Habiliteringen - vilken hjälp får man därifrån?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Habiliteringen - vilken hjälp får man därifrån?

Inläggav rapchic » 2009-10-20 16:43:50

Hej,
Jag har alltid undrat vad habiliteringen är. Jag tror inte vi har sådant i staden jag bor (altså en specifik plats) men många verkar ha tex arbetsterapeuten därifrån, jag har min från psyk.

eller vi kanske har, jag försökte fråga råd och stöd men det vart inget svar/luddigt svar/svar jag inte förstog, däremot vet jag inte om dom förstod min fråga.

så vad för insatser/hjälp får man därifrån och vad annat är den bra för?

(tänkte om jag vet vad det är kan jag fråga bättre nästa gång om jag tror jag behöver hjälp från habiliteringen)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:16:53, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav clivia » 2009-10-20 17:13:32

Habilitering är vad jag vet en enhet inom landstinget. Det är nog olika från landsting til landsting om hur många sådana enheter det finns i länet samt vad dessa erbjuder.
I län med större orter/städer verkar det finnas mer än 1 enhet och i vad jag sett i storstäderna har då dessa bland annat rådgivningspersoner (socionomer, psykoloerg, terapauter) som då kan hjälpa personer med olika typer av handikapp.

Habilitering är just för de med långvariga (icke botbara) nedsättningar, så de är ingen verksamhet såsom arbetsförmedlingens rehab, där de där främjär för återkomst i arbetslivet.
Habiliteringen är som de förklarade för mig och såsom jag ser, en guidande instans för allt berörande din handikapp men inte behandlande utan konsulterande.

De kan hjälpa dig i det mån de kan med hänvisning om vart du vänder dig i olika frågor.
Vissa habiliteringar kan erbjuda aktiviterer.


Begreppsförklaring:

Rehabilitering och habilitering är två olika begrepp. Rehabilitering är inriktad på individens möjligheter att återvinna en förlorad förmåga. Syftet med habilitering att utveckla nya. I rehabiliteringsverksamhet handlar det alltså om att återta eller lära på nytt utifrån en ny situation som uppstått pga. skada eller sjukdom.
Habiliteringsverksamhet är inriktad på att utveckla förmågor som aldrig funnits.
Ordet habilitering kommer från latinets habil och betyder skicklig och bidra till att personer med medfödd skada eller funktionsnedsättning kan leva ett självständigt liv.


(tagen ur http://www.allaombord.se/index.php/pers ... /rehab-hab )
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Alien » 2009-10-20 20:45:46

Insatserna ges i form av råd, stöd, utbildning, handledning, utredning och behandling.


Personligen har jag haft kontakt med kurator och arbetsterapeut. Dessutom deltagit i olika diskussionsgrupper för aspergare. Det finns också studiecirkel i samtalsteknik.

Dessutom föreläsningar och kurser.

Det finns också möjlighet till gymnastik i "huset". Men jag har varit på "vanlig gymnastik" men i en grupp med habiliteringsassistent för att komma igång.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav A » 2009-10-21 1:03:38

rapchic

Du kan säkert leta dig fram på ditt landstings hemsida hur Habiliteringen ser ut i ditt landsting. Det är en verksamhet inom hälso-och sjukvården.

Ditt landstings hemsida hittar du lättast genom att googla på länets namn samt landsting, t ex Västmanlands läns landsting, Blekinge läns landsting, osv, beroende på vad ditt län heter.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav rapchic » 2009-10-24 9:46:46

detta http://www.vll.se/default.aspx?id=20184&refid=20185 innebär att råd och stöd är den habilitering man kan få här va?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Chrilleb » 2009-10-24 10:22:02

Hailiteringen är ett center, ett psykiatriskt stöd som ska hjälpa dig när du fått reda på att du har t.ex Asperger Syndrom, då kopplas de in och genom de kan du få Psykologsamtal och hjälp när Du vill.

För min del ringer jag när jag vill prata och har även inbokade besök på en timma då vi tar upp mina problem.


Habiliteringen har även Handi-datorer ifall Du har svårt med att komma ihåg alla arbetsuppgifter i ditt arbete, då underlättar denna Handi dig med tydliga och överskådliga symboler ( du kan sätta på Alarm, Skriva i Kalender och även ta Bilder i vissa sorter). En arbetsterapeut kommer först ut till Arbetsplatsen eller till ditt hem och se var behoven finns, sen utvärderas detta och efter en tid så får du din Handi-modell.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav rapchic » 2009-11-21 11:34:39

arbetsterapeuten sa att dom börjar fatta att vuxenhabilitering behövs i västerbotten så det kan hända att dom startar det här.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-11-21 11:37:44

kom på en till fråga jag kan skriva här, jag ska till en sjukgymnast på måndag (pga ett löparknä) kan man be dom om hjälp angåede ens motoriska problem (grovmotorik, motorisk automatisering, balans, kordination) eller kan man inte få sån hjälp om det inte finns habilitering i stan?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-11-21 16:04:43

frågar i en egen tråd också...
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:16:59, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Flawed » 2009-11-21 19:20:41

Man kan boka tid där för att prata med tanter och gubbar med manchesterbyxor.
Sedan får de lön.
Jag vet faktiskt inte.
Man bör aldrig bli det minsta agiterad i sådana här tillfällen för då tror de att man ska yxmörda dem.
Byggnaden är oftast tom eftersom innehållet har sparats bort.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Habilitering?

Inläggav s.cat » 2010-11-12 17:49:16

Ja, jag undrar helt enkelt vad gör man på en habilitering?
Vad är det meningen att de ska hjälpa en med asperger med?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav styx » 2010-11-13 10:57:41

Kort och gott så hjälper dom väl en med att bättre handskas med sin vardag. Har man svårt med städning till exempel, så kan man få boendestöd. Hjälper en att lägga upp schema, och dom kan även komma hem till en och se hur man har det (inte hur stökigt det är, utan för att se om man har diskmaskin eller dylikt) för att effektivisera städning, matlagning och tvättning.

Exempel; Har man bara en tvättkorg, så kan dom föreslå att man har två eller tre för att kunna sortera tvätten redan innan den väl ska tvättas.

I övrigt så kan man få elektroniska hjälpmedel, som en Handi, som påminner en om saker som ska göras.

Vet inte riktigt vad det finns mer som dom kan hjälpa en med, men det finns säkert någon annan här på forumet som kan berätta.:)
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-13 22:08:22

styx skrev:I övrigt så kan man få elektroniska hjälpmedel, som en Handi, som påminner en om saker som ska göras.


Kan habliteringen på BUP också hjälpa en att få hjälpmedel? Jag skulle nämligen behöva låna ett bolltäcke (räknas som hjälpmedel, har jag hört) och se om de kan hjälpa mot mina sömnstörningar, men för tillfället verkar det som om jag måste gå via en arbetsterapeut... Som det tar evigheter att få en tid hos. Och jag är lite rädd att jag ska komma dit, och det enda hon kommer säga är typ: "Åh, men du måste prova dittan och dattan först! Prova det så får du en tid om tre månader och så får vi se hur det ser ut då!" Med andra ord, är rädd att hon inte kommer ta mig på allvar.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav styx » 2010-11-14 9:08:33

NoteToSelf skrev:
styx skrev:I övrigt så kan man få elektroniska hjälpmedel, som en Handi, som påminner en om saker som ska göras.


Kan habliteringen på BUP också hjälpa en att få hjälpmedel? Jag skulle nämligen behöva låna ett bolltäcke (räknas som hjälpmedel, har jag hört) och se om de kan hjälpa mot mina sömnstörningar, men för tillfället verkar det som om jag måste gå via en arbetsterapeut... Som det tar evigheter att få en tid hos. Och jag är lite rädd att jag ska komma dit, och det enda hon kommer säga är typ: "Åh, men du måste prova dittan och dattan först! Prova det så får du en tid om tre månader och så får vi se hur det ser ut då!" Med andra ord, är rädd att hon inte kommer ta mig på allvar.


Så vitt jag vet så ska det gå bra att skicka egenremiss, och om du är under 18 så antar jag att det är dina föräldrar som ska göra det. Jag tror det går alldeles utmärkt att höra av sig till habiliteringen själv, och om du redan har en diagnos så ska du väl inte ens behöva gå genom någon annan(om man tänker logiskt, men jag kan ha fel).
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav AAA » 2010-11-14 12:20:26

NoteToSelf skrev:
styx skrev:I övrigt så kan man få elektroniska hjälpmedel, som en Handi, som påminner en om saker som ska göras.


Kan habliteringen på BUP också hjälpa en att få hjälpmedel? Jag skulle nämligen behöva låna ett bolltäcke (räknas som hjälpmedel, har jag hört) och se om de kan hjälpa mot mina sömnstörningar, men för tillfället verkar det som om jag måste gå via en arbetsterapeut... Som det tar evigheter att få en tid hos. Och jag är lite rädd att jag ska komma dit, och det enda hon kommer säga är typ: "Åh, men du måste prova dittan och dattan först! Prova det så får du en tid om tre månader och så får vi se hur det ser ut då!" Med andra ord, är rädd att hon inte kommer ta mig på allvar.

Be en förälder eller ta själv kontakt med arbetsterapeut, det är de som föreskriver hjälpmedel. Nej, det är inte alls omständligt eller tar tid och kraft. Mejla om du (mamma, pappa) tycker det är lättast. Går bra via "Mina Vårdkontakter" också (så slipper du prata, här är länk: https://kontakt.vardguiden.se/vg/ilogin ... n?readform) Lycka till!

P.S. Jag hjälper dig gärna om du får problem.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-14 22:45:41

AAA skrev:
NoteToSelf skrev:
styx skrev:I övrigt så kan man få elektroniska hjälpmedel, som en Handi, som påminner en om saker som ska göras.


Kan habliteringen på BUP också hjälpa en att få hjälpmedel? Jag skulle nämligen behöva låna ett bolltäcke (räknas som hjälpmedel, har jag hört) och se om de kan hjälpa mot mina sömnstörningar, men för tillfället verkar det som om jag måste gå via en arbetsterapeut... Som det tar evigheter att få en tid hos. Och jag är lite rädd att jag ska komma dit, och det enda hon kommer säga är typ: "Åh, men du måste prova dittan och dattan först! Prova det så får du en tid om tre månader och så får vi se hur det ser ut då!" Med andra ord, är rädd att hon inte kommer ta mig på allvar.

Be en förälder eller ta själv kontakt med arbetsterapeut, det är de som föreskriver hjälpmedel. Nej, det är inte alls omständigt eller tar tid och kraft. Mejla om du (mamma, pappa) tycker det är lättast. Går bra via "Mina Vårdkontakter" också (så slipper du prata, här är länk: https://kontakt.vardguiden.se/vg/ilogin ... n?readform) Lycka till!

P.S. Jag hjälper dig gärna om du får problem.


Min mamma har redan ringt arbetsterapeuten, efter två dagars ringande fick hon tag på henne. Terapeuten sa att hon aldrig skrivit en sådan remiss, men att hon skulle ta reda på hur man gör. Hon sa att hon skulle återkomma om ett par dagar. Sen sa hon att hon är väldigt upptagen, och började fråga vad jag har för diagnos (har ingen AS diagnos, men en depressionsdiagnos). Så hitintills har det tagit mig fyra dagar att få beskedet att hon är upptagen. Så jo, det tar ju tid, och är omständigt... Fick ringa vårdcentralen flera gånger en hel dag innan jag fick tag på någon, och då fick jag bara telefonnummret till arbetsterapeuten.

Tycker det är för jävligt att BUP inte kan skicka sådana remisser, det hade ju gått mycket fortare...

Har dessvärre inte den tjänsten (mina vårdkontakter), men jag borde kanske skaffa mig inloggnigsuppgifter från min terapeut?
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav AAA » 2010-11-14 23:15:41

NoteToSelf skrev:Har dessvärre inte den tjänsten (mina vårdkontakter), men jag borde kanske skaffa mig inloggnigsuppgifter från min terapeut?

Du beställer bara via länken nedan. Lösenord kommer i brevlådan, sen är det bara att logga in och lägga till de du har, eller vill ha, kontakt med.

https://kontakt.vardguiden.se/vg/ilogin.nsf/fRegistration?readform
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-14 23:46:26

AAA skrev:
NoteToSelf skrev:Har dessvärre inte den tjänsten (mina vårdkontakter), men jag borde kanske skaffa mig inloggnigsuppgifter från min terapeut?

Du beställer bara via länken nedan. Lösenord kommer i brevlådan, sen är det bara att logga in och lägga till de du har, eller vill ha, kontakt med.

https://kontakt.vardguiden.se/vg/ilogin.nsf/fRegistration?readform


Aha, ok. Har gjort det nu, tack :)
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav AAA » 2010-11-14 23:54:03

Fina firren! Jag gillar inte heller att ringa ;-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav s.cat » 2010-11-15 15:51:48

Okej. Jag fick ett brev hemskickat från habiliteringen. Där stod endast "inbjuden till samtal, s.cat och den du vill ha med".

Vad innebär detta? Att jag ska få komma på utredning (är det överhuvudtaget hab. som gör utredningar)?

Tror ni man måste ha med en annan person eller kan man komma själv?
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav Exploitbat » 2010-11-15 16:06:46

Du kan nog gå själv.

Jag brukar dock ha med min mamma ibland på sådana här viktiga saker, för även om jag lyssnar och tar in brukar jag glömma det som sägs och inte riktigt vara säker på det som beslutats... men det är ju något jag har problem med, kanske inte du. :)
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav AAA » 2010-11-16 9:12:57

s.cat skrev:Okej. Jag fick ett brev hemskickat från habiliteringen. Där stod endast "inbjuden till samtal, s.cat och den du vill ha med".

Vad innebär detta? Att jag ska få komma på utredning (är det överhuvudtaget hab. som gör utredningar)?

Tror ni man måste ha med en annan person eller kan man komma själv?


Ta som du tycker känns bäst. De är jättesnälla och vill bara hjälpa dig så du har absolut inget att vara rädd för. Jag tycker det är bäst att gå själv på det mesta, annars kommer anhöriga med nån personlig aspekt som de vill ha in... Men jag gör det mesta själv å andra sidan, ingen hejare på lagarbete direkt ;-)

Nej, de gör inte NPF-utredningar, om det var de du menade? De kan däremot tala om vad du kan få för hjälp som du kanske inte kommit på själv annars.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav s.cat » 2010-11-16 10:34:17

AAA skrev:
s.cat skrev:Okej. Jag fick ett brev hemskickat från habiliteringen. Där stod endast "inbjuden till samtal, s.cat och den du vill ha med".

Vad innebär detta? Att jag ska få komma på utredning (är det överhuvudtaget hab. som gör utredningar)?

Tror ni man måste ha med en annan person eller kan man komma själv?


Ta som du tycker känns bäst. De är jättesnälla och vill bara hjälpa dig så du har absolut inget att vara rädd för. Jag tycker det är bäst att gå själv på det mesta, annars kommer anhöriga med nån personlig aspekt som de vill ha in... Men jag gör det mesta själv å andra sidan, ingen hejare på lagarbete direkt ;-)

Nej, de gör inte NPF-utredningar, om det var de du menade? De kan däremot tala om vad du kan få för hjälp som du kanske inte kommit på själv annars.


Jag är lite förvirrad just nu (ursäkta om texten är dåligt formulerad).

Jag var till vuxenpsykiatrin och de sa att mina problem var tillräckligt stora så de skulle göra så mkt de kunde för att snabba på utredningen, för de sa att vi gör inte utredningar. Då sa läkaren att det var habiliteringen, som jag fått ett brev av förra veckan, som sköter det. Då blev jag ännu mer förvirrad, för i deras brev stod endast "samtal" och läkaren påpekade "ja, men då har du ju fått en tid!". Jag förstår ingenting just nu...
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav MrWin » 2010-11-16 14:29:27

Jeg går på habilitering.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in