Hjälpmedel från Habiliteringen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AAA » 2011-01-06 21:16:03

Truly, de saker som är återkommande varje dag eller vecka är enkla att ordna så att de "upprepas" så länge som önskvärt.

(Men de brukar du säkert ofta komma ihåg ändå för att de är just återkommande?)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav barracuber » 2011-01-07 12:01:03

Truly skrev:Jo vissa saker kan jag sortera upp under större ämnesoråden som "familjen" osv. Men med tanke på att hela familjen har en hel hög av olika sjukdomar/tillstånd/syndrom/funktionshinder så läggs mycket tid ned på olika sjukvårdande uppgifter och medicinering.

Dottern har ju 44 mediciner som ska tas vid bestämda tider. Jag har också mängder med medicner som ska tas vid bestämda tider. Många av medicinerna får inte tas tillsammans, andra får inte tas tillsammans med mat, vissa tabletter får inte tas 2 timmar före eller efter mat osv. samtidigt som mat måste intas var 3:e timma. :roll:

Ja, faan jag blir trött av att bara skriva det... Nåväl, därför är det viktigt för mig att ha något sätt att minnas allt det här, speciellt med tanke på att jag har igångsättningsproblem. Kommer jag inte igång direkt då jag ska, så måste jag skjuta upp något av alla moment då tiden för medicinerna är så reglerade efter matintag och andra mediciner. Och skjuter jag upp något blir det helt "fucked upp" i slutändan, för då kanske jag måste ge dottern de sista medicinerna 3 timmar senare än vanligt, och hon får inte sin nattsömn och blir kinkig och trött... och ger mig än mer stressproblem eftersom hennes sjukgymnastik blir lidande dagen efteråt... Hon tvärvägrar och "fuskar".

Ja, äh jag vet inte hur jag ska förklara det enkelt då det är så många faktorer som är inblandade. Jag kan bara säga att det är utmattande och stressande och det är nästintill omöjligt att förklara...



Angående "spara filer" i skallen så kanske jag skulle kalla det för spara "mappar" i skallen istället, det är mer rätt.

Jag kan inte göra saker helt automatiskt. Jag minns inte heller allt bara sådär... Jag har sparat "mappar i skallen" av varje moment som ska utföras. Jag kallar morgongymnastiken för "morgonpasset". Morgonpasset innehåller MÅNGA olika delmoment. Varje delmoment är en egen liten undermapp som jag lägger in under mappen "morgonpasset". Och så där har jag delat in hela dagen.

När jag ska starta "morgonpasset" så är det som att sätta igång en skiva eller öppna en mapp på datorn. När jag påbörjar första steget i rutinen så sätts skivan igång och då spelas rutinerna upp i rätt ordning, alternativt då öppnas mappen på datorn och visar mig alla delar som ingår i just den rutinen.

Förstår du? Jag vet inte hur jag ska förklara det. Men det blir mer automatiskt med dessa rutiner och ritualer.
Ett problem är om jag blir avbruten av något, då måste jag tänka tillbaka på allt som jag gjort för att försäkra mig om att allt blivit gjort. Jag kan inte tänka att "Jaha nu har jag precis gjort "huffarna" med dotter då kommer "xxx" efter det. Jag måste gå tillbaka till början... Ungefär liknande med detta: "Vad kommer efter bokstaven H i alfabetet? - a, b, c, d, e, f, g, h, i.. Ja just det i!"


Hmm. Har inga patentlösningar just nu men får vissa idéer. Personlig produktivitet (exempelvis smartphones, kalendrar, Getting Things Done (GTD), todo-listor, checklistor m.m.) är ju lite av ett specialintresse hos mig. Och inte bara hos mig. Tänker på dig själv, Bjäbbmonstret, pH m fl här jag inte kommer på just nu.

Du skriver att du kan inte ha allt i huvudet. Och inget kunde vara mer uppenbart med tanke på med mängden plikter du har som fyller dina dagar. Och då har du ändå bara nämnt ditt privatliv (där du har omsorg om flera andra än bara du själv). Jag vet att du jobbar och att kunna sköta ett arbete idag är ju heller ingen självklarhet.

Har du prövat checklistor? Gärna grupperade i "projekt" eller "personer" eller "områden". Namnet spelar mindre roll, bara det blir uppdelat i mindre grupper för mera överblickbarhet inom varje grupp. Du kunde ju testa antingen en enda jättelång checklista för alltsammans. Eller kunde du göra en checklista per person. Kanske ett A4 per person och dag. Eller per del av dagen, som du skriver - morgonpasset osv. Eller per "syndrom" osv.

Grejen med checklistor är att man ska bocka av allteftersom. Det ger en mental tillfredställelse att bocka av, en icke försumbar känsla av att man "klarar av saker och får saker gjorda". I just det här fallet tror jag positivt tänkande är viktigt. Detta är även en av grundpelarna inom bland annat GTD ;-)

Om checklistan är analog (typ papper) eller digital (typ dator/smartphone) är mindre intressant. Det som är viktigt är att det som står på checklistan innebär en avlastning för din hjärna. Du flyttar kraven från din hjärna till pappret/datorn. Du blir avlastad och kan slappna av mera. Vad säger du? Låter detta som gammal skåpmat eller vad=

Alltså. Checklistor eventuellt grupperade i områden. Antingen analogt eller digitalt. Bocka av. Må bättre.

Påminnelser? En dator och en smartphone kan ge påminnelser ifall man matar in en order att det skall ske (påminnelser kan enkelt dupliceras i oändlighet om man så vill). Ett papper ger ju en viss påminnelse när man ser vilka punkter som inte är avbockade. Du behöver alltså en "central" eller "högkvarter", till exempelvis i köket, där du som "general" eller "spindeln i nätet" ser till att allting blir gjort. Med hjälp av dina verktyg. Utan att bränna ut din hjärna.

Jag försöker att inte gå in i långa tekniska diskussioner här. Papper osv är fullt tänkbart. Behöver du digitala tips har jag en hel del idéer. Mycket är gratis. Google Calendar är gratis. Tyvärr är inte allting gratis. En Androidmobil, en iPhone eller någon annan modern smartphone är ju tyvärr inte helt gratis.

Bror Duktig tipsade ju nyligen om att hon har chans att bli försökskanin på Android! Hon hade tydligen pratat med sin Habilitering! Det kan ju vara värt att kolla upp :-)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav AAA » 2011-01-07 17:12:28

Synka kalender mot mobil med SMS-påminnelser är ***GRATIS*** och svårt att missa om också pop-up/e-post. Funkar för mig. Andriod eller inte spelar ingen roll i detta fall.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav barracuber » 2011-01-07 18:27:41

AAA skrev:Synka kalender mot mobil med SMS-påminnelser är ***GRATIS*** och svårt att missa om också pop-up/e-post. Funkar för mig. Andriod eller inte spelar ingen roll i detta fall.


EDIT: Det är inte mitt syfte att detta ska bli ännu en Androidtråd. Jag försökte bara tipsa Truly om diverse lösningar och svarar på AAAs fråga. :oops:

Tänker du på någon speciell mobil eller operativsystem? Det handlar ju också om användarvändlighet och enkelhet. Och där tror jag Android är en stark spelare.

Säga vad man vill men det är ett faktum att smartphones med touchskärmar på kort tid slagit igenom med dunder och brak över hela världen. De är helt enkelt mer flexibla och mer lättanvända.

Men visst, smartphones/touch har en viss tröskel i användandet. Och de kanske inte passar alla. Det finns fortfarande knappmobiler att köpa. Men jag var ute i affärerna rätt mycket under mellandagarna och reflekterade faktiskt över hur få knappmobiler jag såg.

Nej, det är rätt att det måste inte vara Android. Det funkar även med iPhone, Symbian, Windows Phone, Samsungs Bada, Nokias Maemo, Blackberry OS och allt vad de heter (flera av dessa är byggda ovanpå Linux eller Unix).

Att jag rekommenderar Android beror på att

1) det är ett öppet, fritt system (de andra är låsta och proprietära)
2) det har på kort tid fått en stor spridning
3) det är relativt lättanvänt
4) det har inbyggd Google-koppling
5) de som idag utvecklar Handi har visat intresse för Android
6) det är relativt enkelt att bygga appar
7) det är relativt enkelt att bygga "skal" ovanpå Android

Dessutom utvecklas Android av Google. Och de av Googles backendtjänster som kan bli aktuella här - som Calendar, Gmail, Tasks, Docs, Picasa, Maps m.m. - är alla gratis. Och med Android får man en medföljande inbyggd integration mellan mobilen och backendtjänsterna.

Visst, Microsoft är en tänkbar konkurrent. Även live.com är gratis. Med live.com får man hotmail, calendar, messenger, office, photos, profile, skydrive, writer m.m. Och i princip alla mobiler/smartphones idag klarar att koppla upp sig mot dessa tjänster. Skillnaden är att Microsoft helt bestämmer hur alla dessa tjänster ska se ut. Exempelvis är Windows Phone ett slutet system helt styrt av Microsoft till skillnad från Android där användarna har inflytande över utvecklingen.

EDIT: Det är inte mitt syfte att detta ska bli ännu en Androidtråd. Jag försökte bara tipsa Truly om diverse lösningar och svarar på AAAs fråga. :oops:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Truly » 2011-01-08 12:39:42

barracuber skrev:
Truly skrev:Jo vissa saker kan jag sortera upp under större ämnesoråden som "familjen" osv. Men med tanke på att hela familjen har en hel hög av olika sjukdomar/tillstånd/syndrom/funktionshinder så läggs mycket tid ned på olika sjukvårdande uppgifter och medicinering.

Dottern har ju 44 mediciner som ska tas vid bestämda tider. Jag har också mängder med medicner som ska tas vid bestämda tider. Många av medicinerna får inte tas tillsammans, andra får inte tas tillsammans med mat, vissa tabletter får inte tas 2 timmar före eller efter mat osv. samtidigt som mat måste intas var 3:e timma. :roll:

Ja, faan jag blir trött av att bara skriva det... Nåväl, därför är det viktigt för mig att ha något sätt att minnas allt det här, speciellt med tanke på att jag har igångsättningsproblem. Kommer jag inte igång direkt då jag ska, så måste jag skjuta upp något av alla moment då tiden för medicinerna är så reglerade efter matintag och andra mediciner. Och skjuter jag upp något blir det helt "fucked upp" i slutändan, för då kanske jag måste ge dottern de sista medicinerna 3 timmar senare än vanligt, och hon får inte sin nattsömn och blir kinkig och trött... och ger mig än mer stressproblem eftersom hennes sjukgymnastik blir lidande dagen efteråt... Hon tvärvägrar och "fuskar".

Ja, äh jag vet inte hur jag ska förklara det enkelt då det är så många faktorer som är inblandade. Jag kan bara säga att det är utmattande och stressande och det är nästintill omöjligt att förklara...



Angående "spara filer" i skallen så kanske jag skulle kalla det för spara "mappar" i skallen istället, det är mer rätt.

Jag kan inte göra saker helt automatiskt. Jag minns inte heller allt bara sådär... Jag har sparat "mappar i skallen" av varje moment som ska utföras. Jag kallar morgongymnastiken för "morgonpasset". Morgonpasset innehåller MÅNGA olika delmoment. Varje delmoment är en egen liten undermapp som jag lägger in under mappen "morgonpasset". Och så där har jag delat in hela dagen.

När jag ska starta "morgonpasset" så är det som att sätta igång en skiva eller öppna en mapp på datorn. När jag påbörjar första steget i rutinen så sätts skivan igång och då spelas rutinerna upp i rätt ordning, alternativt då öppnas mappen på datorn och visar mig alla delar som ingår i just den rutinen.

Förstår du? Jag vet inte hur jag ska förklara det. Men det blir mer automatiskt med dessa rutiner och ritualer.
Ett problem är om jag blir avbruten av något, då måste jag tänka tillbaka på allt som jag gjort för att försäkra mig om att allt blivit gjort. Jag kan inte tänka att "Jaha nu har jag precis gjort "huffarna" med dotter då kommer "xxx" efter det. Jag måste gå tillbaka till början... Ungefär liknande med detta: "Vad kommer efter bokstaven H i alfabetet? - a, b, c, d, e, f, g, h, i.. Ja just det i!"


Hmm. Har inga patentlösningar just nu men får vissa idéer. Personlig produktivitet (exempelvis smartphones, kalendrar, Getting Things Done (GTD), todo-listor, checklistor m.m.) är ju lite av ett specialintresse hos mig. Och inte bara hos mig. Tänker på dig själv, Bjäbbmonstret, pH m fl här jag inte kommer på just nu.

Du skriver att du kan inte ha allt i huvudet. Och inget kunde vara mer uppenbart med tanke på med mängden plikter du har som fyller dina dagar. Och då har du ändå bara nämnt ditt privatliv (där du har omsorg om flera andra än bara du själv). Jag vet att du jobbar och att kunna sköta ett arbete idag är ju heller ingen självklarhet.

Har du prövat checklistor? Gärna grupperade i "projekt" eller "personer" eller "områden". Namnet spelar mindre roll, bara det blir uppdelat i mindre grupper för mera överblickbarhet inom varje grupp. Du kunde ju testa antingen en enda jättelång checklista för alltsammans. Eller kunde du göra en checklista per person. Kanske ett A4 per person och dag. Eller per del av dagen, som du skriver - morgonpasset osv. Eller per "syndrom" osv.

Grejen med checklistor är att man ska bocka av allteftersom. Det ger en mental tillfredställelse att bocka av, en icke försumbar känsla av att man "klarar av saker och får saker gjorda". I just det här fallet tror jag positivt tänkande är viktigt. Detta är även en av grundpelarna inom bland annat GTD ;-)

Om checklistan är analog (typ papper) eller digital (typ dator/smartphone) är mindre intressant. Det som är viktigt är att det som står på checklistan innebär en avlastning för din hjärna. Du flyttar kraven från din hjärna till pappret/datorn. Du blir avlastad och kan slappna av mera. Vad säger du? Låter detta som gammal skåpmat eller vad=

Alltså. Checklistor eventuellt grupperade i områden. Antingen analogt eller digitalt. Bocka av. Må bättre.

Påminnelser? En dator och en smartphone kan ge påminnelser ifall man matar in en order att det skall ske (påminnelser kan enkelt dupliceras i oändlighet om man så vill). Ett papper ger ju en viss påminnelse när man ser vilka punkter som inte är avbockade. Du behöver alltså en "central" eller "högkvarter", till exempelvis i köket, där du som "general" eller "spindeln i nätet" ser till att allting blir gjort. Med hjälp av dina verktyg. Utan att bränna ut din hjärna.

Jag försöker att inte gå in i långa tekniska diskussioner här. Papper osv är fullt tänkbart. Behöver du digitala tips har jag en hel del idéer. Mycket är gratis. Google Calendar är gratis. Tyvärr är inte allting gratis. En Androidmobil, en iPhone eller någon annan modern smartphone är ju tyvärr inte helt gratis.

Bror Duktig tipsade ju nyligen om att hon har chans att bli försökskanin på Android! Hon hade tydligen pratat med sin Habilitering! Det kan ju vara värt att kolla upp :-)


Tack för all info Barracuber! :D

Jag har aldrig riktigt testat alarm, scheman, kalendrar, check-listor och liknande då det gäller de här dagligt återkommande sakerna. Att göra-listor har jag däremot på saker som inte görs så ofta och även på saker som ska göras någongång i framtiden (renovera badrum, städa vinden osv). Det jag märker med dessa listor är att ingenting på dessa någonsin blir gjort... :lol: Jag vet inte varför det blir så, kanske är det så enkelt som att jag inte orkar med mer än de dagliga sakerna?

Det som är bra med listor av olika typer är ju att man flyttar all info från skallen ut på ett papper (eller på datorn, mobilen eller vad man nu använder sig av) precis som du skriver. Det negativa är att jag upplever det ta mycket längre tid med allt då jag inte har en ritual/rutin att följa utan kan fastna i ovidkommande saker. Står det t.ex. "städa toan" så kan jag mitt i städningen fastna i att skrubba väggar, lister eller hitta något annat litet fånigt att nörda ned mig i. Och sen har det tagit 3 timmar för att städa toan istället för 30 minuter. Jag fastnar inte på samma sätt om jag har gjort en ritual/rutin av det hela, för då följer jag den och ser inte det andra (skrubba lister) på samma sätt.

Fast å andra sidan har jag inte testat scheman så jag borde ju göra det. För jag upplever ju att jag aldrig orkar med något annat. Det känns som att huvudet är fullt med info och behöver rensas. 8)

Sen är jag ju ganska förändringsobenägen också. :oops: :lol:
Jag har t.ex. aldrig ägt en mobiltelefon och jag vägrar ta emot en insulinpump (trots att läkarna trot att det skulle hjälpa mig) för att jag inte vill förändra det jag redan har vant mig vid - jag orkar inte lära mig något nytt för det innebär att jag måste förändra mina rutiner och ritualer. Och det här är ju urdumt... Men jag orkar bara inte med det.

Kanske är det just det som är det största problemet? Att jag inte orkar ta för mig och förändra något? Kanske kan jag ta det stegvis. Börja med att skriva upp någon timme på morgonen på schema/göra-lista och testa långsamt och utöka listan?

Hursomhelst, tack för all info Barracuber! Jättebra tips som jag ska försöka "smälta" lite så att jag förhoppningsvis kan få dem att fungera för mig och mitt förändringsobenägna lilla jag. :wink:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav John » 2011-01-08 14:02:41

Har inget :O vill bara ha ett sånt täcke.. Betalar man för hjälpmedlerna själv? ^_^
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav AAA » 2011-01-08 14:28:07

:-D Jag menar bara att har man en terminal (mobilen) med eller utan kalender och till exempel Gmail så är det ju kostnadsfritt att få SMS-påminnelser från Gmail-kalendern till terminalen (mobilen). Då är ju operativsystemet helt ovidkommande.

Så här:
1). Ta din kalender på datorn och lägg in det du vill bli påmind eller informerad om i den. (För sådant som är återkommande dagligen eller veckovis så välj det då förstås)
2). Välj SMS, e-post eller pop-up påminnelse (ta alla om du vill!) vid önskad tid innan händelsen.
3). Vid behov: Synkronisera så mobil- och dator-kalender har samma info (utbyte en gång per dygn eller så, om det behövs). Funkar utmärkt från icke-androida Nokia & Sony-Ericsson också.
4). Nu kommer du a). Få SMS plus vad du valt från datorn och b). Pop-up påminnselse från din egen mobil.

Kostnadsfritt och enkelt.

Jag gillar Android, jag gillar allt som funkar. Det ska vara användbart och helst öppen källkod :-) Men jag köper inget nytt om jag inte behöver.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-08 14:33:35

Jag håller med om listorna, blir helt yr i huvudet när jag ser dem. Sedan gör jag allt i fel ordning och blir galen över att det tar sådan tid att få punkterna avklarade. Kanske beror på arbetsminnet?
Eller korttidsminnet, om det nu inte är samma? Informationen bara flyger runt i huvudet och skapar kaos. Jag blir nedstämd och aggressiv av att-göra-listor.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Vilken rätt har jag att få hjälpmedel via habiliteringen?

Inläggav Crow_ » 2015-03-21 19:02:42

Hej,

Har Aspergers diagnos, ingen kontakt med vare sig psyk eller hab. men blivit tillsagd att ta kontakt med dom vid behov.

Har en liten fråga kring vad en med asperger diagnos har för rätt till att få låna hjälpmedel via habiliteringen?
Jag har inga fysiska rörelsehinder på något vis, men har ändå aldrig lyckats lära mig cykla pga (orationell) rädsla och ångest för det. Är även väldigt klumpig och har cirka noll balans. Det kan låta otroligt löjligt, men för mig är det att liknas vid en stark fobi.

Anyway, har nu fått möjlighet till semestervikariat inom hemtjänsten över sommaren och då krävs det att jag ska kunna ta mig emellan de olika brukarnas hem. Slogs av tanken på att en sparkcykel faktiskt skulle kunna vara något! Jag älskade det som barn och har kollat runt lite på om det inte finns även för vuxna och jodå, men dom kostar runt ~2000 kr och det är pengar jag inte har. Undrar således om det skulle kunna finnas möjlighet att låna av hab? Vet att säkrast svar får jag av att kontakta dom själv, men tänkte höra runt lite om vad andra vet sålänge då jag är sjukligt nyfiken och inte kan hålla mig tills måndag ^^
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Puzzle » 2015-03-22 13:50:12

Oj, det är nog svårt att säga, beror nog mycket på hur stor habiliteringen är och vad dom har för något samt vad dom tycker och tänker kring dina svårigheter med att cykla.

En liten tanke bara, har du funderat på en flakcykel? Tänkte det går ju fortare och är skonsammare för kroppen på ett sätt eftersom man inte behöver stå som med sparkcyklar och eftersom den är trehjulig så måste man vara väääldigt skicklig för att lyckas välta men då beror det på hur det går med din fobi, om det är cyklar i sig eller just att måsta hålla balansen.

En annan fördel med flakcyklar är ju att jag tror det kan vara lättare att hitta sådana begagnade men jag vet i för sig inte vad dom kan tänka sig kosta ändå, plus att om du ska jobba via hemtjänsten så kan det säkert hända att man måste transportera något och då är det praktiskt att ha ett flak, jättebra om man (privat) ska handla också. :-)Happy
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav xty3457 » 2015-03-24 14:22:45

Tror att trehjulig cykel låter som en bra lösning. Hoppas det funkar. Annars kan du alltid göra som barnen i Afrika gör och bli en grym löpare och springa mellan brukarna :-) Själv cyklar jag mycket och är starkt beroende av kollektivtrafik då jag inte har klarat att ta körkort (eventuell på grund av min asperger och mina testresultat..).

Dock kan jag tipsa dig lite om olika typer av "tvåhjuliga cyklar" om du kommer dit, utifrån min egen erfarenhet av testa olika cyklar. Det cykel som är stabilast att cykla på en är en 26" mountainbike med breda däck, mycket lättare att hålla balansen på den även för mig som van cyklist som tom hoppar och gör enklare konster jämfört med 28" cyklar med smala däck. Skulle jag vara dig skulle jag faktiskt försöka be någon duktig cykelaffär hjälpa dig att sätta stödhjul på en 26" mountainbike med breda hjul och därefter försöka ta bort stödhjulen efter hand.

Hälsningar
///
xty 3457
man/32år
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav xty3457 » 2015-03-24 14:25:18

Kan ju även tänkas att hemtjänsten kanske har någon trehjulig cykel att låna dig eller om du skulle kunna få bidrag till en sådan som ett arbetshjälpmedel via arbetsförmedlingen. Hoppas det läser sig
//
xty3457 :-)Happy
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Puzzle » 2015-03-24 16:04:46

Lite OT men jag kan inte hjälpa det, hoppas du inte misstycker Crow. :-)002

xty3457 skrev:Själv cyklar jag mycket och är starkt beroende av kollektivtrafik då jag inte har klarat att ta körkort (eventuell på grund av min asperger och mina testresultat..).


Är du fortfarande intresserad av att ta körkort så skulle jag rekommendera att testa ta körkort för automatväxlad bil. Som jag förstår det så kan en del aspergare (bland andra jag) ha svårt med bilkörningen för man måste hålla koll på så många olika saker samtidigt men om man byter till automatväxlad så blir det oftast lättare för man slipper krånglet med koppling och växlandet. :-)Happy

Problemet är att man då troligtvis kommer måsta skaffa en egen bil rätt så omgående eftersom automatväxlade bilar fortfarande är hyfsat ovanligt i Sverige.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav xty3457 » 2015-03-25 2:23:20

Tack för svaret. Har funderat på automatlåda men jag vet inte om det skull hjälpa 100% men jag har tänkt på tanken och testa. Är dock rädd för att mina visiospatila färdigheter inte räcker. Ha. väldigt svårt att hänga med i trafiksitautioner, rondeller o. dyl. Ska påbörja en utredning om eventuell ADD också. Kanske att metaamfetamin medicin plus automatlåda skulle kunna göra susen :-)

Har dock inte överdrivet svårt för alla visiospatiala uppgifter i vardagslivet då jag båd. ändå hyfsat klarar av att hantera CAD-program,koppla elektronik, skjuta luftpistol och lutgevär, uppskatta vikt och avstånd e.tc. Ibland kan jag dock ha svårt att hitta vägen och vrida kartor rätt, samt att jag har mycket svårt att känna igen ansikten och namn.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Puzzle » 2015-03-25 9:15:49

xty3457 skrev:Tack för svaret. Har funderat på automatlåda men jag vet inte om det skull hjälpa 100% men jag har tänkt på tanken och testa. Är dock rädd för att mina visiospatila färdigheter inte räcker. Ha. väldigt svårt att hänga med i trafiksitautioner, rondeller o. dyl. Ska påbörja en utredning om eventuell ADD också. Kanske att metaamfetamin medicin plus automatlåda skulle kunna göra susen :-)


Okej, då kan det ju vara lämpligt att undersöka ADD:n först så det blir så bra som möjligt innan man börjar övningsköra. :-)Happy

xty3457 skrev:Ibland kan jag dock ha svårt att hitta vägen och vrida kartor rätt, samt att jag har mycket svårt att känna igen ansikten och namn.


Hehe, samma här och gatunamn är också helt hopplöst att lära sig, jag kan veta precis hur gatan ser ut och vad som finns på den men namnen vill bara inte fastna. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Crow_ » 2015-03-25 10:13:46

Tack för era svar, puzzle och xty3457!
(Att du 'kapade' tråden och började prata körkort gör absolut ingenting! Är själv uppe i funderingar kring det där. Även här sätter min rädsla nämligen käppar i hjulen (eller däcken? höhö))

Jag ringde den kurator jag haft kontakt med på hab. Hon trodde inte att de kunde hjälpa men skulle kolla.
Har annars kikat runt lite på blocket och lär väl fortsätta med det, har ju tid på mig.

Min moder ska ta hit en cykel när hon kommer nästa vecka, ska göra mitt bästa för att övervinna rädslan och kunna ge det en chans..
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Puzzle » 2015-03-25 11:38:57

Crow_ skrev:Tack för era svar, puzzle och xty3457!
(Att du 'kapade' tråden och började prata körkort gör absolut ingenting! Är själv uppe i funderingar kring det där. Även här sätter min rädsla nämligen käppar i hjulen (eller däcken? höhö))

Jag ringde den kurator jag haft kontakt med på hab. Hon trodde inte att de kunde hjälpa men skulle kolla.
Har annars kikat runt lite på blocket och lär väl fortsätta med det, har ju tid på mig.

Min moder ska ta hit en cykel när hon kommer nästa vecka, ska göra mitt bästa för att övervinna rädslan och kunna ge det en chans..


Varsågod, och vad bra att du inte misstyckte min trådkapning.

Nu beror det ju lite på hur och vart och ni bor och hur eran ekonomi ser ut men en annan idé är ju att man skaffar en EU-moped först så man kan vänja sig lite vid att vara i trafiken fast med ett lite långsammare fordon (plus att dom flesta tror man är tonåring så man får oftast lite extra utrymme och tålamod :wink: ).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Cellardoor » 2015-03-27 19:49:02

Puzzle skrev:Nu beror det ju lite på hur och vart och ni bor och hur eran ekonomi ser ut men en annan idé är ju att man skaffar en EU-moped först så man kan vänja sig lite vid att vara i trafiken fast med ett lite långsammare fordon (plus att dom flesta tror man är tonåring så man får oftast lite extra utrymme och tålamod :wink: ).


Tyvärr så upplever jag inte alls att "man får oftast lite extra utrymme och tålamod". Att åka eu-moped är som att åka motorcykel.

Det är en allmänt känd sanning att som motorcyklist så måste du ha dubbelt så mycket koll på trafiken som en bilist eftersom du måste ha koll på dig själv _och_ du måste ha 100% koll på alla andra. Majoriteten av alla bilister kommer inte att se dig eller kommer att ignorera dig, det blir ditt ansvar att se till så att dom inte råkar döda dig i processen.

Jag tror absolut att moped är ett bra startskott för att lära sig hur trafiken funkar och jag märker att det har gjort mig säkrare i trafiken och kanske kommer jag att kunna ta körkort i framtiden trots allt.

Det är dock inte ett säkert fordon som folk är mer överseende för, man inser snabbt att alla bilister kör som idioter och försöker döda en hela tiden. Lastbilschaufförer är värst.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Vilken rätt har jag till att få hjälpmedel via habiliteringe

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 20:21:32

Cellardoor skrev:Tyvärr så upplever jag inte alls att "man får oftast lite extra utrymme och tålamod". Att åka eu-moped är som att åka motorcykel.

Det är en allmänt känd sanning att som motorcyklist så måste du ha dubbelt så mycket koll på trafiken som en bilist eftersom du måste ha koll på dig själv _och_ du måste ha 100% koll på alla andra. Majoriteten av alla bilister kommer inte att se dig eller kommer att ignorera dig, det blir ditt ansvar att se till så att dom inte råkar döda dig i processen.

Jag tror absolut att moped är ett bra startskott för att lära sig hur trafiken funkar och jag märker att det har gjort mig säkrare i trafiken och kanske kommer jag att kunna ta körkort i framtiden trots allt.

Det är dock inte ett säkert fordon som folk är mer överseende för, man inser snabbt att alla bilister kör som idioter och försöker döda en hela tiden. Lastbilschaufförer är värst.


Hm. Kan kanske bero på vart man bor själv så tycker jag att jag får mera hänsyn i trafiken på mopeden än när man samåker med någon i bil.

Men i vilket fall som helst så är det ju som sagt bra att träna på att vara i trafiken och man kan ju alltid försöka hålla sig på lågtrafikerade vägar så gått det går.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Aspergare och vården



Logga in