Har den rasande yxmannen (i Vojakkala) AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har den rasande yxmannen (i Vojakkala) AS?

Inläggav Alien » 2009-05-19 2:06:13

Mycket har man fått läsa/se på TV om den galna familjen i Vojakkala som hotat och anfallit sina grannar så alla i byn är rädda. Men inget kan göras tydligen, lagen räcker inte till. Men nu är de dömda för mordförsök, medhjälp och skyddande av brottsling:

Den 13 maj 2008 parkerar mannen S, låt mig kalla honom så, sin bil på granntomten till ett vitt hus i Vojakkala, norr om Haparanda. Det borde han inte. Han har besöksförbud på den platsen. Mannen har en pistol i hölster under jackan, i fickan en andra pistol samt två lösa magasin. Inalles 36 skott.

Några minuter senare ligger han på marken. De hugg han fått i pannan är livshotande. Att ambulansen kommer så snabbt beror på att när folk i grannhusen ser S komma anar de oråd. Så tar de fram sina kikare och börjar ringa varandra.

Elva månader senare dömer Hovrätten för Övre Norrland människorna i det vita huset till sammanlagt 22 års fängelse. Allan Grönfors till åtta år, för att ha försökt dräpa mannen med en yxa, hans systrar Hilkka och Anneli till åtta månader för skyddande av brottsling, brodern Demetri och fadern Yrjö till sex år för att ha planerat och främjat överfallet, vilket de förnekar.


Men journalisten Zaremba ger en annan bild, en bild av en familj som vissa i byn velat bli av med redan från början, innan de visat några våldsamheter. Utstötthet som lett till våld? Och den som höll i yxan kanske har AS:

Det är så med Allan Grönfors att om han skall skotta snö måste han börja i en viss ända av tomten. Annars blir det fel och han tvingas börja om från början. På sommaren går han på gårdsplanen och suddar ut spåren efter fötter och hovar. Han tar inte i hand, för då måste han tvätta sig länge. Men när Allan skött om hästarna behöver han inga tvagningsritualer. Kanske för att djur inte vill Allan illa. Sedan han varit liten har människorna uppvisat en hög grad av farlighet. De har retats, sagt obegripliga saker. Nu är Allan 38, kortväxt, men atletisk. Han varken röker eller dricker och han undviker människor. När de kommer för nära och verkar hotfulla måste han freda sig. Om man är snäll mot honom är han artig tillbaka, låt vara något fjär. Men tror han att man är elak kan han reagera som en trängd treåring.

Utredningen nämner vidare schizoida drag, misstänker Aspergers syndrom, noterar Allans ”mycket låga funktionsnivå” samt hans beroende av systrarnas omsorger. Men han anses inte ”oprovocerat våldsbenägen”.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/en-annan-bild-av-vojakkala-1.868256
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-19 2:29:27

Yxmord har _fortfarande_ ingenting att göra med AS.

Vad vi har här är en komplicerad historia, jag vågar inte säga vad som har hänt och inte hänt, vad som skett eller inte skett.
Zigenare/romer har emellertid en lång historia av att ha varit förföljda, de första zigenarna lär ha kommit till Sverige på 1500-talet. De är mao mer svenska än skåningarna.

Trots detta lever de fortfarande i ett hårt klimat med många fördomar i svang. Om ni frågar mig är det en fråga om att göra upp med gamla fördomar en gång för alla och att inse att olika kulturer mycket väl kan leva sida vid sida.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nitro2k01 » 2009-05-19 2:43:46

KrigarSjäl skrev:Yxmord har _fortfarande_ ingenting att göra med AS.
Kanske har han det, kanske inte. Det är ingen skarp gräns. Men att sparka bakut och tycka att han inte kan ha AS eftersom han har gjort något så hemskt som att yxmörda, i syfte att "skydda" diagnosen kan ev motverka sitt syfte.

Jag läste artikeln imorse och hela familjen verkar NPF-ig så det är nog inte omöjligt. Jag tror hel situationen är överdriven, men jag tror också att familjen Grönfors var "den där konstiga familjen", den som man kunde hacka på. Och som du säger, det verkar vara en komplicerad historia.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-19 8:56:36

Det handlar inte om att jag vill "skydda diagnosen AS".
Vad det handlar om är att jag är förbannat trött på journalister som sitter och spekulerar i psykiatriska diagnoser som en förklaringsmodell till våldsbrott.

Vad folk verkar ha väldigt svårt att acceptera är det faktum att _alla_ är kapabla till våldsbrott om situationer dras till sin yttersta spets.
Jag känner inte heller igen AS i journalistens beskrivning av gärningsmannen; "ett barn i en vuxen mans kropp".
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Proffe Slimp » 2009-05-19 8:59:57

Nja, att han är en sådan petimäter när det gäller snöskottning torde vara en varningsklocka. Inte för att jag har skottat så mycket snö, men jag kan räfsa löv utan att ha en speciell plan som måste följas exakt.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Zombie » 2009-05-19 10:26:08

Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2009-05-19 11:03:50

Om jag får tro Zaremba, vilket jag är benägen att göra med hänsyn också till vad jag har läst av honom tidigare, så kanske det är Sveriges tur att vara tillbaka i sextonhundratalet nu när även rättsväsendet helhjärtat ägnar sig åt att förfölja zigenare och funktionshindrade på den bevisning (!) som massmedia har tillhandahållit.

Vi har aldrig varit så skyddade som vi har velat tro mot intoleranstrenden i resten av Europa och därför är den här nu.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nitro2k01 » 2009-05-19 18:36:41

KrigarSjäl skrev:Det handlar inte om att jag vill "skydda diagnosen AS".
Vad det handlar om är att jag är förbannat trött på journalister som sitter och spekulerar i psykiatriska diagnoser som en förklaringsmodell till våldsbrott.
Om inte Zaremba ljuger läsaren rakt upp i ansiktet så var det något som utredningen spekulerade i, inte något som han själv hittade på lite löst.
Artikeln skrev:Utredningen nämner vidare schizoida drag, misstänker Aspergers syndrom, noterar Allans ”mycket låga funktionsnivå” samt hans beroende av systrarnas omsorger. Men han anses inte ”oprovocerat våldsbenägen” .

KrigarSjäl skrev:Vad folk verkar ha väldigt svårt att acceptera är det faktum att _alla_ är kapabla till våldsbrott om situationer dras till sin yttersta spets.
Jag känner inte heller igen AS i journalistens beskrivning av gärningsmannen; "ett barn i en vuxen mans kropp".
Fast...
1) NPF'er av olika slag (Inte AS specifikt) innebär en större risk att hamna i riskzonen för att utföra t ex våldsbrott. Sedan om det beror på sociala faktorer eller rent genetiska kan man tvista om. Men korrelationen finns.
2) Hela den familjen verkar vara ganska lågfungerande. (Alldeles oavsett exakta diagnoser)
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav nano » 2009-05-23 20:09:02

Vad baserar man den sk låga funktionen på?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav treeman » 2009-05-23 21:06:51

Börjar tröttna på alla negativ uppmärksamet av Asperger Syndrom. Tänkt innan att det inte gör så mycket. Men jag är ny med diagnosen.

Våld.
Utanförskap och diskriminering är oftast det stora problemet. Folk får ingen respekt och behandlas som sämre varelser. Om det leder till ilska för den illa behandlade så är det "normalt". Grundläggande mänsklig psykologi. Mer eller mindre ilska.

Om människor bara slutar behandla andra som sämre blir världen bättre, men det lär troligtvis aldrig hända. Mänskligheten har som helhet inte den förmågan enligt mig. Vi lever inte i paradiset.

Mänskligheten just nu (och alltid så länge den funnits) har mycket att lära sig. Kommer den lära sig? Jag vet svaret. Intressant.
:)

Benämner mänskligheten som "lågfungerande" i dagens läge. Bla pga att spädbarn fortfarande dör av hunger.

För övrig så håller jag med "KrigarSjäl" i att alla människor är kapabla till våldsbrott. Allt beror på situationen. Alla som inte håller med, sluta ligga på rosa fluff och väx upp. Se verkligheten! Mmm skrämmande. Oj.
;)
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2009-05-23 21:29:40

Tillägg till ovan:
Med våld menar jag inte yxmord, utan att ge nån en smäll eller hård knuff tex. Våld som fenomen är en naturlig del av människan.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:33:47, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Alien » 2009-05-24 1:19:33

nano skrev:Vad baserar man den sk låga funktionen på?


Ja, det har ju i TV-program berättats att familjen hotat och misshandlat grannar. Man har fått se och höra deras utskällningar. Tydligen har de blivit provocerade. Men det är ju inte någon "högfungerande" lösning de använt.

De lyckas filma sin granne Prästen när han skriker ”zigenarhora” till deras mor och ”du är bög” till den handikappade Allan. Det blir en nyhet i lokalpressen – men utan effekt. Opinionen är redan immun mot allt som stör demonbilden av dessa romer. När samme Allan två år senare rusar på Prästen med ett järnrör är det Prästen man tror på. Det blir nya helsidor om ”oprovocerat våld”.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... -vojakkala

Våldet var tydligen inte så "oprovocerat".

Det verkar som familjen lidit av dubbelt utanförskap: de är både zigenare och (en del av dem) har NPF.

Och den stackars prästen som blev misshandlad och tvungen att fly/tta från Vojakkala verkar inte precis kristligt förlåtande:

Mannen S hyrde huset från en person som vi här kallar Prästen, eftersom han råkar vara det. Själv har Prästen flyttat efter att ha hamnat i en häftig konflikt med familjen, som slutade med att han blivit misshandlad. Han luftar sin bitterhet i lokaltidningar, och på byn hörs han säga att när han hyr ut så blir det till någon ”som kan hålla ordning” på grannarna. Sommaren 2001 berättar han för den som vill höra att han nu funnit en lämplig hyresgäst. ”Jag höll på att ramla när jag hörde namnet. Alla här visste om den mannens brottsregister”, säger en Haparandabo.

Vid tre tillfällen under intervjun återkommer Prästen till hur ”förvånad” han är över att det ”bara” exploderat saker utanför romernas hus och inget värre har hänt. Han är förvånad, säger han, att ”byborna inte tagit saken i egen hand. Som de gjort i Skåne.”

Jag vore oansvarig om jag inte förstod att tre ”förvånad” i rad kommer att uppfattas som ”besviken”. I åratal har romerna fått höra Prästen lufta den sortens förvåning i tidningar och teve. När han senast gjorde det i ”Insider” i mars 2007 tävlades det på internet om metoderna att förinta familjen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:33:52, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2009-05-24 1:42:09

Inte säker på om det är det ställe jag hört om men de jag hört om filmades när de slängde sten på grannarna när polis var närvarande.
De åkte fast för div saker.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:33:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-05-24 1:55:11

treeman skrev:....Benämner mänskligheten som "lågfungerande" i dagens läge. Bla pga att spädbarn fortfarande dör av hunger...
Visserligen håller jag med, men trots det som sker så lär sig människorna faktiskt och blir både klokare och majoriteten blir fredligare och i viss mån mer initiativrik.
Jag tror världen blir bättre och bättre alteftersom vi lär oss :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:33:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav treeman » 2009-05-24 2:32:39

nano skrev:
treeman skrev:....Benämner mänskligheten som "lågfungerande" i dagens läge. Bla pga att spädbarn fortfarande dör av hunger...
Visserligen håller jag med, men trots det som sker så lär sig människorna faktiskt och blir både klokare och majoriteten blir fredligare och i viss mån mer initiativrik.
Jag tror världen blir bättre och bättre alteftersom vi lär oss :)


Det håller jag med om.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in