HJÄLP!! Kan man rädda raderade sms?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

HJÄLP!! Kan man rädda raderade sms?

Inläggav sommar » 2009-09-07 17:48:20

Jag råkade nyligen radera ALLA mina sms och Mms från telefonen (mobilen) inte från sim-kortet. Jag klantade mig när jag skulle byta sim-kort nu nyligen. Har varken ringt eller sms:at efter det. Modellen heter Samsung X660.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav barracuber » 2009-09-07 17:57:37

Gissning: kan nog bli svårt. Men du kan ju fråga din operatör.

Om du börjar twittra istället för sms:a så vet du att det alltid ligger kvar på internet. OBS jag skämtar inte. Det förutsätter så klart en massa: alla som du känner måste ju också använda Twitter till exempel, eller åtminstone vara kopplade till Twitter från sina telefoner och mail osv. Jag skriver inte mer för jag håller precis själv på att lära mig. Inte säker på att det är något vettigt för privatpersoner ännu....Kolla vad jag skrev här.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2009-09-07 18:06:47

Nu vet jag inte hur det förhåller sig med just mobiltelefoner, men min gissning är att det kan gå att rädda i alla fall merparten. I så fall är det bäst att stänga av telefonen så du inte kan ta emot nya meddelanden och sedan kontakta en butik för att fråga om det går.

Det är i stort sett alltid så i alla datorsammanhang (och en mobiltelefon är också en slags dator) att saker som raderas inte omedelbart försvinner. Om man t.ex. raderar en fil på en hårddisk så tar man bara bort informationen om att filen finns och själva filinnehållet ligger kvar. Däremot markeras utrymmet som ledigt, vilket gör att filinnehållet så småningom kommer skrivas över med ny information. Fram till att det har skett så går det ofta att hitta och återskapa en raderad fil, eftersom själva innehållet i filen finns kvar. På samma sätt är det förmodligen med meddelanden i en mobil. Dvs. så länge du inte tar emot (eller skickar) nya meddelanden som kan skriva över de gamla raderade så kan det nog gå att få tillbaka de gamla.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tveskägg » 2009-09-07 18:46:05

Lämna in telefonen till http://www.ibas.se/ De lyckades rädda SMS:en Knutbypastorn skickade till barnflickan, så de kan nog sin sak. Räkna dock med att det kostar $$$!
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Kvasir » 2009-09-07 18:53:33

IBAS är väl ändå overkill? Dem anlitar man när en hårddisk har kraschat, vilket är något helt annat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tveskägg » 2009-09-07 19:50:00

Kvasir skrev:IBAS är väl ändå overkill?.

Endast det bästa är gott nog!
Kvasir skrev: Dem anlitar man när en hårddisk har kraschat, vilket är något helt annat.

Hårddisk är bara ett namn på en produkt som används på ett visst sätt. Tekniken bakom en flashhårddisk, ett telefonminne och ett SIM-kort är densamma. Så är man proffs på att återställa inom det ena användningsområdet tror jag man är rätt bra på att återställa inom det andra.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Kvasir » 2009-09-07 20:37:59

tveskägg skrev:Hårddisk är bara ett namn på en produkt som används på ett visst sätt. Tekniken bakom en flashhårddisk, ett telefonminne och ett SIM-kort är densamma. Så är man proffs på att återställa inom det ena användningsområdet tror jag man är rätt bra på att återställa inom det andra.


Nu syftade jag på hårddisk i dess traditionella betydelse, dvs. ett minne med roterande skivor. Det är stor skillnad på att rädda data från en sådan hårddisk som har kraschat mekaniskt och på att rädda data från flashminnen. Om du läser om mitt första inlägg så ser du att det kanske inte behöver vara särskilt komplicerat alls när det gäller flashminnen, och att det kan räcka med ganska enkla program ifall data inte har hunnit skrivas över. T.ex. finns ett antal konsumentprogram för att rädda data från minneskort för digitalkameror. Jag kan tänka mig att mobiltelefonverkstäder har liknande program.

Varför man behövde anlita IBAS i det fall du nämnde, med Helge Fossmo, vet jag inte. Jag kan tänka mig att det handlade om att det fanns många nya meddelanden så att data från de intressanta raderade meddelandena till stor del var överskrivna, och det handlade om att försöka pussla ihop de rester som möjligen fanns kvar. Även där låter det overkill med IBAS, och torde inte handla om deras primära kompetens. Men när det gäller något så viktigt som ett rättsfall kan det ändå vara värt att anlita dem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2009-09-11 17:44:02

tveskägg skrev:Lämna in telefonen till http://www.ibas.se/ De lyckades rädda SMS:en Knutbypastorn skickade till barnflickan, så de kan nog sin sak. Räkna dock med att det kostar $$$!


Okej Tack men det står att telefonen blir användbar efter att det gjort det men att man får någon typ av dokument. :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-09-11 17:44:57

Någon som vet något bra program för att återskapa sms? :roll: Jag pratade med en som lagar mobiltelefoner och han sa att det bara var att googla men han mindes tyvärr inte vad programmen heter. Och inte vet jag hur jag ska gå tillväga heller.:( :roll:

Han sa också att jag måste skaffa en sladd att ha mellan dator och mobil men det är enkelt. Det kostar 200 kr för mig men de smällen får jag ta om jag hittar ett program som verkar fungera.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav barracuber » 2009-09-11 18:28:56

sommar skrev:Någon som vet något bra program för att återskapa sms? :roll: Jag pratade med en som lagar mobiltelefoner och han sa att det bara var att googla men han mindes tyvärr inte vad programmen heter. Och inte vet jag hur jag ska gå tillväga heller.:( :roll:

Han sa också att jag måste skaffa en sladd att ha mellan dator och mobil men det är enkelt. Det kostar 200 kr för mig men de smällen får jag ta om jag hittar ett program som verkar fungera.


Jag hittar tyvärr ingenting för just din modell. Den kom 2005, vilket är väldigt gammalt i de här sammanhangen. Jag försökte hitta vilket operativsystem den har, men jag gick bet.

Jag skulle föreslå att du dels läser det som Kvasir skrev en gång till - där kan finnas idéer. Annars gå tillbaka till han du pratade med. Han låter som att han borde jobba lite på sin kundfokusering. Det är ingen bra kundservice att överlåta hela jobbet på kunden. Antingen var han bara lat, eller så var han okunnig hur man gör för just den här telefonmodellen, men ville inte erkänna det. Dåligt och tragiskt i vilket fall. Tråkigt för dig.

Jag menar, sms:en ligger lagrade i telefonen. Då måste man åtminstone veta vilket operativsystem som telefonen kör för att kunna hitta ett passande program. Om man har specialkompetens om just Samsungtelefoner kanske man kan hitta lösningar som ingen annan kan. Men hur ska du som kund hitta en sådan person om du inte får hjälp??

Berätta hur det går.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sommar » 2009-09-11 18:50:12

Känner mig ännu mer förvirrad. Han jag pratade med nämnde ingenting om operativ system men jag är inte så säker på att han kan så mycket om detta. Å andra sidan står det inte om operativsystem när man gogglar i sammanhanget.

Jag har har laddat hem något som heter data doctor recovery Sim card men vet ej om det fungerar. Har ingen kabel ännu, så jag kan testa. Härifrån har jag fått det: http://www.cellpdasim.com/
Programmet efterfrågar om min Sim korts läsare följer följer PC/SC technology standard eller Phoneix technology standard. Någon som vet? :roll:

Angående op. system är Egenutvecklat OS[/i].
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-09-11 19:06:58

Oprativsystemet är Egentuvecklat OS för modellen jag har: Samsung X660. Hittade det under en sida med produktinformation på nätet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Whiteline » 2009-09-11 19:07:07

Har du en simkortsläsare till datorn då? Eller hade du tänkt dumpa/läsa datan som en filsystemsimage från telefonen (om nu det går, det vet jag inte. jag är olyckligtvis obildad när det kommer till mobiltelefoner.)
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-02-26
Ort: Linköping

Inläggav sommar » 2009-09-11 19:11:38

Whiteline skrev:Har du en simkortsläsare till datorn då? Eller hade du tänkt dumpa/läsa datan som en filsystemsimage från telefonen (om nu det går, det vet jag inte. jag är olyckligtvis obildad när det kommer till mobiltelefoner.)

Jag kan inte heller så mycket om detta tyvärr men jag har ingen Simkortsläsare så jag hoppas det går med filsystemsimage från telefonen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav barracuber » 2009-09-11 19:20:35

sommar skrev:Känner mig ännu mer förvirrad. Han jag pratade med nämnde ingenting om operativ system men jag är inte så säker på att han kan så mycket om detta. Å andra sidan står det inte om operativsystem när man gogglar i sammanhanget.

Jag har har laddat hem något som heter data doctor recovery Sim card men vet ej om det fungerar. Har ingen kabel ännu, så jag kan testa. Härifrån har jag fått det: http://www.cellpdasim.com/
Programmet efterfrågar om min Sim korts läsare följer följer PC/SC technology standard eller Phoneix technology standard. Någon som vet? :roll:

Angående op. system är det enda jag får fram Egentillverkad OS och Windows mobile.


Det där 'data doctor recovery Sim card' är inte gratis. Så du lär inte kunna återskapa speciellt mycket så länge du inte köper programmet.

Jag blir också väldigt förvirrad. Jag är ingen expert på SMS. Men jag ser egentligen ingen skillnad på SMS eller mail eller chatt osv. Allting är internet. För mig är det rimliga att försvunna saker återskapas på serversidan dvs din operatör (minns inte vem du har nu). Klienter (telefoner, PC osv) går inte att lita på. Servern är hjärtat i nätet.

OK allting kan inte ligga på en server. Men SMS för mig är inget som varje enskild telefon ska ansvara för, Det borde ligga på operatörens server. Tycker jag.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:28:30, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sommar » 2009-09-11 20:08:43

Jag ger upp detta. Tack ni som försökt hjälpa mig! Operatören säger att det inte går att återfå. Jag tror de ligger på fil/minneskort i mobilen men nog inte hos operatören. Jag har lärt mig men tyvärr the hard way.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

HJÄLP!! Kan man rädda raderade sms? XXX

Inläggav SalmaHayek » 2015-11-26 11:46:13

SalmaHayek
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-11-26

Återgå till IT-forum



Logga in