Heliora får inte posta

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

Heliora får inte posta

Inläggav Titti » 2010-04-15 11:36:53

Heliora är åter avstängd från postning på forumet. Min motivering till det är

För sitt respektlösa och oförskämda sätt att bemöta andra stängs Heliora av från postrning på forumet till och med den 27 maj. Orsaken till det relativt hårda straffet är att detta är årets fjärde varning och andra avstängning, hela tiden för samma sak. Det här året är inte heller det första året sådant här sker utan det upprepas ständigt och har så gjort under hela den tid Heliora varit medlem på forumet.

och den står att läsa här.
Senast redigerad av Titti 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kristofer » 2010-04-15 11:52:36

Jag tänker inte lägga mig i vare sig adminbeslut eller debatten som sådan i sig, men av detta förstår jag att Heliora mår fruktansvärt dåligt.

Admin

Flyttat hit från tråden där Heliora fick postningsförbudet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav nallen » 2010-04-15 21:49:22

Tja... jag baxnar också...

Vad är det som är så "respektlöst och oförskämt" med Helioras åsikter den här gången? Jag förstår verkligen inte.

Admin Titti skrev:Det här året är inte heller det första året sådant här sker utan det upprepas ständigt och har så gjort under hela den tid Heliora varit medlem på forumet.
sic

Detta vittnar om att Heliora troligen inte kan eller vill ändra på vare sig sina åsikter eller på det sätt hon uttrycker dem. Av detta kan man dra slutsatsen att Heliora helt enkelt inte passar här på forumet (tillsammans med ett antal tidigare)... men brukar inte mantrat ständigt vara att forumet ska vara öppet för alla?

Annars kan man tolka det som att det är reglerna som det är fel på. Regler som baseras på en självmotsägande grundsats kan göras hur godtyckliga som helst :roll:
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-15 22:20:40

Ser inte heller någon större anledning att banna Heliora. Ok om det är grova kränkningar, men nu sitter ribban väl högt tycker jag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2010-04-16 0:08:29

En liten funderare:

Hur pass stora ska kraven på att vara taktisk och uppträda korrekt egentligen vara? Att detta är att aspergerforum där aspergare står (och skall stå) för majoriteten av inläggen gör faktiskt att denna fråga är komplex. Många aspergare har ju faktiskt svårt för dessa saker. Hur stor fingertoppskänsla är då rimligt att begära i sociala situationer?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2010-04-16 0:16:18

nallen skrev:... men brukar inte mantrat ständigt vara att forumet ska vara öppet för alla?

Annars kan man tolka det som att det är reglerna som det är fel på. Regler som baseras på en självmotsägande grundsats kan göras hur godtyckliga som helst :roll:

Detta står i avtalet:
Du åtar dig att följa forumets regler.

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag.
http://www.aspergerforum.se/profile.php?mode=register

Så det finns villkor för att vara med. Det kanske är en from önskan om att alla aspergare (råskinn såväl som mjukisar) ska samsas här, men ibland går det inte. Och vad menar du med "självmotsägande grundsats"?
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nallen » 2010-04-16 11:32:59

Alien skrev:[V]ad menar du med "självmotsägande grundsats"?

Tanken att forumet skulle kunna vara för alla.
Varje regel stänger ute någon - även en regel som säger att inga regler finns.

EDIT:
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag.

Vilket av detta var det Heliora ansågs bryta mot?
nallen

Inläggav Titti » 2010-04-16 12:14:43

nallen skrev:
Alien skrev:[V]ad menar du med "självmotsägande grundsats"?

Tanken att forumet skulle kunna vara för alla.
Varje regel stänger ute någon - även en regel som säger att inga regler finns.

EDIT:

Vilket av detta var det Heliora ansågs bryta mot?

Admin

Jag stängde av Heliora för att jag ansåg att hon bröt mot reglerna

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Genom sitt sätt att bemöta andra både respektlöst och direkt oförskämt bryter hon mot dessa regler. Jag är väl medveten om att hon (av vilka skäl som helst) inte vill eller kan respektera dessa regler men lika lite som du vill att någon spekulerar i din psykiska hälsa kommer jag att spekulera i andras. I vart fall inte som Admin på Aspergerforum.

Den som inte vill eller kan följa forumreglerna kommer att av och till drabbas av konsekvenser av detta. Jag förbjuder inte henne att tycka illa om människor som lever i eller har levt i parförhållanden (vilket är det saken gäller här) eller att anse att de skall ha sämre förmåner än andra människor men hon får för den skull inte uppträda hur som helst mot andra forumister här.

Det torde vara helt uppenbart för alla som funderar över konsekvenserna av det motsatta. Andra forum kan ha annan inställning till sådant men det får stå för dem.
Titti
Admin

Inläggav nallen » 2010-04-16 13:39:09

Admin Titti skrev:Jag stängde av Heliora för att jag ansåg att hon bröt mot reglerna

Jag ser vissa likheter mellan den ursprungliga motiveringen och den nuvarande. Men de är inte direkt så lika att jag är övertygad om att nån av dem var den som var aktuell när avstängningen skedde. :roll:
nallen

Inläggav Inger » 2010-04-16 14:17:20

Båda ingår i forumreglerna så vad spelar det för roll?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2010-04-16 15:40:50

Admin

nallen skrev:
Admin Titti skrev:Jag stängde av Heliora för att jag ansåg att hon bröt mot reglerna

Jag ser vissa likheter mellan den ursprungliga motiveringen och den nuvarande. Men de är inte direkt så lika att jag är övertygad om att nån av dem var den som var aktuell när avstängningen skedde. :roll:

Så här skrev jag i tråden där det hände, som jag länkade till i mitt inledningsinlägg här:

För sitt respektlösa och oförskämda sätt att bemöta andra stängs Heliora av från postrning på forumet till och med den 27 maj.

Jag vet inte vad det är du syftar på som gör att den motiveringen, som var den som gavs då, inte skulle stämma överens med det jag citerade ur reglerna ovan?
Senast redigerad av Titti 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 2 gånger.
Titti
Admin

Inläggav nallen » 2010-04-16 17:57:46

Jag menade Aliens motivering, som jag citerade ovan. Jag inser dock nu att hon inte uttalade sig som moderator där.. my bad. *förvirrad*
nallen

Inläggav rdos » 2010-04-16 18:40:38

Jag ser inga regelbrott. Man måste väl få uttrycka sin åsikt om överutnyttjande av LSS och orimliga krav på samhället? :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Titti » 2010-04-16 21:24:34

rdos skrev:Jag ser inga regelbrott. Man måste väl få uttrycka sin åsikt om överutnyttjande av LSS och orimliga krav på samhället? :roll:

Admin

Jo, hon får uttrycka sin åsikt men hon får inte vara oförskämd och respektlös mot andra forumister. Nu blev straffet för hennes del hårdare än vad det blivit för de flesta andra eftersom hon blivit varnad och avstängd ett flertal gånger förut av unegefär samma orsak.

Vi har inget åsiktsförbud på forumet på något sätt men det finns flera olika sätt att uttrycka dem på. Vi kräver inte alls NT-anpassning av alla, det vore otänkbart på ett AS-forum. Men någorlunda hyfsat uppträdande mot andra kräver vi. Att vara uppenbart oförskämd mot andra som hon var är inget aspergerdrag och vill man bli tagen på allvar av andra måste man uppträda annorlunda än hon gjorde då.

Sakfrågan däremot får gärna diskuteras vidare utan hennes medverkan eller med den när hon är tillbaka. Eller både och.
Titti
Admin

Inläggav Alien » 2010-04-18 0:12:59

nallen skrev:Jag menade Aliens motivering, som jag citerade ovan. Jag inser dock nu att hon inte uttalade sig som moderator där.. my bad. *förvirrad*

Nej, jag kan inte uttala mig som moderator, eftersom jag inte modererade i den avd. (Dessutom måste jag markera med rött när jag yttrar mig som moderator.) Men mitt svar var mer för påminna om att det avtal man ingår visar att man gått med på vissa regler. Alltså ingen total yttrandefrihet, och detta bör inte komma som en överraskning för någon AF-medlem.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2010-04-18 2:58:55

rdos skrev:Jag ser inga regelbrott. Man måste väl få uttrycka sin åsikt om överutnyttjande av LSS och orimliga krav på samhället? :roll:

Jo, om man skapar en egen tråd för det. Men om man skriver det i en tråd som startats för att fråga om LSS-åtgärder man behöver, så blir det som ett påhopp. Något man inte bör göra, tycker jag, särskilt inte till nybörjare som kan avskräckas från att våga fråga. (I detta fallet inte en ny medlem men en ny skribent.)

Men frågan om att utnyttja systemet kan man diskutera separat utan att kapa en annans tråd. Jag har nu skapat en sådan tråd: http://www.aspergerforum.se/att-utnyttja-systemet-t15285.html
Alien
Moderator

Inläggav Pemer » 2010-04-18 12:47:46

Själv förstår jag ingen som ser det som frågan handlade om som "överutnyttjande". :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Re: Heliora får inte posta

Inläggav HGJ » 2010-05-28 0:05:08

Titti skrev:Heliora är åter avstängd från postning på forumet. Min motivering till det är

För sitt respektlösa och oförskämda sätt att bemöta andra stängs Heliora av från postrning på forumet till och med den 27 maj. Orsaken till det relativt hårda straffet är att detta är årets fjärde varning och andra avstängning, hela tiden för samma sak. Det här året är inte heller det första året sådant här sker utan det upprepas ständigt och har så gjort under hela den tid Heliora varit medlem på forumet.

och den står att läsa här.

Nu är det den 28 maj, och Heliora är fortfarande avstängd.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-05 2:34:15, redigerad totalt 1 gång.
HGJ

Anslöt: 2007-06-02

Re: Heliora får inte posta

Inläggav Heliora » 2010-05-28 23:53:35

HGJ skrev:Nu är det den 28 maj, och Heliora är fortfarande avstängd.

Tack för att du kom ihåg! :)
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in