Har nån erfarenhet av kognitiva hjälpmedel av nåt slag?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har nån erfarenhet av kognitiva hjälpmedel av nåt slag?

Inläggav FruO » 2007-11-06 15:22:15

Hej!
:D
Jag är mamma till ett gäng barn....min yngsta son ,15 år gammal, har efter många års kamp fått sin diagnos: asperger,add+lindrig utvecklingsstörning.
Nu undrar jag om det är någon här som haft eller har eller hoppas få hjälp av kognitiva hjälpmedel??!!

Vad tänker och tycker ni om sånt? Vad har ev hjälp och vad har inte hjälpt?
Eftersom jag själv är i beredskap att få all den hjälp min son kan tänkas behöva skulle det vara underbart att få höra om tankar och erfarenheter kring detta!!! :)
Senast redigerad av FruO 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
FruO
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-11-06
Ort: Sundsvall

Inläggav Panika » 2007-11-06 15:43:01

Hej
Under åren som jag var sjukskriven för utbrändhet testade min psykolog kognitiv beteendeterapi och EMDR, traumaterapi, och avslutade med att ge upp...
Jag ska påbörja neuropsykiatrisk utredning nästa vecka, så jag har ju ingen diagnos än, men läkare, FK etc. behandlar mig som om min AS diagnos är klar. Jag är också i det närmsta övertygad om saken, men väntar på full övertygelse tills jag ser det på papper.
Dessa terapier hade ingen som helst effekt på mig. Fick även, genom psykiatrin, akupunktur under några månader - ej heller det med effekt...
Intressant fråga!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Tonzon » 2007-11-06 16:34:29

Jag har fått hjälp av kognitiv beteende terapi. Jag är inte säker på vad du menar med kognitiva hjälpmedel, utveckla gärna.
Jag har använt mig av kognitiv btp (beteende terapi) när det gäller att ta mig ur depressioner. Det har hjälpt mig. Att medvetet inte tänka på negativa saker utan försöka tänka posetivt istället. Det är inte lätt och det tar mycket kraft, men jag brukar kunna styra upp min depression innan den blir för djup.
Jag har även fått hjälp med att bättre klara av köer i affärer och lösa mindre problem.
Med samtal har jag kunnat förstå situationer som har gått fel. Vad andra tänker om mig o.s.v. :-)063
Jag har i perioder fått öronakupunktur och det har gjort mig mindre ångestfylld och jag har sovit bättre. :-)198
Men att göra mig lungnare i en stressad situation så hjälper mig min kastanj i fickan. Inget kognitivt med det, men det funkar för mig. :wink:
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav VaiSing » 2007-11-06 22:16:53

Jag har gått i KBT och det passar mig jättebra, har varit värt hur mycket som helst! MEN det är ju den egna insatsen som avgör hur det går, det är "hårt slit" för resultat. =)
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav A » 2007-11-06 22:35:46

Hejsan

Nu har ni blandat ihop kognitiv terapi med hjälpmedel av kognitiv karaktär.
Det är helt skilda saker!
Det ena är en behandlingsform, det andra är hjälpmedel som man kan få för att underlätta i vardagen eller ha som hjälp att t ex komma ihåg, passa tiden mm.

Det finns ett par andra forum också där många föräldrar skriver och där tas de här frågorna upp då och då. Det är Aff och Attention.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-06 23:00:43

Hej!

Trollreda har hjälpmedlen. Kolla där eller fråga Habiliteringen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-07 0:51:41

Hej!

Jag kunde inte ändra i mitt eget meddelande.

Länken till Trollreda är:
http://www.trollreda.vgregion.se/

På den länken kan man i lugn och ro sitta hemma och kolla vilka hjälpmedel som finns. Sedan kontaktar man en arbetsterapeut, som kan skriva ut hjälpmedlet. Habiliteringen har en arbetsterapeut, men det kan också finnas inom daglig verksamhet med mera. Kommunens LSS-handläggare vet mera.

Förresten, Asperger syndrom är detsamma som normal eller hög intelligens. Har man autism däremot, är man alltid utvecklingsstörd i någon grad. Såvida man inte har HFA, högfungerande autism, som är ungefär detsamma som Asperger syndrom. Men de som har ställt diagnosen vet såklart bäst vad din son har, bara en tanke jag fick.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav A » 2007-11-07 21:42:29

Nix, nu får vi rätta lite igen, ursäkta....
Autism, eller autismspektrumtillstånd (AST) är ett överordnat begrepp som innefattar tre diagnoser

- autistiskt syndrom eller Kanners syndrom. En del med denna diagnos har även utvecklingsstörning=begåvningshandikapp

- Aspergers syndrom, kallas ibland också Högfungerande autism om man haft en språkstörning/försening i barndomen. Normal till hög intelligens.

- autismliknande tillstånd, även ibland kallat PDD NOS, för förklaring se en tråd om definitioner. På svenska Genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Obs har inget med begåvningshandikapp att göra!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Hej igen!

Inläggav FruO » 2007-11-08 11:21:47

Tack alla som skrivit. Jag ska göra ett förtydligande.

De kognitiva hjälpmedel jag pratar om är just det som A och Lilla Gumman skriver om. Alltså rena påtagliga hjälpmedel i vardagen som får allt att "flyta på" lite bättre. Alla har ju inte heller behov av dessa.
De hjälpmedel som finns är ju olika minnesstöd och bolltäcken mm.

Ang Asperger-diagnosen och andra diagnoser ... Min son har varit lite svårutredd för vissa grejer har han varit extremt duktig på medan vissa saker inte alls fungerade. Under utredning framkom det då att han hade exeptionell hög intelligens inom några områden medan han på vissa låg väldigt lågt. Psykologen hade inte sett någon tidigare som varit SÅ ojämn ! Därför var det inte helt enkelt med diagnosen. Men kriterierna på Asperger stämde mycket väl in.

Vill också tillägga att allas erfarenheter av både kognitiva hjälpmedel samt kognitiv terapi är välkomna!!! Så skriv på!! :) Jag vill veta ALLT och förstå så mycket jag kan.
Senast redigerad av FruO 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
FruO
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-11-06
Ort: Sundsvall

Inläggav FruO » 2007-11-08 11:34:37

Glömde säga TACK för tipset med TROLLREDA!!!!Guld värt!!
Senast redigerad av FruO 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
FruO
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-11-06
Ort: Sundsvall

Inläggav pH » 2007-11-08 13:28:49

Vilka (kognitiva) hjälpmedel han behöver beror ju väldigt mycket på vad han har för bekymmer och behov.

En äggklocka är bland det bästa hjälpmedel man kan ha tycker jag. Jag har en stektermometer (ca 250 kr). Den har fördelarna att man kan ställa in många timmar och att den piper kontinuerligt tills man stänger av den. En enklare version (max 99 min) finns på teknikmagasinet.
(Nr 390223 Timer Aluminium 75 kr)

Med en äggklicka kan man bli påmind om att börja eller sluta med något. Exempelvis dags att gå och lägga sig om en halvtimme, så nu ställer jag klockan så börjar vi då. Om 50 min ska jag ut i tvättstugan. Jag skall duscha i 20 min. Förberedelse, förutsebarhet, kontroll.

Behöver han grafisk representation av tiden kan timstocken vara att föredra.

En programerbar klocka typ timex ironman där man kan lägga in ett antal larm med text per dag kan vara hjälpsamt. Finns som hjälpmedel i vissa landsting. Annars kan man göra samma sak med många mobiltelefoner i dag.

Sigvart planeringskalender är en whiteboard med grafisk tidsrepresentation. Whiteboards för synlig planering av aktiviteter är ofta till stor hjälp.

Många kan ha god hjälp av listor där man gått igenom en aktivitet och strukturerat upp den moment för moment. Exempel: vad ingår i kvällsbestyr eller duschning, och i vilken ordning? Vad innebär en diskning (och vad ingår inte; avgränsningsproblematik!).

Man kan ha "talande kort", som gratulationskort med inspelningsfunktion där man kan ha en lista för en aktivitet med bild, text och ljud. Dessa kort och mycket mer finns på http://www.rehabmodul.se
(3503 GoTalk Card (1 st) 76:- 95:-
3504 GoTalk Card (6 st) 348:- 435:- )

Vad han är hjälpt av beror så mycket på vem han är, men jag hoppas att jag kunnat hjälpa något. Annars bör du kolla upp Jenny Ström som har ICONLIFE, hon har både egna funktionsnedsättningar och barn med dessa bekymmer och är mycket kunnig om hjälpmedel.

Lycka till! 8) /pH
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:51:47, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav FruO » 2007-11-08 15:11:09

Vad glad jag blir över alla svar och tips och idéer. Keep them coming!
Jag läser och läser....det finns tydligen bra mycket mer änjag var medveten om!!! :D
FruO
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-11-06
Ort: Sundsvall

Hjälpmedel

Inläggav A-L » 2009-02-18 18:12:10

En liten fråga!?
Är det någon som vet nåt om rätt till hjälpmedel vid add och asperger?

Har en 17årig flicka som verkligen skulle ha användning för en iphone men som bekant är dessa skapligt dyra : (
Kan försäkringskassan hjälpa till? (har vårdbidrag)


Moderator Alien: Slog ihop med liknande tråd.
Senast redigerad av A-L 2011-05-04 18:04:02, redigerad totalt 1 gång.
A-L
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Kungsbacka

Inläggav Pemer » 2009-02-18 18:27:31

Man brukar kunna "få ut" sådant via Habiliteringen. Har ni någon kontakt där än så länge?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:04:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav pH » 2009-02-18 21:42:51

Jag har hittills inte hört om någon i Svergie som fått en I-phone som hjälpmedel. Handifon finns (http://www.gewa.se). Sedan finns det andra kombinerade telefoner/handdatorer, som har funnits på marknaden ett tag och finns att köpa begagnade på exempelvis blocket. Sök här på forumet för tips på vilka modeller folk använder.

Med en god motivering kanske ni kan söka fonder eller stipendier för att köpa en helt ny I-phone eller annan bra smartphone. Ofta finns det kuratorer i både landsting och kommun som kan hjälpa till att hitta fonder och skriva ansökan. Ofta är lokala fonder lättare att få.

För lite allmänna tips om hjälpmedel föreslår jag att du går in på hjälpmedelsinstitutets sida (http://www.hi.se) och söker i deras databas. Bra sökord kan vara kognitek, ADHD och HumanTeknik.

Andra länkar värda att besöka kan vara
http://www3.vgregion.se/trollreda
http://www.humanteknik.se

Lycka till!
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in