Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav Alien » 2013-12-22 17:40:05

Detta är vad arbetsgivarna söker:

SvD skrev:På listan över populära ord som ofta kommer till användning i en platsannons nämns ”positiv”, ”social” och ”utåtriktad”.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro prioriterar chefer inte egenskaper som säljinriktad, resultatinriktad och disciplinerad hos nya medarbetare. Att ha rätt inställning till jobbet framgår som viktigare, enligt granskningen som omfattar sammanlagt 750 annonser på denna jobbsajt.

– Som konjunkturen ser ut i dag är det lätt att tro att arbetsgivare letar efter självgående, drivna och lösningsorienterade personer. Men du ska alltså snarare trycka på dina mjuka värden om du vill nå fram; som en positiv attityd eller förmåga att jobba i grupp, kommenterar Charlotte Ulvros som är marknadschef på Stepstone.
http://www.svd.se/naringsliv/karriar/sa ... 668262.svd

Jag hade då mycket lättare kunnat vara "resultatinriktad" och "disciplinerad" än "social" och "utåtriktad". Och vad är egentligen "positiv", att alltid vara glad och alltid tycka som chefen och aldrig ha några klagomål/önskan om förändring?

Det går förstås mode i vad som skrivs i annonser. Men mest nedslående att det är samma egenskaper som efterfrågas oavsett jobb. Alla springer i flock.

Finns det någon tanke bakom? Tja, om medarbetarna är positiva och sociala så trivs de på jobbet och sprider god stämning?

Men artikeln är ett år gammal, kan man hoppas på någon ändring sedan dess?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-22 17:44:01

-Kan man inte mobilisera mot det här social kompetens-dravlet?

Trender kommer och går, ni vet.
Det här behöver inte vara hugget i sten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav Miche » 2013-12-22 17:53:56

Det finns några få som går emot strömmen men jag tror att det sociala utåtriktade tjafset kommer från USA-inspirerade ledarskapskurser, sen att amerikanerna inte är så lyckade fattar inte idioterna i USA's 51a lydstat (dvs Sverige), de tror att allt som kommer därifrån ger framgång...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav Fabela » 2013-12-22 18:28:59

Det var ju ett tag det skrevs en del om att nån/några anställde aspergare, med motiveringen att AS-folk har en kapacitet andra inte har med noggrannhet, uthållighet och vad det nu var.
Nån som minns?
Inte för att jag tror att det blir nån trend direkt, men alltid uppiggande med lite variation här i världen.

Den där smiltrenden kan gärna få gå över, tycker jag också. Inte bara för att olika typer av folk ska få jobb, utan för att man som kund ska börja få bättre kvalitet på produkter/tjänster. Jag uppskattar verkligen gediget kunnande, även om personen kanske är lite kärv i tonen.
Fast direkt otrevligt bemött vill man ju inte bli, förstås.

Jag tror tyvärr att det där kommer att hålla i sig lika länge som allt annat är så ytligt, som nu.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-22 18:38:16

Miche skrev:Det finns några få som går emot strömmen men jag tror att det sociala utåtriktade tjafset kommer från USA-inspirerade ledarskapskurser, sen att amerikanerna inte är så lyckade fattar inte idioterna i USA's 51a lydstat (dvs Sverige), de tror att allt som kommer därifrån ger framgång...

Jo jag har också fått uppfattningen att det härrör från amerikansk företagskultur, allt jag läst och hört tyder på det.
Googla Daniel Goleman.

Men vi har ju sett hur finanskriser härjat i land efter land...det kan mycket väl få folk att tänka om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav Miche » 2013-12-22 21:15:52

Finanskriserna beror ju på kortsiktigt NT-tänk, de lever för dagen och bränner på för fullt för att de tror att morgondagen blir minst lika bra...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-22 21:35:13

Nja, hyperkapitalism snarare.
Man kan inte se allt ont i världen som neurotypiskt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hellre utåtriktad-social än resultatinriktad-disciplinerad

Inläggav plåtmonster » 2013-12-22 22:24:20

Man kan också se detta som en chans att spöa företag som saknar substans .. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in