God man

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: mnordgren, atoms

God man

Inläggav blue30 » 2012-02-01 17:43:12

Hej!
Känner att jag mår så dåligt över att det är så svårt att få mitt God manskap avslut.

Har haft God man sen 2006 men nu känner jag att jag är redo att stå på egna ben.

Jag har skickat ett brev till Tingsrätten att jag vill att mitt God manskap ska avslutas helt.
Att jag istället frivilligt tar hjälp av min familj med min ekonomi.

Hur stor är chansen att jag får min vilja i genom?
Om inte vad kan jag då göra?

Tack så länge!
blue30

Anslöt: 2011-02-14

Re: God man

Inläggav Zombie » 2012-02-01 17:49:31

Är inte överdrivet insatt i hur det kan vara med specialvillkor i ett enskilt fall, men huvudregeln är väl iallafall att en god man bara är en hjälp, som inte ska inkräkta på ens myndighet eller rätt att ingå juridiska avtal och sådant. Till skillnad från en förvaltare.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav calima » 2012-02-01 17:51:40

Chansen är 100% eftersom att ha en gode man är helt frivilligt.

Men jag antar att det kan ta tid eftersom Tingrätten avhandlar ärenden i den ordning de kommer in.

"En god man får inte gå emot sin huvudmans vilja och du har som huvudman alltid rätt att säga upp din gode man eftersom förordnandet inte kan ske mot klientens vilja."/Om godmanskap, Vimmerby kommun.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav blue30 » 2012-02-01 17:57:59

Hej i gen!
Jag sökte God man 2006 frivilligt men känner nu som sagt att jag är redo att stå på egna ben.

Skickade precis nyligen in en skrivelse till Tingsrätten och hoppas dom går med på att avsluta mitt God manskap

För mig känns det jätte jobbigt med påtvingad hjälp dvs jag vill ha valmöjlighet.

Det var ganska nära att det skulle bli förvaltare men jag motsatte mig det och vann i Tingsrätten!

Tack på för hand!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-01 18:04:34

blue30 skrev:För mig känns det jätte jobbigt med påtvingad hjälp dvs jag vill ha valmöjlighet.

Ingenting som har med gode man att göra är påtvingat. Han/hon får inte ta några beslut som rör dig, inte företräda dig någonstans utan ditt samtycke och aldrig gå emot din vilja.

Läs det jag citerade i förra inlägget:

calima skrev:"En god man får inte gå emot sin huvudmans vilja och du har som huvudman alltid rätt att säga upp din gode man eftersom förordnandet inte kan ske mot klientens vilja."
calima

Inläggav blue30 » 2012-02-01 18:10:53

Hej i gen!

Okej!

Men låt säga att jag hade fått förvaltare hur stora valmöjligheter har man då?
Får man då fatta egna beslut då?

Tack!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-01 18:23:35

"Förvaltarskapet kan indelas i bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person"

Rätten att ta egna beslut begränsas.

" ... förvaltaren inte är beroende av den enskildes samtycke för sina åtgärder utan handlar på eget ansvar i den enskildes intresse och för dennes räkning. Inte heller är domstolens anordnande av förvaltarskap beroende av att den enskilde samtycker till åtgärden. En annan skillnad är att den som har god man behåller sin rättshandlingsförmåga, det vill säga möjligheten att själv sluta avtal med mera, medan den som har en förvaltare förlorar rättshandlingsförmågan på de områden som förvaltaren övertar."/wiki

"Förvaltarskapet kan indelas i bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Hur omfattande förvaltarskapet skall vara beslutas av rätten i varje enskilt fall. Huvudmannen behåller dock alltid rätten att själv disponera över tillgångar denne själv förtjänat genom eget arbete efter att förvaltarskapet inrättats samt att ingå avtal om tjänst eller annat arbete."/wiki
calima

Inläggav blue30 » 2012-02-01 18:49:41

Hej!

Hade inte känts kul alls om jag hade fått förvaltare

Som tur är gick Tingsrätten på min linje dvs mitt God manskap är begränsat till att förvalta egendom.

Nu i nästa steg väntar jag svar från Tingsrätten angående om mitt God manskap kan avslutas helt.

Jag är 31 år och skulle kännas så skönt att få klara mig själv och be om hjälp själv när jag behöver det.

Tack!
blue30

Inläggav Tokhet » 2012-02-04 1:42:14

Man får ALLTID bestämma själv om man har en God "man" (har själv en mycket god kvinna som blivit en nära vän till mig och min sambo därför citat tecknen) för en god "man" är bara någon som ska rådgiva/guida dig lite/betala dina räkningar om du inte klarar av att hålla koll på datum

däremot en förvaltare har HELT eget ansvar över din ekonomi och har man en förvaltare som bestämmer över sin ekonomi så tror jag det är vääääldigt svårt att bli av med en sådan "bara sådär" utan väldigt bra skäl till att stå på egna ben
Tokhet

Anslöt: 2012-01-11

Inläggav Zombie » 2012-02-04 1:47:39

blue30 skrev:Jag är 31 år och skulle kännas så skönt att få klara mig själv och be om hjälp själv när jag behöver det.

En sak en god man kan vara bra till är just att be om hjälp själv när man behöver det. Om det är någon man har en bra relation till och man inte tycker hjälpen blir för dyr för vad den är värd. Som folk har sagt, har man en god man är det man själv som har befälet.

Så är du säker på att det inte är bättre att bara ge din gode man nya, mer begränsade instruktioner (eller kanske byta god man)? Eller är din familj införstådd med att hjälpa dig när du behöver det, och du med dem?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 1:53:17

Hittar inget fel i det som nämnts men benämningarna finns att läsa om på wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förvaltarskap

http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man
Parvlon

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav blue30 » 2012-02-07 17:56:45

Hej i gen!

Har som sagt skrivit till Tingsrätten att jag vill att min God manskap ska avslutas helt.
Väntar nu på ett beslut.

Det var för ett tag sen ganska nära att jag skulle få förvaltare men tack vara det rättegångsbiträdet och Tingsrätten blev det inte så.

Min God manskap är nu begränsat till att förvalta egendom(sköta ekonomi)

Jag lever ständigt med kampen att få klara mig själv
Känns som att folk i min omgivning inte tillåter mig till det.

Tack på förhand!
blue30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in