Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav Thurizas » 2016-02-04 12:25:56

Har dom rätt att veta om alla läkartider?
Vad som sägs hos läkaren?
Ta reda på alla behandlingar som gjorts?
Begära exempelvis journaler från både sjukvård och psykiatrivård?
Försöka påverka den det gäller till att börja medicinera så den kan bli "arbetsför"?
Ta reda på vilka mediciner som använts?
Veta exakt vilka åtgärder som gjorts av läkare och vårdpersonal?
Ta reda på hur mycket aktivitet det utförs på internet och jämföra med arbetsförmåga?
Ta reda på om du har en samtalskontakt och hur ofta du går hos denne?
Exakt hur din dag ser ut?

Och slutligen..Har någon koll på hur enkelt det är att byta handläggare?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav slackern » 2016-02-04 13:18:14

Jag tror att om dom ska ta del utav din journal eller behandling måste dom få skriftligt på att få ta del utav det, sedan om du har gett dom tillåtelse till det tidigare så vet jag inte om det fortfarande gäller eller om dom måste få ett nytt godkännande utav dig. Men som jag skrev först så är det vad jag tror.

Sedan om du inte ger dom tillåtelse att titta på dina journaler och ta del utav din behandling kan dom säkert också avslå en ansökan eller varför du nu har en jobbig handläggare.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav Wine » 2016-02-04 13:24:48

Jag vet inte hur mycket Försäkringskassan har rätt att ta del av men jag tror att när man söker sjukersättning så har handläggare rätt att begära ut ganska mycket information, bl.a. om vilka behandlingar man har genomgått, läkemedel och andra medicinska behandlingar o.s.v. eftersom de måste ta hänsyn till sådant vid bedömningen av rätten till ersättning.

Hittade denna info på 1177 Vårdguiden - Tystnadsplikt och sekretess:

Försäkringskassan och försäkringsbolag

Du bestämmer själv om hälso- och sjukvården ska få lämna ut uppgifter om vilka sjukdomar du har eller vilka behandlingar du fått. Men om du är sjuk och ansöker om sjukersättning från försäkringskassan får vårdpersonalen lämna ut de uppgifter som behövs för att bedöma om du har rätt till sjukersättning.

Råkar du ut för en skada eller sjukdom och vill ha ut ersättning från ditt försäkringsbolag kan bolaget behöva uppgifter för att bedöma om du har rätt till ersättning. Du måste då godkänna att vården lämnar ut uppgifter om dig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav tahlia » 2016-02-04 13:30:22

Du har, enligt FK's sida rätt att byta handläggare. De säger att man i första hand ska prata med sin handläggare för att reda ut problemet, i andra hand kontakta handläggarens närmsta chef.
Har ingen erfarenhet av proceduren dock så vet inte hur tillmötesgående de egentligen är.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav slackern » 2016-02-04 13:34:58

Jag hade tydligen fel FK får snoka i dina journaler.

Vissa myndigheter har rätt att kontrollera att bestämmelser som styr hälso- och sjukvård följs. Till exempel ska Inspektionen för vård och omsorg, kunna läsa journalen utan att du har gett samtycke till det. Likaså kan Försäkringskassan och socialtjänsten ha rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke.


http://www.1177.se/Regler-och-rattighet ... #section-3
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav Wine » 2016-02-04 21:58:51

Inte bara Försäkringskassan som kan begära ut journalkopior utan patientens samtycke tydligen, detta kände jag inte till:

Socialtjänst, socialstyrelsen och försäkringskassan har rätt till journalkopior utan patientens samtycke.

http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardg ... ard1/CESA/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav Thurizas » 2016-02-04 22:10:36

Tack för att ni alla tog er tid och kolla upp lite åt mig.

Lite otäckt att så många har den behörigheten. Och jag själv har aldrig samtyckt till något. Inte heller min vän som även berörs av detta, men det förklarar mycket.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav annizas » 2016-02-10 22:19:08

Wine skrev:Inte bara Försäkringskassan som kan begära ut journalkopior utan patientens samtycke tydligen, detta kände jag inte till:

Socialtjänst, socialstyrelsen och försäkringskassan har rätt till journalkopior utan patientens samtycke.

http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardg ... ard1/CESA/

så socialtjänsten har rätt att läsa hela min utredning?
annizas
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2012-11-17
Ort: stockholm

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav Wine » 2016-02-10 22:29:25

annizas skrev:
Wine skrev:Inte bara Försäkringskassan som kan begära ut journalkopior utan patientens samtycke tydligen, detta kände jag inte till:

Socialtjänst, socialstyrelsen och försäkringskassan har rätt till journalkopior utan patientens samtycke.

http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardg ... ard1/CESA/
så socialtjänsten har rätt att läsa hela min utredning?


Ja, det verkar så och de behöver inte heller ditt samtycke.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har Försäkringskassan rätt att begära detta?

Inläggav Zima33 » 2016-02-13 20:15:35

annizas skrev:
Wine skrev:Inte bara Försäkringskassan som kan begära ut journalkopior utan patientens samtycke tydligen, detta kände jag inte till:

Socialtjänst, socialstyrelsen och försäkringskassan har rätt till journalkopior utan patientens samtycke.

http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardg ... ard1/CESA/

så socialtjänsten har rätt att läsa hela min utredning?

Det gäller bara om det finns barn som man misstänker kan fara illa. När jag ansökte om boendestöd så fick jag skriva på ett sekretessmedgivande men det betyder nog (?) inte att de får läsa min journal, bara dela uppgifter som de behöver för att hjälpa mig. (Har inte barn).
Om man nekar soc att läsa ens utredning så kan de ju neka en hjälp med motiveringen att beslutsunderlag fattas.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in