hinduismen vs buddismen ?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

hinduismen vs buddismen ?

Inläggav manne » 2010-06-14 5:38:40

vad är bäst buddismen eller hinduismen..??

kan säga att jag inte gillar kast systemet i hinduismen
att födas som en undermänniska låter sjukt.
men jag gillar tron på karma och reinkarnation.

Karma och reinkarnation är 2 mycket bra punkter..

buddismen har där i mot en del meditation och tron på nirvana.!

Karma
Bild

reinkarnation
Bild

nirvana
Bild

nirvana kan jag tyvär inte så mycket om mera än jag vet att man ska bli upplyst och bli ett med världen eller jorden..
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Re: hinduismen vs buddismen ?

Inläggav Le_inimitable » 2010-06-14 6:35:54

manne skrev:vad är bäst buddismen eller hinduismen..??
I ett av de "konstiga" länderna jag varit, Nepal, där religionsfriheten(*) består i att man fritt får välja vilken som helst av ens föräldrars max 2 olika religioner, där vinner buddhismen.

Och ska det bli en intressant diskussion så bör jainism också finnas med i den.

Karma och reinkarnation är 2 mycket bra punkter.
Varför?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: hinduismen vs buddismen ?

Inläggav manne » 2010-06-14 6:42:59

L'inimitable skrev:
manne skrev:vad är bäst buddismen eller hinduismen..??
I ett av de "konstiga" länderna jag varit, Nepal, där religionsfriheten(*) består i att man fritt får välja vilken som helst av ens föräldrars max 2 olika religioner, där vinner buddhismen.

Och ska det bli en intressant diskussion så bör jainism också finnas med i den.

Karma och reinkarnation är 2 mycket bra punkter.
Varför?


karma förtjänar man genom god gärningar.
Karma gör eller mycket bra karma gör att du kan återfödas till ett högre väsen tex en kossa istället för en fluga..

reinkarnation är bättre än tron på himmel och helvete.
kul också att djur eller vissa djur är heliga i Indien för blir man en ko så är det lugnt.har man dålig karma och blir en fluga så är det inte skoj.
Men att återfödas till en ny anan människa ett nytt liv låter lockade evigt odödligt liv vilket reinkarnation är..!!
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav matterik » 2010-06-14 7:04:24

Jag ser alla religioner som lagsystem, lite likt vår nuvarande lagbok. Folk behövde inte tro på dem, bara följa dem, annars blev de halshuggna, eller nedgrävda till nacken och stenade till döds, eller uppspikade på ett kors.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav manne » 2010-06-14 7:23:38

matterik skrev:Jag ser alla religioner som lagsystem, lite likt vår nuvarande lagbok. Folk behövde inte tro på dem, bara följa dem, annars blev de halshuggna, eller nedgrävda till nacken och stenade till döds, eller uppspikade på ett kors.


Tron på nirvana bli ett med världen låter lite ballt att slippa återföddas är väl hela grejen med denna meditation.?

Bild
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav treeman » 2010-06-14 13:23:08

Ingen religion är bäst.

Bra och dåligt är nåt som människan hittar på för att försöka förstå det den upplever.

Den mänskliga hjärnan är enormt begränsad i kapacitet. Löjligt begränsad faktiskt. Därför världen ser ut som den gör just nu. Ja....
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Zombie » 2010-06-14 13:43:24

matterik skrev:Jag ser alla religioner som lagsystem, lite likt vår nuvarande lagbok. Folk behövde inte tro på dem, bara följa dem, annars blev de [...] eller uppspikade på ett kors.

Om du menar romarnas korsfästelsestraff så blev väl Jesus & co. knappast korsfästa av religiösa skäl, utan för att Jesus ansågs hota den världsliga makten och en del av hans efterföljare även samhällets klassordning. Har för mig att romarna var mycket toleranta mot religioner fram till just den gränsen. Såg för [dock inte fullt så] länge sedan utdrag ur ett rättegångsprotokoll, där en förtvivlad domare försökte övertala ett gäng kristna att börja offra till kejsaren varje morgon så att han kunde låta dem leva. "Varför ville de inte göra den lilla eftergiften, annars fick de ju tro vad och hur de ville?", ungefär.

Men om religionerna håller jag med dig, det är väl ungefär sådan deras traditionella karaktär och samhällsfunktion är, på såväl världsligt som andligt område (som "traditionellt" inte skils åt). Romarnas och andra gamla imperiesamhällen var ju i olika grad mosaiker av flera samhällen, inte enhetliga, och där kosmopolitismen kanske bidrog till att även en del av de ingående samhällena (bland de mäktigare eller mer "intellektuellt utvecklade"?) kunde utvecklas mot religiös pluralism inom sig själva.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: hinduismen vs buddismen ?

Inläggav carl » 2010-06-14 14:02:11

manne skrev:
L'inimitable skrev:
manne skrev:vad är bäst buddismen eller hinduismen..??
I ett av de "konstiga" länderna jag varit, Nepal, där religionsfriheten(*) består i att man fritt får välja vilken som helst av ens föräldrars max 2 olika religioner, där vinner buddhismen.

Och ska det bli en intressant diskussion så bör jainism också finnas med i den.

Karma och reinkarnation är 2 mycket bra punkter.
Varför?


karma förtjänar man genom god gärningar.
Karma gör eller mycket bra karma gör att du kan återfödas till ett högre väsen tex en kossa istället för en fluga..

reinkarnation är bättre än tron på himmel och helvete.
kul också att djur eller vissa djur är heliga i Indien för blir man en ko så är det lugnt.har man dålig karma och blir en fluga så är det inte skoj.
Men att återfödas till en ny anan människa ett nytt liv låter lockade evigt odödligt liv vilket reinkarnation är..!!


Är inte karma och reinkarnation en stor anledning till ett väldigt statiskt klassamhälle, som indiens kastsamhälle?
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-14 14:15:11

Tilläggas bör att många av idéerna i buddhismen har sin rot i hinduismen, likaså kom buddhismen att inkorporeras av hinduismen när den först kom till Indien, vilket gör att religionerna ibland är svåra att skilja från varandra. Den huvudsakliga skillnaden är väl (som jag förstått det) att hinduismen i allmänhet sysslar med gudar som tros finnas bortom utövarnas inre, medan buddhismen väl är den enda religion som förnekar guds existens (åtminstone som den i allmänhet definieras). Undantag finns givetvis, som de smalare buddhistiska inriktningar som tillber buddhor på ett sätt som påminner om gudsdyrkan, samt de tibetanska grenar som dyrkar gurus.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Återgå till Intressanta intressen



Logga in