Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Inläggav MGA_89 » 2018-09-05 20:48:05

Är det någon som kanske vet hur lång tid det brukar ta från att man skickar in sin ansökan tills man får ett beslut om aktivitetsersättning?

Jag har haft aktivitetsersättning i tvåårsperioder enda sedan 2010. Vartannat år har jag fått söka på nytt. Nu i aug gick det ut. Jag gick till läkaren för ett läkarintyg och sökte på nytt i maj. Fick endast beviljat fram till dec. Har bokat en läkartid nu och får inte komma dit förrän den 26 okt. Kommer de då att hinna handlägga och ge mig ett beslut innan årsskiftet? enligt nuvarande beslut betalas aktivitetsersättningen till mig ut sista gången i dec.

Jag fyller 30 nästa år i juni. Just nu har jag precis börjat på en daglig verksamhet och tanken är att jag ska vara där fram tills årsskiftet för att sedan skrivas in hos AF.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Inläggav MGA_89 » 2018-09-06 13:45:22

Ingen som vet något?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Inläggav johan88 » 2018-09-06 17:15:39

Det ska enligt något rättsfall inte ta mer än tre månader att få ett beslut, sedan kan man också då få retroaktiv ersättning.
Mina beslut om aktivitetsersättning har tagit två till tre månader.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Inläggav MGA_89 » 2018-09-06 20:30:42

johan88 skrev:Det ska enligt något rättsfall inte ta mer än tre månader att få ett beslut, sedan kan man också då få retroaktiv ersättning.
Mina beslut om aktivitetsersättning har tagit två till tre månader.

Men under de månader som de då glappar blir jag tvungen att söka försörjningsstöd som är lägre i förhållande till aktivitetsersättningen. När jag sedan får retroaktivt betyder de att de betalar direkt till soc för de månader jag hade pengar från dem. Mellanskillnaden för dessa månader (max 3 mån bakåt) får ju aldrig jag i min ägo.

Förresten så är tre månader en månad för mycket i och med att det då är jan. Mitt nuvarande beslut upphör ju i dec.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Inläggav yumxi » 2018-09-06 21:16:54

För mig tog det över 4 månader att få svar :x icon
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Handläggningstid ansökan aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2018-09-06 23:07:42

FK har tydligen blivit mycket hårdare när det gäller aktivitetsersättning. Verkar vara rätt så svårt att få det godkänt i dagsläget.

Hårdare bedömningar gör att William förlorar sin försörjning
26-årige Wiliam Kvarnåker i Ljusdal blir av med sin aktivitetsersättning. Försäkringskassan som tidigare ansett att han inte kan arbeta har gjort en ny hårdare bedömning – nu bedöms han kunna arbeta till minst 75 procent.
– Jag har aldrig haft ett jobb, säger William Kvarnåker som är intellektuellt funktionshindrad.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... orsorjning
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in