Hög känslighet/Aspergers syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav River » 2014-04-28 21:47:17

Jeg søkte på høysensivitet på google translate, og resultatet ble hög känslighet.

Er det lett å forveksle høysensivitet med Aspergers syndrom og omvendt?

I dag pratet de på radioen om høysensivitet, og ca 10% av 100% er høysensitive sa de.

Høysensivitet er vel også noe som inngår i Aspergers syndrom?

Men høysensivitet er ingen diagnose sa de.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hög känslighet eller Aspergers syndrom?

Inläggav Manveru » 2014-04-28 22:41:15

HSP eller Highly Sensitive Person som det kallas är nåt som jag personligen ser som subklinisk ytterkant av autismspektrumet. Personen ifråga som myntade begreppet och många av de som identifierar sig med det vill förstås inte förknippas med autism alls, och hävdar stenhårt att det inte finns någon koppling. Lite tragiskt att se schablonbilden hon har av Aspergers etc om man läser runt på hennes hemsida (länk), trots att hon uppenbarligen har autism i familjen på flera håll (sammanträffande? tveksam till det)

Oavsett så finns det nog många med högfungerande autism som identifierar sig som HSP snarare än Aspergers etc med tanke på alla fördomar och negativa konnotationer som finns. Min ena syster till exempel fastnade för HSP-begreppet runt samtidigt som jag hittade Aspergers och drog igång med utredning. Även om det för mig ter sig rätt uppenbart nu i efterhand att både hon, jag och vår far har olika grader av autism så är det knappast min sak eller rätt att ifrågasätta det som hon hittat som svar på sina svårigheter.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav River » 2014-04-28 23:33:41

Ja, jeg vil si at jeg er høysensitiv hva omhandler de ting som jeg ikke bryr meg om, og lavsensitiv hva omhandler de ting som jeg bryr meg om.

Det er egentlig litt vanskelig å forklare egentlig, men det er gjerne slik at jeg bryr meg om ting som betyr noe før jeg finner ut at de ikke betyr noe.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav AlterEgo » 2014-04-28 23:37:37

River: Vilken typ av "känslighet" menar du?

För om det handlar om vad man brukar kalla hypersensitivitet så är det väl väldigt vanligt bland autister. Alltså det som ingår i "perceptionsstörningar" snarare än emotionell känslighet. Perceptionsstörningar och hög känslighet för olika saker är ju vanligt tex att vara extra ljus- eller ljudkänslig, känslig för beröring, känslig för hur olika material (i tex kläder) känns eller att inte kunna äta mat med viss konsistens.

Lite exempel:
http://www.newautism.com/hypersensitivi ... utism/487/
http://www.barnmedautism.se/fakta/om-au ... -disorder/

Jag har problem med flera sådana saker tex:
*Har bara digitala klockor för jag störs för mycket av ljudet av tickande klockor.
*Jag klarar inte av vissa material direkt mot huden, tex satin och fleece.
*Jag kan inte äta viss mat pga dess konsistens (alltså inte för att jag ogillar smaken).
*Jag kan tycka att det är väldigt obehagligt när andra rör vid mig.


Eller menar du om man är emotionellt känslig?
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav River » 2014-04-29 0:15:38

AlterEgo skrev:River: Vilken typ av "känslighet" menar du?

Ja, det er slikt som har med redsel og usikkerhet å gjøre jeg mener.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav KittyBean » 2014-04-29 11:44:25

Hittade HSP-begreppet innan jag förstod att man som kvinna med asperger inte behöver ha precis samma problematik som män med asperger.
Det var för övrigt en psykolog som visade en artikel om högkänslighet i en ADHD-grupp.
I mitt fall skulle jag säga att det är lätt att förväxla. Tror det blir lättare att ta fel som kvinna också, men det min teori.

I en HSP-grupp på facebook jag är med i är stämningen snarare nyreligiös än något annat och alla som beskriver sin problematik får höra att det bara är att utesluta gluten, socker och koffein ur dieten för att må optimalt bra. Det ska även diskuteras och pratas känslor på ett töntigt sätt. Menar inte att det är dåligt att prata känslor men på något sätt känns det fel och falskt i just den kontexten.
Tycker gruppen är rätt full av bullshit.

Gillar teorin om HSP som andra änden av ASD-spektrat.
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav River » 2014-04-29 11:46:21

Det andre innlegget mitt i denne tråd er intetsigende nonsens, og vennligst se bort fra det.

Det første og det tredje innlegget mitt er seriøse.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav Chrilleb » 2014-04-29 12:10:17

Jag har nog rätt hög känslighet, känner av stämningar bland folk och i musik och sånt :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hög känslighet/Aspergers syndrom

Inläggav Crow_ » 2014-04-29 12:32:15

KittyBean skrev:Hittade HSP-begreppet innan jag förstod att man som kvinna med asperger inte behöver ha precis samma problematik som män med asperger.
Det var för övrigt en psykolog som visade en artikel om högkänslighet i en ADHD-grupp.
I mitt fall skulle jag säga att det är lätt att förväxla. Tror det blir lättare att ta fel som kvinna också, men det min teori.


KittyBean tog orden ur munnen på mig där, så att säga. Jag själv var väldigt mycket inne på det här med HSP innan jag fick remiss för utredning och tror det ligger mycket i att det är lätt att förväxla, speciellt om en inte har uppenbara sociala problem. Oftast (men naturligtvis inte alltid) är ju kvinnor med AS något mer socialt kompetenta än män.. Hm, det där lät ganska elakt men kommer inte på ett bättre sätt att förklara? :-)063

Sen tror jag att det kanske finns HSP:are som inte har någon diagnos inom autismspektrat men att dessa är en mindre andel än de som faktiskt uppfyller kriterierna om de nu bara gjorde en utredning..
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in