Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav rapchic » 2015-06-02 13:05:18

Hej

Nu när jag börjat jobba "på riktigt" ett tag känner jag att jag behöver effektivisera min tid bättre.

Vad har du för tips om hjälpmedel, tekniker el liknande för att få saker att flyta på bättre och arbeta mer effektivt? (du behöver ju inte själv använda det i ett jobb för att det ska funka i ett jobb).

Scheman och mer specifika grejer vet jag att dom inte funkar för just mig, listor funkar lite bättre men jag har problem med prioriteringar.

Jag har ingen smartphone just nu så appar till såna funkar inte, men jag tänker skaffa mig en då jag har råd. Jag har däremot windows 8 så vissa appar kan jag använda.

tack på förhand för hjälp :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 13:19:21

Utveckla ett system för jobbet du gör. Så gjorde jag när jag jobbade i matbutiker förut. När mitt system fungerade för mig jobbade jag på i en bra takt. Jag har även som dig problem med prioritering. Jag har suttit här nu i flera timmar som exempel på det. :lol: Jag gjorde ett belöningssystem för mig själv vid jobb. Om jag klarade av att göra 5 uppgifter som krävde min fulla fokus så belönade jag mig själv med något. I mitt fall var det att efter arbetstid köpa något gott jag sett i butiken under dagen.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav rapchic » 2015-06-04 21:18:33

Jag jobbar ju hemifrån så jag vet inte hur jags ka belöna mig men jag får försöka komma på nått. Tack för tipset.

Om nån mer har fler tips tar jag gärna emot dom :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-05 1:06:42

Chocklad och sex? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav Flinta » 2015-06-05 21:56:32

Belöna dig själv med återhämtning efter att du upplevt ngn form av stress. Ta pauser om du har möjlighet, eller kanske ge dig tiden? Ligga på sängen eller sitt på en stol o andas några minuter. Öva avslappning, meditera på vilket sätt du vill. Ta en promenad..

Även om det kanske kan kännas att det är slöseri med tid så finns det mycket forskning som tyder på att man jobbar mer koncentrerat o fokuserat när man väl jobbar/"hemvardagsstökar" förutsatt att man tar kortare eller längre pauser. Både på jobbet och hemma. Att försöka ta hand om sig i den utsträckning man orkar kan aldrig vara fel.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav NyxUlfr » 2015-06-07 11:40:20

Om du har en almanacka så använd den och skriv in exakt vad du behöver göra och när. Bocka sedan av när en sak är utfört. Det här brukar fungera för mig när jag har mina bättre perioder.

Flinta skrev:Belöna dig själv med återhämtning efter att du upplevt ngn form av stress. Ta pauser om du har möjlighet, eller kanske ge dig tiden? Ligga på sängen eller sitt på en stol o andas några minuter. Öva avslappning, meditera på vilket sätt du vill. Ta en promenad..

Även om det kanske kan kännas att det är slöseri med tid så finns det mycket forskning som tyder på att man jobbar mer koncentrerat o fokuserat när man väl jobbar/"hemvardagsstökar" förutsatt att man tar kortare eller längre pauser. Både på jobbet och hemma. Att försöka ta hand om sig i den utsträckning man orkar kan aldrig vara fel.


Vilket bra tips, Flinta. Det tar jag med mig. :-)Happy
NyxUlfr
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-05-28
Ort: Värmland

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-07 13:36:44

Hur hanteras isåfall uppgifter som behöver tas stegvis över tid och inte kan klaras av på en gång?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav Flinta » 2015-06-07 14:02:02

plåtmonster skrev:Hur hanteras isåfall uppgifter som behöver tas stegvis över tid och inte kan klaras av på en gång?


Om du inte behöver jobba dygnet runt har du möjlighet att belöna dig med t ex 5 minuter sittande på en stol utan att behöva göra någonting, bara slappna av och andas så gott du kan. Somnar du så är det ok. Eller så skiter du i mitt tips :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-07 14:07:23

Tänkte på sådant som kanske behöver spridas ut på enstaka timmar över t.ex en vecka eller månad. Det kan vara information eller bekräftelser som skall inhämtas. Varor som skall tas emot osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav misshopeless » 2015-11-21 22:26:43

plåtmonster skrev:Tänkte på sådant som kanske behöver spridas ut på enstaka timmar över t.ex en vecka eller månad. Det kan vara information eller bekräftelser som skall inhämtas. Varor som skall tas emot osv.

Sätt upp tydliga delmål så blir inte uppgiften oändlig, att skriva en lista på allt som ska göras och sedan markera dem med färgkoder för att skapa en prioriteringsordning.

Skriv också hur lång tid dessa uppgifter få ta, som på tentor.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Hjälpmedel, tips och trix vid jobb?

Inläggav misshopeless » 2015-11-21 22:34:38

*Någon som lyckats komma undan fikarasterna? Eller är det allmännt kotym att det ska vara så enligt er erfarenhet?

*Ni som har haft erfarenhet av lönebidragsanställning, hur har ni upplevt detta? Hur har ni avgort om arbetsgivaren är seriös?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in