hjälp, min son med AS vägrar vara på fritids efter skolan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav mumsisen » 2010-10-25 18:32:43

tack :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Belane » 2010-11-15 23:13:42

ja de har skyldighet att anpassa sig efter hans behov, de kan inte skylla på att det tar tid för att de sökt om pengar osv. Han har de rättigheterna enligt EU:s barnkonvention, hänvisa till den om vanlig förhandling inte funkar.

När det gäller att han sticker... det gjorde min son också, men då var det för att fly undan situationer han inte kunde hantera, när det blir för jobbigt. Att tvinga tillbaka dem är inte bra. Säg till rektorn att de skaffar honom en liten tillflyktsort som är bara hans så kanske den biten löser sig. Min son har ett eget litet rum som inte används för något annat dit han kan springa när det är jobbigt. Då får de inte inkräkta på hans område för då fungerar det inte, då springer han någon annanstans. Det är viktigt att det är hans och när han inte vill att någon kommer dit så ska de inte få göra det heller. Det räcker med ett litet rum/skrubb, helst avskalat från grejor och förvirrande intryck. Som ett mysrum. Har hört en del som har ett skåp bara att gömma sig i, eller en kista till och med, ett tag hade min son en stor kartong som han hade som koja och där var han lugn så länge ingen pratade med honom, han kom ut när han kände sig redo, vad som nu funkar är väl okej, det viktigaste är att få vara för sig själv och inte bli tvingad till sociala situationer när man känner att man inte klarar av det!
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Re: hjälp min son med AS vägrar vara på fritids efter skolan

Inläggav netsrac » 2010-11-18 23:37:56

mumsisen skrev:springer iväg hela tiden... kan man söka vårdbidrag för att vårda honom själv efter skolan? Men han klarar knappt skolan heller, vägrar gå in i klassrummet oftast (han har assistent i skolan) :( helt ohållbar sits...
( han är 6år)


Äh. Låt honom vara. Han är vuxen nu.
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav Heishi » 2010-11-18 23:43:04

Belane skrev: Har hört en del som har ett skåp bara att gömma sig i, eller en kista till och med, ett tag hade min son en stor kartong som han hade som koja och där var han lugn så länge ingen pratade med honom, han kom ut när han kände sig redo, vad som nu funkar är väl okej, det viktigaste är att få vara för sig själv och inte bli tvingad till sociala situationer när man känner att man inte klarar av det!


När jag själv var mindre satte jag ofta en tunna över mig (gjord av lättplast) tillsammans med en bandspelare, alltid samma band (fablernas värld utav någon anledning) och täcke runt fötterna..
Jag antar att jag självmedicinerade, utan att utan på långa vägar veta emot vad.

Är det någonting som gör han lugn när han är hemma? Typ ifall han får ha musik, en tröja han gillar (lite som snuttefilt), någon leksak han kan sitta med i timmar? Ifall han kan få med sig den till fritids tror jag de hade varit enklare för honom, då han kanske känner sig väldigt påfrestad och därför springer där ifrån.

Men för guds skull, tappa inte bort den saken han får med sig, de kan verkligen orsaka skada. Se till att personalen förstår att det är av YTTERSTA vikt att den inte, under några omständigheter kommer bort. Eller hans assistent.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in