Guponti avstängd från forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

Guponti avstängd från forumet

Inläggav Titti » 2011-05-09 20:25:33

Admin

Guponti är avstängd från forumet och i den här nya forumversionen står det därför "användaren finns inte" om ni försöker titta på hans profil. Jag ska försöka få till en bättre text till det men nu står det så. Jag har dock kvar tillgång till hans profilinformation.

Orsaken till avstängningen är att han citerat mycket stora delar ur såväl chatten som andra trådar, främst Gupontis tråd i Aot, tillsammans med egna kommentarer på andra ställen på internet på ett sätt som kan uppfattas som kränkande såväl för enskilda forumister som för Aspergerforum som helhet. Han har även utan lov publicerat PM han fått av mig. I vad mån citaten är korrekta eller förvanskade kräver för mycket arbete för att reda ut och jag finner det inte meningsfullt eftersom han nu är bannad.

Det är inte tillåtet att lämna ut forumister genom att citera som han gjort och att dessutom citera stora delar ur Aot är än värre, då den avdelningen kräver inloggning för att läsa och alltså är skyddad från internets sökmotorer. Lyckligtvis var han inte medlem av PA.

Genom att stänga av honom kommer han inte längre åt varken PM han skickat eller fått. Han kan inte heller logga in och läsa Aot.

Ta detta som en uppmaning att tänka noga på vad ni skriver, även i chatten! Inget ställe på internet är helt skyddat mot den här sortens händelser.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Re: Guponti avstängd från forumet

Inläggav Moggy » 2011-05-09 21:42:37

Trist att höra.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-05-09 21:50:51

Another one bites the dust... :-)183
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav kullan » 2011-05-09 22:09:13

Jag är inte jättechockad.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Savanten Svante » 2011-05-09 22:29:05

Angelic Fruitcake skrev:Another one bites the dust... :-)183

Savanten Svante

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav treeman » 2011-05-09 23:37:29

Jag sörjer det fast förstår anledningen.
treeman

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Dagobert » 2011-05-10 0:07:59

Antar att han blir insläppt igen direkt när han plockat bort citaten, för att få en sporre att ta bort dem snabbt.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-10 0:15:37

De är redan bortplockade vad jag kan se.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Titti » 2011-05-10 0:19:52

Dagobert skrev:Antar att han blir insläppt igen direkt när han plockat bort citaten, för att få en sporre att ta bort dem snabbt.

Admin

Nej. Han blir inte insläppt igen.
Titti
Admin

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-10 0:25:33

Guponti bad mig förmedla följande:

Hej.

Jag tycker det är konstigt att ni stängde av mig helt utan att ens be mig ta bort texten från min hemsida - då hade jag gjort det direkt, vilket nu också skett. För övrigt har jag inte citerat något från chatten (rent förtal) så vänligen ändra det på forumet.

Trodde att jag hade rätt att publicera material från mina trådar - då forumet syns på Google borde det väl kunna finnas med på Blogspot, tänkte jag...

Hoppas att man kan få komma tillbaka och då med Guponti som nick. Kunde inte ens drömma om att ni skulle stänga av mig direkt utan att be mig ta bort min hemsida och samtidigt kanske ge mig en varning som jag ju ännu inte ens fått.

Min avsikt var inte att skada. Trodde folk skulle tycka att det var coolt och att ni ansvariga skulle se det som bra pr. Anledningen till att jag inte frågade först var att jag ville att ni skulle få se min fina hemsida när ni tog beslutet om vad ni tyckte om saken.

Visste och vet inte hur det rent juridiskt förhåller sig med internetforum och bloggar etcetera och tänkte att jag måste ju ha upphovsrätt till mitt material. Jag skrev Copyright Daniel Guponti och Aspergerforum.se.

Titta på mina hemsidor nu - de är helt rensade.

MVH Guponti.
Tintomara Ariadne

Inläggav Zombie » 2011-05-10 0:41:23

Misstänkte att det var aspig aningslöshet (typ). Jag förstår beslutet, men kolliderande yttringar av aspighet kommer att förbli ett problem. :(

Personligen kan jag tycka det är särskilt tråkigt när det går ut över forumets samlade kreativitet.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav treeman » 2011-05-10 0:48:31

Zombie skrev:Personligen kan jag tycka det är särskilt tråkigt när det går ut över forumets samlade kreativitet.

+1
treeman

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-10 0:57:00

Jag tycker också att det är tråkigt. Han bad i princip om det, men ändå. Ingen privat korrespondens var publicerad förutom ett brev från Titti om att hon raderat ett inlägg (vilket naturligtvis strider mot reglerna; det ifrågasätter jag inte). Var skall man få en chans att lära sig basala regler i mänskligt samspel och få ett hum om mänskliga relationer om inte här? (Det låter lite nedlåtande men det är inte menat så).

Och ja, jag kommer personligen att bli mindre kreativ nu. Jag är nämligen bättre på returer än på servar.
Tintomara Ariadne

Inläggav Titti » 2011-05-10 1:16:19

Tintomara Ariadne skrev:Guponti bad mig förmedla följande:

Hej.

Jag tycker det är konstigt att ni stängde av mig helt utan att ens be mig ta bort texten från min hemsida - då hade jag gjort det direkt, vilket nu också skett. För övrigt har jag inte citerat något från chatten (rent förtal) så vänligen ändra det på forumet.

Trodde att jag hade rätt att publicera material från mina trådar - då forumet syns på Google borde det väl kunna finnas med på Blogspot, tänkte jag...

Hoppas att man kan få komma tillbaka och då med Guponti som nick. Kunde inte ens drömma om att ni skulle stänga av mig direkt utan att be mig ta bort min hemsida och samtidigt kanske ge mig en varning som jag ju ännu inte ens fått.

Min avsikt var inte att skada. Trodde folk skulle tycka att det var coolt och att ni ansvariga skulle se det som bra pr. Anledningen till att jag inte frågade först var att jag ville att ni skulle få se min fina hemsida när ni tog beslutet om vad ni tyckte om saken.

Visste och vet inte hur det rent juridiskt förhåller sig med internetforum och bloggar etcetera och tänkte att jag måste ju ha upphovsrätt till mitt material. Jag skrev Copyright Daniel Guponti och Aspergerforum.se.

Titta på mina hemsidor nu - de är helt rensade.

MVH Guponti.

Admin

Jag läste igenom det Guponti återgett från forumet men hade inte möjlighet att kontrollera varje citat så visst kan jag ha misstagit mig på de korta repliker som jag trodde kom från chatten, de var av den karaktären. De kan ha härstammat från någon tråd på forumet men det spelar ingen roll för beslutet.

Reglerna är tydliga:

• publicera aldrig vad någon annan skrivit till dig, eller någon annan, privat via exempelvis PM utan att ha fått lov till det.
• diskutera inte ämnen och personer härifrån på andra forum på sådant sätt att det skadar AspergerForum och/eller andra medlemmar här.

Utöver detta har Guponti publicerat ett stort antal inlägg av andra forumister i Aot. Det är en avdelning som bara kan läsas av inloggade och det är anledningen till att vi aldrig flyttar ut ett enda inlägg därifrån utan skribentens medgivande.

Självfallet är det tillåtet att återge sina egna inlägg på annan plats på internet, det är inte det saken gäller.

Guponti har agerat hänsynslöst och regelstridigt mot såväl Aspergerforum som mot enskilda forumister.
Titti
Admin

Inläggav Dagobert » 2011-05-10 1:20:45

Visst, men avstängning på livstid utan varning är för hårt.
Dagobert

Inläggav treeman » 2011-05-10 1:21:59

Dagobert skrev:Visst, men avstängning på livstid utan varning?

Om det är så tycker jag det är ett hårt straff.
treeman

Inläggav Miche » 2011-05-10 1:25:39

Dagobert skrev:Visst, men avstängning på livstid utan varning är för hårt.

Visst är det hårt, men tyvärr har han agerat väldigt ansvarslöst utan något som helst omdöme och vem vet var de texter som han publicerat på sin egna blogg kan ha hamnat efter det?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2011-05-10 1:30:05

Miche skrev:
Dagobert skrev:Visst, men avstängning på livstid utan varning är för hårt.

Visst är det hårt, men tyvärr har han agerat väldigt ansvarslöst utan något som helst omdöme och vem vet var de texter som han publicerat på sin egna blogg kan ha hamnat efter det?

Om det är orsaken, nöj er med att stänga av honom från Aot och PA.
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-05-10 1:31:52

Dagobert skrev:
Miche skrev:Visst är det hårt, men tyvärr har han agerat väldigt ansvarslöst utan något som helst omdöme och vem vet var de texter som han publicerat på sin egna blogg kan ha hamnat efter det?

Om det är orsaken, nöj er med att stänga av honom från Aot och PA.

Och PM...

Tyvärr funkar det inte så!
Miche

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-10 1:36:18

Om jag skulle våga mig på en kvalificerad gissning så är inte bloggen så välbesökt att det finns något skäl till oro. För egen del nöjer jag med att citaten nu är bortplockade (och jag är nog en av de mest "uthängda" i den kortvariga publiceringen). Jag tycker att banning från hela forumet på livstid utan varning är hårt mot en så ny medlem. Samtidigt förstår jag ert beslut och menar inte att ifrågasätta er auktoritet.
Tintomara Ariadne

Inläggav treeman » 2011-05-10 1:37:40

Tintomara Ariadne skrev:Om jag skulle våga mig på en kvalificerad gissning så är inte bloggen så välbesökt att det finns något skäl till oro. För egen del nöjer jag med att citaten nu är bortplockade (och jag är nog en av de mest "uthängda" i den kortvariga publiceringen). Jag tycker att banning från hela forumet på livstid utan varning är hårt mot en så ny medlem. Samtidigt förstår jag ert beslut och menar inte att ifrågasätta er auktoritet.

Jag var "uthängd" och förlåter honom helhjärtat. Men som sagt ett beslut är ett beslut.
treeman

Inläggav Dagobert » 2011-05-10 1:41:25

Det går att spärra hans PM också, både läsa och skicka.
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-05-10 1:46:21

Det finns medlemmar här som inte accepterade att bli uthängda och det måste tas hänsyn till det.

Även jag tycker att beslutet var hårt och jag är glad att jag inte behövde ta det beslutet.
Miche

Inläggav Zombie » 2011-05-10 1:59:07

Tintomara Ariadne skrev: Jag tycker att banning från hela forumet på livstid utan varning är hårt mot en så ny medlem.

Det tycker jag också. Och mot en ung aspergare som har visat sig vänlig och smidig och förmodligen beredd att arbeta med sina aspiga brister, såvitt jag kan bedöma. Obs. även bisatsen, och visst går jag in på "mjuka" bedömningsgrunder här.

Tintomara Ariadne skrev:Samtidigt förstår jag ert beslut och menar inte att ifrågasätta er auktoritet.

Dito.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in