Grannens mini-laptop är död

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Grannens mini-laptop är död

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-17 11:32:03

Hej!

Det är en Lenovo IdeaPad S205. Modellnamn 1038.

Den är död. Den är ständigt ansluten till ett eluttag. När man trycker på den blinkar en lampa orange och sen slocknar. Enligt grannen sade den "lågt batteri" innan den la av.

Men den är ju ständigt inkopplad på nätet, så batterit borde ju ändå funka?


Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Grannens mini-laptop är död

Inläggav Miche » 2014-06-17 11:46:04

De har troligen dödat batteriet genom att det ständigt varit inkopplat. Plocka ur batteriet och prova att starta utan det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Grannens mini-laptop är död

Inläggav kullan » 2014-06-17 11:47:40

Batteriladdaren kan vara utsliten. Man ska egentligen inte ha batteriladdaren i mer än när batteriet ska laddas. Annars ska man ta från den ström som finns i batteriet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Grannens mini-laptop är död

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-17 11:53:17

Okej, då förstår jag.
Ta ur batteriet och köra på ström, alltså.

Nu har vi tagit ur strömmen till våra laptops. En gång i veckan bör man köra slut på batteriet och sen koppla i laddaren igen, har jag hört.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Grannens mini-laptop är död

Inläggav Miche » 2014-06-17 12:29:05

Lilla Gumman skrev:En gång i veckan bör man köra slut på batteriet och sen koppla i laddaren igen, har jag hört.
Det var viktigt på den tiden som det var NiCd-baterier (Nickelkadmium), de lider av en minneseffekt som gör att de förstörs av ständig laddning (eller snarare att inte bli ordentlig urladdade lite då och då). Numera är det inte lika viktigt.

Litiumjon-batterier (det de flesta tillverkare använder numera) kan svälla och sluta fungera, anledningen är för mig fortfarande okänd men när det hänt så blir det strul med apparaten de sitter i.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Grannens mini-laptop är död

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-17 12:32:48

För övrigt är grannarna medelålders personer som inte kan nåt om teknik.
Kvinnan har efter mycket hjälp lyckats att självständigt betala räkningar med Internetbanken. Det, och Facebook, har hon haft datorn till. Mannen säger "jag ska inte ha nån jävla data" och "det där får vara hennes grej".

Antagligen klarar dom sig med vilken skitdator som helst från Elgiganten. Dom har ett litet datorbord så det blir laptop fast dom bär aldrig iväg den nånstans. Dom har fått en bärbar router som man sätter i ett simkort i, fast kvinnan använder ändå sin internetsticka. Hon fick den bärbara routern när hon skaffade smartphone och surfplatta. Suck!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Grannens mini-laptop är död

Inläggav Miche » 2014-06-17 12:35:20

Lilla Gumman skrev:Antagligen klarar dom sig med vilken skitdator som helst från Elgiganten.
Eller kanske din eller geocaches gamla dator om ni installerar om Windows från grunden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Grannens mini-laptop är död

Inläggav barracuber » 2014-06-17 12:39:55

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:En gång i veckan bör man köra slut på batteriet och sen koppla i laddaren igen, har jag hört.
Det var viktigt på den tiden som det var NiCd-baterier (Nickelkadmium), de lider av en minneseffekt som gör att de förstörs av ständig laddning (eller snarare att inte bli ordentlig urladdade lite då och då). Numera är det inte lika viktigt.

Litiumjon-batterier (det de flesta tillverkare använder numera) kan svälla och sluta fungera, anledningen är för mig fortfarande okänd men när det hänt så blir det strul med apparaten de sitter i.

Jag skrev och länkade om detta med Nickel, lithium osv för nåt halvår sedan, gräver fram vid tillfälle.

Då kollade jag iofs mest upp smartphonebatterier men same same under antagandet att lithium inte skiljer sig mycket åt mellan olika typer av apparater. Att, som alla skrev, det är viktigt att låta även lithiumbatterier ladda ur (åtminstone till hälften har jag hört), låter riktigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Grannens mini-laptop är död

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-17 15:56:14

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Antagligen klarar dom sig med vilken skitdator som helst från Elgiganten.
Eller kanske din eller geocaches gamla dator om ni installerar om Windows från grunden...

Ja, kanske det. Men den kräver externt tangentbord. För övrigt funkar grannens mini-laptop igen när jag plockade ur batteriet.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Grannens mini-laptop är död

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-18 16:24:59

Jag har googlat. Det verkar som om man ska köra på batteriet och sen ladda laptopen, men inte för ofta. Max en gång om dan ska laptopbatteriet laddas.

Jag har fattat det som att man ska ta ur nätsladden och köra på batteriet en gång i veckan eller så. Jag gjorde det igår och batteriet höll väl en fyra timmar eller så. Gissa om jag blev förvånad! En timme eller så brukade förra datorn klara. Jag kunde lugnt sitta och jobba utan att känna stress över att nu dör batteriet. Så det kommer jag att göra då och då.

Ska man äka bort och inte ha datorn på ett tag, bör man ta ur nätsladden till laptopen annars dör batteriet. Vi åker bara bort en vecka, så då hinner väl inte batteriet dö. Men i alla fall.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in