Hjälp för sonen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp för sonen

Inläggav Toblerone » 2016-08-16 22:18:07

Min son är nu 28, har för nuvarande inte AS-diagnos, utan ADHD och Tourette, men jag tror att han skulle få AS-diagnos också om man utredde igen. Han bor i en lägenhet i andra hand och har jobbat i drygt ett år (egentligen lite längre, men först var det med anställningsstöd). Nu kommer han nog att förlora det jobbet - vilket inte är hans fel. Och nu är han jätte-orolig att han inte kommer att ha råd med lägenheten och vill flytta hem till oss.

Det får han göra, men jag är rädd att det inte är så bra för honom. Han behöver vara vuxen och självständig. Jag föreslog att han kan hyra ut lägenheten i tredje hand i 6 eller 12 månader. Under den tiden hittar han säkert ett jobb och kan även spara lite pengar. Dock säger han att han inte hittar nån. ??? Inte hitta nån som vill ha lägenheten i nåt år? Snarare orkar han inte leta efter både jobb och hyresgäst. Jag ska försöka hjälpa till med det. Det kan även vara så att lägenheten är i dålig skick, att han inte har skött den. Men jag tror också att han inte orkar med jobb, lägenhet och övrigt. Han skulle behöva hjälp. Boendestöd? Vad finns det för möjligheter? Var börjar man? AS-diagnos först? Kan någon annan reda ut hur och i vilken ordning man ska göra? Personligt ombud? Jag måste säga att jag tyvärr inte orkar så bra längre heller. Har både min egen problematik och kämpat för barnen i många år.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hjälp för sonen

Inläggav slackern » 2016-08-16 22:53:46

Boendestöd kan han få utan AS-diagnos jag fick boendestöd innan jag hade gjort någon NPF diagnos och var diagnostiserad med depression+ångest men tydligen ändå så att det blev en funktionsnedsättning.

Jag gjorde först en NPF diagnos där dom kom fram till att jag hade ADD sedan började psykiatrin tjata om autism/AS och satte dit autistiska drag i min journal sedan tyckte min nuvarande psykiatriker att jag hade rätt till en autism utredning vilket jag gjorde där det visade sig att jag har AST/AS.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjälp för sonen

Inläggav kiddie » 2016-08-18 0:23:04

Man kan få det boendestödet som är menat för psykiskt sjuka.

Annars tycker jag det är för jävligt att de med ADD/ADHD inte erbjuds det aspergare erbjuds för de har ofta samma vardagsproblem.

Om han får ersättning för att vara arbetslös, täcker det inte hyran?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hjälp för sonen

Inläggav Toblerone » 2016-08-18 15:04:05

Han får inte ersättning, har inte jobbat tillräckligt länge. I början var det med anställningsstöd. Han kan bara få försörjningsstöd. Jag tycker ju att han bör få någon som har överblick över hela hans livssituation. Jag har själv vikarierat som boendestödjare, de gör ju oftast inte så mycket mer än städa eller handla eller nåt annat enskilt. Han behöver någon som strukturerar upp saker, hjälper honom ha överblick över ekonomin (dela upp pengarna), planera långfristig. Sen vet jag att det inte är lätt. Så kvalificerade personer får man inte att de har koll på allt.
Men jag antar att boendestöd är en början.

Är det nån som råkar veta hur man hittar nån som vill hyra hans lägenheter i 6 eller 12 månader? Man vill ju inte söka på alltför officiella ställen, när han själv hyr den i andra hand utan att hyresvärden vet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hjälp för sonen

Inläggav Alien » 2016-08-18 22:15:07

Blocket? Lokaltidning? Om man inte annonserar själv utan bara svarar på annonser är det ju anonymt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp för sonen

Inläggav Toblerone » 2016-08-18 22:18:40

Svara på annonser har jag också tänkt på. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hjälp för sonen

Inläggav Toblerone » 2016-08-21 17:45:42

Sonen har bestämt nu att han vill försöka få en inneboende och bo kvar där. Han har ju en tvåa och har delat tidigare. Ska försöka hitta nån. Och han ska fixa i ordning lägenheten, så att folk inte blir avskräckta. (Jag fick inte städa något :-)003 ). Och jag ska kolla med kommunen också, vad som går att få för hjälpinsatser, boendestödjare eller nåt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hjälp för sonen

Inläggav kiddie » 2016-08-21 17:52:49

Hoppas det går bra. Vad gäller ersättning så går det ju att leva på försörjningsstöd men då måste man ju ha ett kontrakt, annars får man inga pengar till hyra. Så det är ju det också. Har han delat lägenheten innan så vet han ju vad som gäller, så det går nog bra. När han fixat fint så kanske det är värt att försöka få ett boendestöd, det är väldigt lätt att man inte orkar hålla uppe goda vanor, vet jag av erfarenhet... Jag skulle inte ha orkat bo med en förälder (ens när jag var ung), men jag känner mig inte osjälvständig för att någon ger mig lite struktur vad gäller organisation och städning. Sedan så är det tyvärr alltid skillnad på boendestöden beroende på var man tillhör, vissa har knepiga idéer som inte passar brukarna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hjälp för sonen

Inläggav Toblerone » 2016-08-23 12:53:34

Han har fått försörjningsstöd förut trots att han inte har något kontrakt. De brukar acceptera kvitton på att man betalat hyran till nån. Han skickar alltså pengarna till killen som är den officielle hyresgästen och skriver "hyra månad...." och det räcker för försörjningsstödet. Här i alla fall.

Jag kollade annonserna på blocket, valde ut en ung kille, som jag ringde och kollade lite med. Sen hänvisade jag honom vidare till sonen. De ska träffas imorgon och kolla. Hoppas det funkar, även om killen verkar vara en pratkvarn. :roll: Men kanske var han bara uppspelt pga. nervositet över bostadssökandet, vem vet....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in