Gröt

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gröt

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 20:18:34

Jag funderade på vad jag skulle kalla den här strängen men gröt var det enda jag kom på.

Gröten i livet fortsätter. Jag har en sommar där hundarna pissar på mig framför mig. Att gå ut och se och vara med får mig bara att känna mig mer utanför. Mitt privatliv lämnar mkt att önska som jag inte orkar ta upp i detalj, hela denna AS-ADHD-grej börjar också bli absurd. Jag känner att jag måste öka farten rejält.

Men jag är fast i sankmarken, med fobierna, med ekonomin, med mina realtioner till allt o alla.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Brillmongot » 2008-05-30 20:49:15

Funderat på att ta dig ifrån allt vad vardag heter över en helg?

Kan vara alt du behöver för att få saker i perspektiv igen.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 21:42:38

Ja, men var ska jag ta mig då?

Dessutom så är så mkt omöjligt eller i liten grad möjligt för mig att påverka.
Jag brukar se de goda och onda cirklarna. Onda cirklar blir ofta värre. Förut har jag sett en utväg men nu känns det som döden väntar. Sömn, dessa stunder av död, är det enda jag ser fram emot. Gröten gör att det är svårt tatt tänka, ty inget system fungerar.

Jag har ngn form av depression, jag kom ur den ett kort tag, sen har den gnagt mer och mer. Nu är den i ett skede som för mig är livsavgörande.
Det är en så lång tidsperiod med så många variabler. Inre som yttre.
Jag är osäker och paranoid över allt.

Jag käner mig som en usel skådespelare på alla sätt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-30 21:58:54

Om du berättar om den goda cirkeln i nuläget vad är det då?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 22:07:28

Hm.

Det finns väl en hel del saker som snurrar åt rätt håll men.. Om vi skulle se det som kvicksand så är det precis som öronen kom upp och jag hör lite, genom lervällingen i positiv bemärkelse.

En positiv sak kan bli negativ. Och tvärtom. Jag får väl säga att två mindre orosmoment numer har passerat.

Men vad gör det, hundarna pissar på.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-30 22:15:18

Ok, för mig var det väl så att det som tog tre månader för några år sen att komma igenom tar idag bara några dagar men det är ingen tröst när det är svårt men det har i alla fall gett mig ett hopp inombords att det kommer att kännas bättre. En sida som är asjobbig och tär men att det finns ett hopp. Förr, när det var månaders av kaos förstod jag inte ens att det kunde bli bättre. Vart vill jag komma? Jo, känner eller vet du intellektuellt att det är övergående kaos fast det är jobbigt i nuet?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 22:28:24

Nej, tvärtom. Dalarna blir allt djupare och verkliga självmordstankar har börjat uppkomma.

Trots detta anser jag att jag är psykiskt stabil och logisk. Människan vänjer sig vid allt. Men jag är allt annat än hoppfull och glad. MMe jag förösker spela.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-30 22:37:29

Ok, När det är på det viset så är proffessionell vård det som behövs oavsätt vad man tycker om alla i den stunden. Självmordstankar är inte något att ta lätt på vem man än är och hur mycket man än förstår och vet om detta ämne. Min starka rekomendation är att du tar och bokar ett möte för samtal. Och du vet bäst med vem.

Spela kan hjälpa i vissa situationer men är inte ett liv att leva! Eller hur? Konkreta fakta och en dag i taget.

Har haft en vän som varit i samma situation och det slutade med att göra ECT behandlingar. Något som då tyckte var svårt men så här två år efteråt så är det ingen ånger över detta. När det är allvar så är det.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Mardröm » 2008-05-30 23:00:07

Ja, min doktor ska skicka mig en tid, men det är ngt bråk om huvudmannaskapet och personalbrist.

Den enda som jag själv tyckt uppmärksammat problemet, av alla de i vården jag än träffar, är min psykolog på habiliteringen.
Min husläkare var orolig men jag färgade till det.

Det finns inget man kan göra som jag ser det. Jag är såpass cynisk och kunnig att jag vet att deras arsenal för fall som mina är låg. Militärorganisationen försöker tills man åter inser att man får spela - eller lida mer o mer om man visar ngt. Egentligen har man ju alltid ett antal val, men som jag ser det nu, med allt runtomkring, så är det trots allt rätta sig in i ledet eller dö som gäller. Ledet, ja, det kan vara adhd-ledet. Så är de. Eller AS-ledet. De är ju såna. Eller de paranoidas led. Sån är de. Eller en normal supande bajensupporter som har svag stråle om han inte dricker 10 bärs, såna är de....
Eller varför inte en narcissists raka led? Teorin stämmer ju bättre än NPF, depressionen kommer när man ser att man inte kan komma igen.

De skulle dödat mig som barn...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-30 23:38:53

Ok, raka påståenden får raka svar! Så lägg ner det där med att vara för cynisk för vad är vinsten med det?

Vad är oddsen? Vad är vollan hög eller låg? Det är kanske dags att följa den teoretiska linjen istället för att följa känslans kursförändring över dagen! Skriv ner och titta inte på historien!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Mardröm » 2008-05-31 0:00:36

Aspkvinna skrev:Ok, raka påståenden får raka svar! Så lägg ner det där med att vara för cynisk för vad är vinsten med det?



Ja, du vet, realpolitik och historia samt hur makten fördelas intresserar mig alltid på ett globalt macro-plan, där cynismen är så naturlig.
Det är och har alltid varit ett specialintresse för mig.

Vad är oddsen? Vad är vollan hög eller låg? Det är kanske dags att följa den teoretiska linjen istället för att följa känslans kursförändring över dagen! Skriv ner och titta inte på historien!


Du måste se historien, stort och smått. Vollan på mig är snål, vix når inga höjder behavoristiskt kan man väl säga...

Oddsen är ganska usla. Jag sätter allt jag har på en person hundar pissar på.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-31 6:20:41

Ok, ja men historien säger mig att ibland får man bygga sin egna korg och anpassa till den marknad man uppehåller sig på och den teoretiska modellen efter innehållet för att få det att bli bra. Och även om man envisas med att köra samma index som andra så finns alltid guldkornen. Och varför köra allt på ett kort? Det är ju regel nummer ett i tiden när man inte är tvärskärpt att i alla fall försöka hitta flera. Man får ju inte glömma hedgen heller! Ställa ut köp utan att låna :shock: .

Så kliv ut ur hundrastgården och köp en glass för det finns säkert en bra parkbänk utanför att sitta och filosofera på!

Man måste inte leka följa John...... och även om det är lockande att titta på Chicago så är verkligheten där fötterna står. :idea:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-05-31 23:32:47

Aboo, sån gröt, inte tycka om. Tomtegröt, mannagrynsgröt och norsk römmegröt tycker jag om...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-06-01 13:37:25

Jag är en aning förbryllad aspkvinna, jag är inte säker på att mina tolkningar av vad du skriver är det du menar de ska vara... hmm.


Hundrastgården är man ju fast i.
Talesättat "hundarna pissar på en" är ju just en symbol för en ekonomisk insolvens... Och den kan jag inte ändra på på ngt sätt som jag ser.

Sen är det skämmande med alt folk och alla fönster. Det blir kanske bättre...vem vet? Men nu har jag inte lugnet. Jag är trött, och jag har varit ute bland folk hela tiden.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-01 16:30:11

Mardröm skrev:Jag är en aning förbryllad aspkvinna, jag är inte säker på att mina tolkningar av vad du skriver är det du menar de ska vara... hmm.


Hundrastgården är man ju fast i.
Talesättat "hundarna pissar på en" är ju just en symbol för en ekonomisk insolvens... Och den kan jag inte ändra på på ngt sätt som jag ser.

Sen är det skämmande med alt folk och alla fönster. Det blir kanske bättre...vem vet? Men nu har jag inte lugnet. Jag är trött, och jag har varit ute bland folk hela tiden.


Ja där hade jag misstolkat dig att talesättet endast innefattade ekonomisk insolvens för jag har nog bara hört det någon enstaka gång tidigare och aldrig användt det själv och helt enkelt antog att det gällde helheten.

Jag vet ju inte hur du tolkade det jag skrev så det är ju svårt att säga men resten jag skrev var nog helt enkelt bara en gammal vokabulär som poppade upp i hjärnan, inspirerat av minnen ifrån Chicago när du nämnde VIX, för att beskriva det enkla att ibland får man titta på sitt liv med nya ögon och försöka se en lösning istället för dom gamla egna syniska svaren man har och som gör att inget känns bra.

Så hoppas du inte tog illa upp för det var inte min mening att använda snurrigheter i mitt inlägg.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Mardröm » 2008-06-01 21:37:11

Nej, när hundarna pissar på en har man uselt med pengar, man kanske inte ens behöver pengar, men lite ska man ha, så inte hudarna pissar på en, för man är så insolvent. En kille som är väldigt materiell hörde jag det av första ggn, hade gått åt fanders, då muttrade han fan hundarna pissar på mig pga kund X och medarbetare y osv...

Sen sa en bekant, att han som liten alltid fått en slant av sin far, lite skulle det finnas i plånboken, "så inte hundarna pissade på en".

Här och nu sitter jag i soffan. Ja.
Mot sängen snart...
Känns som en lycklig dröm vs utsidan av världen.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in