Här är din hjärna... (om hjärnans flexibilitet m m)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Här är din hjärna... (om hjärnans flexibilitet m m)

Inläggav Ensamflickan » 2007-11-12 2:20:03

http://www.enotalone.com/article/5393.html

Vad tror ni om det här? Artikeln beskriver hur den kvinnliga hjärnan fungerar annorlunda än den manliga, och att den dessutom förändras, både fysiskt och funktionellt, pga vår livsstil.

Ever wonder why most women can juggle the kids, the office, and the kitchen renovation all at once but most men prefer to concentrate on one thing at a time? This is because women naturally have more connections than men do between their right and left brains, allowing them to divide their attention and multitask.

Women have a unique feminine brain. It is different from a man's brain. And it has its own styles of thought. Yet for the last fifty years women have had to fit their brains into a "male" world. We have had to learn how to, as the song says, "walk like a man," and "talk like a man," but stay a woman inside. To accommodate these two divergent roles, our brains have had to rewire themselves.

It's a biological fact that the process of learning any new skill creates physical, structural changes in the brain.
Much research has demonstrated learning-induced changes in the brain. A recent study showed that even learning to juggle objects caused physical changes in brain anatomy. When a woman learns to juggle the traditional feminine role with newer, once typically male responsibilities, her brain changes physically and functionally. And as our world has gotten more technologically complex, the task of assuming roles common to both sexes has taken its toll on women's emotional and physical health.

When you were born, you had a traditional female brain that combined the genetic heritage of your parents and the in utero environment in which your mother developed you until you were born. Then, as you grew up in the incubator of your childhood, that genetic heritage was molded and acculturated to life in this society.

The world's changing demands on women force us to sprout dual brain types to adapt and accomplish all of our tasks. On top of our inborn feminine wiring, we must develop or sprout new pathways in the brain — new responses, actions, and behaviors, too — to survive in jobs and careers that require a more male, compartmentalized brain style.

Developing more masculine brain pathways on top of her inborn feminine brain style comes at a cost to a woman's emotional, intellectual, and physical health. Her brain, the New Feminine Brain, doesn't have all the bugs worked out of it. Women may develop moodiness, depression, nervousness, anxiety, inattention, and problems with learning and memory. If you are emotionally porous, whatever you attempt to compartmentalize or shut down may actually get overloaded and increase your risk for developing certain health problems. The New Feminine Brain's recently acquired brain pathways can create tension with the old brain and body, leaving a woman stuck in the middle, unable to make key decisions about her life, including vocational goals, relationships, or her place in society.

Jag menar inte att starta en till tråd om manligt - kvinnligt, utan jag tänker mer rent allmänt på hur hjärnan fungerar. (Synd att den inte beskrev mäns hjärnor också...) Så jag undrar vad ni andra tänker om det här... (Är det alls sant? Och vad betyder det egentligen att hjärnan förändras? Borde inte AS kunna växa bort då? Och gäller det här även AS-kvinnor, det sägs ju att vi är mer manliga i vårt sätt att tänka...)

(Jag blir ofta så förvirrad när jag läser om nåt nytt, och förstår inte riktigt innebörden, eller vikten av det, sett i ett helhetsperspektiv... Ibland undrar jag nästan om jag är dum i huvudet; jag kan tex. gå i taket av entusiasm över "nåt helt fantastiskt och revolutionerande...", - som sen visar sig vara hur självklart som helst, inget nytt eller märkvärdigt... (och det tycker även jag, efter att ha fått en förklaring till det... :oops: ) Nånting som inte kopplar riktigt, där uppe i hjärnkontoret, så jag börjar inse behovet av att "stämma av" med andra...)




Artikeln påstår också att det är nödvändigt för kvinnor att utveckla sin intuition, för att klara av att anpassa sig till den "manliga" värld vi lever i. (Osis för mig i såna fall, för jag är inte ett dugg intuitiv... :? )

As we talk about all of these psychological and biological challenges, we will also talk about the importance of intuition — the ability to make good, beneficial, or correct decisions with insufficient information. Normally, we make decisions based on concrete information that we can see or hear. However, when we can't get enough facts from the outside world — or we are overwhelmed by too much information — we can function effectively by using our intuition. Despite what you've been led to believe, intuition doesn't come to you through tea leaves, tarot cards, a Ouija board, or from another world. Intuition is a natural product of your brain and body.

Our lives as women today are bombarded with greater and greater complexity, so the New Feminine Brain has to exaggerate — to overdevelop — its intuition. We women today need to appreciate our intuition, which has sometimes been denigrated by our culture. We need to understand how it's wired into our brain and body and develop it further. Intuition helps us learn to adapt to what the world demands of us.

Är det nån av er som är intuitiv? (Jag kan tänka mig att Aspisar inte borde vara det...)

(Jag förstår inte hur det kan fungera, särskilt inte om det inte är nån övermänsklig makt inblandad... Hur kan man veta nåt som man inte har information om? :? (Författaren, en läkare, påstår sig tex. kunna säga vad patienterna lider av, innan hon undersökt dem...))


Slutligen påstår hon att för mycket TV-tittande hos småbarn kan orsaka ADD...
All of this input [att vi bombarderas med så mycket störande intryck] affects your perception, attention, and memory circuits. A recent study showed that children who watch too much television too early in their lives have an increased risk of developing attention deficit disorder (ADD). Cartoons in particular feature frequent changes of scenes with manic activity that can "prime" a child's brain to shift quickly from one topic to another instead of learning to focus and maintain attention in the way needed to learn and stay on task in a classroom.

Kan det ligga nåt i det? (Det skulle väl i såna fall bara innebära liknande symptom, "riktig" ADD är väl medfött, och nån annan typ av avvikelse i hjärnans funktion...)

(Eller är hela grejen bara blaha, blaha, "typisk amerikansk sensationshysteri" - och en massa långa utläggningar som egentligen bara rör "vanlig psykologi", eller att de funnit synliga bevis på att hjärnan "jobbar", när man tänker, känner osv...? :? ...och jag den enda människa på jorden som är korkad nog att gå på det... :oops:)

...fritt fram för diskussion...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 10:53:19, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav msitua » 2007-11-12 14:30:01

Hej!
Jättebra inlägg!

Vad vitt jag förstår så är vissa delar av hjärnan mycket flexibel. En person som får en tumör och får en hemisfär bortopererad kan lära sig att använda den andra för att kompensera.

Just det du frågar om AS kan kompenseras så vet jag inte. Det jag vet är att det rör sig om andra delar av hjärnan. Man brukar tala om att Asperger hänger ihop med limbiska systemet och amygdala - hur hjärnan processar intryck och kopplar samman dem med känslor - ex så kan man tänka på en situation när man känner en doft.

Ju mer man övar på något ju bättre blir man inom vissa förutsättningar. En ödla har inte frontalloben och kan inte bilda känsloband till sina släktingar medan däggdjur kan det. Olika delar av hjärnan används för olika funktion. OBS! det verkar inte finnas något centrum för medvetande utan medvetande är något som uppstår av alla funktioner i hjärnan. Tal, Text, Bild, Hörsel, Minne, Känsel, Känslor.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 10:53:19, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Tonzon » 2007-11-12 18:49:01

Hinner inte riktigt läsa igenom allt, men det kommer jag snart att göra.

Hjärnorna fungerar olika på kvinnor i jämförelse med män. Detta beror på att kvinnor har större mängd kvinnliga könshormon än männen och mindre manligt könshormon. Detta påverkar en människas sätt att tänka och reagera på saker.
Personer som ändrar kön och som tar det andra könets hormoner genomgår en förändring mentalt. Likadant när klimaktieriet sätter fart så kan personen förändras på grund av mindre doser av det kvinnliga hormonet.
Sedan hade vi de kvinnliga idrottarna i östblocket som blev preparerade med manligt könshormon. Dessa kvinnor förändrades mentalt, såväl som kroppsligt.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:53:19, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Tonzon » 2007-11-12 19:01:31

msitua skrev:Just det du frågar om AS kan kompenseras så vet jag inte. Det jag vet är att det rör sig om andra delar av hjärnan. Man brukar tala om att Asperger hänger ihop med limbiska systemet och amygdala - hur hjärnan processar intryck och kopplar samman dem med känslor - ex så kan man tänka på en situation när man känner en doft.


Jag tror inte att man kan kompensera för sitt AS och tänka annorlunda. Detta skulle vara mycket knepigt för hjärnan att processa om så mycket information till ett NT sätt.

En blind kan däremot bli mycket bra på de andra sinnena. Därför skulle man kunna tänka sig att Aspergare kan bli mycket bra de delar som man använder för att verka normal. Men det skulle ta mycket kraft och ansträngning i frågan.

Hjärnan kopplar ihop information från hjärnceller och från kroppen. Om kopplingarna är sammanbundna med varandra på ett annorlunda sätt, om kopplingschemat är annorlunda än Nter så är det nog inte så mycket att göra något åt. Jag tror att det var det som det stod om AS. Att hjärnan är annolunda kopplad. Möjligen skulle man kunna angripa delar av hjärnan med olika hormoner och signalsubstanser för att få den att fungera annorlunda. Men det är inte tekniskt och medicinsk möjligt idag. Och det skulle vara som att skuta blint. Man skulle inte veta vad som händer.

Men i alla fall mycket intressant tråd. :D
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:53:19, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Ensamflickan » 2007-11-12 20:51:06

Tack för era svar. :D
Det är verkligen fascinerande det här med hur hjärnan fungerar, men så svårt att förstå...
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in