Hitta rätt vård för utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hitta rätt vård för utredning

Inläggav Reverb » 2019-04-08 18:15:39

Hej på er,

Jag har haft kontakt med psykiatrin i ganska många år och fått äta olika mediciner utan att det egentligen har fungerat för mig. I höstas fick jag rådet av en läkare på en akutmottagning att göra en neuropsykiatrisk utredning för Aspergers och en för ocd, tidigare har det pratas om affektiva diagnoser. Ju mer jag läser om Aspergers desto mer rimligt är det nog att det stämmer.

Nu under våren har jag flyttat till ett annat län och trots att remiss har skickats hit så har jag inte fått träffa ett neuropsykiatriskt behandlingsteam ännu, och läkaren jag har träffat en gång är nu sjukskriven och det känns som att allt står still.

Min tillvaro fungerar inte och jag hade hoppats på att fått träffa en psykolog, starta en utredning och kommit igång med någon terapi vid det här laget, då det har gått lång tid sen remissen skickades.

Jag är medveten om att kötiderna kan vara långa för en utredning men jag har inte ens fått en köplats ännu, vilket irriterar mig.

Jag undrar lite hur jag skulle kunna gå vidare för att sätta igång saker, går det att få en utredning i något annat län? I så fall, är det någon här som kan rekommendera en mottagning med bra läkare ( helst i västsverige)

Är det någon som har något tips?

Frid!
/Reverb
Reverb
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2019-04-08

Hitta rätt vård för utredning

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-08 20:45:33

Hej!
Har det gått 90 dagar sedan din remiss inkom till nuvarande ställe? Isåfall hör av dig dit och ifrågasätt. Här är det nog vanligast med 90 dagar till träff med psykiatrin, bedömningssamtal, väntan på att veta om man "är kvalificerad". Det var endast min ingång till psykiatrin, kön till utredning kom längre fram men då var det inget som någon tänkte på just då. Antar att det är rätt liknande på andra ställen. Väntade ca 3 år när jag väl var i kön. Terapi via VC kanske vore något?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Aspergare och vården



Logga in