Hemsk olycka pga medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Cassander » 2020-06-09 15:32:49

Hej

Jag fick en hemsk olycka p.g.a. medicineringen i svenska statliga psykiatrin. Jag svimmade dagen efter en depå-injektion och slog sönder ansiktet så att jag fick sy med flera stygn (munnen). Min näsa krossades också av fallet och blev bredare. Det hände 2013-07-28. Nu försöker jag få ersättning av staten och har fått 2 avslag från "Löf" fast det finns 2 andra ställen att överklaga till.

Inlägg på engelska på min blogg om denna händelse:
http://www.michaelnowik.com/2020/06/03/ ... sychiatry/

För att slippa att få en sådan här olycka så måste man sitta ner om man känner sig trött i huvudet efter en spruta. För annars kan man slå sönder sitt ansikte.
Cassander
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2019-06-06

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Furienna » 2020-06-09 15:57:32

Hur menar du att medicineringen rår för det här?
Furienna
 
Inlägg: 1882
Anslöt: 2010-05-02
Ort: Örnsköldsvik

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Cassander » 2020-06-09 17:03:19

Enkelt. Jag fick biverkningen av en depå-injektion att bli hemskt trött och kissade på mig samt svimmade så att jag slog sönder ansiktet. Tycker det framgår i trådstarten samt i mitt blogginlägg.
Cassander
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2019-06-06

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Richard » 2020-06-09 19:20:05

Jag tog mitt Iktorivil o Lyrica o hällde i mig en flaska sprit o ca 6-7 öl. Cyklade o kraschade rakt in i vägbommen på cykelvägen. Det är inte roligt när man kör o kraschar...
https://www.richardhandl.com/2018/07/29 ... juli-2018/
Richard
 
Inlägg: 1691
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav ShakeItOut » 2020-06-09 19:30:28

Om du ska promota inlägget så är det nog bättre om du lägger ut en bild där det syns tydligt att du fått en skada :)

Jag förstår inte riktigt heller. Svimmar man så kan man kissa på sig. Är man svimfärdig/yr så ska man undvika att stå. Vilket man kan bli av många olika saker och inte enbart mediciner. Du verkar fortfarande ta dessa injektioner så antar att medicinen iaf fungerar?
ShakeItOut
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2018-10-19

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav reridev819 » 2020-06-09 19:42:10

Cassander skrev:Hej

Jag fick en hemsk olycka p.g.a. medicineringen i svenska statliga psykiatrin.


Richard skrev:Jag tog mitt Iktorivil o Lyrica o hällde i mig en flaska sprit o ca 6-7 öl. Cyklade o kraschade rakt in i vägbommen på cykelvägen. Det är inte roligt när man kör o kraschar...
https://www.richardhandl.com/2018/07/29 ... juli-2018/


Inhandlade på det STAAATLIGA systembolaget!

Staten vill oss illa, det är uppenbart. Vi har inget eget ansvar!


Eller har vi det?
reridev819
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2020-03-30

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Cassander » 2020-06-09 19:46:34

En psykiatrisk medicin måste jag ta med LPT-behandling. Jag tycker inte den fungerar. Staten vill genom psykiatrin oss illa och Thomas Szasz var en intellektualist i New York som försökte kritisera deras liknande psykiatriska förtryck vilket jag tycker var ett bra jobb. Fast man kan inte hålla med om exakt allting med en person.
Cassander
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2019-06-06

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav alixha » 2020-06-09 22:04:39

Hade du tagit medicinen hemma och samma sak hade hänt, vems fel hade det varit då?
Rent hypotetiskt.

Vad heter medicinen?

Har du fått medicinen fler gånger? Har du fått samma biverkningar då isf?
alixha
 
Inlägg: 2371
Anslöt: 2013-01-04

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Kidzi » 2020-06-09 22:16:40

Har sett hur depotmedicin som injiceras kan bryta ner en människa. Fattar inte grejen med att ge medicin på tvång eftersom den är så stark att den nästan måste ha kraftiga biverkningar. Den ska alltså räcka i kroppen i minst 2 veckor. Har inga problem med att förstå hur man kan svimma. Man brukar dock aldrig få ersättning om medicinen är för att behandla en "svår sjukdom". Även om man nästintill dör. Det är väldigt få som får ersättning.
Kidzi
 
Inlägg: 1353
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Flinta » 2020-06-09 23:24:15

Beklagar det inträffade :( Är inte förvånad över att det du varit med om kunnat ske :(

Om du var extra utsatt och fått extra hög dos eller inte kunde ta hand om dig och följa personals instruktioner om att vila så kan vården ha brustit om de kunnat förhindra skadan. Behandlades du i heldygnsvård eller öppenvård när du skadades förresten?

Har kännedom om några psykiatriska öppenvårdsmottagningar som haft vilorum för patienter som just fått injektion med antipsykotiskt läkemedel. Där de kunnat hänga ett tag innan hemgång/hemresa.
Flinta
 
Inlägg: 4568
Anslöt: 2007-07-21

Hemsk olycka pga medicinering

Inläggav Cassander » 2020-06-11 1:31:23

alixha skrev:Hade du tagit medicinen hemma och samma sak hade hänt, vems fel hade det varit då?
Rent hypotetiskt.

Vad heter medicinen?

Har du fått medicinen fler gånger? Har du fått samma biverkningar då isf?

Den så kallade medicinen heter "Risperdal Consta". Jag har nog fått den flera gånger. Biverkningarna vid depå-injektioner av olika neuroleptika är överlag väldigt lika. Det blir alltid så att man dagen eller dagarna efter kan känna sig svimfärdig.


Flinta skrev:Beklagar det inträffade :( Är inte förvånad över att det du varit med om kunnat ske :(

Om du var extra utsatt och fått extra hög dos eller inte kunde ta hand om dig och följa personals instruktioner om att vila så kan vården ha brustit om de kunnat förhindra skadan. Behandlades du i heldygnsvård eller öppenvård när du skadades förresten?

Har kännedom om några psykiatriska öppenvårdsmottagningar som haft vilorum för patienter som just fått injektion med antipsykotiskt läkemedel. Där de kunnat hänga ett tag innan hemgång/hemresa.

Jag behandlades i öppenvården. Det är nog bra att ha vilorum fast dagen efter är farligast, för då är det massor av medicinen i kroppen som kan få en att svimma. Sen över 1 vecka efter kan man känna sig svimfärdig och väldigt trött. Då rekommenderar jag att andas djupt och liksom tvinga i sig syre. Detta sätt motverkar svimningskänslan. För det är som någon slags syrebrist det känns som. Jag tror dessutom att det är farligt med neuroleptika (i depå injektion form) + Corona-viruset. Detta just pågrund av att båda gör att man får syrebrist av allt att döma. Ibland undrar jag om inte kombinationen Corona-virus + neuroleptika som depå injektion inte är dödlig och jag är rädd för att kombinationen kan vara det.
Cassander
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2019-06-06

Återgå till Aspergare och vården



Logga in