Hel eller halv sjukersättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hel eller halv sjukersättning?

Inläggav alpacka » 2018-04-28 19:38:45

Min läkare och jag har pratat om att jag ska söka sjukersättning. Jag har en utbildningsexamen men klarar inte av heltid (aldrig gjort) och är sen ett år tillbaka sjukskriven på heltid. Vi har pratat om att söka halv sjukersättning 50% men jag vet samtidigt inte ifall det gör mitt liv krångligare än en hel sjukersättning och att jag även kanske förlorar rent ekonomiskt på det (jag är arbetslös också dvs det finns inget jobb som väntar).

Jag tänker att om jag blir halvt sjukersatt så får jag samma krav på mig som en normalfungerande under den halvtid som jag är arbetsför på, detta till trots jag har svårt att klara halvtid i praktiken då en del anpassningar och förståelse behövs. Inom mitt yrke finns bara heltidsjobb vilket gör det i princip omöjligt att fixa ett. Jag skulle vilja veta era erfarenheter både fördelar respektive nackdelar med att ha hel eller halv sjukersättning?

För mig känns det tragiskt att söka hel sjukersättning eftersom jag är utbildad med arbetslivserfarenhet även om det inneburit utbrändhetsliknande symptom som alltid har återkommit. Tacksam för svar.



alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Hel eller halv sjukersättning?

Inläggav johan88 » 2018-04-29 12:32:29

Man förlorar alltid ekonomiskt på att ha sjukersättning, oavsett nivå, det har riksdagen sett till då de tror att ekonomisk vinning är tillräckligt för att få folk i arbete trots medicinska hinder..
I bästa fall får du 64,7% av din de senaste årens genomsnittliga arbetsinkomst, dock som mest 18 399 kr per månad före skatt. Högsta ersättningen är alltså ungefär samma som lägsta lönen enligt de flesta kollektivavtal, och då måste man ha tjänat närmare 30 000 kr per månad innan man förlorade sin arbetsförmåga.
Och har du haft låg eller ingen arbetsinkomst får du som mest 9 290 kr per månad före skatt, dock kan du då få bostadstillägg som täcker som mest 4 700 kr per månad av bostadskostnaden.

Sedan kan man inte få hel sjukersättning bara för att det i ens yrke inte finns deltidsjobb, arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden. Det är alltså tänkt att även om man har en Masterexamen i något ska man bli t ex städare för att det i det yrket går att jobba deltid.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Hel eller halv sjukersättning?

Inläggav rapchic » 2018-04-29 13:25:00

Förmodligen kommer du kodas på arbetsförmedlingen, vad det innebär är olika för alla men när jag var det behövde jag tex inte söka jobb på annan ort då det skulle inte vara möjligt för mig att arbeta om jag var tvungen att flytta.

Desamma tex om du har ledvärk så behöver du inte söka alla typer av fysiskt jobb osv.

Du får boka möte på arbetsförmedlingen även om du för tillfället har sjukersättning och mitt tips är att göra det för att se om dom tror att du skulle kunna kodas eller inte och vad det skulle innebära för dig.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Aspergare och vården



Logga in