.

Sedan familjen flyttade till en marklägenhet i utkanten av området har de varken haft besvär med grannar eller hyresvärd.
De trivs bra och har inga planer på att flytta.
– Grannarna här är underbara, barnen springer in till dem och fikar. Här är också fler barnfamiljer än där vi bodde förut, berättar pappan.

Han vet att fler än hans familj och Jeanette har drabbats av liknande problem.
– Jag tycker att det är hemskt att de mobbar folk. Vuxna människor beter sig inte på det sättet, säger en annan granne.
Hon förstår inte att Jeanettes hundar kan upplevas störande.
– Jag tycker inte att de stått och skällt så lång tid åt gången. Men har det väl skurit sig med grannarna så kvittar det väl vad hon gör.


Jag har bott i en lägenhet som jag hyrde av Hässlehem (då AB Hässleholmsbyggen). Hela hyresbolaget är otroligt styrt av svågerpolitik (egentligen merparten av kommunen) - "den som känner den" går före i kö för lägenheter, grundläggande reparationer och försköning av lägenhet etc. Har du inte rätt efternamn, så glöm att du får en lägenhet i de mer "finare" delarna av Hässlehems utbud, då får du välja och vraka bland skitlägenheterna i Ljungdala (framför allt Gärdesvägen) som inte varit ordentligt underhållna sedan garantin för nybygge gick ut.


Apropå Hässlehems VD... läs mer här för lulz:

HÄSSLEHOLM.
Satiraffischer om kommunala bostadsbolaget Hässlehem möter hässleholmarna ute på stan.

Annons

”En Hässlehemfilm Spritresan (Baserad på verkliga händelser)” lyder budskapet på affischen utformad som en filmaffisch.
Med på bild finns Hässlehems VD Stephan Persson, styrelsens ordförande Thord Johansson (FP), ledamöterna Christer Welinder (S), Anna Wallentheim (S) och Sune Persson (C).

Affischen är en direkt reaktion på Norra Skånes granskning av alkoholkulturen kring representationen i de kommunala bolagen i Hässleholm.
Kristina Runklint är sekreterare i Socialistiska partiet som står bakom affischerna.
– Avsikten är att skoja och reagera på ymnig användning av skattepengar till sådant de inte är avsedda för, förklarar Kristina Runklint.
Hon säger att hon själv inte varit med om att ta fram affischerna. Däremot har man diskuterat fram uppläget inom partiet.
– Sedan har ungdomarna fått ta hand om det, det är himla duktiga på att göra affischer, berömmer Kristina Runklint.

Tror du personerna på affischen tar illa upp?
– Ja det tror jag men det får de faktiskt tåla. Det har betett sig galet och får ansvara för det, konstaterar han.
Partiet har tidigare bland annat satt upp affischer som kritiserat kommunens affärer med Joakim Olléns företag Kunskapsporten, i samband med bygget av trygghetsboendet Pärlan.
Partiet har cirka tio aktiva i Hässleholm.
– Vi ställer upp i fullmäktigevalet och vill vara ett radikalt alternativ till vänster inom kommunpolitiken, förklarar Kristina Runklint.

Stephan Persson, VD för Hässlehem, har inte sett affischerna.
– Det är förståeligt med reaktioner med tanke på presentationen i Norra Skåne och jag har full respekt för folks reaktioner. Men den som satt sig in i underlagen bakom granskningen kan se att någon spritresa har det inte varit. Det har handlat om studieresa med mycket arbete, konstaterar Stephan Persson.

Samtidigt välkomnar han en gemensam alkoholpolicy för hela kommunens verksamhet.
– Vi har följt bolagets policy. Men vill kommunen komma med en annan policy som anger exakta mängder tar vi emot den med glädje, säger han


Bild
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Azo85 » 2014-02-08 11:53:40

Fabela skrev:Men det finns också en lag som säger att djur ska ha möjlighet till arttypiskt beteende. Det är typiskt för tamhunden att skälla. Det är bara att tugga i sig, hur intolerant och småaktig man än är.


Arttypiskt beteende är knappast att vara inomhus i en lägenhet upp till 6 timmar i sträck själv. Jag har valt att bo i en tätort, hade jag velat ha störande djur såsom varg, björn, älg eller dylika omkring mig hade jag valt att bo i skogen. Tycker inte hundar har i tätorter att göra, knappast arttypiskt. Vill du ha hund ut i skogen med dig.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-08 12:50:05

Azo85 skrev:
Fabela skrev:Men det finns också en lag som säger att djur ska ha möjlighet till arttypiskt beteende. Det är typiskt för tamhunden att skälla. Det är bara att tugga i sig, hur intolerant och småaktig man än är.


Arttypiskt beteende är knappast att vara inomhus i en lägenhet upp till 6 timmar i sträck själv. Jag har valt att bo i en tätort, hade jag velat ha störande djur såsom varg, björn, älg eller dylika omkring mig hade jag valt att bo i skogen. Tycker inte hundar har i tätorter att göra, knappast arttypiskt. Vill du ha hund ut i skogen med dig.
Vad blir det för skillnad i skogen? Jag bor i skogen med mina hundar. De är inne i huset lika mycket som de var inne i lägenheten :-)063 .

Skillnaden är att den ena av dem tillåts springa runt ute på gården ensam ibland. Den andra får inte det för då rymmer han iväg på egna promenader.

För katterna blev det en enorm skillnad, de kommer och går som de vill nu in och ut.

Men hundarna... Det fanns ju skog vid lägenhetsområdena också, elljusspår och annan skog.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Wine » 2014-02-08 12:56:23

Ja att äga en hund som ska vistas merparten av sin tid inne i en lägenhet kan väl inte vara speciellt naturligt för hunden? För inte så länge sedan var det väl vanligast att man hade hundar av andra anledningar än primärt av anledningen att man själv ville ha sällskap, att man hade brukshundar för nyttoändamål som jakthundar eller vallhundar.

Bor man i ett tätbebyggt område och i flerfamiljshus måste man ta hänsyn till andra människor som också bor i huset eller närområdet. Det finns ju som bekant en del människor som är ljudkänsliga som exempelvis kan ha svårt att sova på grund av exempelvis hundar som skäller.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Azo85 » 2014-02-08 13:14:35

sugrövmanövern skrev:]Vad blir det för skillnad i skogen? Jag bor i skogen med mina hundar. De är inne i huset lika mycket som de var inne i lägenheten :-)063 .

Skillnaden är att den ena av dem tillåts springa runt ute på gården ensam ibland. Den andra får inte det för då rymmer han iväg på egna promenader.

För katterna blev det en enorm skillnad, de kommer och går som de vill nu in och ut.

Men hundarna... Det fanns ju skog vid lägenhetsområdena också, elljusspår och annan skog.


Jag är av principiella skäl emot att placera djur i urbana miljöer. Tycker inte att det är rätt. Vill man som människa vara med djur tycker jag det är rimligare att människan flyttar ut i skogen.

Sedan finns det egoistiska skäl. Jag vill inte höra på en hund som ylar precis som att jag inte vill att katter springer in i min lägenhet om jag har balkongdörren öppen. Det sistnämnda stör mig oerhört. Jag har valt att bo i en tätort, jag vill inte ha djur i min bostad. Det finns massor med djur i skogen vill man ha djur så flytta dit djuren redan finns. (Egentligen anser jag att jag har rätt att ta min hockeyklubba och slå ihjäl katten på plats då den rimligen kränker min hemfrid, aldrig gjort det men jag vill.)

Skiljer inte på hundar som ylar och musikspelande. Har en granne som bor ovanför mig som kan spela hög musik typ 5 timmar i sträck på dagen. Jag gillar inte det. Tidigare bodde en person med en hund som ylade så fort den var själv rimligen runt 5 timmar i sträck. Jag gillar inte det heller.

Varför skall jag gilla och acceptera oljud bara för att andra människor har behov av att äga individer för nöjes skull?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-08 13:19:12

Azo85 skrev:Varför skall jag gilla och acceptera oljud bara för att andra människor har behov av att äga individer för nöjes skull?
Nä det ska du inte behöva. Men du borde flytta ut i skogen. Det borde alla ljudkänsliga individer göra. Här råder tystnad. Inga grannars djur, inga störande grannar som festar eller spelar Justin Bieber, inget tvättstugetjafs, ingen tung trafik, inga vrålande ungar... frid.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav Azo85 » 2014-02-08 13:22:35

sugrövmanövern skrev:
Azo85 skrev:Varför skall jag gilla och acceptera oljud bara för att andra människor har behov av att äga individer för nöjes skull?
Nä det ska du inte behöva. Men du borde flytta ut i skogen. Det borde alla ljudkänsliga individer göra. Här råder tystnad. Inga grannars djur, inga störande grannar som festar eller spelar Justin Bieber, inget tvättstugetjafs, ingen tung trafik, inga vrålande ungar... frid.


Så för att andra människor har behov av att äga djur enbart för nöjesskull och placera dessa djur i stadsmiljöer skall alla människor som inte vill vara bland djur flytta ut i skogen?

Sedan är jag inte ljudkänslig. Jag vill inte ha andras egendom i min lägenhet oavsett om det är en soffa, bil eller katt.

Edit: Jag har aldrig klagat på att barn i grannlägenheter har gapat eller gråtit. Inte klagat på att någon spelat musik. Aldrig tjafsat i tvättstugan. Bor nära en trafikerad väg som gör att jag får in sot om jag har öppet vissa fönster, aldrig klagat över det mer konstaterat det. Sådant jag tycker hör till när man bor i en tätort.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Hundar: Du kan bli vräkt pga din/a hund/ar!

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-08 13:32:25

Azo85 skrev:Så för att andra människor har behov av att äga djur enbart för nöjesskull och placera dessa djur i stadsmiljöer skall alla människor som inte vill vara bland djur flytta ut i skogen?
Ja faktiskt. Men, jag tycker ju även att du har rätt att banka ihjäl katter som går in hos dig. Hellre det än att bråka och få kattägaren vräkt från sin bostad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in