Handikappersättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handikappersättning

Inläggav Garum » 2008-02-16 2:12:11

Hej!

Har funderingar på att ansöka om handikappersättning från FK och undrar om nån av er har en uppfattning om möjligheterna, kan man tex ansöka om en ny dator usb minne? vad är sas realistiskt att söka, vad är det för bilagor som krävs etc? någon som en susning?
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Re: Handikappersättning

Inläggav Debbido » 2008-02-16 4:07:29

Garum skrev:Hej!

Har funderingar på att ansöka om handikappersättning från FK och undrar om nån av er har en uppfattning om möjligheterna, kan man tex ansöka om en ny dator usb minne? vad är sas realistiskt att söka, vad är det för bilagor som krävs etc? någon som en susning?


Har du pratat med FK? Kan de ge några tips? Själv fick jag handikappersättning efter två års hårt arbete med att samla bevis på mina behov från diverse läkare och grubbla fram alla de behov jag hade p g a ledgångsreumatim. Viss ledning fick jag från FK. De talade t ex om att ett par ortopediska skor skulle de göra en 5-årig avskrivning på.

Vid asperger föreligger ju helt andra behov. Har du behov av hemtjänst o annan praktisk service p g a motorisk klumpighet? Tappar du saker så att de går sönder? Det finns "krossningsbidrag". Jag fyllde väl i någon blankett men det mesta skrev jag som fritt utformad extrabilaga.

En dator kanske betraktas som viktig, särskilt om man inte yrkesarbetar.

Tänk noga igenom vilka extra utgifter Du tycker att du har o stäm av med FK. De kommer att säga vad de tycker om dina förslag!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in