Hör ni skillnaden?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2014-12-30 23:06:10

Då jag läste tråden prata eller hata så Jag tänkte att vi kunde prova en grej, då jag blev nyfiken.

Det är svårt att ge feedback ibland på en konversation vi inte kan höra eller se.
Men hur en konversation går kan bero på hur man säger det och vad man säger, hur det låter, vad ni pratar om och när man säger det etc.

Prova att lyssna på dessa två klippen som jag spelade in lite snabbt.

Min lillebror kommer i ljudfilen ställa mig samma fråga två ggr men jag kommer att svara på frågan i olika tonlägen och attityd. Kan ni höra skillnaden?
lyssna på ost3 först.
lyssna sedan på 0st1
https://soundcloud.com/user836936223/sets/ostb-gar

När jag får frågan första gången i båda klippen så är jag positiv, öppen för förslag och nyfiken på vad du själv tycker om ostbågar.
Andra gången jag får frågan så är jag mer bestämd, har attityden "att det jag säger är rätt och andra har fel". personen lägger nästan ordet i munnen på en.

Kan ni höra skillnaden på de två olika sätten jag jag svarar på frågan?

Obs! kom ihåg att jag överdriver i ljudklippen och att detta bara är ett exempel.

Men om en person har nästan en liten aggressiv bestämdhet i sin åsikt, så kan det betyda att personen har väldigt starka åsikter om det ni pratar om.
Om personen börjar lättsamt och sedan får en mer bestämd irriterat tonläge så har du kanske sagt något som den personen tycker är "fel"
Detta är som sagt bara ett exempel, en del människor låter lättsamma heltiden och andra låter mer bestämda hela tiden osv. trots att dom inte är det.
Detta var bara ett exempel som sagt då jag blev nyfiken på om ni kunde höra skillnaden.

dock så låter min mer "bittra röst" i dessa klippen inte så bestämd ändå, då jag personligen oftast är väldigt lättsam.
Jag har själv AS men jag har lätt för att läsa människor.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav Moggy » 2014-12-30 23:11:12

Låter som att du är 10 år gammal...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2014-12-30 23:25:04

Moggy skrev:Låter som att du är 10 år gammal...


inte den feebacken jag var ute efter ;) men nej jag är bara väldigt "överdrivet glad/nyfiken"
Och ja jag har en ung ljus röst annars också speciellt på dåliga inspelningar. jag är snart 30.

men kunde du höra skillnaden på de två "attityderna" i de två svaren?
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav Moggy » 2014-12-30 23:35:39

Det låter bara tillgjort och svårt att höra några seriösa attityder till nåt där...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2014-12-30 23:46:03

Moggy skrev:Det låter bara tillgjort och svårt att höra några seriösa attityder till nåt där...


hmm intressant, för jag hör tydlig skillnad ( men det är ju inte så konstigt då det är jag), däremot så kunde bekanta höra tydlig skillnad med även om jag de är vanna med min röst.

Men man kan även låta bli att lyssna på hur jag låter men istället tänka hur jag säger det och vad så kan man även där höra skillnad.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav Cellardoor » 2015-01-01 19:13:45

Jag hör skillnad, men märkte också att jag la mer energi på att analysera tonläget än vad som sades så var tvungen att lyssna två gånger för att märka att du sa olika saker typ.

Tyckte även att första varianten som du kallar "positiv, öppen för förslag och nyfiken" mest kändes otroligt mycket "barnprogramledare" och jag blev irriterad och fick mest känslan "men snacka med mig som en vuxen människa för i helvete". Men det har antagligen mest med att göra att jag är helt allergisk mot sånt nervärderande beteende.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Hör ni skillnaden?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-02 16:59:51

Jo, låter väldigt ungt eller barnprogramledare i stil med Elin Ek.
Det var vad jag också la märke till.

Men visst, jag förstår vad du menar med olika röstlägen.
Att inte det verbala budskapet överensstämmer med tonläget.

Sånt är det bra om man gör sig medveten om. Många aspies har ju röstproblem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-02 22:39:21

Cellardoor skrev:Jag hör skillnad, men märkte också att jag la mer energi på att analysera tonläget än vad som sades så var tvungen att lyssna två gånger för att märka att du sa olika saker typ.

Tyckte även att första varianten som du kallar "positiv, öppen för förslag och nyfiken" mest kändes otroligt mycket "barnprogramledare" och jag blev irriterad och fick mest känslan "men snacka med mig som en vuxen människa för i helvete". Men det har antagligen mest med att göra att jag är helt allergisk mot sånt nervärderande beteende.


Kul att du hörde skillnad även om du fick anstränga dig :)
När jag svarar på frågan andra gången så säger jag saker som är nedvärderande som tex " hur kan man inte tycka om ostbågar!", inte en fråga i sig om man hör hur jag säger det utan det är mer ett starkt påstående om att jag har "rätt", jag börjar tex även svära vilket tyder på att jag har starka åsikter om det jag pratar om.

Min passion och yrke är animation och film, det vill säga att teckna filmer, så när jag förställer rösten medvetet
så blir det lätt överdrivet. Men jag nedvärderar eller övervärderar inte någon alls, så det är inte tanken.
Om jag faktiskt nedvärderar någon så låter jag personligen inte alls såhär utan snarare tvärtom. Man försöker låta smart och stark och mer åt det bittra hållet som när jag svarar på frågan andra gången.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-02 22:48:59

KrigarSjäl skrev:Jo, låter väldigt ungt eller barnprogramledare i stil med Elin Ek.
Det var vad jag också la märke till.

Men visst, jag förstår vad du menar med olika röstlägen.
Att inte det verbala budskapet överensstämmer med tonläget.

Sånt är det bra om man gör sig medveten om. Många aspies har ju röstproblem.


OK vad bra att du hörde skillnad :)

Som sagt jag över driver men helt generellt, när jag är uppspelt så låter jag mer energisk.

Ja, jag tycker också det är en sak som är jätte bra att man gör sig medveten om.
jag har som sagt själv AS men lätt för att läsa människor och höra hur de säger saker vilket är väldigt användbart i diskussioner. Framför allt för att veta när man börjar göra någon irriterad eller när de slutat lyssna på en eller när man bör byta ämne etc med mera

Om det är fler som tycker att detta är användbart så kan jag försöka spela in fler korta exempel om det behövs för att förklara något. OM jag kan och har tid.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav k4Kaey » 2015-01-02 22:50:59

Jag hör solklar skillnad, men det är ju för att det är extremt överdrivet. Hade nog varit mer lärorikt om du hade varit mer subtil.
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-02 22:58:35

k4Kaey skrev:Jag hör solklar skillnad, men det är ju för att det är extremt överdrivet. Hade nog varit mer lärorikt om du hade varit mer subtil.


bra det :) alla verkar dock inte höra det solklart.

Ja precis, Jag skulle vilja göra en mer subtil inspelning, och det hade varit bra om jag dessutom kunde spela in något mer subtilt där man hör hur en av personerna blir mer irriterad och till slut "arg" på en.
Måste dock bara hitta någon som jag kan före en konversation med.

kanske går och hitta något film klipp man kan bryta ned och analysera.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav k4Kaey » 2015-01-02 23:03:56

mango skrev:bra det :) alla verkar dock inte höra det solklart.

Jag har inga problem med att läsa av folk (har överutvecklad empati), så jag har väl bara svårt att förstå hur någon inte kan höra skillnad. :p
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

Hör ni skillnaden?

Inläggav Pikachu » 2015-01-02 23:04:40

Jag blev sugen på ostbågar :-)018
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-02 23:12:20

Pikachu skrev:Jag blev sugen på ostbågar :-)018


ha ha :) personligen så tycker jag faktsikt att ostbågar är gott! :-)Happy
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav Cellardoor » 2015-01-03 16:49:07

mango skrev: Men jag nedvärderar eller övervärderar inte någon alls, så det är inte tanken.
Om jag faktiskt nedvärderar någon så låter jag personligen inte alls såhär utan snarare tvärtom. Man försöker låta smart och stark och mer åt det bittra hållet som när jag svarar på frågan andra gången.


Att tala till folk på "bäbisspråk" eller som om dom vore barn tycker jag alltid är nervärderande, speciellt om man talar till vuxna människor.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-04 4:50:19

Cellardoor skrev:
mango skrev: Men jag nedvärderar eller övervärderar inte någon alls, så det är inte tanken.
Om jag faktiskt nedvärderar någon så låter jag personligen inte alls såhär utan snarare tvärtom. Man försöker låta smart och stark och mer åt det bittra hållet som när jag svarar på frågan andra gången.


Att tala till folk på "bäbisspråk" eller som om dom vore barn tycker jag alltid är nervärderande, speciellt om man talar till vuxna människor.


Svar ja, att tala till folk i " bäbisspråk" är det nog ingen som tycker om!
Folk tycker inte heller om när andra antar att man inte förstår vad de pratar om och när de sedan förklarar vad de pratar, förklarar det på ett överlägset smart sätt " hur kan du inte veta detta attityden".
Och folk tycker inte heller om när andra skall förklara det på ett så över enkelt och fånigt sätt att det blir barnsligt.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav Liljan » 2015-01-04 9:46:41

Båda svaren låter tillgjorda. Det första låter som att du pratar till ett barn, alternativt har fått en verbal läxa på svenskan i högstadiet och är lite för entusiastisk. Språket och entusiasmen känns konstlad. I andra klippet låter du som du säker lite småaggresiv, men det känns också konstlat. En gissning är att du använder ett ordval du inte brukar göra och känner dig obekväm med det.

Varför har du spelat in det här och vill att vi ska svara på det?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-04 19:14:01

Liljan skrev:Båda svaren låter tillgjorda. Det första låter som att du pratar till ett barn, alternativt har fått en verbal läxa på svenskan i högstadiet och är lite för entusiastisk. Språket och entusiasmen känns konstlad. I andra klippet låter du som du säker lite småaggresiv, men det känns också konstlat. En gissning är att du använder ett ordval du inte brukar göra och känner dig obekväm med det.

Varför har du spelat in det här och vill att vi ska svara på det?


Läs första inlägget så får du svar på dina frågor.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hör ni skillnaden?

Inläggav Pikachu » 2015-01-04 19:31:20

Känns konstigt att du måste försvara att du lagt upp ett ljudklipp med goda avsikter. Vi vet ju att subtila sociala signaler generellt är svårt för aspergare. Bra ide tycker jag och onödigt att fästa så mycket sureri vid detaljer.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hör ni skillnaden?

Inläggav mango » 2015-01-04 19:42:14

Pikachu skrev:Känns konstigt att du måste försvara att du lagt upp ett ljudklipp med goda avsikter. Vi vet ju att subtila sociala signaler generellt är svårt för aspergare. Bra ide tycker jag och onödigt att fästa så mycket sureri vid detaljer.


Tack Pikachu :-)Happy och jag håller med.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in